83 324 läst ·
424 svar
83k läst
424 svar
Hej då Swedbank!
Eftersom syftet skiljer så är de inte likvärdiga.Alfredo skrev:
Nej, verkligen inte. Mängden pengar i respektive låda är avgörande.Alfredo skrev:
Men, som jag skrev (ungefär) i #274 så behöver man inte syssla med budgetering om man har ett tillräckligt stort inflöde av pengar.
Jag har ju dessa för att hålla ordning på saker, vissa är dessutom sparkonton, men det är inte mycket till ränta på dom heller.Alfredo skrev:
En nackdel med sparkonton är att det inte går att tex betala räkningar från dessa, det upptäckte jag när jag skulle betala luftvärmepumpen i december, men det tog inte många sekunder att göra en internöverföring i appen..
Sen har jag sparpengar på avanza, dels i ett räntekonto där och dels i aktier och fonder.
(Jag har även aktier kvar på SHB, men planen är väl att flytta även dessa till avanza nån dag.)
Swedbank, den sämsta av alla banker i Sverige. Det kan bara inte finnas någon som slår dom.TorpAnders skrev:
En nära släkting behöver på grund av en särskild anledning öppna ett fondkonto och en aktiedepå i Swedbank vilket visar sig vara helt jävla hopplöst.
Loggar man in med bank id så är hen redan kund då någon utbetalningsavi för snart 10 år sedan krävde en inloggning på Swedbank, något sorts b variant av kund.
I vilket fall går det inte att komma vidare digitalt, så efter ljusår av köande kommer vi fram till en support som som enda lösning kan guida hen via telefon för att upptäcka att vi är på ruta ett igen, där tar kompetensen slut och hen ombeds att kontakta ett kontor.
Min släkting köar åter igen i telefon denna gång till ortens kontor (som inte släpper in folk) och får till slut tala med en person som gör samma resa som tidigare support med negativt resultat, moment 22 de luxe!
Nu ombeds hen åka in till närmaste drop-in kontor för att få hjälp med att bli en "riktig" kund som kan öppna konton i denna bank från helvetet.
Så nu blir det en lång blifärd till den stora staden för att köa,,,fortsättning följer.
Så fort hen blivit kund och de transaktioner som ska göras är gjorda så kommer Swedbank att lämnas för att förhoppningsvis aldrig behöva återses.
Sicket skämt!
Nej absolut inte men jag svälter inte.P Peter__1 skrev:
Nej jag har bara aldrig tidigare stött på konceptet att man använder en massa likvärdiga konton för att underlätta budget/budgetuppföljning. Varken i yrkes- eller privatlivet.P Peter__1 skrev:
Men är det inte så när det gäller swedbank att det är just folkets bank för vi som bor på landsbyggden har inte så många andra alternativ.Servicen har jag inget att klaga på men har 0% ränta på dom konton som jag har men då har jag inga besparing konton där heller av den anledningen.
Vi har bara ett privat/lönekonto och ett övrigt konto för löpande kostnader, etc, hos sparbank.P pmd skrev:
Man kan sedan för de konton man har via internetbanken namnge ge olika inkommande och utgående transaktioner, görs sedan med automatik om de är återkommande. Det som inte namnges hamnar i "övrigt diverse". Vill man så är det sedan bara att sortera och hantera det för budget, även ta ut det i Excel för bearbetning. Nu gör vi inte det utifrån behovet inte finns, men användbart för t.ex. god man/förvaltare som har krav på årsredovisning hur huvudmannens pengar används.
Redigerat:
På landsbygden är inte ovanligt att det är fristående Sparbanker som verkar under Swedbank "paraply", t.ex. deras IT-system, osv, men har sedan egen styrelse. Vi har 4-5 sådan inom "närområde", fördelen är att de oftast ger möjlighet att kunna kontaktas via telefon och mera personlig service.V växelventil skrev:
Det behöver du inte och och då värderar du ju inte alls den funktionaliteten högt.Alfredo skrev:
Jag som "gödslar" med konton och vant mig vid det... för mig så värderar jag sådan funktionalitet extremt högt.
Alla värderar olika saker olika.