hsd
J J00 skrev:
Det är inte så konstigt att Hemnet försöker göra allt för att få bort Booli och fortsätta gräva guld som de gjort senaste 10 åren. Om Booli fortsätter som nu så är det bara en tidsfråga innan Hemnet försvinner eller tvingas transformeras till något annat (tänker på CDON, Discshop och liknande).

Själv är jag en fd Hemnet-fantast men kollar sen nåt år nästan uteslutande på Booli. Lite stökigt och mycket märkligt att alla mäklare inte godkänner att bilder på fastigheten visas på Booli (såvida dessa mäklare inte jobbar för att deras kunder ska betala dyra annonser på Hemnet...).
När inte bilder ligger ute så är det bara att följa länken till mäklaren, dock upplever jag de flesta som inte släppet bilder på booli som lite oseriösa ofta saknas energideklaration mm

hsd hsd skrev:
När inte bilder ligger ute så är det bara att följa länken till mäklaren, dock upplever jag de flesta som inte släppet bilder på booli som lite oseriösa ofta saknas energideklaration mm
Jo självklart men det är lite stökigt om man bara vill få ett snabbt första intryck.
De flesta som inte visar bilder verkar vara lite mindre mäklare men även Husman Hagberg och LF tillåter inte bilder på Booli vilket är sjukt.

H HEM2121 skrev:
Ja, det stämmer. Men dessa kan utvecklas, t.o.m. med samarbete i en gemensam websida.
Ja, tänk om mäklarna gick ihop och skapade en egen sökmotor - med billiga priser på annonser så mäklararvodet inte behöver vara så stort och man slipper betala för att annonsera dyrt i lokaltidningar. De skulle kunna döpa den till Hemnet.

(Fast vi vet ju vad som händer...)

• Haha
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Ja, tänk om mäklarna gick ihop och skapade en egen sökmotor - med billiga priser på annonser så mäklararvodet inte behöver vara så stort och man slipper betala för att annonsera dyrt i lokaltidningar. De skulle kunna döpa den till Hemnet.

(Fast vi vet ju vad som händer...)
Haha, ja resan från en rimlig tusenlapp per annons till 25 000 kr för en premiumannons gick med rasande fart. Men fallet ner igen går troligen lika snabbt.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
J J00 skrev:
Jo självklart men det är lite stökigt om man bara vill få ett snabbt första intryck.
De flesta som inte visar bilder verkar vara lite mindre mäklare men även Husman Hagberg och LF tillåter inte bilder på Booli vilket är sjukt.
Du menar att det finns specifika mäklare på Husman och LF som blockerar bilder på Booli? För där jag bor visas alltid bilder från dessa mäklarhus på Booli.

Håller med om att det är galet att blockera. Hade en mäklare ens lyft frågan med mig så hade det inte blivit något säljuppdrag...

Krilleman Krilleman skrev:
Aktuella priser för hemnet januari 2026:

[länk]

[bild]
Ja, och den tabellen avser ju "mellanstor stad". Det kan bli ännu dyrare, ända upp till 31 590 kr närmare bestämt. Hyfsat pröjs för att länka en annons :).

• Annonspaket med priser för Stockholms bostadsmarknad, inklusive Bas, Plus, Premium och Max-alternativ med olika kostnader.
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag har ögnat tidigare inlägg och saknar att Booli hjälper till så mycket bättre med info om bostadsrätter med den länkade sidan om föreningen. Hemnets motsvarande länk till AllaBrf ger tunt med info och luriga texter som mäklarna kan lägga dit!

Booli har: rådata typ yta, ålder, antal lgh.
- Årsredovisning, energideklaration, stadgar mm som t o m en mäklarsida kan slarva med eller gömma undan..
- Nyckeltal fanns innan de blev lagkrav.
- Försäljningsstatistik på lgh i aktuell förening. Pris/m2, vilka lgh o storlekar mm. (Om föreningen har haft typ 50% omsättning av lgh sista året, och ytterligare 25% av lgh ligger ute – tyder det på att aktuella mäklarformuleringar om ”stabil förening med god ekonomi” är ren lögn (ex ur verkligheten)

Med de priser som numer betalas för en nyttjanderätt till lägenhet, i ett hus som föreningen samtidigt belånar så behöver vi mer transparens och tillförlitlig info – där gör Booli ett bra jobb.

Apropå SBAB, de behövs för oss som inte är ideala kunder för bankerna. Jag syftar inte på kreditsvaga, bara inte stora/lönsamma nog. Ex Brf med 8 lägenheter är för liten för vanliga affärsbanker, eller människa med låg inkomst men mycket säkerheter.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
F Förvaltare skrev:
Apropå SBAB, de behövs för oss som inte är ideala kunder för bankerna. Jag syftar inte på kreditsvaga, bara inte stora/lönsamma nog
Privata banker har också små kunder. Historiskt framförallt sparbankerna. Har du nåt som helst belägg för att SBABs bolånekunder är ”mindre” i storlek å ”mindre lönsamma” än privata bankers?

Själv tror jag SBAB agerar precis som vilken annan kreditgivare som helst. Jag har ivartfall INTE sett något som tyder på nåt annat men du får gärna överbevisa med hard facts om det nu inte bara var en killgissning från din sida…

Att en brf med 8 medlemmar skulle vara för liten för affärsbankerna VET jag är bullsh*t så den kan vi bortse från

D Daniel Eriksson1 skrev:
Du menar att det finns specifika mäklare på Husman och LF som blockerar bilder på Booli? För där jag bor visas alltid bilder från dessa mäklarhus på Booli.

Håller med om att det är galet att blockera. Hade en mäklare ens lyft frågan med mig så hade det inte blivit något säljuppdrag...
Syftade mer på mäklarfirmor som tex LF. Vet inte om det är på individnivå…

Tex så visar denna inte bilder för mig:
https://www.booli.se/bostad/3383201

J J00 skrev:
Syftade mer på mäklarfirmor som tex LF. Vet inte om det är på individnivå…

Tex så visar denna inte bilder för mig:
[länk]
Ja, Husman Hagberg-mäklaren i ditt exempel verkar ha blockerat bilder på Booli för alla sina objekt.

Hans kollega i Stockholm har inte gjort det: https://www.booli.se/bostad/2212231

Man blir ju lite sugen på att kolla med den mäklaren om han har informerat sina kunder om att han har gjort aktiva val för att minska exponeringen av objekten han säljer :)

• Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
D Daniel Eriksson1 skrev:
Ja, Husman Hagberg-mäklaren i ditt exempel verkar ha blockerat bilder på Booli för alla sina objekt.

Hans kollega i Stockholm har inte gjort det: [länk]

Man blir ju lite sugen på att kolla med den mäklaren om han har informerat sina kunder om att han har gjort aktiva val för att minska exponeringen av objekten han säljer :)
Jaha så det är alltså på individnivå…! Det är ju nästan ännu sjukare. Man är ju nyfiken på varför enskilda mäklare väljer att blocka bilder på Booli…?

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
RoTe
J J00 skrev:
Jaha så det är alltså på individnivå…! Det är ju nästan ännu sjukare. Man är ju nyfiken på varför enskilda mäklare väljer att blocka bilder på Booli…?
Provision från hemnet

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Tror det har med rättigheter att göra och att mäklarna aktivt måste godkänna att bilderna visas på Booli. Det är alltså inte så att de har blockerat det.

Juul Juul skrev:
Hemnet är den absolut största (mest besökta) webbplatsen för personer som letar bostad att köpa.
Hur kan du inte se ett värde i det?
Förstå mig rätt, jag tycker inte Hemnet är fantastiskt. Men jag letar ju hellre bostad på en (1) sida, med möjlighet till filterering och specifika sökningar. Istället för att leta upp olika mäklares webbsidor för att kanske hitta bostäder som matchar vad jag söker.
Och som säljare vill du ju finnas på sidan som folk använder.
Det är ju just därför du ska använda Booli som har alla bostäder som ligger på en mäklares hemsida. Hemnet är ett aktivt val att lägga ut på.

W Weimik skrev:
Tror det har med rättigheter att göra och att mäklarna aktivt måste godkänna att bilderna visas på Booli. Det är alltså inte så att de har blockerat det.
Ja det låter mest logiskt även om det också är knäppt. Godkännandet borde gälla respektive mäklarfirma och inte individuella annonser och sen att det kan blockas individuellt om det nu skulle finnas behov för det (vilket det inte borde finnas).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.