P
useless useless skrev:
Det funkar bara om utbetalningen Àr stÀlld till dig som privatperson.
Det betvivlar jag inte ett dugg, men jag har bara varit privat som person. 😎
 
P
sysmali sysmali skrev:
MÀrkligt. Du kanske Àr nÄgon typ av premium kund.
Det vet jag inget om. Hur blir man premiumkund? Borde inte banken meddela en om det nÀr det hÀnder?
sysmali sysmali skrev:
Det gÄr inte att svara pÄ detta meddelande
MÀrkligt. NÄgot sÄdant har jag inte rÄkar ut för, men om det skulle hÀnda mig sÄ skulle jag frÄga SEB varför de gör pÄ det viset.
sysmali sysmali skrev:
SÄ nÀr det inte dyker upp nÄgon e-faktura, mÄste jag skapa nytt Àrende.
Surt!
 
P pmd skrev:
Att ha alla pengar pÄ ett konto gÄr förstÄs ocksÄ bra, men dÄ mÄste man vara mer noga nÀr man gör utbetalningar sÄ att man undviker pengabrist för ett visst ÀndamÄl.

T.ex.sÄ började vi att fondera pengar pÄ ett sÀrskilt konto för elrÀkningar nÀr vi hade smÄ inkomster. VI fonderade en genomsnittlig mÄnadskostnad för el varje mÄnad, vilket förenklade det ekonomiska livet lite.
Jag har vad man kanske skulle anse ingen brist pÄ medel pÄ mina konton men jag förstÄr absolut behovet av nÄgra extra konton. Kanske inte ett dussin men det Àr en bra funktion att sjÀlv kunna skapa ett nytt konto nÀr man behöver det, om det Àr detta du avser. Fungerar ivf utmÀrkt hos SHB.

/M
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
G
M Marcus-AA skrev:
Du skÀmtar? De har varit sist pÄ bollen med nÀstan alla sÀkerhetsförbÀttringar. SÀmst!

/M
Som vilka dÄ? Vilka dom var först med har ju nÀmnts iallafall.
 
En sak till som kÀnns jÀttekonstig sÄ hÀr i efterhand, nÀr jag har landat lite efter min upplevelse med Swedbank. Ingenstans pÄ hemsidan eller i kontakten med kundsupporten (3st) fick jag ett komplett namn pÄ personerna i frÄga.

Och vid det fysiska mötet pÄ kontoret var alla anstÀllda anonymiserade, inte ett visitkort eller namnskylt nÄgonstans, vare sig pÄ person eller kontor.
Vad Àr de rÀdda för tro?
 
Redigerat:
TorpAnders TorpAnders skrev:
Vad Àr de rÀdda för tro?
Normal försiktighet. Ifall du vet med dig att du behandlar kunden som skit sÄ kan var och en med lite konsekvenstÀnk inse att en del kunder antagligen vill ge igen pÄ nÄgot sÀtt.
 
L lbgu skrev:
Normal försiktighet. Ifall du vet med dig att du behandlar kunden som skit sÄ kan var och en med lite konsekvenstÀnk inse att en del kunder antagligen vill ge igen pÄ nÄgot sÀtt.
Du har nog rÀtt, helt sjukt dock.
PÄ min egna bank kan vem som helst söka ett valfritt kontor och se samtliga anstÀllda med bild namn och kontaktuppgifter.
Snacka om skillnad 👌
 
  • Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Som vilka dÄ? Vilka dom var först med har ju nÀmnts iallafall.
De var sist att byta ut de Àldsta bankdosorna som man kunde skruva isÀr och byta batteri i utan att de nollades.

De var sist av storbankerna att införa QR-kod med BankID:

BankID introducerade QR-kod 2018-09 och iuppmanade alla banker att införa det skyndsamt pga stora problem med bedrÀgerier via telefon.
Nordea, SHB & ICA-banken införde det 2018-12
SEB införde det i steg 2018-12-2019-02
Swedbank fick igĂ„ng det 2020-09, TVÅ ÅR efter det var tillgĂ€ngligt.

Och dÄ hade det "högsta prioritet".

Bedrövligt. SÀmst.

/M
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
G
M Marcus-AA skrev:
De var sist att byta ut de Àldsta bankdosorna som man kunde skruva isÀr och byta batteri i utan att de nollades.

De var sist av storbankerna att införa QR-kod med BankID:

BankID introducerade QR-kod 2018-09 och iuppmanade alla banker att införa det skyndsamt pga stora problem med bedrÀgerier via telefon.
Nordea, SHB & ICA-banken införde det 2018-12
SEB införde det i steg 2018-12-2019-02
Swedbank fick igĂ„ng det 2020-09, TVÅ ÅR efter det var tillgĂ€ngligt.

Och dÄ hade det "högsta prioritet".

Bedrövligt. SÀmst.

/M
Min bekanta kunde inte överföra pengar till konton som inte hade blivit registrerade vid "sÀker inloggning" d.v.s. man behövde anvÀnda deras egna dosa med kamera.

Inget han hade aktiverat och med tanke att Swedbank tog lÄng tid pÄ att rulla ut BankID med QR var att dom ansÄg att deras lösning var sÀker nog.
 
Fast en dosa som lÀser QR kod Àr vÀl inte mindre sÀkert Àn mobilt Bank ID?
Eller?
Jag anvÀnder en sÄdan dosa för att logga in i Internetbanken och signera betalningar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G
Dan1891 Dan1891 skrev:
Fast en dosa som lÀser QR kod Àr vÀl inte mindre sÀkert Àn mobilt Bank ID?
Eller?
Jag anvÀnder en sÄdan dosa för att logga in i Internetbanken och signera betalningar.
Nej det Àr betydligt sÀkrare och det Àr vÀl anledning till att dom drog ut pÄ tiden med QR koden kom ju nÀstan samtidigt.
 
P pmd skrev:
PoÀngen Àr att om man tycker att en viss bank Àr toppen pÄ alla sÀtt och vis utom för en speciell tjÀnst, sÄ kan man kanske undersöka om den tjÀnsten utförs bÀttre av en annan bank.
Ja, jag har tex aktier och sparande hos avanza, och lÄn hos SBAB numera.. sÄ tre banker totalt.
P pmd skrev:
MÄnga bolag/myndigheter tycks ha för vana att betala ut pengar via Swedbank. Senast var det vÀl elbidraget som betalades ut den vÀgen.
För att slippa fÄ en avi hemskickad sÄ kan man registrera ett konto i en annan bank hos Swedbank, sÄ skickas pengar dit istÀllet. Man behöver inte bli Swedbankkund.
..Tills swedbank klantar sig sÄ man fÄr en avi ÀndÄ..

Har hÀnt mej minst tvÄ gÄnger sen jag registrerade mitt SHB-konto hos swedbank.

En bra sak att kÀnna till dÄ Àr ju att om man vill slippa OCKERAVGIFTEN man fÄr betala för att anvÀnda avin sÄ gÄr man in pÄ sin bank (handelsbanken i mitt fall) och sÄ sÀtter dom in pengarna pÄ ens konto i banken alldeles gratis, trots att det stÄr att det inte gÄr pÄ avin..

..Med reservation för att det var nÄgra Är sedan jag behövde göra det sist, pÄ senare Är har det fungerat med överföringarna.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Fast en dosa som lÀser QR kod Àr vÀl inte mindre sÀkert Àn mobilt Bank ID?
Eller?
Jag anvÀnder en sÄdan dosa för att logga in i Internetbanken och signera betalningar.
Vem fan vill ha en gammal dosa för vardagsÀrenden, med eller utan kamera, nÀr man vÀl gÄtt över till BankID. VÀrdelöst.

/M
 
M Marcus-AA skrev:
Vem fan vill ha en gammal dosa för vardagsÀrenden, med eller utan kamera, nÀr man vÀl gÄtt över till BankID. VÀrdelöst.

/M
SvÀrmor utan BankID Àr nöjd med sin. Och det Àr ju valfritt, inget tvÄng.
 
  • Gilla
Dauen
  • Laddar…
A AndersS skrev:
SvÀrmor utan BankID Àr nöjd med sin. Och det Àr ju valfritt, inget tvÄng.
Du lÀste uppenbarligen inte "nÀr man vÀl gÄtt över till BankID"

Det Àr bra att det finns alternativ, jag har dosor frÄn bÄde SEB och SHB men BankID Àr sÄ otroligt mycket bÀttre att man inte esn övervÀger ta dosan istÀllet, satans knappande.

/M
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.