83 324 läst ·
424 svar
83k läst
424 svar
Hej då Swedbank!
Har du ofta det problemet? Spontanköp i flermiljonklassen så det är för jobbigt att ta en miljon åt gången?P Pligg85 skrev:
/M
Inte många gånger men en handfull gånger.M Marcus-AA skrev:
Ska man till exempel köpa en fastighet direkt av grannen för 3.250.000kr så blir det ju 4st överföringar eller behöva engagera banken.
Jadu, de som har de kraven tillhör nog en liten minoritet och har du de behoven så frekvent att det är problem, nja jag tror du skojar med tråden.🤣P Pligg85 skrev:
Just nu ska jag sälja en maskin med utrustning som beräknar ge mellan 900-miljonen plus moms. Den som kommer och köper skulle behöva göra två överföringar vid köksbordet istället för en.A AndersS skrev:
Ska eventuellt köpa en som kostar 1.095.000 plus moms.
Skoja? Nä, det är ett störande moment som återkommer både som köpare och säljare.
Kan nog vara olika på olika ställen. Jag bor på landet och tidigare hade faktiskt Swedbank ett kontor i ett litet samhälle rätt nära. Men det las ned för några år sedan, så nu är de lika tillgängliga som övriga storbanker. För ett tag sen skjutsade jag en bekant till stan som behövde byta sin bankdosa (de har tydligen slutat skicka med post utan måste bytas på kontor). Var sån kö att vi inte hann med det innan vi var tvungna att åka tillbaka. Tänk ett litet bankkontor fullsmockat med folk och en enda person som verkar hantera kön. Uselt är bara förnamnet.V växelventil skrev:
Själv kör jag med ICA-banken då jag då har ett 'bankkontor' hyfsat nära där jag bor där vissa enkla ärenden som inte kan göras via nätbanken kan utföras.
Jag har haft Skandiabanken sen mitten av 90-talet och aldrig behövt besöka ett kontor (vilket är bra eftersom det inte finns några...).
Vad är orsaken till storbankernas fäbless för fysiska besök samtidigt som de lägger ner vart och vartannat kontor?
Vad är orsaken till storbankernas fäbless för fysiska besök samtidigt som de lägger ner vart och vartannat kontor?
Man behöver INTE kontakta kundtjänst, man kan ändra i internetbanken, dock så är det upp till nån viss summa , ska man ha en högre summa så måste man kontakta banken.useless skrev:
Minns inte vilka summor det var dock. ..Och reservation för att jag inte kollat detta på länge.
Jag har både SEB och Nordea. Av de två så gillar jag Nordea bäst. Har inte heller varit strul med beloppsgränser vid överföringar och snabba svar via kundtjänst hos Nordea.
På SEB kan man inte ens skicka med bilder/dokument i kontakt med kundtjänst. Man kan inte heller skapa mer än ett svar per ärende. Om det behovet finns, måste man skapa nytt ärende även om det gäller samma fall.
Passar på att fråga om någon lyckas skicka E-faktura från SEB till Nordea? T.ex. betala bolån hos SEB via e-faktura hos Nordea? SEB påstår att det inte går att skicka e-fakura till Nordea, utan att jag måste få bolånen i Kivra i så fall.
På SEB kan man inte ens skicka med bilder/dokument i kontakt med kundtjänst. Man kan inte heller skapa mer än ett svar per ärende. Om det behovet finns, måste man skapa nytt ärende även om det gäller samma fall.
Passar på att fråga om någon lyckas skicka E-faktura från SEB till Nordea? T.ex. betala bolån hos SEB via e-faktura hos Nordea? SEB påstår att det inte går att skicka e-fakura till Nordea, utan att jag måste få bolånen i Kivra i så fall.
Bankens viktigaste kunder är de som banken tjänar mest på.Krokkodriljo skrev:
Jag har mitt bolån hos Swedbank sedan några år tillbaka, egentligen endast för att de gav mig byggkreditiv när jag byggde hus.
Jag har allt mitt sparande någon annanstans sedan länge. Dock är bolånet relativt stort (5,7 MSEK) och jag förhandlade till mig en bra rabatt då byggnadskreditivet gjordes om till bolån. Belåningsgraden nu är ca 46%.
Sedan har det gått 2-3 år och jag har varit passiv, inte kollat så noga, utan bara hört av mig till min kontaktperson en gång om året när det har varit dags att förlänga/förnya rabatt. De har ju varit tydliga med att jag är en viktig kund för dem och får en bra rabatt vid förlängning. "Det bästa vi kan ge".
Kontaktpersonen jag hade slutade och jag blev hänvisad till en annan person. När det nu var dags att förnya rabatten i år så fick jag inte prata med den personen eftersom jag inte betalar för Premium-tjänsten(?!). Han vägrade förhandla/förnya rabatten utan hänvisade till kundtjänst.
Efter att ha suttit i kö i en evighet kom jag till slut fram, och kundtjänstagenten tittade på min rabatt och tyckte jag betalade alldeles för mycket. Hon la in en betydligt mer generös rabatt än tidigare och tyckte jag skulle höra av mig till kontoret för att eventuellt få lite kompensation. Detta fick mig såklart att fundera.
Jag gjorde det jag borde ha gjort betydligt tidigare, dvs tittade månad för månad vad jag har betalat (och haft för avvikelse) samt jämförde med Swedbanks egen snittränta (3 mån ”rörlig”) liksom med andra storbankers snitträntor.
Det visar sig att Swedbank de allra flesta månaderna har haft högst snittränta (rörlig) av alla storbanker samt att jag alla månader betalat än ännu högre ränta än snittet.
Jag försöker febrilt få tag i någon på mitt lokala kontor (inte det enklaste) och det slutar med att jag får gå in på det fysiska kontoret för ett möte med en ”random” rådgivare.
Till slut får jag tag i kontorschefen och när jag frågar om det är rimligt att jag som trogen kund, som betalt dyrt byggnadskreditiv under lång tid, och som har ett relativt stort bolån på 5,7 MSEK med låg belåningsgrad ska betalat en högre ränta än Swedbanks snittkund med betydligt mindre lån. Han tycker att det är helt i sin ordning.
Jag förstår nu varför Swedbank ligger i botten av SKI (Svensk kvalitetsindex) och har lägre kundnöjdhet än de allra flesta andra banker.
[bild]
Bara det faktum att man helt plötsligt inte får prata med den man hade som kontaktperson utan att betala extra för Premium skapar ju en minst sagt bedrövlig kundupplevelse. Att de sedan tycker att vissa ”trogna, viktiga och värdefulla kunder med stort engagemang i banken” gott kan betala extra jämfört med snittkunden säger tillräckligt för mig.
Problemet är ju att de flesta av oss konsumenter inte agerar. Banken kan tjäna miljarder på våra bolån genom att bete sig hur illa som helst, ta oskäligt betalt, hitta på nya avgifter, och ta bort eller sänka rabatter när man minst nar det. Men kunderna sitter kvar trots relativt gott om alternativ. Varför?
Men nu är det nog för mig. Tack och hej, aldrig mer Swedbank!
Då har du ett speciellt behov som du får leta efter lösning på och även informera dina köpare.P Pligg85 skrev:Just nu ska jag sälja en maskin med utrustning som beräknar ge mellan 900-miljonen plus moms. Den som kommer och köper skulle behöva göra två överföringar vid köksbordet istället för en.
Ska eventuellt köpa en som kostar 1.095.000 plus moms.
Skoja? Nä, det är ett störande moment som återkommer både som köpare och säljare.
Inget som är "normalt" för 99% av privata bankkunders behov.
Om det är frekvent borde det hamna inom företagsområdet.
Och så har bankerna fått krav på sig att kontrollera transaktioner över viss nivå.
Sammantaget är det inget som bankerna för privatkunder har fokus på.
Finns oftast lösningar och har gjort det vid flera tillfällen, dock inte Swish. Så för mig inte anmärkningsvärt, mera av att leta problem. Har någon gång ställt frågan till banken "hur gör vi det på bästa och enklaste sätt".😉L lbgu skrev:
Men det har varit olika lösningar från 70-tal och framåt beroende av förutsättningar.