30 990 läst ·
120 svar
31k läst
120 svar
Hjälp att förstå elcentral efter elfel
Laddboxen skulle jag ha satt på en egen jfb läs härH he-peter skrev:Kan Du skriva några ord om hur man skall delar upp det och i vilka fall det är bra att har extra jordfelsbrytare?
Har en undercentral vid garaget med jordfelsbrytare. Det är inkopplad:
- elbilsladdare
- solcellsinverter
- 1Stk LLVP
- vedklyv med 3-fas kontakt (sitter i bara när den används)
Elektriker skall kopplar in 3 till LLVP och jag undrar om det kan vara en idé, att har separat jordfelsbrytare. Kommer nog sätta upp gårdsbelysning, det blir LED på max 40W.
Själva huset har central med jordfelsbrytare på hela huset.
https://www.elinstallatoren.se/fem-skal-till-att-laddboxar-maste-ha-egen-jordfelsbrytare/
Tack!J J-banan skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu kom jag på, att jag egentligen inte vet, om den jordfelsbrytare som sitter i undercentralen är bara för elbilsladdaren, eller för hela centralen.
Det skall elektrikern i så fall åtgärda.
Det går snabbt att se, annars om det är ont om plats kan man byta grupp säkringen till en PSAH he-peter skrev:
För det första så skall din undercentral i garaget inte ligga under husets JFB. Då löser hela huset också vid problem i garaget.H he-peter skrev:Kan Du skriva några ord om hur man skall delar upp det och i vilka fall det är bra att har extra jordfelsbrytare?
Har en undercentral vid garaget med jordfelsbrytare. Det är inkopplad:
- elbilsladdare
- solcellsinverter
- 1Stk LLVP
- vedklyv med 3-fas kontakt (sitter i bara när den används)
Elektriker skall kopplar in 3 till LLVP och jag undrar om det kan vara en idé, att har separat jordfelsbrytare. Kommer nog sätta upp gårdsbelysning, det blir LED på max 40W.
Själva huset har central med jordfelsbrytare på hela huset.
Jag väljer JFB separat där det är större risk för jordfel. Sedan grupperar jag dessa lämpligt.
- Exempelvis så skall elbilsladdare ha jordfelsbrytare för likström också (om det inte finns inbyggt skydd mot detta i laddboxen, vilket jag inte har då jag byggt laddboxarna själv), här har jag då gjort en rimlig koppling till badtunnan som går på samma matning också de kan ändå inte köra full effekt samtidigt. Jag lade även in bastuaggregatet som inte heller det kan köra samtidigt. Även brunnens pump ligger här då den delar kablar med bastun. Detta är saker som är lätta att koppla ur om de skulle få jordfel och de kör ändå inte samtidigt. Ett litet annorlunda tänk, men fullt logiskt ändå.
- kyl/frys har egen JFB, man hade också kunnat tänka sig att inte ha en JFB där. Jag vill inte att något annat skall kunna stänga av dessa.
- LLVP har egen JFB, jag vill inte att annat skall stänga av värmen.
- Min FLVP har ingen JFB, den är gammal och även om den inte har läckage via jord så kommer det förr eller senare.
- mina badrum ligger på delade grupper med andra rum, så jag kan inte lägga dem på egen JFB (delad hade jag tänkt), men det hade varit önskvärt. Men jag har bara belysning och en handdukstork via stickkontakt i dessa rum, så ingen större risk ändå. Men helst hade jag haft dem separat då de är en riskzon. Tidigare när jag hade spabad hade jag verkligen velat ha JFB separat för badrummet.
- det viktigaste är dock att jag försöker flytta över så mycket som möjligt av utomhusbelysningen och eluttagen utomhus på egen JFB där även uterummet och gäststugan ligger. Då påverkas inte husets funktioner av de största riskområdena (belysning och eluttag utomhus, samt då de saker som jag redan lagt separat).
Notera här att jag lagt redundans på värmen då FLVP/LLVP inte delar JFB. Jag har brutit ut utomhus. Jag har brutit ut saker kopplade till vatten (bastu/badtunna). Jag har brutit ut kyl/frys för att minska risken där.
Då jag haft problem med rusningar i elektroniken i "Serverrum" och kontor så har dessa datorer numera egen säkring i centralen. Jag funderade ett tag på att lägga dem på egen JFB, men då jag hittat alla jordfel mellan nolla och jord i huset nu (tror jag) så verkar det som att dessa inte löser ut. Hoppas bara att jag inte jinxade detta nu...
Så man delar upp det på ett "smart" sätt, så att inte allt slocknar när der finns jordfel på ett ställe?pacman42 skrev:
För det första så skall din undercentral i garaget inte ligga under husets JFB. Då löser hela huset också vid problem i garaget.
Jag väljer JFB separat där det är större risk för jordfel. Sedan grupperar jag dessa lämpligt.
- Exempelvis så skall elbilsladdare ha jordfelsbrytare för likström också (om det inte finns inbyggt skydd mot detta i laddboxen, vilket jag inte har då jag byggt laddboxarna själv), här har jag då gjort en rimlig koppling till badtunnan som går på samma matning också de kan ändå inte köra full effekt samtidigt. Jag lade även in bastuaggregatet som inte heller det kan köra samtidigt. Även brunnens pump ligger här då den delar kablar med bastun. Detta är saker som är lätta att koppla ur om de skulle få jordfel och de kör ändå inte samtidigt. Ett litet annorlunda tänk, men fullt logiskt ändå.
- kyl/frys har egen JFB, man hade också kunnat tänka sig att inte ha en JFB där. Jag vill inte att något annat skall kunna stänga av dessa.
- LLVP har egen JFB, jag vill inte att annat skall stänga av värmen.
- Min FLVP har ingen JFB, den är gammal och även om den inte har läckage via jord så kommer det förr eller senare.
- mina badrum ligger på delade grupper med andra rum, så jag kan inte lägga dem på egen JFB (delad hade jag tänkt), men det hade varit önskvärt. Men jag har bara belysning och en handdukstork via stickkontakt i dessa rum, så ingen större risk ändå. Men helst hade jag haft dem separat då de är en riskzon. Tidigare när jag hade spabad hade jag verkligen velat ha JFB separat för badrummet.
- det viktigaste är dock att jag försöker flytta över så mycket som möjligt av utomhusbelysningen och eluttagen utomhus på egen JFB där även uterummet och gäststugan ligger. Då påverkas inte husets funktioner av de största riskområdena (belysning och eluttag utomhus, samt då de saker som jag redan lagt separat).
Notera här att jag lagt redundans på värmen då FLVP/LLVP inte delar JFB. Jag har brutit ut utomhus. Jag har brutit ut saker kopplade till vatten (bastu/badtunna). Jag har brutit ut kyl/frys för att minska risken där.
Då jag haft problem med rusningar i elektroniken i "Serverrum" och kontor så har dessa datorer numera egen säkring i centralen. Jag funderade ett tag på att lägga dem på egen JFB, men då jag hittat alla jordfel mellan nolla och jord i huset nu (tror jag) så verkar det som att dessa inte löser ut. Hoppas bara att jag inte jinxade detta nu...
Typ: ingen värme i hela huset, när trädgårdslampan krånglar till det.
Lösningen är Eldon serie DBQBo.Siltberg skrev:
https://www.eldoninstallation.se/produkt/normcentral-dbq
Problemet är intermittenta jordfel.E elmont skrev:
Ett statiskt jordfel hittar man ganska lätt och snabbt.
Fast ansluten värme, t.ex. bergVP och FLVP, och radiatorer som är anslutna i anslutningsdosa (inte uttag + stickkontakt) brukar jag rekommendera/vilja koppla in utan JFB.S stig54bk skrev:
Sen tycker jag att det nästan aldrig är motiverad med mer än 2 JFB (eller 1 JFB + 1 PSA), för då sätter man risk och problemgrupper på en (el utomhus hör framförallt hit, men hemma har jag lagt DM, TM och även spis här, ty alla har sådana värmeelement som förr eller senare får jordfel), sen resten på den andra JFB.
Det beror lite på hur det ser ut. Ska jag utgå från en liten central i ett garage kan jag lägga den efter den befintliga jordfelsbrytaren men oftast utgår jag från fasadskåpet och då blir det bara säkringar.J J-banan skrev:
Om inte kunden vill ha det på annat sätt förstås.
Jag tror inte att jag kan köpa en 4-pol JFB hos någon av de tre grossister jag använder mig av för under 400 kr + moms (500 kr inkl moms).useless skrev:
Men jag kan köpa en fin Hager eller Schneider för något runt 420-450 + moms.
Jag finner Schneider och Hager som mest prisvärt för en bra baskvalitet, så när jag bygger ihop en central blir det nästan alltid något av dessa två märken.
Legrand och Garo JFB har jag sämst erfarenhet av gällande JFB som suttit uppe några år och som sen inte klarar av JFB-test med godkänt resultat.
Men detta ska ses som mest anektdotiskt, för mitt underlag är rent statistiskt för litet.
Att just Garo och Legrand ligger sämre till är ju helt klart för att de ändock finns i rätt stora mängder därute, så jag har alltså testat fler sådana än Siemens, Malmbergs, Cint osv osv, och därför såklart stött på fler som inte t.e.x klarat tid för trip.
MEN, jag har också stött på en herrejösses massa Hager, och nästan aldrig stött på en som inte klarat test, så jag litar mycket på Hager.
Detta gäller om man ska ha flera laddboxar.J J-banan skrev:
En laddbox kan dela JFB med andra förbrukare.
Sen kan man ju vilja ha helt egen JFB till laddboxen ändå, men det krävs inte av dagens regler.
Man ska aldrig glömma att tidningen elinstallatören och även organisationen IN går elektrikerbranschens ärenden, de säger, skriver och tolkar allt så att vinsten ska bli maximal hos elfirmorna.
Så det Zaptec skriver här (i detta inlägg)
https://www.byggahus.se/forum/threa...entral-efter-elfel.579571/page-7#post-6710205
Är också samma övertolkning.
Men samtidigt är det enklast att skriva att laddboxen behöver en helt egen JFB än att krångla med att skriva att
"Har man bara en laddbox kan man använda befintlig JFB i centralen, men saknas JFB i centralen så måste antingen centralen kompletteras med en JFB först, eller så sätter man endast laddboxen på en egen JFB. Men om man ska koppla in två laddboxar så måste den andra laddboxen har en helt egen JFB, skild från den som den första laddboxen använder".
Då är det lite enklare att skriva "Varje laddbox måste ha en egen JFB".
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 945 inlägg