17 550 läst ·
266 svar
18k läst
266 svar
Hemnet anmäler Booli till Konkurrensverket
Juul skrev:
Jag har ganska länge funderat på hur det kan fungera såhär. Nu har jag inga starka känslor för Hemnet, men Boolis (dopade) agering täpper ju till alla möjligheter för en ny aktör att konkurrera. Det tycker jag är värre än att just Hemnet konkurrensutsätts.
Det är väl bättre att vinsten från SBAB går tillbaka till välfärden istället för till Erik Haag m.fl.
En annan fundering är varför staten ska ha just en (bolåne-)bank. Det är väl fint att det finns en "neutral" aktör inom ett viktigt område som ser till att storbankerna inte kan agera hur som helst utan en rimlig konkurrent. Men varför just bolån? Varför har staten inte bensinstationer, matvarubutiker och snabbmatskedjor?
Jag fattar att många tycker att det är bra att Booli utmanar Hemnet. Jag tycker också att priserna för att annonsera på Hemnet är för höga.
Men problemet är enligt mig, återigen, inte att Hemnet utmanas. Problemet är att det sker med skattepengar och att det gör det avsevärt mycket svårare för en privat aktör att utmana Hemnet.
Om priserna på hemnet är för höga så borde det rimligen vara intressant för privata aktörer att skapa en konkurrent med mer humana priser och samtidigt bygga en lönsam affär. Utan att dopas med staliga medel.
Booli som site saknar ju dessutom många bra funktioner som finns på Hemnet. Vore önskvärt att dom utvecklade siten, om dom nu nödvändigt ska pumpa ut massa miljoner för att driva trafik till siten.
Men problemet är enligt mig, återigen, inte att Hemnet utmanas. Problemet är att det sker med skattepengar och att det gör det avsevärt mycket svårare för en privat aktör att utmana Hemnet.
Om priserna på hemnet är för höga så borde det rimligen vara intressant för privata aktörer att skapa en konkurrent med mer humana priser och samtidigt bygga en lönsam affär. Utan att dopas med staliga medel.
Booli som site saknar ju dessutom många bra funktioner som finns på Hemnet. Vore önskvärt att dom utvecklade siten, om dom nu nödvändigt ska pumpa ut massa miljoner för att driva trafik till siten.
Du verkar ha missat att norksa motsvarigheten till Hemnet (Hjem.no)Juul skrev:
Jag fattar att många tycker att det är bra att Booli utmanar Hemnet. Jag tycker också att priserna för att annonsera på Hemnet är för höga.
lanserar snart
https://dinbostad.se/
??
Så det där med att det är svårt för privata aktörer att skapa en konkurrent stämmer inte
Vi vet ju inte om dom lyckas? Det blir mycket svårare när dom ska konkurrera med Booli också, eller hur?M MrDizzy skrev:
Jag kan också skriva ett PM och starta en webbsida idag, det betyder väldigt lite.
Antagligen finns det inga större pengar att hämta i att göra en ny variant av hemnet. Eftersom alla mäklare ändå lägger ut sina objekt på sin egen hemsida så är det enda som behövs ett program som söker igenom mäklarnas sidor och sammanställer detta. Detta är relativt simpelt och det realistiska sättet för en sådan sida att tjäna pengar är att visa reklam på sidan och få lite pengar därifrån. Börjar man ta betalt så kommer bara någon annan att sätta upp en liknande söksida. De som äger aktier i Hemnet kan ju fundera på detta.Juul skrev:
Utmaningen är att det inte är så lätt att konkurrera på en annonsmarknad.Juul skrev:
Säljarna vill annonsera där det finns flest köpare, och köparna söker sig generellt till den marknad som har flest säljare. Så det är lite av ett självspelande piano.
Vill man att säljaren även skall lägga ut annonsen på en uppstickarmarknad är det svårt att ta betalt för det.
Håller med dig om att det inte behöver vara tekniskt svårt att bygga siten. Däremot håller jag inte alls med om att det inte finns pengar att tjäna på det, om man lyckas driva trafik till den. (Det är ungefär vad jag jobbar med på dagarna)L lbgu skrev:Antagligen finns det inga större pengar att hämta i att göra en ny variant av hemnet. Eftersom alla mäklare ändå lägger ut sina objekt på sin egen hemsida så är det enda som behövs ett program som söker igenom mäklarnas sidor och sammanställer detta. Detta är relativt simpelt och det realistiska sättet för en sådan sida att tjäna pengar är att visa reklam på sidan och få lite pengar därifrån. Börjar man ta betalt så kommer bara någon annan att sätta upp en liknande söksida. De som äger aktier i Hemnet kan ju fundera på detta.
Helt enig i att säljare vill annonsera där flest köpare finns.C cpalm skrev:Utmaningen är att det inte är så lätt att konkurrera på en annonsmarknad.
Säljarna vill annonsera där det finns flest köpare, och köparna söker sig generellt till den marknad som har flest säljare. Så det är lite av ett självspelande piano.
Vill man att säljaren även skall lägga ut annonsen på en uppstickarmarknad är det svårt att ta betalt för det.
Jag inser såklart att det sannolikt behövs riskkapitalister som puttar in pengar för att driva trafik.
Eller så är det en aktör som redan har trafiken, tex Meta eller Google. (Typ Marketplace).
Eller varför inte Schibsted (som inte fick köpa Hemnet 2015 pga konkurrensverket) eller Bonnier
Jag skrev ju att det skulle gå att dra in pengar på reklam. Sen kan det givetvis gå att sälja lite premiumtjänster som bevakning och liknande. Men det kommer att handla om småpengar om man jämför med vad Hemnet drar in. Problemet är att när en sådan relativt simpel sida blir för girig så gör någon annan en liknande som är billigare eller till och med gratis ifall man lockar till sig ett gäng entusiaster som lägger ut koden som fri.Juul skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 162 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 162 inlägg
Fastighetsbyrån/förmedlingen använde hemnet för 20 år sedan, då kan sägas att hemnet hade monopol förutom dagstidningars annonserZ Zodde skrev:Det är väl ingen motsägelse i de 2 påståendena?
Hur kom du fram till det?
Har du svårt för enkel logik?
a) Monopol på en fri marknad är skadligt
b) det är INTE statens uppgift att konkurrera mot monopolet, staten skall inte försöka agera företagsledare.
Däremot kan staten lägga tillrätta för att andra företag lätt kan etablera sig och utmana marknadsledaren
Nåt man MOTVERKAR genom Booli som istället gör det svårare för uppstickare…
Nu har iofs Hemnet aldrig haft heltäckande monopol. Sparbankernas fastighetsbyrå/Svensk fastighetsförmedling har funnits…
Men om det varit en samhällsviktig och betydelsefull branch hade staten kanske varit TVUNGEN att ta grepp för att inte äventyra samhälleliga funktioner.
Husannonsering faller definitivt inte i den kategorin
Stämmer inte? Med de priser Hemnet tar är det nog många som övervägt att försöka å att ingen privat öht gjort det visat att det är mycket svårt.M MrDizzy skrev:
Att nån norrman ska försöka ändrar inte på det.
För 20 år sen var det fortfarande mycket vanligt att annonsera i dagstidningar plus att det fanns andra webbplatser. Men från då till nu har Hemnets dominans ökat rejält.hsd skrev:
Kom ihåg att en köpare har INGET emot en monopolsituation. TVÄRTOM
Vad är väl enklare än att precis alla objekt finns på ett å samma ställe. Då riskerar man ALDRIG å missa nåt.
En köpare som inte vill betala ockerpriser gillar antagligen inte en monopolsituation. Även om man kanske i slutändan tjänar (dock vet man inget om detta) på monopolisten så kan man av rent principiella skäl ogilla det. En del människor har moral även om din verkar vara mer i stil med att ifall priset är bra så är mormor till salu. Så bara för att man kan tjäna några kronor på en sak behöver inte det innebära att man vill göra det ifall man tycker det känns fel.Z Zodde skrev:
Som verksam i branschen hela livet menar jag att du har helfel just på denna punkten.P patx991 skrev:
Få är så hårt reglerade å övervakade som bankerna.
Finns inte en chans på jorden att dessa skulle kunna ingå i nån kartell eller prissamverkan.
Räntenivån påverkar de öht inte.
Påslaget på STIBOR är lätt för kund att identifiera och välja den lägsta.
När SBAB tog steget in på privata bolånemarknaden (från att enbart finansierat offentliga fastigheter) fanns öht inte motiveringarna som du nämner.
Snarare var det så att hela branschen var i ordentlig gungning efter fastighetskraschen som börjat 1 år tidigare
Många kreditgivare kämpade för att överleva, drog i nödbromsen å slutade ge lån, å då var det naturligt att SBAB gick in å lättade på trycket.
Att SBAB sen förblivit en statlig aktör kan väl jmf med att VF förblivit det
Men att påstå att staten skapade SBAB för de argumenten du uppger stämmer inte, snarare en efterkonstruktion
EDIT: Ser att det långa inlägget av patx991 nu är borta…?
Extremt välformulerat å pedagogiskt stycke, dock med en del rena sakfel.
Jag fick lite AI-vibbar när jag svarade, kan det vara anledningen..?🧐
Redigerat: