Juul Juul skrev:
Dom kan driva Booli med förlust pga att SBAB går med vinst.
Vilken bank som helst kan väl göra samma sak om dom vill? Det är väl till och med lättare för en privatägd bank att slänga pengar på ett förlustprojekt?

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Juul Juul skrev:
Jag tycker det finns en skillnad med infrastrutur och välfärd, där måste staten ta ansvar. Att sälja en bostad tycker jag inte faller inom det.
Att få folk som inte är medvetna om vad som är bäst för dem att inte slösa pengar på onödiga produkter måste väl kunna hamna under välfärd.

Hade folk haft tillräcklig kunskap så hade ju knappast någon betalat Hemnet för att annonsera.

useless useless skrev:
Vilken bank som helst kan väl göra samma sak om dom vill?
Inga aktieägare skulle acceptera att banken lägger 50 miljoner i marknadsföring till en site som genererar 2000 leads.
(50 miljoner är uppskattning. 2000 leads läste jag i tråden, vet ej om det är korrekt)

L lbgu skrev:
Att få folk som inte är medvetna om vad som är bäst för dem att inte slösa pengar på onödiga produkter måste väl kunna hamna under välfärd.

Hade folk haft tillräcklig kunskap så hade ju knappast någon betalat Hemnet för att annonsera.
Nej, det är inte välfärd.

Vem är du, jag eller staten att berätta för någon att Hemnet är en dålig investering när en ska sälja sitt hus? Finns naturligtvis mängder med exempel när Hemnet varit en avgörande faktor till högre pris på bostadsförsäljning.

Juul Juul skrev:
Inga aktieägare skulle acceptera att banken lägger 50 miljoner i marknadsföring till en site som genererar 2000 leads.
(50 miljoner är uppskattning. 2000 leads läste jag i tråden, vet ej om det är korrekt)
Tänk efter lite så inser du att i princip ingen bankaktieägare bryr sig om vad banken slösar säg 50 miljoner kronor på. För en bank som finns på börsen är det en försvinnande liten summa som ingen skulle reagera på.

L lbgu skrev:
Är det inte bra ifall staten genom att hindra t.ex. Hemnets rovdrift sparar pengar för mängder av medborgare i hela landet? Det är väl just sådana saker det är bra att staten gör. Det är väl ändå i de flesta medborgares intresse att företag som Hemnet inte kan suga ut folk med en tjänst som är onödig, men som de genom propaganda lyckats få många att tro är nödvändig.

Inte undra på att det går som det går för Liberalerna när deras partinamn förknippas med sådant tyckande som du verkar förespråka ;)
Liberalerna är nog inte främst förknippade med liberalism. Det är därför det går som det går.

Jag tycker inte att det är bra om staten utan lagstöd pinpointar enskilda företag, kallar dem onödiga och verkar för deras nedläggning. Det är något som kännetecknar en totalitär stat och jag föredrar helt enkelt en liberal stat. Men vi är ju alla olika där.

• Gilla
Juul
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Tänk efter lite så inser du att i princip ingen bankaktieägare bryr sig om vad banken slösar säg 50 miljoner kronor på. För en bank som finns på börsen är det en försvinnande liten summa som ingen skulle reagera på.
Ja... Swedbank spenderar väl omkring 350 miljoner om året på marknadsföring?

L lbgu skrev:
Du har rätt i att 50 miljoner är små-pengar.
Men jag lovar att du hade blivit förvånad på vilken detaljnivå budgetar följs i stor-bolag. Alla avdelningar ska följa budget, och ingen avdelning kan budgetera att gå 50 miljoner i ren förlust.
Det är inte som att du kan trolla bort 50 miljoner, det ska först in i nästa års budget. det ska motiveras.
(jag använder ordet avdelning slarvigt. Det är olika rader i budgeten, det måste inte vara en "avdelning")

Juul Juul skrev:
ej, det är inte välfärd.
Det är välfärd på samma sätt som att det kan ses som välfärd att staten begränsar bankers möjligheter att ha hur hög ränta som helst. Eller begränsa spelbolags möjligheter att göra reklam. Finns massor av tillfällen där staten försöker skydda sina medborgare från att ta dåliga beslut.

Om alla som skulle köpa/sälja hus visste hur Booli fungerade kontra Hemnet så skulle Hemnet gå i konkurs på nolltid. Enda anledningen att Hemnet fortfarande finns kvar är på grund av folks okunskap. Att hindra folk att på grund av okunskap fatta dåliga beslut tycker åtminstone jag kvalar in under välfärd.

F Förvaltare skrev:
Med mindre i storlek o lönsamhet så avsåg jag att syfta på föreningar som inte har 20 Mkr i lån, eller privatpersoner som inte köper en massa andra tjänster av banken - de där kringtjänsterna som de tjänar de stora pengarna på.
Hard fact's, = finns. Knepet med 8 medlemmar o vanlig affärsbank är långa relationer o väldigt starkt kassaflöde. Jag vet det av erfarenhet. För 5 år sedan var min Brf för liten för SBAB, både till antal medlemmar o lånebehov för ett stambyte. Relationen gav till slut ett lån, efter genomgång ner på medlemsnivå, (ålder, jobb/pensionär, andel skuldfria alltså ej pantsatta).
Nu kör vi nästa projekt, SBAB, gav lånelöfte med ränta på 24 timmar, vår bank (sedan minst 30 år) sidsteppade o tyckte vi inte borde ge oss på underhåll 4 mån för det blir dyrt (tekniskt dags). Sedan ok för höjd pantsättning, men ännu ytterligare 4 månader inget svar på vilken räntenivå.
Lokala sparbanker kan jag tänka mig skulle funka, men Swedbank har en gräns. Att SBAB har sänkt sin gräns hjälper till. [länk]
Betvivlar inte det finns exempel på det du påstår. Jag VET att det finns många exempel på motsatsen.
Vi har här på BH funnit ut att mycket kan variera avsevärt INOM SAMMA BANK, det avhänger ofta av vilken person som sitter på just det kontoret.

Ingen bank har ”listor” som säger att vi lånar inte ut till BRFs som har mindre än 8 medlemmar….

Skull SBAB ha en väsentligt annorlunda strategi en resten hade det definitivt uppmärksammats å skrivits spaltmeter om.
Att ditt bästa exempel,är 8 år gammalt säger också en del

Lite googling visar sen att SBAB har en marknadsandel på 3.8% (företag) och 8.7% på bolån så nån ANNAN måste definitivt ta hand om de som är för ”små”🤣

Redigerat:
Juul Juul skrev:
Alla avdelningar ska följa budget, och ingen avdelning kan budgetera att gå 50 miljoner i ren förlust.
Då är det väl bara att ha med i budgeten att den här avdelningen ska ge Booli X miljoner för att stödja deras verksamhet. På samma sätt som de skulle kunna ge X miljoner till skidskyttelandslaget. Du skapar problem som inte finns.

L lbgu skrev:
Det är välfärd på samma sätt som att det kan ses som välfärd att staten begränsar bankers möjligheter att ha hur hög ränta som helst. Eller begränsa spelbolags möjligheter att göra reklam. Finns massor av tillfällen där staten försöker skydda sina medborgare från att ta dåliga beslut.

Om alla som skulle köpa/sälja hus visste hur Booli fungerade kontra Hemnet så skulle Hemnet gå i konkurs på nolltid. Enda anledningen att Hemnet fortfarande finns kvar är på grund av folks okunskap. Att hindra folk att på grund av okunskap fatta dåliga beslut tycker åtminstone jag kvalar in under välfärd.
Vad du tycker är välfärd är inte samma sak som vad som faktiskt är välfärd.
Det kan vara lite svårt att säga exakt vad som faller inom begreppet välfärd. Men att ett statligt kopplat bolag skapar en konkurrent till tjänst som är "för dyr" är inte välfärd. Även om du tycker det.

Jag skulle säga att det är mer välfärd att jag har möjligheten att spendera pengar på en tjänst som (enligt dig) är för dyr, när jag ska sälja en bostad.
Jag överdriver såklart, Hemnet är inte välfärd. Men Booli är det absolut inte heller.

• Gilla
Weimik och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Då är det väl bara att ha med i budgeten att den här avdelningen ska ge Booli X miljoner för att stödja deras verksamhet. På samma sätt som de skulle kunna ge X miljoner till skidskyttelandslaget. Du skapar problem som inte finns.
Jag sitter i ledningsgruppen i ett större bolag och har budgetansvar.
Vi ägs av riskkapitalister.

Jag har tidigare arbetat i börsnoterade bolag.

Det betyder såklart inte att jag vet allt om hur en börsnoterad bank funkar, men jag får en känsla av jag vet mer än dig. Jag kan ha såklart ha fel. Du kanske är VD på Nordea.
Men nej, det är bara SBAB som kan skriva att X SEK ska till Booli.
Nordea eller Swebank kan inte skriva X miljoner ska gå till att utmana SBABs förlustaffär Booli för att vi vill att Hemnet ska gå i konkurs.

Men nu orkar jag inte argumentera mer. Vi tycker olika och det är okej.

Och som slutord. Jag gillar inte Hemnet. Jag vill bara att dom ska ersättas med en privat aktör.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
L lbgu skrev:
det kan ses som välfärd att staten begränsar bankers möjligheter att ha hur hög ränta som helst.
Nej. Att det finns lag mot ockerräntor har inget med välfärd att göra.
Nu e vi där igen, kalla saker för deras rätta namn för att undvika missförstånd

• Gilla
Juul
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Juul Juul skrev:
Nej! Men hade du sagt 1 miljard och sen lagt in "AI" och "nya Spotify" på några ställen skulle du fått pengar av varenda styrelse i hela världen vad det verkar..

Sen ska sägas att Hemnet har ett börsvärde på 13 miljarder. Det är väl inte helt osannolikt att Booli värderas till en tiondel av det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.