21 808 läst ·
65 svar
22k läst
65 svar
Hjälp att förstå elcentral efter elfel
En annan fundering. Elektrikern felsökte, hittade ett jordfel och kopplade ur den felande gruppen (typ) med alla apparater fortfarande inkopplade. Kan man då dra någon slutsats kring om det exempelvis är en skadad ledning (från möss som elektriker misstänkte) eller någon av de jordade apparaterna som felar? Jag tänker speciellt på att grupp 11 har fjärrvärmecentralen samt en ventilationsfläkt, där transformatorn är inomhus och fläkten sitter på fasaden.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
Det sista du skriver här begränsar felet till en överledning mellan N-PE.E Erikgabr skrev:
Och din elektriker hittade uppenbarligen också detta.E Erikgabr skrev:
Det som dels är märkligt här är varför elektrikern inte fortsatte felsökningen då han uppenbarligen lyckades isolera felet till gruppen till garaget.
Dels är det märkligt att JFB nu fungerar trots att nollan till garaget inte är bruten. Hade felet legat på grupp 11 så borde JFBn ha löst ut direkt när något används nu när nollan är bruten. Han kopplade väl inte ur några skyddsledare?
Det kan bara bli generella gissningar över vad som kan orsaka detta fel, möss, insekter, väder och vind. Installationer utomhus är extra utsatta. Det är oftast den fasta installationen som drabbas, kopplingsdosor och armaturer utomhus. Du kan själv inspektera alla sådana kopplingspunkter. Jag skulle säga att fasta ledningar sällan är boven, om de inte är utsatta för råttor. Om det finns ett mätbart fel på en gruppledning, vilket det verkar göra, bör det gå ganska snabbt att hitta det.
Elektrikerns uppdaterade beskrivning är att han hittade kortslutningen och kopplade ur den kortslutna nollan (som visade sig vara till grupp 11 vardagsrum etc), och sedan kopplade ur fel fas (grupp 15 till garage) samt tog ur proppen (på grupp 15).Bo.Siltberg skrev:
Det som dels är märkligt här är varför elektrikern inte fortsatte felsökningen då han uppenbarligen lyckades isolera felet till gruppen till garaget.
Dels är det märkligt att JFB nu fungerar trots att nollan till garaget inte är bruten. Hade felet legat på grupp 11 så borde JFBn ha löst ut direkt när något används nu när nollan är bruten. Han kopplade väl inte ur några skyddsledare?
Jag förstod det som att trodde att det var kortslutning både mellan fas och nolla och jord, vilket jag antar att han måste ha mätt sig till. Vet inte om det går ihop med att det nu fungerar (jordfelsbrytaren slår inte) när nollan är urkopplad på en grupp (och senare även fasen då jag tog ur propp 11) och fasen på en annan grupp.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
Fukt, myrbon, råttbajs. Du ser om det är problem någonstans. Det ska vara rent och torrt, ingen rost.
Att fixa felet tar han gärna som ett uppföljande jobb, dvs i samband med byte av centralen. Och jag förstod det som att det lättaste var att dra om ledningen. Eller så hade han bara bråttom härifrån. Jag tror inte heller att det är något fel på centralen men den gör ju inte felsökning lättare.S StefanB74 skrev:Om jag inte missat någon post så låter det som att elektrikern inte hittade själva felet som slog ut jfb. Borde varit nästa steg efter identifierat vilken grupp som orsakade problemet. Det lär sannolikt vara kvar även med en ny central om inte själva centralen är boven. Så känns som han bara gjorde halva jobbet?
Verkar som att felet var i grupp 11 om jag tolkar din senaste post rätt. Var det den du haft avstängd under renovering? Kan det var så att något hänt under renoveringen?E Erikgabr skrev:
Klantade mig själv en gång. Spika plåt under ett fönster på utsidan, inte en tanke på att elementet som satt innanför hade matningen i väggen, i rör förvisso men hjälpte inte då spiken gick i o slog ut säkringen i detta fall. Sommar när det hände o elementen användes inte så när jag märkte det framåt senhösten fatta jag inte vad som hänt. Gamla hederliga säkringar ser man ju inte lika lätt när de löst ut. Så var bara att felsöka elementen i kedjan tills jag hitta felet och då insåg jag vad jag lyckats med... 😅
Varför skall man byta en bra fungerande diazed central mot en ny sämre.E Erikgabr skrev:
Varför byte han jordfelsbrytaren ? Den som satt där fungerade tydligen.
Byt elektriker i stället.
Vad som behövs är att hitta felet ute i anläggningen, centralen är det inget fel på.
Varför ska du inte ha med hela centralen i jordfelsbrytaren???? Altt eller inget !!A avh67f skrev:Jag tycker inte du behöver byta centralen om du inte vill. Den ser ut att vara i fint skick.
En fördel med att byta central är att det går att fördela jordfelsbrytarens grupper exakt istället för att skydda allt som det är nu.
Man vill ju inte ha värme och annat sådant viktigt som slås ut av ett jordfel.
Gällande priset är det alltid bäst att ta in offerter från så många du kan.
Det är en gammal "skröna" att tex frys och värme inte ska kopplas via jordfelsbrytaren men om det blir fel på dem då?? Om tex frysen pajjar när du är hemma och den inte är kopplad via jordfelsbrytaren så kan du ju få varorna förstörda.ändå Elektrikerna jag jobbat ihop med när jag kopplat tele har sagt till mig när vi pratat om jordfelsbrytare att de kopplar inte in en jordfelsbrytare om de inte får koppla med hela centralen.
Husägare
· Stockholms län
· 405 inlägg
Man behöver ju inte sätta enbart kyl/frys på en jfb. Ett par stycken jfb är aldrig fel så inte hela huset slocknar på en gång. Sen är det bra med separata jfb/psa till utomhusuttag då det ofta är de som löser ut jordfelsbrytaren.S stig54bk skrev:
Redigerat:
Ett mycket bra och uttömmande svar👍😀Bo.Siltberg skrev:
Om elektrikern "kopplade ur" gruppledningen till garaget så kan han mycket väl ha lossat på fel neutralledare. Om du har en sådan där beröringsfri spänningsdetektor kan det vara läge att kolla uttagena i vardagsrummet med denna. Det kanske finns spänning fram.
Varför byttes JFBn? Har du kvar din gamla och kan ta en bild på den?
Felet (symptomet) du beskriver är typiskt för överledning mellan N-PE i någon grupp. Det är knappast något att diskutera utan bara börja felsöka.
Vore intressant att höra elektrikerns motiv till detta.
En offert är aldrig prisvärd, eller det beror på hur mycket ni vill betala i "försäkringspremie".
Det är materiel för 7-8000 kr inkl moms, plus drygt en dags arbete för ca 5-7000 kr inkl moms.
Det som kan bli knepigt är att hitta en elcentral som passar på höjden.
Diazedcentralen är 305 mm hög och en tvåradig Hager gamma är 375 mm, enradig 250 mm men då blir den väldigt bred.
Man kan väl tillägga att alla propphuvar ska sitta på plats för att minska beröringsrisken.
Kanske, men det var rätt länge sedan det renoverades inte några spikar i väggarna behövdes…S StefanB74 skrev:
Vad är sämre med en ny central?S Swedejohn skrev: