25 406 läst ·
88 svar
25k läst
88 svar
Hjälp att förstå elcentral efter elfel
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 561 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 561 inlägg
Låter du som pratat med riktiga spånhuvuden till elektrikerS stig54bk skrev:Varför ska du inte ha med hela centralen i jordfelsbrytaren???? Altt eller inget !!
Det är en gammal "skröna" att tex frys och värme inte ska kopplas via jordfelsbrytaren men om det blir fel på dem då?? Om tex frysen pajjar när du är hemma och den inte är kopplad via jordfelsbrytaren så kan du ju få varorna förstörda.ändå Elektrikerna jag jobbat ihop med när jag kopplat tele har sagt till mig när vi pratat om jordfelsbrytare att de kopplar inte in en jordfelsbrytare om de inte får koppla med hela centralen.
Självklart kan man ha vissa delar av elanläggningen utanför JFB, inga som helst problem.
Har nu hunnit kolla alla förgreningar, dosor, uttag etc som jag kan hitta på grupp 11:Bo.Siltberg skrev:
1. Från centralen går matningen till takdosan i pannrummet. Den ser bra ut. Från denna går det 4 vidare förgreningar.
2. Första förgreningen går till tändknapp och uttag under denna. Ser bra ut.
3. Den andra förgreningen går till taklampan i gästrummet och tändknapp till denna. Ser också bra ut.
4. Den tredje går till en dosa ovanför fjärrvärmecentalen. Den ser också bra ut. Från denna går det en utanpåliggande till fjärrvärmen och en genom väggen till gästrummet. Den i gästrummet går till två vägguttag (”nya”). Dessa ser bra ut. Sedan vidare en utanpåliggande till ventilationsfläkten i gillestugan. Denna har en transformator med reglage för utspänning på inomhus, och en dosa och fläkt på fasaden. Dosan är lite smutsig inuti men ser hel och torr ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
5. Den fjärde förgreningen går mot ytterväggen och upp mot första uttaget i vardagsrummet. Denna del är inte jordad. Alla uttag i vardagsrummet ser ok ut.
Så ingen uppenbar fukt, rost, eller tecken på skadedjur på det som går att se med bara locket av. Vi hade problem med möss i som hördes i vardagsrummet och som syntes spår under diskhon i angränsande köket för 3 år sedan, men det togs snabbt hand om med fällor och säkring av vinden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden