17 201 läst ·
266 svar
17k läst
266 svar
Hemnet anmäler Booli till Konkurrensverket
Z Zodde skrev:
På skolan och vidare till någon skolpamps våffelstuga i Åre menar du?Juul skrev:
Nja, Booli hade 51 anställda 2024. Omsatte 64 miljoner och gick minus med 18.
Deras externa kostnader har tidigare år legat på 30-50 miljoner. Jag är inte förvånad om det är mycket mer för 2025, med tanke på all marknadsföring dom gör.
Jag skiter i Hemnet, men jag ser hellre att förlusten som Booli gör läggs på skolan istället.
Det var iofs inte därför SBAB gick in på privata bolånemarknaden. UTAN det var en direkt följd av avskaffandet av de hårda regleringarna för bostadsobligationer samt att kredit å valutaregleringarna försvann.klaskarlsson skrev:
Det var ALDRIG nån uttalad åsikt från staten att konkurrensen var för dålig å det var därför SBAB skulle in. Här får du gärna motbevisa mig.
ON TOPIC så är ju SBAB vinstdrivande vilket Booli inte verkar vara (enl anmälan til Konkurrensverket)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Undrar om Hemnet känner till Streisandeffekten.
Nu kommer än fler känna till Booli.
Nu kommer än fler känna till Booli.
Om det ändå vore så straight forward.V Vindens skrev:
Synd att du missade de budgivare som letade efter ett objekt precis som ditt på Hemnet å hade varit beredda att slanta upp rejält. Nu fick de nöja sig med näst bästa de fann på Hemnet… Å du missade några köpglada budgivare på ditt objekt…
Om jag hade sålt hade jag ivartfall aldrig varit så dumsnål att jag vågat välja bort ett antal potentiella köpare för att spara 20000…
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 276 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 276 inlägg
Jobbar du på Hemnet?Z Zodde skrev:Om det ändå vore så straight forward.
Synd att du missade de budgivare som letade efter ett objekt precis som ditt på Hemnet å hade varit beredda att slanta upp rejält. Nu fick de nöja sig med näst bästa de fann på Hemnet… Å du missade några köpglada budgivare på ditt objekt…
Om jag hade sålt hade jag ivartfall aldrig varit så dumsnål att jag vågat välja bort ett antal potentiella köpare för att spara 20000…
Hemnet är dött!
Ja, så har det varit men den eran går mot sitt slut.Z Zodde skrev:Om det ändå vore så straight forward.
Sen om vi föreställer oss din köpglade exempelköpare som är redo att bara trycka upp prisbilden med sina höga bud, och är sjukt angelägen om att få köpa. Men din exempelköpare har aldrig någonsin hört talas om Booli, och trots att han är så otroligt köpsugen så letar han bara på Hemnet. Tycker att det låter som en person med särskilda behov så vi gör nog honom en tjänst att han missar objektet 😉
Skämt åsido - din exempelköpare finns men dom är få och snart finns det inga kvar alls.
Det är möjligt Hemnets dominans är över.H HenrikP skrev:Ja, så har det varit men den eran går mot sitt slut.
Sen om vi föreställer oss din köpglade exempelköpare som är redo att bara trycka upp prisbilden med sina höga bud, och är sjukt angelägen om att få köpa. Men din exempelköpare har aldrig någonsin hört talas om Booli, och trots att han är så otroligt köpsugen så letar han bara på Hemnet. Tycker att det låter som en person med särskilda behov så vi gör nog honom en tjänst att han missar objektet 😉
Husaffärer gör man relativt sällan å själv hade jag aldrig vågat välja bort den som når ut till flest potentiella kunder.
Booli är ju som bostadsmarknadens Google, man kan inte annonsera på Booli
Det är fritt fram att ha åsikter på nätet utan all fakta. Huset såldes för marknadsvärdet som flera mäklare värderade till och det var en privatvisning med 10(!) spekulanter. Tror inte det blir bättre än så även vid en Hemnet-annonsering.Z Zodde skrev:Om det ändå vore så straight forward.
Sedan kan man säkert alltid få mer om man önskar X antal visningar till, oaktat om det är Hemnet eller Booli.
Ser att du anlitat flera mäklare för värdering. Då hade du ju kunnat sälja själv privat så hade du sparat in mäklararvodet också… Å kanske fått 10% över estimerat värde med en Hemnet annons….V Vindens skrev:Det är fritt fram att ha åsikter på nätet utan all fakta. Huset såldes för marknadsvärdet som flera mäklare värderade till och det var en privatvisning med 10(!) spekulanter. Tror inte det blir bättre än så även vid en Hemnet-annonsering.
Sedan kan man säkert alltid få mer om man önskar X antal visningar till, oaktat om det är Hemnet eller Booli
Faktum är att man aldrig vet hur utfallet blivit om man gjort på annat sätt.
Lite beroende på priset så är ju 20000 ingen större summa om budhöjningar sker med 100000kr intervaller.
Är det i ditt fall bara 5000kr intervaller så förstår jag dig bättre…
Detta spelar mindre roll i praktiken för mäklarna som har sin egna "butik" att sätta upp annonsen på och peka mot genom Booli.Z Zodde skrev:
Det viktiga är ju att man som säljare når alla spekulanter, så fort spekulanterna lärt sig att det är på Booli man hittar "allt" så blir alla andra ställen att leta bostad på överflödiga, det är det skiftet vi är mitt upp i just nu.
Vi har passerat brytpunkten och detta kommer nu okontrollerbart öka i en rasande takt.
Booli har nu fått så stor spridning att likt Titanics hål under vattenlinjen i 5 olika vattentäta utrymmen så spelar det ingen roll vad någon nu gör, Hemnet kommer gå under, de har ingen plats på denna marknad längre.
Så kan det säkert vara.K Kasken skrev:Detta spelar mindre roll i praktiken för mäklarna som har sin egna "butik" att sätta upp annonsen på och peka mot genom Booli.
Det viktiga är ju att man som säljare når alla spekulanter, så fort spekulanterna lärt sig att det är på Booli man hittar "allt" så blir alla andra ställen att leta bostad på överflödiga, det är det skiftet vi är mitt upp i just nu.
Vi har passerat brytpunkten och detta kommer nu okontrollerbart öka i en rasande takt.
Booli har nu fått så stor spridning att likt Titanics hål under vatten linjen i 3 olika vattentäta utrymmen så spelar det ingen roll vad någon nu gör, Hemnet kommer gå under, de har ingen plats på denna marknad längre.
Men innan vi är där skulle jag aldrig ”bojkotta” Hemnet å riskera att gå miste om pengastarka potentiella köpare…