17 561 läst ·
266 svar
18k läst
266 svar
Hemnet anmäler Booli till Konkurrensverket
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 166 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 166 inlägg
Just därför väljer jag booliZ Zodde skrev:Stämmer inte? Med de priser Hemnet tar är det nog många som övervägt att försöka å att ingen privat öht gjort det visat att det är mycket svårt.
Att nån norrman ska försöka ändrar inte på det.
För 20 år sen var det fortfarande mycket vanligt att annonsera i dagstidningar plus att det fanns andra webbplatser. Men från då till nu har Hemnets dominans ökat rejält.
Kom ihåg att en köpare har INGET emot en monopolsituation. TVÄRTOM
Vad är väl enklare än att precis alla objekt finns på ett å samma ställe. Då riskerar man ALDRIG å missa nåt.
Precis.D Dilato skrev:
Och dessutom så spelar det i praktiken ingen roll för alla de som begär uppskov.
Folk slänger sig lite slentrianmässigt med att man får dra av annonskostnaden, så att det verkar som att dom tror att annonsen inte kostar något vilket är helt fel.
Tror inte det finns nån endaste en som tror att annonsen inte kostar något. För att nåt som är avdragsgillt ska bli gratis krävs en marginalskatt på 100% och det var det länge sen Astrid Lindgren hade…,D Daniel Eriksson1 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
folk i gemen är tyvärr inte så smarta...😮Z Zodde skrev:
Q.E.D.A A-Man_08 skrev:
De främsta två skälen till att inte köpa aktier ärZ Zodde skrev:
- hemnet har redan i princip hela marknaden. Dvs de kan egentligen inte expandera genom att ta marknadsandelar från konkurrenter, för det finns ju inga konkurrenter. Enda sättet att öka intäkterna är att höja annonspriserna men det protesteras redan mot dagens prisnivåer så det går inte heller.
- hemnet utsätts för allt mer konkurrens, vilket innebär en stor risk att marknadsandelen kommer minska och därmed minskar intäkter och vinst
👍Det är en avvägning från fall till fall vad man tror ger flest/bäst spekulanter och i slutändan mest betalt. Att använda hemnet är ofta smart. Men det blir mindre och mindre självklart för alla.Z Zodde skrev:
Försökte hitta vilka sakargument som Hemnet tagit upp. För de kan väl inte bara säga "De är ju statligt ägda, det är orättvist". Skulle som sagt vara intressant att läsa om de har bärande argumentation mot detta https://www.regeringen.se/contentas...87a34ed4f64c7bb9/statens-agarpolicy-2025_.pdf
Finns det någon som helst vetenskap bakom idén att en bostad på booli jfr med hemnet säljs för mindre pengar?L lbgu skrev:
Givet all tillgänglig statistik borde det ju gå ganska lätt attt skaka fram siffror på detta?
Det blir lite knepigare att jämföra i och med att alla annonser på hemnet även finns på booli. (Eller är det inte så?)Unikt namn skrev:
Jämförelsen blir då ”booli” jämfört med ”booli + hemnet” och då kan man nog räkna med att ”booli + hemnet” är bättre åtminstone i viss grad.
Jag har inte påstått det. Det jag skrev var ett svar på att det skulle vara bra för husköparen att annonssidan i princip hade monopol. Jag menade att för köparen var det bäst rent ekonomiskt att hitta ett hus på en sida som nådde så få som möjligt. Vilket väl är rätt självklart ifall man tänker efter.Unikt namn skrev:
Just det faktum att Hemnet har funnits så länge och varit så dominerande bidrar nog att en större del av Hemnets besökare är sådana som egentligen inte letar hus. Ser jag en mäklarskylt längs någon väg så händer det att jag av ren nyfikenhet kollar vad det är. Då kollar jag alltid Hemnet av någon gammal vana. Men skulle jag aktivt leta hus att köpa så skulle jag med den kunskap jag har idag kolla Booli eftersom rimligtvis alla som finns på Hemnet också borde finnas på Booli, men sen tillkommer de som inte annonserar på Hemnet. Så ur den synpunkten har egentligen Hemnet spelat ut sin roll, då de nästan garanterat har färre objekt i ett givet område.
Att Hemnet fortfarande är så stora beror nog till väldigt stor roll på att husköpare inte vet om hur det fungerar. Men fler och fler inser det så nedförsbacken lär fortsätta för Hemnet.
Jag tänker att OM slutpriserna objektivt och konsekvent var högre på hemnet annonser, så skulle det vara första texten man såg på "här köper du annons"-sidan.W Weimik skrev:
Men slutpris nämns ej där.
En annons på en kåk i det lägre prisspannet i min kommun kostar ändå numera 7500-25k, innan eventuella tilläggstjänster.
Mycket oklart om de ger mervärde vid försäljning.
Avgifter för olika tjänster kopplade till bostadsförsäljning har ju stigit en hel del på över tid. Att bara bli av med en kåk kostar hundratusentals kronor, även om vissa saker är "avdragsgilla".