34 730 läst ·
129 svar
35k läst
129 svar
Hjälp att förstå elcentral efter elfel
Det är därför jag har de begränsningar jag har i mitt system. Det går oftast göra grupp för grupp med relativt små medel, men det är ofta inte så man vill ha det uppdelat.snuttjulle skrev:
Jag hade velat ha all utomhusel på en separat grupp, eller två. Men då måste jag dra helt nya eluttag utomhus. Inte omöjligt, men varken billigt eller enkelt. Jag får nöja mig med att nästan nå hela vägen fram. Min plan är att inglasningen (som har en nästan egen grupp, men som tyvärr också matar en del av vardagsrummet) skall få mata uttagen på övervåningen utomhus också. Då kan jag komma över vinden till alla dessa. Garaget delar grupp med mitt kontor. De kan få gå på en annan grupp. Den matar redan resten av uttagen utomhus.
Men man får tänka till...
E Erikgabr skrev:
Det var ett allvarligt fel av elektrikern! Tvättmaskinen är inte trefas och istället stängde han av din värmepump! Har du inte märkt det? Du bör absolut vägra betala fakturan och helst göra någon form av anmälan mot elektrikern.E Erikgabr skrev:
Menar du att tvättmaskinen skulle ta skada av detta? Jag har inte testat dem än, men skruvade ur de säkringar på den gruppen som tidigare inte satt i och de startar i alla fall.P phallberg skrev:
Jag öppnade upp idag och kollade vad som är urkopplat:Bo.Siltberg skrev:
Här ser man fasen (svart inringad) som är urkopplad från propp 15 samt en vit nolla som är urkopplad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag följer den svarta fasen från grupp 15 mot vänster av centralen (1) sedan upp (2) och in i ett rör på vänster sidan. Misstänker att det rör går till garaget som är 1 m till vänster om centralen (men vad vet jag…). Ur samma rör går en jord och en nolla (3). Nollan är fäst vid plinten på andra raden (4).
Logga in
Skapa konto
Jag tycker det ser ut som att dragningen från garaget är urkopplad på fasen vid propp 15 men inkopplad på nollan.
Den urkopplade vit kabel går tillsammans med fasen för grupp 11 på höger sida av skåpet, till vad jag antar men inte kan se ett rör mot vardagsrummet/fjärrvärme.
Det ser alltså ut som att vardagsrummet/fjärrvärme har fas inkopplad på propp 11 men ingen nolla.
Så jag tycker att det ser ut som att elektriker koppat ur två grupper (fas på grupp 15, nolla på grupp 11). Det kanske var det som behövdes för att komma runt felet. Men vad han uppgett är att han kopplat ur fas och nolla på grupp 15, vilket jag inte får ihop.
Logga in
Skapa konto
Jag hade nog övervägt att byta central när man tittar in under skalet. Och som du säger så kan elektrikern mycket väl ha "råkat" parkera nollan.
Men grundproblemet med att jfb löste ut måste man ju komma åt. Vilka grupper är inkopplade på jfb?
Men grundproblemet med att jfb löste ut måste man ju komma åt. Vilka grupper är inkopplade på jfb?
Låter mycket om det inte ingår hans tidigare felsökningar.E Erikgabr skrev:
Sist jag bytte en central i den storleken och satt två extra jordfelsbrytare fick kunden betala drygt 10000 kr inkl. moms och med ROT. Då tillkom det ingen felsökning på jordfel, allt fungerade direkt. Tog 10 h och det var löpande kostnad.
Om jag inte missat någon post så låter det som att elektrikern inte hittade själva felet som slog ut jfb. Borde varit nästa steg efter identifierat vilken grupp som orsakade problemet. Det lär sannolikt vara kvar även med en ny central om inte själva centralen är boven. Så känns som han bara gjorde halva jobbet?
När jag bytte allt som satt i huset för något år sedan. 1 huvudcentral o 2 undercentraler så har jag för mig grundofferten var på ca 25k med arbete (efter rot) o material men ev felsökningar utöver på löpande. Blev någon timme extra för några jordfel då vi inte hade allt på jfb tidigare. För mig var det jordfel utomhus, belysning eller uttag ute som spökade. Nu sitter allt ute på egna jfb. När problem återkommer, för det lär de göra, så bryter de inte så mycket.
När jag bytte allt som satt i huset för något år sedan. 1 huvudcentral o 2 undercentraler så har jag för mig grundofferten var på ca 25k med arbete (efter rot) o material men ev felsökningar utöver på löpande. Blev någon timme extra för några jordfel då vi inte hade allt på jfb tidigare. För mig var det jordfel utomhus, belysning eller uttag ute som spökade. Nu sitter allt ute på egna jfb. När problem återkommer, för det lär de göra, så bryter de inte så mycket.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 145 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 145 inlägg
Ni som är elinstallatörer: Jag trodde man aldrig skulle lämna lösa, avklippta kablar inne i en central som vi kan se på bilderna? Ska man inte avsluta med toppklämma? Den svarta avklippta kabeln ligger ju väldigt nära ledande ytor, t ex.
Bild från tidigare inlägg:
Bild från tidigare inlägg:
Logga in
Skapa konto
Inte ovanligt att man ser detta när kablarna tagits loss från den spänningsförande delen. Oftast dock med en dutt eltejp på (som ramlar av vid minsta beröring när klistret torkat) i min gamla elcentral var det nog tio sådana där ledningar lösa.MultiMan skrev:
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 037 inlägg
Det ger inget bra intryck av denna elektriker. Du bör låta elfirman veta detta och begära att de skickar en mer kompetent elektriker. Den du har haft hemma ska inte göra mer jobb här.E Erikgabr skrev:
Det är visserligen bökigt att felsöka i en gammal diazedcentral, och PE-skenan är som vanligt överlastad, men vi vet ingenting om ifall felet ligger i själva elcentralen. Så byte är en separat fråga som ni själva får bestämma.
Som det verkar nu så finns jordfelet på grupp 11. Den är nu potentiellt lite farlig då nollan är losskopplad plus att det troligen finns en överledning till skyddsjord. Du bör bryta säkring 11 tills vidare.
Nejdå, jag menar att i gamla hus drog de ofta trefas till tvättmaskinen men nuförtiden är två oanvända så de två var tomma hos dig.E Erikgabr skrev:
Felet är att han kopplade ur två andra saker (pannrum?) när han satte säkringar på de två tomma platserna!
Kan passa på att säga att all el i ett nybyggt Attefallshus kostade mig ca 60 000 kr inklusive centralen.
Det var nog också så att jag ställde en lite ledande fråga, ungefär ”är det värt att byta central också?”Bo.Siltberg skrev:
Har lite blandat intryck av elektrikern. Dels så känns det ju slarvigt att lämna med grupperna oklart urkopplade och inte ha koll på vad som faktiskt kopplats ur. Nu är det ju varmt ute så fjärrvärme är ju inte så kritiskt. Samtidigt har han varit tillgänglig för att svara på mina frågor när jag väl upptäckte att det inte bara var garaget som han kopplat ur.
Tack för rådet. Säkringen är uttagen.Bo.Siltberg skrev:
Borde det gå att mäta att det är ett jordfel?