sysmali sysmali skrev:
Jag har både SEB och Nordea. Av de två så gillar jag Nordea bäst. Har inte heller varit strul med beloppsgränser vid överföringar och snabba svar via kundtjänst hos Nordea.

På SEB kan man inte ens skicka med bilder/dokument i kontakt med kundtjänst. Man kan inte heller skapa mer än ett svar per ärende. Om det behovet finns, måste man skapa nytt ärende även om det gäller samma fall.

Passar på att fråga om någon lyckas skicka E-faktura från SEB till Nordea? T.ex. betala bolån hos SEB via e-faktura hos Nordea? SEB påstår att det inte går att skicka e-fakura till Nordea, utan att jag måste få bolånen i Kivra i så fall.
Jodå. Det finns en hemlig epostadress man kan skicka dokument till.

Men den ger de inte ut hursomhelst verkar det som ;)

• Wow
sysmali
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är nog väldigt ovanligt att folk köper bilar eller andra prylar för en halv till en miljon kontant.
Precis, oftast drar man fram ovanliga "ytterligheter" som exempel.😃

A AndersS skrev:
Precis, oftast drar man fram ovanliga "ytterligheter" som exempel.
Att köpa en bil kontant i det prisläget som nämns kanske inte är aktuellt för alla men att kalla det ytterligheter är ändå att ta i.

useless useless skrev:
Det är nog väldigt ovanligt att folk köper bilar eller andra prylar för en halv till en miljon kontant
Fast om jag har cash, varför ska jag ta nåt på avbetalning eller med bilrån (menar billån)?

Jag har själv betalat cash för en bil i den häraden, det var djäkligt besvärligt, både att få till överföring från banken (behövde delas upp på olika sätt) och handlaren som inte var van att hantera kontantköp

• Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Att köpa en bil kontant i det prisläget som nämns kanske inte är aktuellt för alla men att kalla det ytterligheter är ändå att ta i.
Kontant kan man väl köpa utan problem, det har vi alltid gjort och nya bilar. Senast var det bara att betala med Internetbanken, visserligen "bara "400".
Däremot har jag aldrig köpt med en bunt sedlar, men med kreditkort på 80-talet och en ny bil, sedan var det bara att betala månadsfakturan på hela beloppet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kontant kan man väl köpa utan problem
Kontant eller kontant?? Alltså, jag menar när man måste överföra cash från bank till handlarens konto, då upplevde jag att det var (bank)struligt vid större belopp. Sedlar i ICA-kasse, kanske funkar bättre men troligen bara hos en del bilhandlare

K krambriw skrev:
Kontant eller kontant?? Alltså, jag menar när man måste överföra cash från bank till handlarens konto, då upplevde jag att det var (bank)struligt vid större belopp. Sedlar i ICA-kasse, kanske funkar bättre men troligen bara hos en del bilhandlare
Det är väl bara att betala till företaget som säljer bilen, tror jag betalade till pg/bg som skulle användas. Och ingen kontakt med banken.
Är det legala affärer och inget fuffens så är det väl inget problem utifrån att det är spårbart för banken.

Jo, jo, kanske funkade för dig men jag ville göra klart allt på plats hos handlaren direkt och dom släpper inte bilen utan betalning

K krambriw skrev:
Jo, jo, kanske funkade för dig men jag ville göra klart allt på plats hos handlaren direkt och dom släpper inte bilen utan betalning
Visst kan det vara så men det visste du väl när du var hos handlaren, dvs hur en betalning skulle kunna hanteras?
Men har man inte kontrollerat hur man kan betala så kan det ju bli problem, men det är ju mitt ansvar och inget jag kan skylla på banken.

A AndersS skrev:
dvs hur en betalning skulle kunna hanteras?
Nja, jag bara blev lite förvånad. Berodde såklart på mig själv att jag inte var uppdaterad i förväg på vilka begränsningar som banken har, dels på nivå för maxbelopp för swish som kan sättas upp temporärt respektive direkt-överföring. När jag besökte handlaren hade jag inte bestämt mig i förväg för att köpa en bil på studs, det var ett impulsstyrt & spontant beslut ;)

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Man behöver INTE kontakta kundtjänst, man kan ändra i internetbanken, dock så är det upp till nån viss summa , ska man ha en högre summa så måste man kontakta banken.

Minns inte vilka summor det var dock. ..Och reservation för att jag inte kollat detta på länge.
Nej. Helt fel.

P
M Marcus-AA skrev:
Jag har flyttat nästan allt från SEB till SHB och tycker numera SHB är bättre på i princip allt. SHB är lite stelbenta med beloppsgränser, på SEB kunde man ändra själv på Swish tex, det är väl det enda.

/M
Jag avvecklade mina affärer med SHB för några år sen, men jag kanske borde försöka igen.
Vilka tjänster tycker du att SHB är bättre på än SEB?

P
useless useless skrev:
Ok. Jag trodde alla banker hade den basala funktioner tillgänglig i internetbanken. Att behöva kontakta kundtjänst för en sådan sak låter som stenåldern.
Det är inte förbjudet att vara kund hos fler än en bank.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
P Pligg85 skrev:
Gjorde det från Swedbank till Handelsbanken en gång och de ringde från Handelsbanken och började ifrågasätta direkt.
Motfrågan blir förstås: litar ni inte på bankid?

• Gilla
cbrolin
  • Laddar…
P
P Pligg85 skrev:
Jo, men även med bra kontakt med banken så kan jag inte få hjälp om man spontant vill göra en överföring på några miljoner på kvällen eller helgen.

Då får man skvätta över en mille åt gången eller vänta till måndag och be om hjälp.
Skaffa ett konto i en schweizisk eller maltesisk bank.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.