83 332 läst ·
424 svar
83k läst
424 svar
Hej då Swedbank!
En av poängerna ät att se till att det finns pengar tillgängliga för olika ändamål om de behövs med kort varsel.N nissebrun skrev:
Men visst, om man har mycket gott om pengar så behöver man förstås inte syssla med sådana trivialiteter.
Jag har aldrig (tror jag) haft behov av att kunna bifoga ett dokument i en dialog med kundtjänsten, men om jag skulle få det så skulle jag förstås ringa och fråga hur jag bör göra. Telefonsupporten på SEB är, som sagt, öppen dygnet runt.Appendix skrev:
På nätterna brukar det inte vara telefonkö. 😉
Eftersom girobetalningar inte sker momentant så finns det en risk, visserligen liten, att bilhandlaren går i konkurs innan man har hunnit hämta bilen.A AndersS skrev:
Man borde inte behöva betala innan man hämtar bilen, men det tycks vara lite småkrångligt att få till här och där.
Förutom med bankens betalsystem, förstås.A AndersS skrev:
Tillgängligheten ökar förstås inte. Varför tror du det? Det förenklar dock bokföringen och pengafördelningen till olika ändamål.Alfredo skrev:
Att ha alla pengar på ett konto går förstås också bra, men då måste man vara mer noga när man gör utbetalningar så att man undviker pengabrist för ett visst ändamål.
Jag tjatar igen: för den som har gott om pengar är sånt här inte nödvändigt, men för den som inte har gott om pengar är det ett stöd för att hålla koll på utgifter.
T.ex.så började vi att fondera pengar på ett särskilt konto för elräkningar när vi hade små inkomster. VI fonderade en genomsnittlig månadskostnad för el varje månad, vilket förenklade det ekonomiska livet lite.
Vi har också en reparations- och driftfond för huset.
Redigerat:
Poängen är att om man tycker att en viss bank är toppen på alla sätt och vis utom för en speciell tjänst, så kan man kanske undersöka om den tjänsten utförs bättre av en annan bank.useless skrev:
Många bolag/myndigheter tycks ha för vana att betala ut pengar via Swedbank. Senast var det väl elbidraget som betalades ut den vägen.useless skrev:
För att slippa få en avi hemskickad så kan man registrera ett konto i en annan bank hos Swedbank, så skickas pengar dit istället. Man behöver inte bli Swedbankkund.
Märkligt. Du kanske är någon typ av premium kund.P pmd skrev:
Själv har jag ett oavslutat ärende (e-faktura från SEB som jag vill ha till Nordea) där jag har varit tvungen att skapa ca 10 nya ärenden, pga att jag bara kan svara en gång i varje ärende.
Exempel:
Jag: Hej, jag önskar att mina bolåneavier dyker upp hos Nordea på mitt konto xxxxxx. Jag har godkänt SEB Bolån för e-faktura hos Nordea.
SEB: Hej, nu ska du få dina räkningar som e-faktura till Nordea.
Det går inte att svara på detta meddelande
Så när det inte dyker upp någon e-faktura, måste jag skapa nytt ärende.
Redigerat:
Mmm. Underbart med banker som har dygnetruntöppet för oss nattugglor 😂P pmd skrev:
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 832 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 832 inlägg
Jag tror att det beror på att det inte finns någon konkurrens i det avseendet, historiskt har bara Swedbank haft denna tjänst. Kan vara att Nordea har en liknande tjänst nu, men att den inte nått samma funktionalitet ännu.P pmd skrev: