17 550 läst ·
266 svar
18k läst
266 svar
Hemnet anmäler Booli till Konkurrensverket
Skulle tro att det är mäklaren som gjort någon miss när objektet lagts ut på mäklarfirmans hemsida. Kanske någon kryssruta som skulle vara på/av eller något liknande. En kompetent mäklare borde försäkra sig att objekten verkligen kommer ut på rätt sidor då det borde vara positivt för provisionens storlek ju fler möjliga spekulanter som nås.H hydrolift skrev:
men hur skulle det gå till om booli fungerade som google?L lbgu skrev:Skulle tro att det är mäklaren som gjort någon miss när objektet lagts ut på mäklarfirmans hemsida. Kanske någon kryssruta som skulle vara på/av eller något liknande. En kompetent mäklare borde försäkra sig att objekten verkligen kommer ut på rätt sidor då det borde vara positivt för provisionens storlek ju fler möjliga spekulanter som nås.
Fungerar givetvis inte exakt som 'Google. Det verkar h´ju som att mäklare på något sätt kan markera att de inte ska visas på Booli. Om det är så är det en rätt märklig funktion eftersom det inte finns någon vettig anledning för en mäklare att göra det.M maria01 skrev:
Så då filtrerar ju givetvis Booli sin visningar så att de som är markerade att inte visas försvinner.
Även Google filtrerar sökningar. De utelämnar träffar som inte uppfyller vissa krav de har. Så på så sätt är det ju likt Google. Så du får inte se saker som Google av någon anledning flaggar som olämpligt. Censur kan det kallas. Kinesiska staten gör väl lite liknande.
finns ju redan sidor på nätet i olika länder som samlar alla annonser utan att fråga om lov så om det finns en anonns så kopieras bilderna och info och sen länk till orginal sidanL lbgu skrev:Fungerar givetvis inte exakt som 'Google. Det verkar h´ju som att mäklare på något sätt kan markera att de inte ska visas på Booli. Om det är så är det en rätt märklig funktion eftersom det inte finns någon vettig anledning för en mäklare att göra det.
Så då filtrerar ju givetvis Booli sin visningar så att de som är markerade att inte visas försvinner.
Även Google filtrerar sökningar. De utelämnar träffar som inte uppfyller vissa krav de har. Så på så sätt är det ju likt Google. Så du får inte se saker som Google av någon anledning flaggar som olämpligt. Censur kan det kallas. Kinesiska staten gör väl lite liknande.
Det låter mycket märkligtL lbgu skrev:
Jo, men här e det Googles algoritmer som avgör, inte den som äger hemsidan.L lbgu skrev:
Mej veterligt kan man inte flagga så att ens egen sida (eller vad som helst för den delen) utelämnas från ett Google sök. .
Åt andra hållet är det precis tvärtom. Alla större verksamheter har folk som försöker ”lura” Googles algoritmer att placera just deras verksamhet så högt som möjligt om vissa ord/uttryck används i söket.
Har blivit en riktig omfattande verksamhet, större än vad man skulle kunna förvänta…
Jodå. Det är mycket enkelt att göra och också vanligt.Z Zodde skrev:
Om du tex sätter upp en kampanj-sida i din e-handel där du ger alla från byggahus.se 20% rabatt, då vill du kanske inte att den sidan ska indexeras på Google.
Specifika sidor i kassan eller interna sök/filter-resultat på din sida är enkelt att blockera.
Finns fler vanliga exempel och något som används ofta.
C cpalm skrev:
Tack, då har jag lärt mig nåt nytt.Juul skrev:
Har annars case där digitala spår (kollegor som blivit felaktigt stämda av illasinnade kunder) hänger kvar i decennier, via nyhetsmedia
Tror dessa mina kollegor gärna hade velat ha en switch-off knapp…
Ja, problemet finns om du inte själv äger siten. Då är det svårare!Z Zodde skrev:
huh trodde hemnet var ägt av mäklarfirmorna ... kollade upp nuH HenrikP skrev:
Vor Capital 12%
Mäklarsamfundet 11%
GCQ funds 7%
Vanguard 4%
Brown capital 3%
hemnet group 2.5%
sen massa banker och hedgefonder.
Vilket förklarar endel om hemnets sjuka beteende.
Hemnet gick på börs för 5 år sen, kursen var då ungefär där den är idag.
Men ett äventyrligt rally tog den upp 250% till toppen för ett år sen OCH är efter en 75% nedgång tillbaka till utgångsläget.
En av de hårdast shortade aktierna på börsen.
Den nästan monopolställning dom haft är absolut hotad å inget jag nånsin skulle reflektera å ha i min portfölj.
Hade jag sålt hus idag hade jag dock använt Hemnet. Om 5år, kanske inte…
Men ett äventyrligt rally tog den upp 250% till toppen för ett år sen OCH är efter en 75% nedgång tillbaka till utgångsläget.
En av de hårdast shortade aktierna på börsen.
Den nästan monopolställning dom haft är absolut hotad å inget jag nånsin skulle reflektera å ha i min portfölj.
Hade jag sålt hus idag hade jag dock använt Hemnet. Om 5år, kanske inte…
Klicka här för att svara