E Erikgabr skrev:
Vad är sämre med en ny central?
Vad är bättre med en ny central?

E Erikgabr skrev:
Den byttes för att den, enligt elektrikern, var trasig och att det är något som kan hända om de löser ut (för många gånger?). Vet för lite för att avgöra om det är rimligt eller inte. Han tog med sig den gamla.
Menar du att den gamla inte fungerar eller att den löste ut trots bortkopplad det av kablar?

Varför tog han med sig den, den kanske fungerar alldeles utmärkt...

• Gilla
GK100
  • Laddar…
E Erikgabr skrev:
Vad är sämre med en ny central?
Plast åldras och blir dåligt, det gör inte porslin och metall.

Pk och huvar och säkringar kan lätt bytas vid behov.

Lätt att säkra upp och ner. Billigt.

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Jag blir orolig över grupp 11. Om det är så att nollan inte är inkopplad, men fasen har spänning, blir det knas med spänningen i dina uttag. Det kan med 99% säkerhet resultera i att dina apparater går söndet om de är inkopplade i dessa uttag som sitter på grupp 11. Du sa vardagsrummet. Där brukar man hitta TV och ljudsystem som kan kosta en hel del. Dokumentera allt som är inkopplat i vägguttag som inte fungerar nu, men sätt inte igång dem. När nollan är tillbaka kontrollerar du ifall något tagit skada. Detta tar du sen med elfirman som får ersätta dig via sitt försäkringsbolag.

E Erikgabr skrev:
Den byttes för att den, enligt elektrikern, var trasig och att det är något som kan hända om de löser ut (för många gånger?). Vet för lite för att avgöra om det är rimligt eller inte. Han tog med sig den gamla.
Det finns en grund i det han säger, men om det verkligen har hänt i detta fall verkar högst oklart. Vet du hur gammal den förra JFBn var?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Jag blir orolig över grupp 11. Om det är så att nollan inte är inkopplad, men fasen har spänning, blir det knas med spänningen i dina uttag. Det kan med 99% säkerhet resultera i att dina apparater går söndet om de är inkopplade i dessa uttag som sitter på grupp 11. Du sa vardagsrummet. Där brukar man hitta TV och ljudsystem som kan kosta en hel del. Dokumentera allt som är inkopplat i vägguttag som inte fungerar nu, men sätt inte igång dem. När nollan är tillbaka kontrollerar du ifall något tagit skada. Detta tar du sen med elfirman som får ersätta dig via sitt försäkringsbolag.
Det fall du tänker på är när nollan bryts i en trefasig ledning.
I detta fall handlar det om en enfasig gruppledning, och där händer ingenting farligt för varken personer eller förbrukare.
Men om det nu finns en överledning från N till PE så kommer belastningsström att gå genom PE vilket inte är så bra.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
om det nu finns en överledning från N till PE
på en grupp som är spänningslös pga urtagen säkring, så kan det få jfb att lösa vid inkoppling av belastning på annan grupp, oavsett vilken fas som belastas. ( av större last )

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E Erikgabr skrev:
Jag öppnade upp idag och kollade vad som är urkopplat:
Här ser man fasen (svart inringad) som är urkopplad från propp 15 samt en vit nolla som är urkopplad.
[bild]

Jag följer den svarta fasen från grupp 15 mot vänster av centralen (1) sedan upp (2) och in i ett rör på vänster sidan. Misstänker att det rör går till garaget som är 1 m till vänster om centralen (men vad vet jag…). Ur samma rör går en jord och en nolla (3). Nollan är fäst vid plinten på andra raden (4).
[bild]
Jag tycker det ser ut som att dragningen från garaget är urkopplad på fasen vid propp 15 men inkopplad på nollan.

Den urkopplade vit kabel går tillsammans med fasen för grupp 11 på höger sida av skåpet, till vad jag antar men inte kan se ett rör mot vardagsrummet/fjärrvärme.

Det ser alltså ut som att vardagsrummet/fjärrvärme har fas inkopplad på propp 11 men ingen nolla.

Så jag tycker att det ser ut som att elektriker koppat ur två grupper (fas på grupp 15, nolla på grupp 11). Det kanske var det som behövdes för att komma runt felet. Men vad han uppgett är att han kopplat ur fas och nolla på grupp 15, vilket jag inte får ihop. [bild]
Om du misstänker att han har gjort nåt fel ska du ringa till honom och be honom kolla /reklamera hans jobb

G Gillar att bygga skrev:
Idag har det blivit vanligare att använda flera jordfelsbrytare i nya centraler. Vi har 3 st på olika grupper, tex så fick Kyl/frys en egen jfb.
Uttag/bel utomhus på egen jfb, uppvärmning på egen eller utanför resterande på egen tycker jag är bra

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det fall du tänker på är när nollan bryts i en trefasig ledning.
I detta fall handlar det om en enfasig gruppledning, och där händer ingenting farligt för varken personer eller förbrukare.
Men om det nu finns en överledning från N till PE så kommer belastningsström att gå genom PE vilket inte är så bra.
Tack! Jag har lärt mig annat, men efter lite efterforskning tack vare din kommentar vet jag nu bättre. Jag hade en pensionerad man som drivit enskild firma som lärare på komvux och har märkt att mycket vad han lärt inte helt stämmer. Kul att jämt behöva ifrågasätta det man lärt sig.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Om du misstänker att han har gjort nåt fel ska du ringa till honom och be honom kolla /reklamera hans jobb
Jag har pratat med honom. Hans bild är att han kanske kopplade ur fel fas (för grupp 15) men att nollan (grupp 11) var den som var problemet. Han tyckte att jag själv kunde sätta tillbaka fasen för grupp 15, något jag sa att jag inte tänker göra själv.

Kommer några andra företag i början av nästa vecka och ska kolla på problemet. De kanske kan ge en tydligare bild av om/hur mycket den första elektriker gjort fel.

ag blir orolig över grupp 11. Om det är så att nollan inte är inkopplad, men fasen har spänning, blir det knas med spänningen i dina uttag. Det kan med 99% säkerhet resultera i att dina apparater går söndet om de är inkopplade i dessa uttag som sitter på grupp 11. Du sa vardagsrummet. Där brukar man hitta TV och ljudsystem som kan kosta en hel del. Dokumentera allt som är inkopplat i vägguttag som inte fungerar nu, men sätt inte igång dem. När nollan är tillbaka kontrollerar du ifall något tagit skada. Detta tar du sen med elfirman som får ersätta dig via sitt försäkringsbolag.
Allt som var kopplat i vardagsrummet är nu kopplat till andra uttag och fungerar. Det enda apparater jag inte kan verifiera om de fungerar (eller orsakar jordfel?) är fjärrvärmecentralen och luftningsfläkten, då de är fasta installationer.

E Erikgabr skrev:
Jag har pratat med honom. Hans bild är att han kanske kopplade ur fel fas (för grupp 15) men att nollan (grupp 11) var den som var problemet. Han tyckte att jag själv kunde sätta tillbaka fasen för grupp 15, något jag sa att jag inte tänker göra själv.

Kommer några andra företag i början av nästa vecka och ska kolla på problemet. De kanske kan ge en tydligare bild av om/hur mycket den första elektriker gjort fel.
Om du har betalat honom borde du klaga och be honom åtgärda så du inte slösar pengar

A
S Swedejohn skrev:
Plast åldras och blir dåligt, det gör inte porslin och metall.

Pk och huvar och säkringar kan lätt bytas vid behov.

Lätt att säkra upp och ner. Billigt.
Håller med dig. Gängsäkringscentralen har egentligen bara två nackdelar som jag ser det.
1. Den är svårare att sektionera upp på flera jordfelsbrytare.
2. Den är känslig för glappkontakt med brandrisk som följd om man inte skruvar åt propphuvarna ordentligt.

E Erikgabr skrev:
Jag det är rätt jobbigt att den inte stämmer. Tydligen är grupp 4 inte inkopplad till något alls, och elektrikern satte därför inte i något. En ny förteckning blir det nog när en ny central installeras.

Jag fick en offert på 27000 innan rot och moms för att laga den trasiga gruppen/grupperna och ny central, är det rimligt?
Jag betalade 35000 för halvparten så stort som du har så det är väl rimligt antar jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.