C
W Weimik skrev:
Jag tror det blir svårt för Hemnet att få gehör för sina klagomål. Booli är en söktjänst och inte en annonsplats och konkurrerar inte direkt med Hemnet. Booli drar in sina pengar på andra sätt, till exempel reklam. (SBAB-annonser bland annat 🙃)
Ser inte den distinktionen mellan annonsplats och söktjänst om jag skall vara ärlig. Enda skillnaden är ju att man måste betala för att få sin annons publicerad på Hemnet(?)

"Drar in sina pengar på andra sätt", tja, det Hemnet hävdar är väl just att verksamheten är beroende av ägartillskott från statliga SBAB? De går ju med ständig förlust. Att även annonsintäkterna till stor del kommer från SBAB gör ju inte saken bättre.

Stapeldiagram som visar omsättning och resultat efter finansnetto för åren 2020-2024, där omsättningen är positiv och resultatet varierar.
Men skall bli spännande att se vart det landar.
Det är inte så att jag försvarar Hemnet på något sätt...

Hemnet dör lite för var dag. Enda anledningen att de finns kvar är att en del inte hängt med i utvecklingen och tror att man måste annonsera på Hemnet. Få mäklare lägger upp nya objekt på Hemnet utan det tar man som sista utväg vilket gör Hemnet till en plattform som samlar dyrt prissatta och svårsålda objekt. Det är mäklarnas egna hemsidor och Booli som gäller numera. Booli visar alla kommande försäljningar också vilket Hemnet inte gör. Min värdering av Hemnet om två år är 0 kr.

• Gilla
  • Älska
hapazard och 5 till
  • Laddar…
Krilleman
daddydj daddydj skrev:
Hemnet dör lite för var dag. Enda anledningen att de finns kvar är att en del inte hängt med i utvecklingen och tror att man måste annonsera på Hemnet. Få mäklare lägger upp nya objekt på Hemnet utan det tar man som sista utväg vilket gör Hemnet till en plattform som samlar dyrt prissatta och svårsålda objekt. Det är mäklarnas egna hemsidor och Booli som gäller numera. Booli visar alla kommande försäljningar också vilket Hemnet inte gör. Min värdering av Hemnet om två år är 0 kr.
Jag håller fullständigt med dig i din klockrena analys! 👍

C cpalm skrev:
Ser inte den distinktionen mellan annonsplats och söktjänst om jag skall vara ärlig. Enda skillnaden är ju att man måste betala för att få sin annons publicerad på Hemnet(?)

"Drar in sina pengar på andra sätt", tja, det Hemnet hävdar är väl just att verksamheten är beroende av ägartillskott från statliga SBAB? De går ju med ständig förlust. Att även annonsintäkterna till stor del kommer från SBAB gör ju inte saken bättre.

[bild]
Men skall bli spännande att se vart det landar.
Det är inte så att jag försvarar Hemnet på något sätt...
För mig är det helt olika affärsmodeller. Som Eniro vs Google. Poängen är att Booli inte konkurrerar med Hemnet om kunder utan om användare, och det är då alltså användare som inte betalar vare sig Hemnet eller Booli.

När det gäller förluster och koncernbidrag ska jag inte säga att siffrorna är fel, men helt klart ska man ta koncernredovisningar med en nypa salt.

• Gilla
Bengt Bengtsson4 och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan @Zodde och @lbgu ta sitt gnabb i PM eller nått?!
Tack. Jag har försökt få Zodde att ta det i rätt tråd. Men det verkar tyvärr hopplöst.

C
W Weimik skrev:
För mig är det helt olika affärsmodeller.
Det har du ju helt rätt i, det är två olika affärsmodeller. Det utesluter ju dock inte att det kan röra sig om "osund" konkurrens, i lagens mening.

C cpalm skrev:
Det har du ju helt rätt i, det är två olika affärsmodeller. Det utesluter ju dock inte att det kan röra sig om "osund" konkurrens, i lagens mening.
Nä, man vet ju aldrig. Vi får se. Det verkar som att det är Konkurrenslagen de hänvisar till och specifikt:

27 § Staten, en kommun eller en region får förbjudas att i en säljverksamhet som omfattas av 1 kap. 5 § första stycket tillämpa ett visst förfarande, om detta
  1. snedvrider, eller är ägnat att snedvrida, förutsättningarna för en effektiv konkurrens på marknaden, eller
  2. hämmar, eller är ägnat att hämma, förekomsten eller utvecklingen av en sådan konkurrens

Som sagt, jag tror inte att deras anmälan kommer att leda till någon åtgärd.

• Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Lustigt hur moderatorerna fullständigt skiter i att rensa vissa trådar.

RoTe RoTe skrev:
Lustigt hur moderatorerna fullständigt skiter i att rensa vissa trådar.
👍Absolut.
Men olustigt hur de stoppar vissa andra populära och intressanta trådar.

H
Redaktionen Redaktionen skrev:
Hemnet har anmält konkurrenten Booli för att ha otillbörliga konkurrensfördelar genom sitt statliga ägande.

Du kan läsa artikeln här: Hemnet anmäler Booli till Konkurrensverket
De kommer inte åt Booli, skulle de förbjuda Booli så kommer varje mäklarfirma starta en egen söksida. Det är ju inte förbjudet att visa vad man säljer.
Det skulle bli bara bli för husköpare. Hemnet skulle kunna bli fällt för ockerpriser istället.

hsd
H HEM2121 skrev:
De kommer inte åt Booli, skulle de förbjuda Booli så kommer varje mäklarfirma starta en egen söksida. Det är ju inte förbjudet att visa vad man säljer.
Det skulle bli bara bli för husköpare. Hemnet skulle kunna bli fällt för ockerpriser istället.
Alla mäklare har ju egen söksida på objekt de säljer

H
hsd hsd skrev:
Alla mäklare har ju egen söksida på objekt de säljer
Ja, det stämmer. Men dessa kan utvecklas, t.o.m. med samarbete i en gemensam websida. Det jag menar är att Hemnet har inget att hämta för det finns många andra vägar att gå för visa vilka hus som är till försäljning. Kan t.ex. vara som Booli men byta namn till Mäklarnas sida. Bara som ett exempel.

Det är inte så konstigt att Hemnet försöker göra allt för att få bort Booli och fortsätta gräva guld som de gjort senaste 10 åren. Om Booli fortsätter som nu så är det bara en tidsfråga innan Hemnet försvinner eller tvingas transformeras till något annat (tänker på CDON, Discshop och liknande).

Själv är jag en fd Hemnet-fantast men kollar sen nåt år nästan uteslutande på Booli. Lite stökigt och mycket märkligt att alla mäklare inte godkänner att bilder på fastigheten visas på Booli (såvida dessa mäklare inte jobbar för att deras kunder ska betala dyra annonser på Hemnet...).

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
vem i hela friden kör hemnet. Booli är bättre på alla punkter och sponsra mäklarbranschen med det där skitverktyget nej tack.

• Gilla
Daniel Eriksson1
  • Laddar…
J J00 skrev:
Lite stökigt och mycket märkligt att alla mäklare inte godkänner att bilder på fastigheten visas på Booli
En sådan mäklare borde inte få några jobb. Helt otroligt att en mäklare kan bete sig så. Det är ju rent sabotage mot den som anlitat mäklaren att vägra visa annonsen för presumtiva kunder.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.