P
N nissebrun skrev:
Jag ser inte heller anledningen till att ha ett otal öronmärkta konton. Summan blir ju densamma om du har pengarna på 15 olika eller 1 konto.
En av poängerna ät att se till att det finns pengar tillgängliga för olika ändamål om de behövs med kort varsel.

Men visst, om man har mycket gott om pengar så behöver man förstås inte syssla med sådana trivialiteter.
 
P
sysmali sysmali skrev:
Man kan inte heller skapa mer än ett svar per ärende. Om det behovet finns, måste man skapa nytt ärende även om det gäller samma fall.
Det stämmer inte. Senast i december förra året hade jag ett ärende hos SEB med fyra inlägg. Två från mig, och två från banken.
 
P
Appendix Appendix skrev:
Jodå. Det finns en hemlig epostadress man kan skicka dokument till.

Men den ger de inte ut hursomhelst verkar det som ;)
Jag har aldrig (tror jag) haft behov av att kunna bifoga ett dokument i en dialog med kundtjänsten, men om jag skulle få det så skulle jag förstås ringa och fråga hur jag bör göra. Telefonsupporten på SEB är, som sagt, öppen dygnet runt.
På nätterna brukar det inte vara telefonkö. 😉
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Det är väl bara att betala till företaget som säljer bilen, tror jag betalade till pg/bg som skulle användas.
Eftersom girobetalningar inte sker momentant så finns det en risk, visserligen liten, att bilhandlaren går i konkurs innan man har hunnit hämta bilen.
Man borde inte behöva betala innan man hämtar bilen, men det tycks vara lite småkrångligt att få till här och där.
A AndersS skrev:
Och ingen kontakt med banken.
Förutom med bankens betalsystem, förstås.
 
P pmd skrev:
En av poängerna ät att se till att det finns pengar tillgängliga för olika ändamål om de behövs med kort varsel.
På vilket sätt ökas tillgängligheten av att man sprider kapitalet på flera konton? I min värld minskas tillgängligheten något om man måste ta pengar från mer än ett konto.
 
  • Gilla
nissebrun
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt ökas tillgängligheten av att man sprider kapitalet på flera konton? I min värld minskas tillgängligheten något om man måste ta pengar från mer än ett konto.
Tillgängligheten ökar förstås inte. Varför tror du det? Det förenklar dock bokföringen och pengafördelningen till olika ändamål.

Att ha alla pengar på ett konto går förstås också bra, men då måste man vara mer noga när man gör utbetalningar så att man undviker pengabrist för ett visst ändamål.

Jag tjatar igen: för den som har gott om pengar är sånt här inte nödvändigt, men för den som inte har gott om pengar är det ett stöd för att hålla koll på utgifter.

T.ex.så började vi att fondera pengar på ett särskilt konto för elräkningar när vi hade små inkomster. VI fonderade en genomsnittlig månadskostnad för el varje månad, vilket förenklade det ekonomiska livet lite.

Vi har också en reparations- och driftfond för huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Tillgängligheten ökar förstås inte. Varför tror du det?
P pmd skrev:
En av poängerna ät att se till att det finns pengar tillgängliga
😉😀
 
P pmd skrev:
Det är inte förbjudet att vara kund hos fler än en bank.
Jag är kund i fem banker, men jag har inte besökt någon av dom fysiskt.

Senast jag var på ett bankkontor var hos Swedbank för fem år sedan för att lösa in deras utbetalningsavi. Jag är inte kund i den banken
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
😉😀
Vad är det du inte förstår?
 
P
useless useless skrev:
Jag är kund i fem banker, men jag har inte besökt någon av dom fysiskt.
Poängen är att om man tycker att en viss bank är toppen på alla sätt och vis utom för en speciell tjänst, så kan man kanske undersöka om den tjänsten utförs bättre av en annan bank.
useless useless skrev:
Senast jag var på ett bankkontor var hos Swedbank för fem år sedan för att lösa in deras utbetalningsavi. Jag är inte kund i den banken
Många bolag/myndigheter tycks ha för vana att betala ut pengar via Swedbank. Senast var det väl elbidraget som betalades ut den vägen.
För att slippa få en avi hemskickad så kan man registrera ett konto i en annan bank hos Swedbank, så skickas pengar dit istället. Man behöver inte bli Swedbankkund.
 
P pmd skrev:
För att slippa få en avi hemskickad så kan man registrera ett konto i en annan bank hos Swedbank, så skickas pengar dit istället. Man behöver inte bli Swedbankkund.
Det funkar bara om utbetalningen är ställd till dig som privatperson.
 
sysmali
P pmd skrev:
Det stämmer inte. Senast i december förra året hade jag ett ärende hos SEB med fyra inlägg. Två från mig, och två från banken.
Märkligt. Du kanske är någon typ av premium kund.

Själv har jag ett oavslutat ärende (e-faktura från SEB som jag vill ha till Nordea) där jag har varit tvungen att skapa ca 10 nya ärenden, pga att jag bara kan svara en gång i varje ärende.

Exempel:

Jag: Hej, jag önskar att mina bolåneavier dyker upp hos Nordea på mitt konto xxxxxx. Jag har godkänt SEB Bolån för e-faktura hos Nordea.

SEB: Hej, nu ska du få dina räkningar som e-faktura till Nordea.
Det går inte att svara på detta meddelande


Så när det inte dyker upp någon e-faktura, måste jag skapa nytt ärende.
 
Redigerat:
P pmd skrev:
Jag har aldrig (tror jag) haft behov av att kunna bifoga ett dokument i en dialog med kundtjänsten, men om jag skulle få det så skulle jag förstås ringa och fråga hur jag bör göra. Telefonsupporten på SEB är, som sagt, öppen dygnet runt.
På nätterna brukar det inte vara telefonkö. 😉
Mmm. Underbart med banker som har dygnetruntöppet för oss nattugglor 😂
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
B
P pmd skrev:
Många bolag/myndigheter tycks ha för vana att betala ut pengar via Swedbank. Senast var det väl elbidraget som betalades ut den vägen.
Jag tror att det beror på att det inte finns någon konkurrens i det avseendet, historiskt har bara Swedbank haft denna tjänst. Kan vara att Nordea har en liknande tjänst nu, men att den inte nått samma funktionalitet ännu.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Mmm. Underbart med banker som har dygnetruntöppet för oss nattugglor 😂
Även SHB har 24/7 bemannad telefonsupport.

/M
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.