17 550 läst ·
266 svar
18k läst
266 svar
Hemnet anmäler Booli till Konkurrensverket
Jag uppskattar dina argumentOssian K Olsson skrev:
Det är ju egentligen det jag vill ska hända, så slipper "staten" vara där och kladda.
Nu tror jag kanske att en aktör som redan har trafik är en mer trolig utmanare än en bank. Men in med AI, unicorn och lite fina slides så är vi hemma!
Förutom att Booli plötsligt blivit en faktor vi måste ta med i modellen...
Nu är jag ute på djupt vatten här...Z Zodde skrev:
Men Hemnet har en färdig affärsmodell. Dom omsatte 2025 1,5 miljarder.
Dom har en sjukt stark vinst marginal, 50%!
Att dom "tappat" 26% betyder inte att dom inte är lönsamma.
Booli går med förlust och omsätter 100-150 miljoner.
Att deras fiktiva börsvärde är 10% av Hemnets värde är att vara generös- tror jag!
Edit: Jag frågade Gemini. Uppskattat börsvärde på Hemnet, 14 miljarder. Booli 5-800 miljoner...
Hemnets market cap är givet.Juul skrev:
Nu är jag ute på djupt vatten här...
Men Hemnet har en färdig affärsmodell. Dom omsatte 2025 1,5 miljarder.
Dom har en sjukt stark vinst marginal, 50%!
Att dom "tappat" 26% betyder inte att dom inte är lönsamma.
Booli går med förlust och omsätter 100-150 miljoner.
Att deras fiktiva börsvärde är 10% av Hemnets värde är att vara generös- tror jag!
Edit: Jag frågade Gemini. Uppskattat börsvärde på Hemnet, 14 miljarder. Booli 5-800 miljoner...
AI ger jag noll å nada för.
Nu får man inte klippa in AI men då jag googlade SBABs marknadsandel sa AI 3.8%. Gick man sen in å såg VARIFRÅN AI hämtat sin info såg man att 3.8% rörde företag… Privata bolån låg på 8%… Det missade AI helt.
Jag tyckte 10% lät lågt så jag undrade vilka beräkningar som låg bakom.
Men det är ju enbart pga Booli....Juul skrev:
Men då blir det ju en ankdam som jag skrev om där det blir flera aktörer som slåss om annonser och visningar och vi säljare och köpare blir lidande...Juul skrev:
Det enda som kan utmana Booli, enligt mig, är en liknande plattform som Boolis. Dvs gratis och suger upp alla mäklares annonser... men då spelar det ingen roll så länge de som sagt är gratis för säljare och köpare.Juul skrev:
Självklart finns det nån form av vinstkrav även för statliga bolag. Allmännyttan i förhållande till kostnad. Vi pratar ju trots allt om skattepengar som ska brukas väl enligt folket.Juul skrev:
Hade förstått ditt resonemang bättre om det tex hade handlat om att staten ska ta fram ett alternativ till tex LEGO för att producera och sälja... men nu är det ju inte så.
Spelar ingen större roll så länge allmännyttan anses vara värt det.Juul skrev:
Förstår verkligen inte din aversion till Booli. Har du tänkt igenom det ordentligt? 😉
Syftet med att begränsa ockerräntor, SMS-lån och liknande är att skydda konsumenter mot alltför rovgiriga aktörer. Oberoende om det kan kallas välfärd så är det ungefär samma argument som kan användas för att skydda konsumenter mot att företag likt Hemnet alltför girigt har utnyttjat sin dominerande position på marknaden.Z Zodde skrev:
Hemnet lever idag på att konsumenterna till väldigt stor del är okunniga. Hade alla presumtiva husköpare förstått hur Booli fungerar gentemot hur Hemnet fungerar så hade ytterst få valt Hemnet ifall de ville söka en bostad. Detta av den enkla anledningen att Booli rimligtvis bör ha fler objekt synliga i ett visst område än vad Hemnet har. När köparna inser detta i tillräckligt stort antal så är Hemnets affärsmodell död. För om säljarna vet att köparna vet att på Booli hittar man flest objekt så vill givetvis ingen betala en massa pengar till Hemnet när det andra alternativet är gratis och når fler möjliga köpare.
Att skydda okunniga konsumenter är väl typiskt något en ansvarsfull stat kan ta på sig. Oberoende om de är okunniga om rimliga räntenivåer eller hur man söker bostad.
Återstår att se vad lagstiftaren menar med "sådana saker" och om Booli håller på med sådana saker.C cpalm skrev:
Förövrigt svarade jag enbart på det här och hade inget med konkurrenslagen att göra:
För jag tror inte Booli bidrar till SBABs positiva resultat. Tvärt om. Dom kan driva Booli med förlust pga att SBAB går med vinst.
Absolut. Klart att det faktum att Booli går med "evig förlust" i allra högsta grad har med saken att göra. Det är ju det som gör konkurrensen "oschyst". Verksamheten bedrivs inte på affärsmässiga villkor.J J00 skrev:
Hade det varit en vinstdrivande verksamhet, som SBAB:s kärnverksamhet eller SJ eller Vattenfall hade det varit en annan sak.
Som jag ser det så konkurrerar inte Booli med Hemnet. Booli tar inte betalt för att annonser hamnar på Booli. Däremot så tillhandahåller Booli en plattform där alla mäklares annonser syns.C cpalm skrev:Absolut. Klart att det faktum att Booli går med "evig förlust" i allra högsta grad har med saken att göra. Det är ju det som gör konkurrensen "oschyst". Verksamheten bedrivs inte på affärsmässiga villkor.
Hade det varit en vinstdrivande verksamhet, som SBAB:s kärnverksamhet eller SJ eller Vattenfall hade det varit en annan sak.
Att det i sin tur innebär att Hemnet eventuellt blir överflödigt och att deras nuvarande affärsmodell troligtvis inte kommer bära sig i längden har ju ingen betydelse.
Däremot kan jag se att SBAB är en riktig konkurrent till andra banker eller att folktandvården är en konkurrent till privata tandläkarkliniker...
Låter som att det är en rent ideologisk fråga för dig. Själv försöker jag se vad som blir bäst. Och jag tycker nog att alternativet att det är i princip gratis för folk att annonsera ut sin bostad är bättre än att något fåtal ska tjäna en massa pengar på det.Juul skrev: