P
Z Zodde skrev:
Bara i ytterst speciella fall, typ Vattenfall, kan det vara befogat.
Varför är det mer befogat för Vattenfall än för andra?

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför är det mer befogat för Vattenfall än för andra?
För staten har ”alltid” ägt VF och för att det INTE varit eller är meningsfullt att privatisera.
Kraftproduktion är samhällskritiskt så att staten har en hand på ratten är det väl ingen vad jag vet i rixdan som är emot.

Därmed inte sagt att jag hade ropat efter förstatligande av kraftproduktion om VF inte varit statligt.

I Norge äger det offentliga >90% av all kraftproduktion.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
För staten har ”alltid” ägt VF och för att det INTE varit eller är meningsfullt att privatisera.
Varför vore det inte meningsfullt att privatisera Vattenfall? (Jag gissar att du syftar på de olika elproducenterna inom Vattenfallkoncernen och inte på Vattenfall Eldistribution).
Z Zodde skrev:
Kraftproduktion är samhällskritiskt så att staten har en hand på ratten är det väl ingen vad jag vet i rixdan som är emot.
Uniper och Fortum äger en ganska stor del av den svenska elproduktionskapaciteten och är i sin tur inte ägda av svenska staten.

Redigerat:
Z Zodde skrev:
Har nån duktig lyckats sig skaffa snudd på monopol genom lagliga medel kan inte staten gå in med doping.
Bara se hur det gick för Standard Oil. Nu vet jag inte ifall det bara är en skröna, men jag har hört att Microsoft (på 90-talet ?) såg till att hålla liv i Apple av den enda anledningen att de inte ville få monopol. Hade de velat hade de troligen lätt kunnat döda Macintoch ifall de bara slutat utveckla Office-paketet till Mac. Sant eller inte, så vet smarta företagare att det är riskabelt att få en monopolliknande ställning då det riskerar att dra till sig oangenämt intresse från myndigheter.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Har nån duktig lyckats sig skaffa snudd på monopol genom lagliga medel kan inte staten gå in med doping.
Hemnets monopol grundar sig i att det bildades av en grupp mäklarfirmor som en gemensam annonsplats för den själva. Monopolet innebär främst inte att de är det enda alternativet. Istället är det unika att endast mäklarfirmor kan annonsera på hemnet. En slags kartell för att minska konkurrensen helt enkelt. Privatpersoner som vill sälja själva stängs ute från hemnet.

Uppenbarligen lagligt. Men invändningar saknas inte mot den modellen.
  1. Effekten av detta har blivit att det är mycket svårt att sälja utan att anlita en mäklare.
  2. Vilket i sin tur leder till en likriktning på marknaden av annonser och stajling. Med intetsägande bilder.
  3. Vilket skapar ett (konstgjort) behov av stylingfirmor.
  4. Numera kan en mäklares arbetsinsats angående annonsering och skapande av prospekt lika gärna göras med AI-teknik.
  5. Att skriva avtal kan även det göras med hjälp av AI.
  6. Hantera budgivning sköts enklare med mjukvara, app, hemsida än av en mäklare.
  7. Det som bara en mäklare kan leverera är annonsen på hemnet.
  8. Men det finns ju alternativ.
Så egentligen är behovet av dagens hemnet ganska litet.
Och därmed oxo behovet av mäklare

• Gilla
Moonphase och 10 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför vore det inte meningsfullt att privatisera Vattenfall?
9 av de 10 största vattenkraftverken i Sverige (själva grunden i Sveriges elförsörjning) och en stor del av totalen ägs av VF. Det vore olyckligt att sälja av dessa till utlandet. Det handlar om våra naturresurser.

• Gilla
TommyC och 4 till
  • Laddar…
P
Sverige är en del av en europeisk elmarknad. Varför skulle det vara olyckligt om staten inte längre ägde Vattenfall? Vattenkraftverken går knappast att flytta.

O O skrev:
Hemnets monopol grundar sig i att det bildades av en grupp mäklarfirmor som en gemensam annonsplats för den själva. Monopolet innebär främst inte att de är det enda alternativet. Istället är det unika att endast mäklarfirmor kan annonsera på hemnet. En slags kartell för att minska konkurrensen helt enkelt. Privatpersoner som vill sälja själva stängs ute från hemnet.

Uppenbarligen lagligt. Men invändningar saknas inte mot den modellen.
  1. Effekten av detta har blivit att det är mycket svårt att sälja utan att anlita en mäklare.
  2. Vilket i sin tur leder till en likriktning på marknaden av annonser och stajling. Med intetsägande bilder.
  3. Vilket skapar ett (konstgjort) behov av stylingfirmor.
  4. Numera kan en mäklares arbetsinsats angående annonsering och skapande av prospekt lika gärna göras med AI-teknik.
  5. Att skriva avtal kan även det göras med hjälp av AI.
  6. Hantera budgivning sköts enklare med mjukvara, app, hemsida än av en mäklare.
  7. Det som bara en mäklare kan leverera är annonsen på hemnet.
  8. Men det finns ju alternativ.
Så egentligen är behovet av dagens hemnet ganska litet.
Och därmed oxo behovet av mäklare
Skulle själv aldrig köpa aktier i Hemnet men skulle jag sälja mitt hus idag hade jag definitivt använt dem, även om de är dyra. Det gäller nå ut till så många potentiella köpare som möjligt.

Huruvida Hemnet har nån substans i klagan på Booli har jag ingen aning om
Men självklart kan inte staten ge subsidier till egna bolag i konkurrensutsatt sektor ÄVEN om ändamålet är nobelt, dvs bryta upp ett monopol.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P pmd skrev:
Sverige är en del av en europeisk elmarknad. Varför skulle det vara olyckligt om staten inte längre ägde Vattenfall? Vattenkraftverken går knappast att flytta.
Om man har ett givet tillstånd (som idag att VF äger Svenska vattenkraftverken) så ska argumenten att ÄNDRA på detta tillstånd vara ordentligt mycket starkare än argumenten för att behålla allt som det är FÖR ATT en ändring är motiverad.

Som jag sa tidigare gäller samma sak pt andra hållet.
Hade svensk vattenkraft sen 100 år tillbaka varit ägd av tex Norska bolag så hade jag heller inte skrikit efter förstatligande.

Men vilka är de bästa argumenten FÖR privatisering av VF?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
För mig som följer en mindre villamarknad i Sverige med något hundratal objekt till salu vid ett givet tillfälle så har det länge självklart varit Booli jag gått in på. Enkel anledning till detta: Booli har alltid haft det dubbla utbudet jämfört med Hemnet. Just nu är det faktiskt det trippla utbudet på Booli!

Eftersom jag verkligen vill lära mig min marknad så behöver man vara säker på att man ser allt som kommer ut, därför blir valet enkelt. Tittade faktiskt in på Blocket bostad av denna anledning också ibland.

Hemnet har jag inte varit inne på (dvs klickat upp annonser) de senaste 5-6 åren alls.

Två andra fördelar är att Booli visar annonserna i kronologisk ordning om man vill, och inte heller döljer slutpriset från tidigare försäljningar. Så inget fiffel med att betala sig högst upp i flödet eller dölja den mest väsentliga historik från köparen.

Kunde dock önska att Booli även visade tidigare "listpriser" för alla objekt, alltså komplett mäklar- och annonshistorik, men kan förstå om detta är ett steg för långt, åtminstone än så länge.

Mer makt åt köparna säger jag, det är faktiskt de som ska slanta upp miljonerna i slutändan.

• Gilla
Bästerortarn och 9 till
  • Laddar…
samovar
Äntligen!
Det var länge sedan jag sålde ett objekt och då en lägenhet, då hemnetannonsen kostade runt 1600-2000. Men de priserna de tar idag är ju absurda. Många av mina bekanta kände inte till Booli för bara några år sedan, nu är det primära tjänsten de som spekulanter letar objekt på.

I mitt område finns det idag dubbelt så många annonser på Booli jämfört med hemnet och när vi letade hus fanns alltid allt det som fanns på hemnet på Booli plus ett par snart till salu (7-8 år sedan).

Men när jag kollar hela Sverige finns det 20.000 annonser på Booli och 40.000 på hemnet.

Om jag minns rätt så någon gång sent 90-tal när bostadsannonser började dyka upp på nätet så fanns det parallellt med Hemnet en konkurrent som hette Bovision. Jag tror tom de var tidigare och större än Hemnet som av någon anledning sedan totalt tog över marknaden.

Edit: Startade 1996 och finns tydligen kvar enligt ChatGPT

M Myckling skrev:
Om jag minns rätt så någon gång sent 90-tal när bostadsannonser började dyka upp på nätet så fanns det parallellt med Hemnet en konkurrent som hette Bovision. Jag tror tom de var tidigare och större än Hemnet som av någon anledning sedan totalt tog över marknaden.

Edit: Startade 1996 och finns tydligen kvar enligt ChatGPT
Hemnet har väl startats och iaf tidigare ägts av stora mäklarfirmorna som vallat in villrådiga kunder som ska göra sin största affär. De har fortfarande väldigt sockrade avtal till mäklarfirmorna för att de ska driva in kunder till Hemnet. Super för konsumenten att Booli börjat bryta upp deras "monopol".

• Gilla
Sven-Erik Hällgren och 1 till
  • Laddar…
Gjorde just en google sökning ang Hemnet och såg att priset för en annons på Hemnet 2014 var ... 600kr

Jepp ni läste rätt 600spänn oavsett hur dyr bostanden var ... på 12 år har de höjt priset 9-40 grånger beroende på bostad....
Ocker någon???

SBAB togöver/köpte booli 2015 och har sen dess haft samma företagsstruktur som nu och det är ytterligare en försvårande omständighet för Hemnet att vinna ... Hemnet har defakto under drygt 10år inte tagit det till rätten. De har som försuttit chansen att hävda att det skulle vara att marknadshinder

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Men självklart kan inte staten ge subsidier till egna bolag i konkurrensutsatt sektor ÄVEN om ändamålet är nobelt, dvs bryta upp ett monopol.
Varför inte. Det låter som en ideologisk invändning.

Kapitalet nu för tiden ger ju i många fall subsidier till bolag tills dess att det är dags för att dra undan mattan och ägna sig åt "enshitification" (förskitning?).

I Hemnets fall så var det ju mäklarförbund inte riskkapitalister som startade sajten. Det var dock tydligt att det ballade ut när de sålde ut det till riskkapitalet med höjda priser, "raketen" och "pluss paket" mm för att manipulera annonssökningarna.

Det är ju varken i säljarnas intresse att behöva betala extra för att synas eller i köparnas att inte få se det man söker på högst upp.

Det går ju att mjölka pengar ett tag men Hemnets dominerande ställning lakas ju långsamt ur. Mäklare nu förtiden pushar ju alternativa sajter när man pratar med dem.

• Gilla
hansan och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.