P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag fattar nog inte alls finessen med att ha ett flertal likvärdiga konton.
Kontona är inte likvärdiga. Se inlägg #274.

P pmd skrev:
Kontona är inte likvärdiga.
På vilket sätt skiljer villkoren? Är de desamma är kontona likvärdiga. Att du har olika syften med dem förändrar inte det.

Att ha pengar i byråns översta låda är likvärdigt med att ha pengar i de övriga lådorna. 😉

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt skiljer villkoren? Är de desamma är kontona likvärdiga. Att du har olika syften med dem förändrar inte det.
Eftersom syftet skiljer så är de inte likvärdiga.
Alfredo Alfredo skrev:
Att ha pengar i byråns översta låda är likvärdigt med att ha pengar i de övriga lådorna. 😉
Nej, verkligen inte. Mängden pengar i respektive låda är avgörande.

Men, som jag skrev (ungefär) i #274 så behöver man inte syssla med budgetering om man har ett tillräckligt stort inflöde av pengar.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
P pmd skrev:
så behöver man inte syssla med budgetering
Jag förstår inte vad budgetering har med en massa konton att göra men alla gör naturligtvis som de vill.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men är det ekonomiskt? Får du verkligen någon vettig ränta? Vore det inte bättre med ett konto någonstans där du fick en vettig avkastning?
Jag har ju dessa för att hålla ordning på saker, vissa är dessutom sparkonton, men det är inte mycket till ränta på dom heller.

En nackdel med sparkonton är att det inte går att tex betala räkningar från dessa, det upptäckte jag när jag skulle betala luftvärmepumpen i december, men det tog inte många sekunder att göra en internöverföring i appen..

Sen har jag sparpengar på avanza, dels i ett räntekonto där och dels i aktier och fonder.

(Jag har även aktier kvar på SHB, men planen är väl att flytta även dessa till avanza nån dag.)

P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår inte vad budgetering har med en massa konton att göra men alla gör naturligtvis som de vill.
Hur budgeterar du och hur följer du upp din budget?

TorpAnders TorpAnders skrev:
En nära släkting behöver på grund av en särskild anledning öppna ett fondkonto och en aktiedepå i Swedbank vilket visar sig vara helt jävla hopplöst.
Loggar man in med bank id så är hen redan kund då någon utbetalningsavi för snart 10 år sedan krävde en inloggning på Swedbank, något sorts b variant av kund.
I vilket fall går det inte att komma vidare digitalt, så efter ljusår av köande kommer vi fram till en support som som enda lösning kan guida hen via telefon för att upptäcka att vi är på ruta ett igen, där tar kompetensen slut och hen ombeds att kontakta ett kontor.

Min släkting köar åter igen i telefon denna gång till ortens kontor (som inte släpper in folk) och får till slut tala med en person som gör samma resa som tidigare support med negativt resultat, moment 22 de luxe!

Nu ombeds hen åka in till närmaste drop-in kontor för att få hjälp med att bli en "riktig" kund som kan öppna konton i denna bank från helvetet.

Så nu blir det en lång blifärd till den stora staden för att köa,,,fortsättning följer.

Så fort hen blivit kund och de transaktioner som ska göras är gjorda så kommer Swedbank att lämnas för att förhoppningsvis aldrig behöva återses.

Sicket skämt!
Swedbank, den sämsta av alla banker i Sverige. Det kan bara inte finnas någon som slår dom.

Alfredo Alfredo skrev:
Du måste ha väldigt mycket pengar Alfredo eller du kanske bara spelar dum?

P pmd skrev:
I privatekonomin? Inte alls egentligen.

P Peter__1 skrev:
Du måste ha väldigt mycket pengar Alfredo
Nej absolut inte men jag svälter inte.

P Peter__1 skrev:
du kanske bara spelar dum?
Nej jag har bara aldrig tidigare stött på konceptet att man använder en massa likvärdiga konton för att underlätta budget/budgetuppföljning. Varken i yrkes- eller privatlivet.

Men är det inte så när det gäller swedbank att det är just folkets bank för vi som bor på landsbyggden har inte så många andra alternativ.Servicen har jag inget att klaga på men har 0% ränta på dom konton som jag har men då har jag inga besparing konton där heller av den anledningen.

P pmd skrev:
Vi har bara ett privat/lönekonto och ett övrigt konto för löpande kostnader, etc, hos sparbank.
Man kan sedan för de konton man har via internetbanken namnge ge olika inkommande och utgående transaktioner, görs sedan med automatik om de är återkommande. Det som inte namnges hamnar i "övrigt diverse". Vill man så är det sedan bara att sortera och hantera det för budget, även ta ut det i Excel för bearbetning. Nu gör vi inte det utifrån behovet inte finns, men användbart för t.ex. god man/förvaltare som har krav på årsredovisning hur huvudmannens pengar används.

Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Men är det inte så när det gäller swedbank att det är just folkets bank för vi som bor på landsbyggden har inte så många andra alternativ.Servicen har jag inget att klaga på men har 0% ränta på dom konton som jag har men då har jag inga besparing konton där heller av den anledningen.
På landsbygden är inte ovanligt att det är fristående Sparbanker som verkar under Swedbank "paraply", t.ex. deras IT-system, osv, men har sedan egen styrelse. Vi har 4-5 sådan inom "närområde", fördelen är att de oftast ger möjlighet att kunna kontaktas via telefon och mera personlig service.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag fattar nog inte alls finessen med att ha ett flertal likvärdiga konton.
Det behöver du inte och och då värderar du ju inte alls den funktionaliteten högt.
Jag som "gödslar" med konton och vant mig vid det... för mig så värderar jag sådan funktionalitet extremt högt.
Alla värderar olika saker olika.

P
V växelventil skrev:
Men är det inte så när det gäller swedbank att det är just folkets bank för vi som bor på landsbyggden har inte så många andra alternativ.
Numera gör väl de flesta sina bankaffärer via internet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.