På konsumentens sida
· 3 600 inlägg
Hemnet har anmält konkurrenten Booli för att ha otillbörliga konkurrensfördelar genom sitt statliga ägande.
Du kan läsa artikeln här: Hemnet anmäler Booli till Konkurrensverket
Du kan läsa artikeln här: Hemnet anmäler Booli till Konkurrensverket
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Oj, känner de sig hotade?
Jag ser att frågeställningen rör huruvida statliga bolag kan verka i konkurrensutsatt sektor utan att drivas med vinstintresse å motta statligt stöd/bidrag.M MrDizzy skrev:
Jag har ganska länge funderat på hur det kan fungera såhär. Nu har jag inga starka känslor för Hemnet, men Boolis (dopade) agering täpper ju till alla möjligheter för en ny aktör att konkurrera. Det tycker jag är värre än att just Hemnet konkurrensutsätts.
Det är väl bättre att vinsten från SBAB går tillbaka till välfärden istället för till Erik Haag m.fl.
En annan fundering är varför staten ska ha just en (bolåne-)bank. Det är väl fint att det finns en "neutral" aktör inom ett viktigt område som ser till att storbankerna inte kan agera hur som helst utan en rimlig konkurrent. Men varför just bolån? Varför har staten inte bensinstationer, matvarubutiker och snabbmatskedjor?
Det är väl bättre att vinsten från SBAB går tillbaka till välfärden istället för till Erik Haag m.fl.
En annan fundering är varför staten ska ha just en (bolåne-)bank. Det är väl fint att det finns en "neutral" aktör inom ett viktigt område som ser till att storbankerna inte kan agera hur som helst utan en rimlig konkurrent. Men varför just bolån? Varför har staten inte bensinstationer, matvarubutiker och snabbmatskedjor?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 276 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 276 inlägg
Är väl inget måste, har nog snarare med historisk utveckling att göra. Statshypotek med anor från 1800talet höll på med bolån men omstrukturerades efter bankkrisen å såldes till SHB i mitten av 90 taletJuul skrev:
SBAB servade till en början bara staten men konkurrerar sen 90 talet med andra privata kreditgivare.
Redigerat:
Hemnet är den absolut största (mest besökta) webbplatsen för personer som letar bostad att köpa.J Jernhand skrev:
Hur kan du inte se ett värde i det?
Förstå mig rätt, jag tycker inte Hemnet är fantastiskt. Men jag letar ju hellre bostad på en (1) sida, med möjlighet till filterering och specifika sökningar. Istället för att leta upp olika mäklares webbsidor för att kanske hitta bostäder som matchar vad jag söker.
Och som säljare vill du ju finnas på sidan som folk använder.
Alltid en avvägning. Man får räkna på vad sannolikheten är för fler intressenter/högre bud genom synlighet på Hemnet.J Jernhand skrev:
Själv betalar jag gladeligen 10000 mer om sannolikheten är 50% på att det leder till en 100kkr budhöjning/högre pris
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Förstår initialt inte riktigt varför en koppling till en staligt ägd bank skulle ge konkurrensfördelar i sig ?
När jag läser lite mer så avser anmälan att Booli mha statliga pengar kunnat bygga upp en plattform som konkurrerar med dom. Dvs det är sponsrat av staten, dvs staten konkurrerar med affärsdrivande företag - typ. https://efn.se/hemnet-anmaler-booli-till-konkurrensverket
Vi får väl se vad konkurrensverket säger. Men lagen säger ju:
"Reglerna om konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet innebär att staten, kommuner och regioner kan förbjudas att sälja varor och tjänster på ett sätt som begränsar konkurrensen"
Och i detta fallet är det ju tvärtom. Hemnet har nästinitll monopol så det behövs fler spelare !
Men om man läser lite mer finstilta:
"En konkurrensbegränsning innebär att staten, kommuner eller regioner snedvrider eller hämmar en effektiv konkurrens. Det räcker att ett förfarande är ägnat att snedvrida eller hämma en effektiv konkurrens för att det ska vara fråga om en konkurrensbegränsning i lagens mening. Med förfarande menas både aktiva handlingar och att låta bli att göra något. Underprissättning och vägran att ge tillträde till en viktig infrastruktur är förfaranden som typiskt sett kan snedvrida eller hämma en effektiv konkurrens. Om en offentlig aktör behandlar andra företag olika kan det också vara en konkurrensbegränsning"
Och då behöver ju konkurrensverket ta hänsyn till om booli har en underprissättning. Förhoppningsvis tar dom inte Hemnets ppriser som riktmärke för vad ett riktpris bör vara...
https://www.konkurrensverket.se/kon...nkurrensbegransande-offentlig-saljverksamhet/
När jag läser lite mer så avser anmälan att Booli mha statliga pengar kunnat bygga upp en plattform som konkurrerar med dom. Dvs det är sponsrat av staten, dvs staten konkurrerar med affärsdrivande företag - typ. https://efn.se/hemnet-anmaler-booli-till-konkurrensverket
Vi får väl se vad konkurrensverket säger. Men lagen säger ju:
"Reglerna om konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet innebär att staten, kommuner och regioner kan förbjudas att sälja varor och tjänster på ett sätt som begränsar konkurrensen"
Och i detta fallet är det ju tvärtom. Hemnet har nästinitll monopol så det behövs fler spelare !
Men om man läser lite mer finstilta:
"En konkurrensbegränsning innebär att staten, kommuner eller regioner snedvrider eller hämmar en effektiv konkurrens. Det räcker att ett förfarande är ägnat att snedvrida eller hämma en effektiv konkurrens för att det ska vara fråga om en konkurrensbegränsning i lagens mening. Med förfarande menas både aktiva handlingar och att låta bli att göra något. Underprissättning och vägran att ge tillträde till en viktig infrastruktur är förfaranden som typiskt sett kan snedvrida eller hämma en effektiv konkurrens. Om en offentlig aktör behandlar andra företag olika kan det också vara en konkurrensbegränsning"
Och då behöver ju konkurrensverket ta hänsyn till om booli har en underprissättning. Förhoppningsvis tar dom inte Hemnets ppriser som riktmärke för vad ett riktpris bör vara...
https://www.konkurrensverket.se/kon...nkurrensbegransande-offentlig-saljverksamhet/
Hemnet är ocker och har haft monopol på bostadsmarknaden för länge. Uppenbarligen ryms bostad inom begreppet välfärd vilket då gör Booli till en viktig spelare på bostadsmarknaden. I andra sektorer som vård, tandvård, skolor, apotek mfl ska konkurrensen mellan privat och statligt vara bra påstår dom som införde systemet. Det ska tydligen effektivisera den statliga sidan.
Välfärd är ett brett begrepp som handlar om medborgarna välmående. Själv tycker jag att experimentet med privata aktörer i välfärden borde omvärderas. Sverige t ex är nu det enda land i världen med privata aktörer fritt härjande i grundskolan. Vi kanske ska ha privat brandkår som bara släcker om du betalt också?
Edit: Ledsen för rant..
Välfärd är ett brett begrepp som handlar om medborgarna välmående. Själv tycker jag att experimentet med privata aktörer i välfärden borde omvärderas. Sverige t ex är nu det enda land i världen med privata aktörer fritt härjande i grundskolan. Vi kanske ska ha privat brandkår som bara släcker om du betalt också?
Bostad (boende?) skulle möjligen kunna rymmas inom välfärd. Men bostadsförsäljning gör väl knappast det?Discoman skrev:
Hemnet är ocker och har haft monopol på bostadsmarknaden för länge. Uppenbarligen ryms bostad inom begreppet välfärd vilket då gör Booli till en viktig spelare på bostadsmarknaden. I andra sektorer som vård, tandvård, skolor, apotek mfl ska konkurrensen mellan privat och statligt vara bra påstår dom som införde systemet. Det ska tydligen effektivisera den statliga sidan.
Oavsett vad man tycker om Hemnet och deras position på marknaden.