17 556 läst ·
266 svar
18k läst
266 svar
Hemnet anmäler Booli till Konkurrensverket
De låter ju mäklarna stå för införsäljningen.Unikt namn skrev:
Jag tänker att OM slutpriserna objektivt och konsekvent var högre på hemnet annonser, så skulle det vara första texten man såg på "här köper du annons"-sidan.
Men slutpris nämns ej där.
En annons på en kåk i det lägre prisspannet i min kommun kostar ändå numera 7500-25k, innan eventuella tilläggstjänster.
Mycket oklart om de ger mervärde vid försäljning.
Avgifter för olika tjänster kopplade till bostadsförsäljning har ju stigit en hel del på över tid. Att bara bli av med en kåk kostar hundratusentals kronor, även om vissa saker är "avdragsgilla".
Fast Booli är ju en gratistjänst. De har väl inga betalande kunder, eller? Det enda som händer om Hemnet driver detta i domstol är ju att i princip alla får reda på hur onödiga Hemnet är. Ifall de skulle stoppa Booli så finns ju inget som hindrar att någon annan gör Booli2 eller köper sökmotorn av staten som inte får ha den. En kapitalstark individ kunde göra det och offra en massa miljoner på marknadsföring och samtidigt sätta sig i en rejäl blankningsposition i HemnetC cpalm skrev:
Ok då hänger jag med.L lbgu skrev:Jag har inte påstått det. Det jag skrev var ett svar på att det skulle vara bra för husköparen att annonssidan i princip hade monopol. Jag menade att för köparen var det bäst rent ekonomiskt att hitta ett hus på en sida som nådde så få som möjligt. Vilket väl är rätt självklart ifall man tänker efter.
Just det faktum att Hemnet har funnits så länge och varit så dominerande bidrar nog att en större del av Hemnets besökare är sådana som egentligen inte letar hus. Ser jag en mäklarskylt längs någon väg så händer det att jag av ren nyfikenhet kollar vad det är. Då kollar jag alltid Hemnet av någon gammal vana. Men skulle jag aktivt leta hus att köpa så skulle jag med den kunskap jag har idag kolla Booli eftersom rimligtvis alla som finns på Hemnet också borde finnas på Booli, men sen tillkommer de som inte annonserar på Hemnet. Så ur den synpunkten har egentligen Hemnet spelat ut sin roll, då de nästan garanterat har färre objekt i ett givet område.
Att Hemnet fortfarande är så stora beror nog till väldigt stor roll på att husköpare inte vet om hur det fungerar. Men fler och fler inser det så nedförsbacken lär fortsätta för Hemnet.
Hemnet är helt klart påväg ner. Riskkapitalisterna mjölkar kon tills den är helt död, och går sen vidare.
Eventuell rättsprocess för att de ska klammra sig fast vid den gamla monopolsituationen kommer i bästa fall fördröja.
Det fina med Booli är ju att grundgirigheten (som driver på hemnets förfall) inte finns.
Jag tror det blir svårt för Hemnet att få gehör för sina klagomål. Booli är en söktjänst och inte en annonsplats och konkurrerar inte direkt med Hemnet. Booli drar in sina pengar på andra sätt, till exempel reklam. (SBAB-annonser bland annat 🙃)C cpalm skrev:
Hoppas Hemnet går i konkurs för de förtjänar inget annat med tanke på deras vidriga syn på prissättning. Det enda argumentet för detta är att man gott kan betala så mycket pengar för att man eventuellt annars går miste om någon budgivare som bara håller sig på Hemnet. Kanske kan det generera mer pengar för säljaren men inget som någon egentligen vet och därför är deras prissättning helt orimlig.
Konkurrens på detta området kommer inte en sekund för sent.
Konkurrens på detta området kommer inte en sekund för sent.
Men SBAB eller Booli tar ju inte emot några skattemedel, SBAB går ju med vinst..Juul skrev:
Jag fattar att många tycker att det är bra att Booli utmanar Hemnet. Jag tycker också att priserna för att annonsera på Hemnet är för höga.
Men problemet är enligt mig, återigen, inte att Hemnet utmanas. Problemet är att det sker med skattepengar och att det gör det avsevärt mycket svårare för en privat aktör att utmana Hemnet.
Om priserna på hemnet är för höga så borde det rimligen vara intressant för privata aktörer att skapa en konkurrent med mer humana priser och samtidigt bygga en lönsam affär. Utan att dopas med staliga medel.
Booli som site saknar ju dessutom många bra funktioner som finns på Hemnet. Vore önskvärt att dom utvecklade siten, om dom nu nödvändigt ska pumpa ut massa miljoner för att driva trafik till siten.
Jo det har du.L lbgu skrev:
Här är konversationen för att friska upp ditt minne
Du skriver EXPLICIT betalar!
Inte att de i förlängningen förlorar som du nu har ändrat dig till
Hade du direkt pudlat så hade vi sluppit långbänken
När du sen sticker ut hakan med ”visste du inte det” får du finna dig i å åka på en käftsmäll
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Aktuella priser för hemnet januari 2026:
https://www.ekonomifokus.se/bostad/salja-bostad-guide/annonsera-bostad-pa-hemnet
https://www.ekonomifokus.se/bostad/salja-bostad-guide/annonsera-bostad-pa-hemnet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder