J J00 skrev:
Spelar ingen större roll så länge allmännyttan anses vara värt det.
Klart det spelar roll. Staten kan inte (direkt eller indirekt) subventionera bolag som konkurrerar med privata. Finns lagar som styr det å det e precis det Hemnet vill få prövat i rätten. Utfallet vet vi självklart inget om

J J00 skrev:
Varför då? Du tycker det är dåligt spenderade skattepengar?
Ja.
Jag betalar gärna skatt. Det finns väldigt många saker som jag vill att min skatt ska bidra till.
Att konkurrera ut Hemnet är inte med på den listan.
Av den enkla anledningen att marknaden kommer att justera sig själv, om vi låter den.

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Oberoende om det kan kallas välfärd så är det ungefär samma argument som kan användas för att skydda konsumenter mot att företag likt Hemnet alltför girigt har utnyttjat sin dominerande position på marknaden.
Nej, det är en enorm skillnad.

Ockerräntor är reglerat i lag.

Finns ingen lag om alltför dominerande position (subjektivt) som uppstått organiskt å ej via uppköp i en ej samhällsviktig bransch som husannonser…

Och varför benämna nåt välfärd som inte är det.
Du svänger dig ofta med uttryck du inte verkar förstå innebörden av å sen blir du sne när andra inte förstod vad du EGENTLIGEN menade.
L lbgu skrev:
Hemnet lever idag på att konsumenterna till väldigt stor del är okunniga
Att idiotförklara allmänheten visar snarare på brist på egen förståelse.

Hade jag sålt hus idag hade jag använt Hemnet för det är där köparna finns. Sen, ja det e dyrt men det kan bli ännu kostsammare för mig att gå miste om den sista budgivaren som hade höjt med 100000kr
L lbgu skrev:
Att skydda okunniga konsumenter är väl typiskt något en ansvarsfull stat kan ta på sig. Oberoende om de är okunniga om rimliga räntenivåer eller hur man söker bostad.
Nej, statlig subventionerad verksamhet i konkurrensutsatt sektor är olagligt. Huruvida Booli gör just det ska prövas i rätten.

• Gilla
Juul
  • Laddar…
Juul Juul skrev:
Ja.
Jag betalar gärna skatt. Det finns väldigt många saker som jag vill att min skatt ska bidra till.
Av den enkla anledningen att marknaden kommer att justera sig själv, om vi låter den.
Själv ser jag det inte som att pengarna går till att konkurrerar ut Hemnet utan mer att staten tillhandahåller en enkel och förhållandevis billig lösning för att hjälpa skattebetalarna med en av de viktigaste sakerna (bostadsaffärer). Att det medför att Hemnets affärsmodell kanske går i graven är en bieffekt.

Jag är inte lika övertygad som dig att "marknaden" hade lyckats justera sig själv så att det blir bra för oss konsumenter.
Grundidén för att det ska bli så bra som möjligt för oss konsumenter är att allt finns samlat på ett ställe men ändå inte kostar skjortan. En svår ekvation om "marknaden" ska lösa det själv.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Z Zodde skrev:

Hade jag sålt hus idag hade jag använt Hemnet för det är där köparna finns. Sen, ja det e dyrt men det kan bli ännu kostsammare för mig att gå miste om den sista budgivaren som hade höjt med 100000kr
Håller med till 100% om att man framstår som okunnig om man som seriös spekulant bara letar på Hemnet. Det ligger i sakens natur att man som spekulant vill ha så stort utbud som möjligt, och det får man inte på Hemnet.

Som köper däremot, så är det fortfarande så att vill man vara säker på att nå hela marknaden (även de okunniga :) ), så måste man fortfarande annonsera på Hemnet. Men det är väldigt tydligt att vi är i slutet av den eran. Ge det något år till så är Hemnet lika obsolet som att annonsera i en papperstidning.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J J00 skrev:
Själv ser jag det inte som att pengarna går till att konkurrerar ut Hemnet utan mer att staten tillhandahåller en enkel och förhållandevis billig lösning för att hjälpa skattebetalarna med en av de viktigaste sakerna (bostadsaffärer). Att det medför att Hemnets affärsmodell kanske går i graven är en bieffekt.

Jag är inte lika övertygad som dig att "marknaden" hade lyckats justera sig själv så att det blir bra för oss konsumenter.
Grundidén för att det ska bli så bra som möjligt för oss konsumenter är att allt finns samlat på ett ställe men ändå inte kostar skjortan. En svår ekvation om "marknaden" ska lösa det själv.
Var drar vi gränsen? Bostadsaffär? Bilaffär? Vitvaror? Bolån (oops där är fanns dom visst redan), matvaror?
Det påverkar inte bara de enskilda annonsörerna på Hemnet. Det påverkar börsen, aktieägare, fonder, pensioner(?), anställda, konkurrenter m.fl.

Marknadsekonomi funkar enligt mig bra.
Det är okej att vi tycker olika.

C
J J00 skrev:
Som jag ser det så konkurrerar inte Booli med Hemnet. Booli tar inte betalt för att annonser hamnar på Booli. Däremot så tillhandahåller Booli en plattform där alla mäklares annonser syns.
Nä, flera här har ju uttryckt den åsikten. Vi får väl se vad Konkurrensverket kommer fram till.

Att man inte tar betalt är ju i princip en teknikalitet. Fair enough om man hade haft någon annan affärsmässig intäktskälla som täcker kostnaderna för publiceringen av annonserna, men själva kruxet är ju att det i praktiken är SBAB som betalar för publiceringen.

• Gilla
Juul
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nej, det är en enorm skillnad.

Ockerräntor är reglerat i lag.

Finns ingen lag om alltför dominerande position (subjektivt) som uppstått organiskt å ej via uppköp i en ej samhällsviktig bransch som husannonser…
Men att det är reglerat i lag visar att staten inte gillar att företag skor sig orimligt på konsumenter. När den lagen skrevs så fanns inte det vi diskuterar nu. Verkar också rätt otroligt ifall det enbart skulle anses fel ifall banker utnyttjade okunnigt folk. Så vill man följa lagens intention så kan den lätt föras över på andra saker. En politiker som drev det skulle säkert belönas med röster.

Z Zodde skrev:
Det är du som sätter likhetstecken mellan idiot och okunnig.

Bara det faktum att mängder med folk som letar bostad enbart går till Hemnet visar att de är okunniga. För hade de känt till hur det var så hade de givetvis gått till Booli istället. Självklart väljer den kunniga det alternativ som visar flest objekt. Är detta verkligen så svårt att förstå för dig?

Z Zodde skrev:
Nej, statlig subventionerad verksamhet i konkurrensutsatt sektor är olagligt. Huruvida Booli gör just det ska prövas i rätten.
Finns det ens något som tyder på att Hemnet skulle vinna. Vill man vara petig så har de ju inte ens samma kunder som Booli. Ingen hussäljare köper något från Booli. Det enda är kanske att de kämpar om samma reklamintäkter, men det är ju knappast huvudaffären för Hemnet..

Juul Juul skrev:
Med tanke på hur länge Hemnet härjat så ställer jag mig tveksam. Med tanke på hur mycket pengar Hemnet har dragit in så borde ju någon utmanat ifall det var möjligt. Men det har inte hänt, men du tycker man ska vänta på att det osannolika till slut händer. Den ende som gläds av det är Hemnet.

Juul Juul skrev:
Var drar vi gränsen? Bostadsaffär? Bilaffär? Vitvaror? Bolån (oops där är fanns dom visst redan), matvaror?
Det påverkar inte bara de enskilda annonsörerna på Hemnet. Det påverkar börsen, aktieägare, fonder, pensioner(?), anställda, konkurrenter m.fl.

Marknadsekonomi funkar enligt mig bra.
Det är okej att vi tycker olika.
Det är väl det som är grejen, det är vi som drar gränsen även om det kan innebära fördröjning åt både det ena och det andra hållet.
Har Booli ett berättigande och smakar mer än vad det kostar så antar jag att det kommer anses OK (eller hoppas i varje fall det). Kommer Booli förstöra marknaden och kosta mer än vad det smakar så antar jag att Booli kommer försvinna.

Endel får det att låta som något väldigt fult när man pratar om "staten". Staten ska ju vara en förlängning av oss 😀

Marknadsekonomin fungerar hjälpligt bra med puffar och regleringar av staten (oss).

C cpalm skrev:
Att man inte tar betalt är ju i princip en teknikalitet. Fair enough om man hade haft någon annan affärsmässig intäktskälla som täcker kostnaderna för publiceringen av annonserna, men själva kruxet är ju att det i praktiken är SBAB som betalar för publiceringen.
Plattformarna är väldigt olika och syftar till olika saker. Betalningen är en väsentlig del där hela Hemnets affärsmodell är byggd på som jag ser det.

Man får hoppas att Booli ingår i SBAB och att det i princip anses gå under marknadsföring.

L lbgu skrev:
När den lagen skrevs så fanns inte det vi diskuterar nu.
Jodå. Naturliga marknadsdominanser har funnits i alla tider, nu hittar du på igen.
L lbgu skrev:
. Så vill man följa lagens intention så kan den lätt föras över på andra saker.
Lagens intention om ockerräntor ”kan lätt föras på andra saker”
Nej, det funkar inte så.
Särskilt i detta fall där det finns lagar som förbjuder statlig subvention i konkurrensutsatt sektor.
L lbgu skrev:
Finns det ens något som tyder på att Hemnet skulle vinna.
Annars hade de nog inte provat.

• Älska
Juul
  • Laddar…
C
J J00 skrev:
Betalningen är en väsentlig del där hela Hemnets affärsmodell är byggd på som jag ser det.
Håller med om det, men invändningen handlar ju specifikt om att Boolis affärsmodell att finansiera tjänsten med offentliga "anslag" är otillåten, så att det handlar om olika affärsmodeller ligger ju i sakens natur.

Z Zodde skrev:
Jodå. Naturliga marknadsdominanser har funnits i alla tider, nu hittar du på igen.
Jag trodde vi diskuterade Hemnet. Hemnet fanns nog inte när ockerlagarna skrevs. (Lite gissning, de kan möjligtvis ha modifierats i närtid utan min vetskap)

Z Zodde skrev:
Lagens intention om ockerräntor ”kan lätt föras på andra saker”
Nej, det funkar inte så.
Samma grundprincip. Ett företag tar orimligt mycket betalt för sin tjänst. Med tanke på hur simpel Hemnets tjänst är skulle nog det gå att få in. Särskilt eftersom de haft nästan monopolliknande position på marknaden.

Z Zodde skrev:
Särskilt i detta fall där det finns lagar som förbjuder statlig subvention i konkurrensutsatt sektor.
Har det ens förekommit någon statlig subvention? Hemnet tycker kanske det, men vem mer? Du och några till i denna tråd.

Z Zodde skrev:
Annars hade de nog inte provat.
Om det nu var så uppenbart så borde de väl reagerat för länge sedan. Otroligt inkompetent att vänta så länge som de gjort i så fall. De lär ha en massa jurister anställda, hur kan de ha missat ett så flagrant brott under lång tid. Tycker snarare att det låter som ren desperation. Det börjar gå dåligt och då försöker den inkompetenta företagsledningen skylla på någon annan. De blev för giriga, därför går det åt helvete för Hemnet, svårare än så är det inte.

L lbgu skrev:
Jag trodde vi diskuterade Hemnet. Hemnet fanns nog inte när ockerlagarna skrevs. (Lite gissning, de kan möjligtvis ha modifierats i närtid utan min vetskap)
Har som sagt noll med varandra att göra
L lbgu skrev:
Ett företag tar orimligt mycket betalt för sin tjänst. M
Tycker du och säkert många fler. Ändå är en stor del villiga att betala så då blir ”orimligt ” nåt subjektivt och omöjligt/meningslöst att lagstifta om.
L lbgu skrev:
Har det ens förekommit någon statlig subvention? Hemnet tycker kanske det, men vem mer? Du och några till i denna tråd.
Det avgör rätten. Att SBAB håller Booli under armarna å täcker deras årliga förluster kan tyda på det.
L lbgu skrev:
Om det nu var så uppenbart så borde de väl reagerat för länge sedan
Kan finnas 1000 orsaker till varför det sker nu. Omöjligt för oss att veta å meningslöst å spekulera i.
L lbgu skrev:
. De blev för giriga, därför går det åt helvete för Hemnet, svårare än så är det inte.
Verkligheten är mer komplicerad än dina ständiga förenklingar/generaliseringar som dessvärre alltför ofta inte håller mål…

• Gilla
Juul
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.