17 561 läst ·
266 svar
18k läst
266 svar
Hemnet anmäler Booli till Konkurrensverket
1. Alla leads blir ju inte bolån. Jag skulle gissa på att dom konverterar närmare 10%, vilket både är en rimlig konverteringsgrad generellt online och ungefär deras marknadsandel för bolån.M Mirkan skrev:Det verkar som att ett av SBAB's värden i Booli är "bolåneleadsen"
2024 fick de in drygt 2000st. Vad kan varje sådan vara värd?
En servettuträkning.
Antaganden:
Alla leads blir ett bolån.
Snittlånet är 2 000 000kr
SBABs ränta är 0,75 procentenheter över styrräntan.
Snittiden lånet ligger hos SBAB är 10 år. (är säkerligen längre.)
Ingen amorterar. (för enkelhetens skull)
SBAB får in 2 000 000 * 0,75% = 15 000kr/år och lån.
På 10 år är inkomsterna av ett lån 150 000kr.
2 000 leads => 300 miljoner över 10 år.
Slutsats 1:
En mycket god investering av SBAB?
Slutsats 2:
Vi kommer snart se andra banker försöka ta sig in på denna marknaden![]()
2. Jag upplever att färre konsumenter tar första bästa erbjudandet. Jämförelse-siter och AI-stöd ger konsumenten större möjlighet att hitta bästa tjänsten.
(Därmen inte sagt att leads är oviktigt. Bankerna köper såklart dessa idag via Hemnet.)
Jag håller inte med dig.J J00 skrev:Nu blir det kanske lite mycket politik men:
Det är ju uppenbart att det är bra att staten går in lite här och där och styr upp och i vissa fall tillhandahåller alternativ till oss skattebetalare. Om inte så är det ju lika uppenbart att vi löneslavar blir uppätna av "den fria marknaden".
Så länge det gagnar oss konsumenter/skattebetalare i det långa loppet så borde det inte ens vara en diskussion om det.
SBAB och Booli är bra exempel på bra inblandning av staten IMHO.
Förstå mig rätt, jag tycker Hemnet är för dyra. Jag har varit "tvungen" att använda deras tjänster två gånger i närtid.
Staten hjälper oss kortsiktigt, inte långsiktigt, genom att förstöra för Hemnet.
Om staten skulle lägga sig i "lite här och där" så skulle man snabbt störa marknadsekonomin. När, var, hur ska dom störa och när ska dom inte?
Som jag skrev tidigare i tråden så tycker jag inte problemet är att Hemnet konkurrensutsätts. Det verkliga problemet är att Booli förstör för en privat aktör ta rollen som Hemnets främsta utmanare.
Med tanke på att det enda Booli gör är att söka igenom mäklarnas hemsidor och presentera deras objekt så ser jag inte någon fantastisk möjlighet för en privat aktör att ge sig in i den striden. Finns helt enkelt inte särskilt mycket pengar att tjäna där. Skulle en privat aktör satsa en del pengar för att bygga en liknande sida som Booli så riskerar ju de bara att någon idealistisk programmerare gör samma sak och erbjuder det gratis.Juul skrev:
Tiden håller på att rinna ut för Hemnet, vilket syntes i deras senaste siffror. Och fallet lär accelerera då fler och fler blir medvetna om att Hemnet är helt onödigt.
Gränssnittet är en stor del av upplevelsen.L lbgu skrev:Med tanke på att det enda Booli gör är att söka igenom mäklarnas hemsidor och presentera deras objekt så ser jag inte någon fantastisk möjlighet för en privat aktör att ge sig in i den striden. Finns helt enkelt inte särskilt mycket pengar att tjäna där. Skulle en privat aktör satsa en del pengar för att bygga en liknande sida som Booli så riskerar ju de bara att någon idealistisk programmerare gör samma sak och erbjuder det gratis.
Tiden håller på att rinna ut för Hemnet, vilket syntes i deras senaste siffror. Och fallet lär accelerera då fler och fler blir medvetna om att Hemnet är helt onödigt.
Gör någon ett supergränssnitt som förenklar sök finns det nog möjligheter att peta ner Bolli.
Driva in fler personer än bara spekulanter.
Kanske tillgängliggöra mer info, även för avslutade annonser. Planritningar, föreningara ekonomi m.m.
Hitta någon ny USP.
Allt är inte gjort än.
Med tanke på hur länge Hemnet funnits så kan man ju konstatera att inget privat initiativ lyckats göra något som ens minimalt lyckats hota Hemnets allenarådande. Det är ju inte särskilt avancerat att söka igenom mäklarnas sidor och publicera infon, men ändå har det inte gjorts. Antagligen för att det inte ses som särskilt lönsamt att lansera en sådan produkt.Unikt namn skrev:
Gränssnittet är en stor del av upplevelsen.
Gör någon ett supergränssnitt som förenklar sök finns det nog möjligheter att peta ner Bolli.
Driva in fler personer än bara spekulanter.
Kanske tillgängliggöra mer info, även för avslutade annonser. Planritningar, föreningara ekonomi m.m.
Hitta någon ny USP.
Allt är inte gjort än.
Sen vad är problemet ifall inget privat bolag får chansen? Är det ett självändamål att någon ska få det? De enda som blir glada ifall Booli stoppas är Hemnet, de som ska köpa/sälja bostad blir garanterat förlorare. På vilket sätt är det önskvärt?
Räknade inte med att alla skulle hålla med mig 😉Juul skrev:
Jag håller inte med dig.
Förstå mig rätt, jag tycker Hemnet är för dyra. Jag har varit "tvungen" att använda deras tjänster två gånger i närtid.
Staten hjälper oss kortsiktigt, inte långsiktigt, genom att förstöra för Hemnet.
Om staten skulle lägga sig i "lite här och där" så skulle man snabbt störa marknadsekonomin. När, var, hur ska dom störa och när ska dom inte?
Som jag skrev tidigare i tråden så tycker jag inte problemet är att Hemnet konkurrensutsätts. Det verkliga problemet är att Booli förstör för en privat aktör ta rollen som Hemnets främsta utmanare.
Det är bara att titta på tex skolor, sjukvård, banksektorn, energisektorn och väg och transport. Självklart behöver staten lägga sig i "lite här och där" annars hade det blivit fullständigt kaos och inte särskilt bra för de allra flesta skattebetalare.
När det kommer till bostadsmarknaden som är den enskilt största och troligtvis viktigaste för oss privatpersoner så är det väl väldigt bra att den kan styras upp på bästa möjliga sätt för oss privatpersoner? Varför inte?
Att enbart privata företag skulle ges möjlighet att "konkurrera" med Hemnet skulle troligtvis bara innebära ett antal år/decenium av en uppluckrad marknad där vi konsumenter skulle behöva välja att annonsera på en eller flera plattformar för dyra pengar med risk att missa något och spekulanter skulle behöva söka på flera plattformar alternativt på alla enskilda mäklarsidor. Just att det finns EN plattform är det fina för både säljare och köpare (och just därför har Hemnet fungerat så bra och kunnat debitera groteska överpriser).
All statlig inblandning behöver inte per automatik innebära något negativt.
Hade inte risken för ineffektivitet, högre kostnader, korruption och brist på innovation varit överhängande när det kommer till konsolidering i statlig regi så hade det ju varit bäst om det mesta varit i just statlig regi... och nej, jag är inte kommunist 😉
Jag kan också förtydliga att jag hoppas att Hemnet går samma öde till mötes som Gula Sidorna-Eniro. De är helt enkelt lika förlegade och prisar ut sig själva på samma sätt.
Jag har inte heller något emot Booli och det de gör, eller att det är SBAB som äger Booli. Däremot kan jag se att de lämnar en liten öppning för Hemnet att komma åt dem när de så öppet kampanjar specifikt mot Hemnet. Å andra sidan lär det inte bli värre än att de får sluta med dessa kampanjer.
Jag tycker ändå att det är problematiskt om staten i allmänhet ska ”skydda sina medborgare från att slösa pengar på en tjänst som inte behövs”. Det behöver man inte vara överdrivet liberal för att tycka.
Jag har inte heller något emot Booli och det de gör, eller att det är SBAB som äger Booli. Däremot kan jag se att de lämnar en liten öppning för Hemnet att komma åt dem när de så öppet kampanjar specifikt mot Hemnet. Å andra sidan lär det inte bli värre än att de får sluta med dessa kampanjer.
Jag tycker ändå att det är problematiskt om staten i allmänhet ska ”skydda sina medborgare från att slösa pengar på en tjänst som inte behövs”. Det behöver man inte vara överdrivet liberal för att tycka.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Fast skillnaden här (och jag tycker skillnaden är viktig) är att ”staten” lägger sig i via ett bolag som ska verka på en konkurrensutsatt marknad och inte via statliga subventioner. Enda anledningen till att vi vet att Booli går back är att det ligger som ett separat bolag, hade det varit en avdelning inom SBAB hade man kunnat dra andra slutsatser.Juul skrev:
Jag håller inte med dig.
SBAB tar fram Booli för att locka kunder. För att tjäna mer pengar. Där ligger den stora skillnaden.
Är det inte bra ifall staten genom att hindra t.ex. Hemnets rovdrift sparar pengar för mängder av medborgare i hela landet? Det är väl just sådana saker det är bra att staten gör. Det är väl ändå i de flesta medborgares intresse att företag som Hemnet inte kan suga ut folk med en tjänst som är onödig, men som de genom propaganda lyckats få många att tro är nödvändig.W Weimik skrev:
Inte undra på att det går som det går för Liberalerna när deras partinamn förknippas med sådant tyckande som du verkar förespråka
Köper det du skriver.Ossian K Olsson skrev:
Fast skillnaden här (och jag tycker skillnaden är viktig) är att ”staten” lägger sig i via ett bolag som ska verka på en konkurrensutsatt marknad och inte via statliga subventioner. Enda anledningen till att vi vet att Booli går back är att det ligger som ett separat bolag, hade det varit en avdelning inom SBAB hade man kunnat dra andra slutsatser.
SBAB tar fram Booli för att locka kunder. För att tjäna mer pengar. Där ligger den stora skillnaden.
Men... Jag är tveksam att det är av vinst-syfte som dom lägger otroligt stora pengar på att marknadsföra Booli.
Rimligtvis borde dom få mer pengar tillbaka genom att annonsera för SBABs tjänster. Inte först driva dom till en site som sen ska generera leads.
Det känns som det finns en annan agenda här, en agenda som aldrig hade accepterats av aktieägare i ett bolag.
Därför blir det orättvist mot andra möjliga konkurrenter.
Det finns uppenbarligen två sidor av det myntet. Och det bör väl noteras att det politiska stödet för "oschyst" konkurrensutsättning från det offentliga inte finns. Lagstiftningen på området är hyfsat ny, och ytterligare skärpningar är på gång om jag förstått det rätt.L lbgu skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
De annonserar också och lägger antagligen stora pengar på det med tanke på deltagarna i deras reklamerJuul skrev:
Köper det du skriver.
Men... Jag är tveksam att det är av vinst-syfte som dom lägger otroligt stora pengar på att marknadsföra Booli.
Rimligtvis borde dom få mer pengar tillbaka genom att annonsera för SBABs tjänster. Inte först driva dom till en site som sen ska generera leads.
Det känns som det finns en annan agenda här, en agenda som aldrig hade accepterats av aktieägare i ett bolag.
Därför blir det orättvist mot andra möjliga konkurrenter.
https://youtube.com/@sbabsverige?si=8B_2uxm4CZDpCyK6
Jag tror SBAB behöver göra båda delar för att inte verka vara en ”mossig sossebank”.
Jag har själv SBAB och det är nog främst för den färdigförhandlade räntan och tydligheten. Sen har jag inga problem med att mina räntekostnader betalar Booli just nu.
Det vore såkart tråkigt om alla höll med varandra alltid 😀J J00 skrev:Räknade inte med att alla skulle hålla med mig 😉
Det är bara att titta på tex skolor, sjukvård, banksektorn, energisektorn och väg och transport. Självklart behöver staten lägga sig i "lite här och där" annars hade det blivit fullständigt kaos och inte särskilt bra för de allra flesta skattebetalare.
När det kommer till bostadsmarknaden som är den enskilt största och troligtvis viktigaste för oss privatpersoner så är det väl väldigt bra att den kan styras upp på bästa möjliga sätt för oss privatpersoner? Varför inte?
Att enbart privata företag skulle ges möjlighet att "konkurrera" med Hemnet skulle troligtvis bara innebära ett antal år/decenium av en uppluckrad marknad där vi konsumenter skulle behöva välja att annonsera på en eller flera plattformar för dyra pengar med risk att missa något och spekulanter skulle behöva söka på flera plattformar alternativt på alla enskilda mäklarsidor. Just att det finns EN plattform är det fina för både säljare och köpare (och just därför har Hemnet fungerat så bra och kunnat debitera groteska överpriser).
All statlig inblandning behöver inte per automatik innebära något negativt.
Hade inte risken för ineffektivitet, högre kostnader, korruption och brist på innovation varit överhängande när det kommer till konsolidering i statlig regi så hade det ju varit bäst om det mesta varit i just statlig regi... och nej, jag är inte kommunist 😉
Jag tycker det finns en skillnad med infrastrutur och välfärd, där måste staten ta ansvar. Att sälja en bostad tycker jag inte faller inom det. Men det är okej att vi inte är eniga
Vad är det för negativa konsekvenser du ser med just Booli? Överväger de de positiva konsekvenserna?Juul skrev:
Jag tror att Hemnet håller på att fasa ut sig själva. Marknaden tycker uppenbarligen att Hemnet är för dyra och ett nödvändigt ont. Så var det inte för 10 år sedan, då älskade nästan alla Hemnet.J J00 skrev:
Jag är övertygad om att en annan aktör kan utmana Hemnet. Boneo har väl redan börjat, även om den tjänsten är lite annorlunda. Norska Hjem har sagt att dom vill in i Sverige.
Det vore förvånande om de stora mediehusen och/eller riskkapitalister samt start-ups inte haft planer på en Hemnet-dödare. Dvs markanden är själv-justerande.
Nu, med Boolis gigantiska marknadsföring, är det mycket svårare att konkurrera.
Jag tycker att det är en slippery slope när bolag med statlig koppling kan konkurrera utan vinst-krav.
För jag tror inte Booli bidrar till SBABs positiva resultat. Tvärt om. Dom kan driva Booli med förlust pga att SBAB går med vinst.