Z Zodde skrev:
Betvivlar inte det finns exempel på det du påstår. Jag VET att det finns många exempel på motsatsen.
Vi har här på BH funnit ut att mycket kan variera avsevärt INOM SAMMA BANK, det avhänger ofta av vilken person som sitter på just det kontoret.

Ingen bank har ”listor” som säger att vi lånar inte ut till BRFs som har mindre än 8 medlemmar….

Skull SBAB ha en väsentligt annorlunda strategi en resten hade det definitivt uppmärksammats å skrivits spaltmeter om.
Att ditt bästa exempel,är 8 år gammalt säger också en del

Lite googling visar sen att SBAB har en marknadsandel på 3.8% (företag) och 8.7% på bolån så nån ANNAN måste definitivt ta hand om de som är för ”små”🤣
SBAB fyller en funktion som motvikt när marknaden/affärsbankerna drar iväg. Bäste Zodde, det sker över tiden utveckling. Det jag avsåg med länken var en extern källa, förvisso några år gammal. Efter den satte SBAB en ny linje till mindre Brf’er, jag vet det pga jag sköter ekonomin i en förening, texten på deras hemsida har ändrats. Det har i sin tur påverkat andra banker till mindre officiella gränser. Du behöver inte förminska mina uttalanden till enstaka exempel. Jag träffar regelbundet kollegor från olika Brf-styrelser, detta är ett stående samtalsämne vilket Du alltså inte upplevt! Kan det bero på att Herr villaägare inte är brukar delta i brf styrelsekonferenser? Din kommentar ”Jag VET”, använd lite mindre bokstäver vänligen, vi kan ha olika erfarenheter där jag använder egna exempel eller seriös källa. Allt annat är bara killgissningar som du själv nämnde, eller mansplaining. Jag vill ha en högre nivå.

Länken var förvisso från 2018, men inte ”ett exempel”. Det är alltså föreningen Bostadsrätterna som skriver. (För en villaägare kanske jag bör förtydliga att det är Sveriges största förening för bostadsrättsföreningar).”

Finns visst en nyare artikel på samma tema, och samma site. https://www.bostadsratterna.se/nyheter/artiklar/2023/sma-bostadsrattsforeningar-nekas-lan. Andra branschtidningar har haft likande artiklar. Dylika artiklar baseras inte på enstaka föreningar det är en generell problembild av Sverige idag.

Ämne Booli, - super för att få snabb bild av föreningar, ekonomi, dokument och försäljningsstatistik. Trist att det börjar bli så många gamla kommande annonser. Känns som att en del kan ha bytt mäklare eller sålt på annat sätt. Super som en öppen databas med säljstatistik, gissar att även mäklare tittar i den för referensvärden.

End

F Förvaltare skrev:
SBAB fyller en funktion som motvikt när marknaden/affärsbankerna drar iväg. Bäste Zodde, det sker över tiden utveckling. Det jag avsåg med länken var en extern källa, förvisso några år gammal. Efter den satte SBAB en ny linje till mindre Brf’er, jag vet det pga jag sköter ekonomin i en förening, texten på deras hemsida har ändrats. Det har i sin tur påverkat andra banker till mindre officiella gränser. Du behöver inte förminska mina uttalanden till enstaka exempel. Jag träffar regelbundet kollegor från olika Brf-styrelser, detta är ett stående samtalsämne vilket Du alltså inte upplevt! Kan det bero på att Herr villaägare inte är brukar delta i brf styrelsekonferenser? Din kommentar ”Jag VET”, använd lite mindre bokstäver vänligen, vi kan ha olika erfarenheter där jag använder egna exempel eller seriös källa. Allt annat är bara killgissningar som du själv nämnde, eller mansplaining. Jag vill ha en högre nivå.

Länken var förvisso från 2018, men inte ”ett exempel”. Det är alltså föreningen Bostadsrätterna som skriver. (För en villaägare kanske jag bör förtydliga att det är Sveriges största förening för bostadsrättsföreningar).”

Finns visst en nyare artikel på samma tema, och samma site. [länk]. Andra branschtidningar har haft likande artiklar. Dylika artiklar baseras inte på enstaka föreningar det är en generell problembild av Sverige idag.

Ämne Booli, - super för att få snabb bild av föreningar, ekonomi, dokument och försäljningsstatistik. Trist att det börjar bli så många gamla kommande annonser. Känns som att en del kan ha bytt mäklare eller sålt på annat sätt. Super som en öppen databas med säljstatistik, gissar att även mäklare tittar i den för referensvärden.

End
Det var detta ditt uttalande som jag påpekade var fel

”Ex Brf med 8 lägenheter är för liten för vanliga affärsbanker”

. Chattade med 2 ex kollegor från 2 olika affärsbanker som håller på med bolån.
De kan själv intyga att ditt utsagn inte stämmer.
Sen kan små BRFs säkert ha blivit nobbade, mennån generell regel var dessa mina 2 kollegor helt ovetande inför

Juul Juul skrev:
Jag tror att Hemnet håller på att fasa ut sig själva. Marknaden tycker uppenbarligen att Hemnet är för dyra och ett nödvändigt ont. Så var det inte för 10 år sedan, då älskade nästan alla Hemnet.

Jag är övertygad om att en annan aktör kan utmana Hemnet. Boneo har väl redan börjat, även om den tjänsten är lite annorlunda. Norska Hjem har sagt att dom vill in i Sverige.
Det vore förvånande om de stora mediehusen och/eller riskkapitalister samt start-ups inte haft planer på en Hemnet-dödare. Dvs markanden är själv-justerande.
Nu, med Boolis gigantiska marknadsföring, är det mycket svårare att konkurrera.

Jag tycker att det är en slippery slope när bolag med statlig koppling kan konkurrera utan vinst-krav.
För jag tror inte Booli bidrar till SBABs positiva resultat. Tvärt om. Dom kan driva Booli med förlust pga att SBAB går med vinst.
tycker det är konstigt att svenska blocket inte försökte på riktigt när finn.no som är blocket i norge är störst på bostäder där när både finn.no och blocket.se ägs av Schibsted.

2023 genererade booli 1027 bolåneleads till SBAB,
2024 var det 2068st

2023 fick booli 30 miljoner i koncernbidrag.
2024 "bara" 10 miljoner.

Kanske står booli på egna ben 2025? Eller finns det någon info om det ute?

Jag tror fortfarande att det är ett strategiskt riktigt beslut av sbab att satsa pengar på booli som kommer generera vinst i slutändan.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
C
M Mirkan skrev:
Kanske står booli på egna ben 2025? Eller finns det någon info om det ute?
Kolla flerårsöversikten jag postade i #121:

Stapeldiagram över omsättning och resultat efter finansnetto från 2020-12 till 2024-12, visar negativt resultat nära -20 Mkr, med inlägg av kapital.
Resultatet har pendlat rätt konsekvent runt -20 Mkr, så vet inte varför de pytsade in 30 Mkr 2023 och 10 Mkr 2024, men snittet 20 matchar rätt bra.

Unikt namn
Juul Juul skrev:
Inga aktieägare skulle acceptera att 1banken lägger 50 miljoner i marknadsföring till en site som genererar 2000 leads.
(50 miljoner är uppskattning. 2000 leads läste jag i tråden, vet ej om det är korrekt)
Har du som aktieägare i en bank direkt möjlighet att påverka vilka projekt banken drar igång?
En unik position i så fall.
Man skulle nästan kunna tro att du satt i ledningsgruppen också.

C cpalm skrev:
Kolla flerårsöversikten jag postade i #121:

[bild]
Resultatet har pendlat rätt konsekvent runt -20 Mkr, så vet inte varför de pytsade in 30 Mkr 2023 och 10 Mkr 2024, men snittet 20 matchar rätt bra.
Ja, du har helt rätt, trots att omsättningen har mer än fördubblats sedan 2017 så har kostnaderna följt i samma takt.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du som aktieägare i en bank direkt möjlighet att påverka vilka projekt banken drar igång?
En unik position i så fall.
Man skulle nästan kunna tro att du satt i ledningsgruppen också.
Självklart, du är ju delägare.

Visst, jag raljerar lite. Men att spendera några 100 miljoner, över några år, för att skapa en Hemnet-dödare, självklart går det genom styrelsen (som ju är ansvarig för bolaget strategi).
Jag trodde inte jag behövde förklara att jag menade storägare, som har representater i styrelsen eller direkt inflytande.

var booli sidan man kunde se slutpriser på?

C
M maria01 skrev:
Japp stämmer bra. Numera även på Hemnet noterade jag.
Överhuvudtaget slår det mig att sajterna är så gott som identiska idag. Både vad beträffar gränssnitt och funktion.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Japp stämmer bra. Numera även på Hemnet noterade jag.
Överhuvudtaget slår det mig att sajterna är så gott som identiska idag. Både vad beträffar gränssnitt och funktion.
det var enda gången jag var inne på booli var för att se sålda hus vad jag mins försökte nu men kan inte se bilderna längre på dom sålda längre

C
Juul Juul skrev:
Jag är övertygad om att en annan aktör kan utmana Hemnet. Boneo har väl redan börjat, även om den tjänsten är lite annorlunda. Norska Hjem har sagt att dom vill in i Sverige.
Icke heller att förglömma "originalet" bovision.
Som numera dock främst verka satsa på utlandsobjekt.

M maria01 skrev:
tycker det är konstigt att svenska blocket inte försökte på riktigt när finn.no som är blocket i norge är störst på bostäder där när både finn.no och blocket.se ägs av Schibsted.
Blocket gjorde en storsatsning på bostadsannonser 2011 och lanserade sajten Blocket Bostad. Den blev snabbt näst störst på marknaden men kunde inte komma ikapp Hemnet. Blockets ägare såg det inte ekonomiskt hållbart att vara tvåa på marknaden och lade därför ett bud på Hemnet 2015. Därefter följde ett år av förhandlingar med Hemnets fyra olika ägare och med konkurrensverket. Blocket erbjöd sig att sälja Blocket Bostad till Bovision för att inte bli alltför dominerande, men konkurrensverket sade nej till hela affären. 2019 köpte Blocket uthyressajten Qasa och 2020 slutade Blocket Bostad med mäklarannonser. Efter det gick luften långsamt ur det hela och de sista bostadsannonserna försvann förra året.

• Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
P
M maria01 skrev:
Sida från Booli på en fastighetsmäklare webbplats med filtreringsalternativ och sökfält, omgiven av grönska och gulmålad husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

W Weimik skrev:
Tror det har med rättigheter att göra och att mäklarna aktivt måste godkänna att bilderna visas på Booli. Det är alltså inte så att de har blockerat det.
Nej, finns inget sådant val i affärssystemen. De är inte kopplade till Booli utan de skrapas från webbsidan. Ska man ändra någon info som kommer till Booli så måste man aktivt kontakta dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.