C cpalm skrev:
Ser inte den distinktionen mellan annonsplats och söktjänst om jag skall vara ärlig. Enda skillnaden är ju att man måste betala för att få sin annons publicerad på Hemnet(?)

"Drar in sina pengar på andra sätt", tja, det Hemnet hävdar är väl just att verksamheten är beroende av ägartillskott från statliga SBAB? De går ju med ständig förlust. Att även annonsintäkterna till stor del kommer från SBAB gör ju inte saken bättre.

[bild]
Men skall bli spännande att se vart det landar.
Det är inte så att jag försvarar Hemnet på något sätt...
Det verkar som att ett av SBAB's värden i Booli är "bolåneleadsen"

2024 fick de in drygt 2000st. Vad kan varje sådan vara värd?

En servettuträkning.

Antaganden:
Alla leads blir ett bolån.
Snittlånet är 2 000 000kr
SBABs ränta är 0,75 procentenheter över styrräntan.
Snittiden lånet ligger hos SBAB är 10 år. (är säkerligen längre.)
Ingen amorterar. (för enkelhetens skull)

SBAB får in 2 000 000 * 0,75% = 15 000kr/år och lån.
På 10 år är inkomsterna av ett lån 150 000kr.

2 000 leads => 300 miljoner över 10 år.

Slutsats 1:
En mycket god investering av SBAB?

Slutsats 2:
Vi kommer snart se andra banker försöka ta sig in på denna marknaden :)

• Haha
cpalm
  • Laddar…
C
J J00 skrev:
Godkännandet borde gälla respektive mäklarfirma och inte individuella annonser och sen att det kan blockas individuellt om det nu skulle finnas behov för det (vilket det inte borde finnas).
Enligt hjälptexten på Booli kan en mäklarbyrå välja att ge ett generellt medgivande för samtliga sina bilder.
Så antingen har dessa aktörer inte gett något sådant generellt medgivande, eller så har det återkallats specifikt för vissa objekt.

Sen är ju frågan vad som menas med mäklarfirma/mäklarbyrå är i sammanhanget? Om varje lokalkontor räknas som en egen aktör.

C
M Mirkan skrev:
En servettuträkning.
Om man kikar lite på årsredovisningarna:

SBAB:s privatutlåning har utlåning på ca. 200 000 objekt med ett rörelseresultat på ca. 1,5 Mdr kr.
= 7 500 kr vinst i snitt per objekt och år. 2 000 nya lån skulle alltså i princip ge 15 Mkr.

Booli fakturerar SBAB ca. 2 Mkr per år, och ovanpå detta fick de 10 Mkr i koncernbidrag 2024 och 30 Mkr 2023. Säg i snitt 20 Mkr, vilket också ligger i linje med bolagets förlust.

15 Mkr in och 22 Mkr ut med andra ord. Ingen jättebra affär.

Edit: Men visst, lånen löper ju på mer än ett år...

Redigerat:
Jag åkte tunnelbana idag och såg att Booli har en relativt stor kampanj om att ”Booli räcker” med en uppenbar udd mot Hemnet. Sådana kampanjer skulle man eventuellt kunna hävda är störande av konkurrens och på ett sätt som Booli själva inte hade haft råd med.

W Weimik skrev:
Sådana kampanjer skulle man eventuellt kunna hävda är störande av konkurrens och på ett sätt som Booli själva inte hade haft råd med.
Man kan också hävda att det är bra att staten försöker skydda sina medborgare från att slösa pengar på en tjänst som inte behövs. Skulle vara ännu roligare ifall de gav Hemnet en enorm företagsbot för att de aktivt mutar mäklare så att de ska sälja in en ockerprissatt tjänst till sina kunder.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Man kan också hävda att det är bra att staten försöker skydda sina medborgare från att slösa pengar på en tjänst som inte behövs.
Det är knappast statens uppgift.

W Weimik skrev:
Kunde väl ligga under konsumentverket. Att folk luras att använda ockertjänster är ju statens ansvar när det gäller räntor på banklån, där har det satts gränser. Finns väl regler kring SMS-lån för att skydda konsumenter. Så varför inte skydda konsumenter från en våldsamt överprissatt tjänst från ett företag som åtminstone haft en rätt monopolliknande position på marknaden. Varför ser du det som ett problem?

L lbgu skrev:
Kunde väl ligga under konsumentverket. Att folk luras att använda ockertjänster är ju statens ansvar när det gäller räntor på banklån, där har det satts gränser. Finns väl regler kring SMS-lån för att skydda konsumenter. Så varför inte skydda konsumenter från en våldsamt överprissatt tjänst från ett företag som åtminstone haft en rätt monopolliknande position på marknaden. Varför ser du det som ett problem?
Absolut, om till exempel Konsumentverket ser att Hemnet bryter mot några lagar, men du skrev ”skydda sina medborgare från att slösa pengar på en tjänst som inte behövs” och det tycker jag inte att staten ska lägga sig i.

L lbgu skrev:
Absolut, om till exempel Konsumentverket ser att Hemnet bryter mot några lagar, men du skrev ”skydda sina medborgare från att slösa pengar på en tjänst som inte behövs” och det tycker jag inte att staten ska lägga sig i.

Unikt namn
W Weimik skrev:
Tänk va kul om staten hade som uppgift skydda medborgarna från brott och bedrägerier. 🤔

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Tänk va kul om staten hade som uppgift skydda medborgarna från brott och bedrägerier. 🤔
Kul och kul, det är väl helt enkelt en av statens uppgifter.

Men tycker du alltså också att staten ska ”skydda sina medborgare från att slösa pengar på en tjänst som inte behövs”?

W Weimik skrev:
Fast det är ju det staten gör när de t.ex. förbjuder banker att ha ockerräntor. Även när det gäller spel och dobbel skyddas konsumenten på olika sätt mot alltför rovgiriga företag. Problemet med Hemnet är ju att de tack vare sin monopolliknande ställning fått någon slags hybris. Jag har inget problem med att sådana företag sätts åt. Staten gör en massa korkade saker, men lyckas de ta ner Hemnet på jorden så bör det applåderas. Skulle det visa sig att staten på något sätt bryter mot någon lagen så kan de ju alltid ändra på lagen, kunde kallas Lex Hemnet ;)

• Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
W Weimik skrev:
Kul och kul, det är väl helt enkelt en av statens uppgifter.

Men tycker du alltså också att staten ska ”skydda sina medborgare från att slösa pengar på en tjänst som inte behövs”?
Om booli kan tillhandahållas som en del av sbab, och på deras överskott, ser jag inga problem med det.

Det är fritt fram för marknaden att kliva fram och leverera en bättre bostadssökmotor som skapar ett så stort värde att booli på sikt försvinner.

Det hemnet gör är något annat. De lever som en parasit på gamla meriter.
Hemnet kan hitta en ny affärsmodell eller kasta sig själv i soptunnan.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nu blir det kanske lite mycket politik men:

Det är ju uppenbart att det är bra att staten går in lite här och där och styr upp och i vissa fall tillhandahåller alternativ till oss skattebetalare. Om inte så är det ju lika uppenbart att vi löneslavar blir uppätna av "den fria marknaden".

Så länge det gagnar oss konsumenter/skattebetalare i det långa loppet så borde det inte ens vara en diskussion om det.

SBAB och Booli är bra exempel på bra inblandning av staten IMHO.

Z Zodde skrev:
Privata banker har också små kunder. Historiskt framförallt sparbankerna. Har du nåt som helst belägg för att SBABs bolånekunder är ”mindre” i storlek å ”mindre lönsamma” än privata bankers?

Själv tror jag SBAB agerar precis som vilken annan kreditgivare som helst. Jag har ivartfall INTE sett något som tyder på nåt annat men du får gärna överbevisa med hard facts om det nu inte bara var en killgissning från din sida…

Att en brf med 8 medlemmar skulle vara för liten för affärsbankerna VET jag är bullsh*t så den kan vi bortse från
Med mindre i storlek o lönsamhet så avsåg jag att syfta på föreningar som inte har 20 Mkr i lån, eller privatpersoner som inte köper en massa andra tjänster av banken - de där kringtjänsterna som de tjänar de stora pengarna på.
Hard fact's, = finns. Knepet med 8 medlemmar o vanlig affärsbank är långa relationer o väldigt starkt kassaflöde. Jag vet det av erfarenhet. För 5 år sedan var min Brf för liten för SBAB, både till antal medlemmar o lånebehov för ett stambyte. Relationen gav till slut ett lån, efter genomgång ner på medlemsnivå, (ålder, jobb/pensionär, andel skuldfria alltså ej pantsatta).
Nu kör vi nästa projekt, SBAB, gav lånelöfte med ränta på 24 timmar, vår bank (sedan minst 30 år) sidsteppade o tyckte vi inte borde ge oss på underhåll 4 mån för det blir dyrt (tekniskt dags). Sedan ok för höjd pantsättning, men ännu ytterligare 4 månader inget svar på vilken räntenivå.
Lokala sparbanker kan jag tänka mig skulle funka, men Swedbank har en gräns. Att SBAB har sänkt sin gräns hjälper till. https://www.bostadsratterna.se/nyheter/artiklar/2018/sma-foreningar-nekas-banklan

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.