C
  • Gilla
Weimik
  • Laddar…
D D_ReSk skrev:
Nej, finns inget sådant val i affärssystemen. De är inte kopplade till Booli utan de skrapas från webbsidan. Ska man ändra någon info som kommer till Booli så måste man aktivt kontakta dem.
Hur det görs rent tekniskt vet jag inte, men det jag sa är att mäklarna måste godkänna att bilderna visas. Bara det.

C cpalm skrev:
Enligt Booli själva finns visst den kopplingen (utöver skrapningen av mäklarnas hemsidor):

[bild]
[länk]
[länk]
Sant, vissa har en direktkoppling och måste därmed inte vänta på uppdateringarna. En uppdatering som kom ganska nyligen. Glömt att den var aktiverad då jag inte har de systemen.

P PappasHammare skrev:
[bild]
var inte vart 😀

C cpalm skrev:
Enligt Booli själva finns visst den kopplingen (utöver skrapningen av mäklarnas hemsidor):

[bild]
[länk]
[länk]
om det sista stämmer så borde väll alla annonser om hus i sverige som finns till salu just nu hamna på booli med som dom säger med google

M maria01 skrev:
om det sista stämmer så borde väll alla annonser om hus i sverige som finns till salu just nu hamna på booli med som dom säger med google
ja
M maria01 skrev:
var inte vart 😀
är inte var

H hapazard skrev:
ja

är inte var
fast är alla husen till salu just nu på booli? för var man ju tvungen att kolla hemnet och booli

Älskar att det blev Streissandeffekten av detta.

Ett par vänner ba "OJ vad booli blivit bra och Hemnet dåliga. Var tvungen kolla Booli när jag såg att Hemnet "stämt dem"" :D

• Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Ja, Hemnet får gärna fortsätta gräva sin egen grav.

En fundering:
Det var ett missionshus i grannskapet som såldes för ett tag sedan, lämpligt som bostad.
Det fanns INTE med på Booli. I övrigt finns den mäklarens annonser med och jag är helt säker på att ingen medveten blockering gjorts från de som sålde.
Det fanns på Hemnet.
Vad var orsaken, att det räknades som näringsfastighet på något sätt?
I sådana fall behöver Booli uppdatera sig så allt som är till salu kommer med.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
En fundering:
Det var ett missionshus i grannskapet som såldes för ett tag sedan, lämpligt som bostad.
Det fanns INTE med på Booli. I övrigt finns den mäklarens annonser med och jag är helt säker på att ingen medveten blockering gjorts från de som sålde.
Det fanns på Hemnet.
Jag kan inte riktigt se någon logik på den fronten, har sett att jordbruksmark ibland inte finns på booli men finns på Hemnet.

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
C
H hydrolift skrev:
Booli har ju också kategorin "gård" där näringsfastigheter syns, med ungefär lika många objekt mellan Hemnet och Booli. Så det är nog inte det som är anledningen.

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
En fundering:
Det fanns på Hemnet.
Ok, så i matchen saknade objekt så står det nu: Booli 1 - Hemnet 150000.

Frågan är om det är Booli eller Hemnet som behöver uppdatera sig ;)

Juul Juul skrev:
Jag sitter i ledningsgruppen i ett större bolag och har budgetansvar.
Vi ägs av riskkapitalister.

Jag har tidigare arbetat i börsnoterade bolag.

Det betyder såklart inte att jag vet allt om hur en börsnoterad bank funkar, men jag får en känsla av jag vet mer än dig. Jag kan ha såklart ha fel. Du kanske är VD på Nordea.
Men nej, det är bara SBAB som kan skriva att X SEK ska till Booli.
Nordea eller Swebank kan inte skriva X miljoner ska gå till att utmana SBABs förlustaffär Booli för att vi vill att Hemnet ska gå i konkurs.

Men nu orkar jag inte argumentera mer. Vi tycker olika och det är okej.

Och som slutord. Jag gillar inte Hemnet. Jag vill bara att dom ska ersättas med en privat aktör.
FYI: om det du sa om att större bolag inte kastar pengar i sjön på div "ideer" de i ledningsgruppen får för sig vet du inte vad du pratar om.
Ta alla outsourcing ideer tex. "ooh vi ska spara pengar" ... i slutändan blev det 2-3-4 ggr dryrare IT drift.
Ta alla vi renodla vår verksamhet ideer ... och så säljer de av delar som går med vinst och sitter kvar med saker som kostar och då skyller på "marknaden"
Ta alla som köper andra bolag till överpriser för att ta marknadsandelar utan att ha en vettig affärsplan i botten ....
Ta alla som säger vi ska ha spetskompetens och sen sparkar alla som kostar för mycket..
etc etc etc
Det finns otaliga exempel på hur bolag gör så korkade beslut att för alla med minsta förnuft börjar undra hur mycket de knarkar på styrelse/lednings-mötena...
Och ja ... jag har jobbat med folk i styrelse & ledningsgrupper inom bank,telekom, detaljhandel, outsourcing och en hel drös andra områden. (Då man var konsnylt en gång i tiden)
Same same, får de för sig att något är en bra ide så specialbeställer de en utredning som visar på att de tar rätt beslut. Tex genom att låta de som kollar på om outsourcing är en bra ide, få bonus baserad på hur mycket man sparar genom outsourcing. De som då gör outsourcing utredningen kommer inte alls att välja och vraka så de får maximal bonus.... mmhmmm visst.

D Daniel Eriksson1 skrev:
Ok, så i matchen saknade objekt så står det nu: Booli 1 - Hemnet 150000.

Frågan är om det är Booli eller Hemnet som behöver uppdatera sig ;)
Nja i det aktuella hemmanet ifjol var detta missionshus 100 procent av annonserna. ;)
Och även "13th Marine" hade uppmärksammat att Booli missar vissa av någon anledning.
Jag tänkte man skulle kunna skippa att kolla Hemnet men nu får man eventuellt hålla koll på båda tills vidare. :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.