Düsseldorff
Alfredo Alfredo skrev:
Som aktieägare uppskattar jag det men kostnaderna för ett "lönekonto" måste rimligen ha försvunnit nästan helt. Inga kontanter. Inga checkar. Inga pappersslipar. Ingen kassapersonal. Bara lite datortugg... Ändå gick det bra att ge rimlig ränta även på "lönekonton" förr. Snåla sa Bull...
Det är transaktioner som kostar pengar. På ett lönekonto kan de förväntas ske frekvent, på ett sparkonto knappt alls.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är transaktioner som kostar pengar.
Du missar (medvetet?) min poäng. Dagens transaktioner som nästan helt sker utan manuell inblandning kostar rimligen en bråkdel av vad de tidigare manuella "papperstransaktionerna" kostade.

Düsseldorff
Alfredo Alfredo skrev:
Du missar (medvetet?) min poäng. Dagens transaktioner som nästan helt sker utan manuell inblandning kostar rimligen en bråkdel av vad de tidigare manuella "papperstransaktionerna" kostade.
Korrekt. Men de kostar fortfarande.

• Gilla
16386
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
men det är uselt generellt
multitude bank ger
[bild]
mes ränteutbetalning varje månad, så ränta på ränta funkar på riktigt.
Det står sparkonto. Fungerar det som transaktionskonto också, dvs inga begränsningar på uttagsfrekvens?

Omfattas banken av statlig bankgaranti av en stat i EU?

P pmd skrev:
Det står sparkonto. Fungerar det som transaktionskonto också, dvs inga begränsningar på uttagsfrekvens?

Omfattas banken av statlig bankgaranti av en stat i EU?
Ja
Ja

Det tar en dag att flytta pengar från/ till kontot.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast huvuddelen av vad som var Sparbankerna gick in i det som kallas Swedbank idag. Så jag tycker nog inte att det var en missuppfattning. Om du jämför dessa andra sparbanker med Swedbank så handlar det om att de är väldigt mycket mindre om man jämför med t.ex. utlåningsvolym.
Jo, men varje enskild Sparbank jobbar med sina kundbemötande och strategier, och löser det säkert olika bra. Swedbank antar jag har en nationell strategi som inte nödvändigtvis gäller för Sparbankerna. Man får nog jämföra varje Sparbank för sig mot storbankerna.
Missuppfattningen ligger i att många tror att det är samma banker, och att Swedbank är någon sorts huvudägare för sparbankerna. Det är varje liten sparbank för sig. Dessa är dessutom aktielägare i Swedbank, inte tvärtom.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Stämmer bra, Swedbank och lokala Sparbanker fungerar olika.
Men i trådarna generaliseras ofta så det blir ganska rörigt.

M MrDizzy skrev:
Javisst
En av de största är att man kan inte fritt bara skapa så många konton man vill ha samt att döpa dessa till vad man finner lämpligt. Kan man hos handelsbanken tex
Eller tja man kunde inte det då jag kollade sist iaf. varken att ha så många man vill eller döpa dem.
Jag tror jag har minst ett 30tal konton med namn som
Man kan dock inte ha hur många som helst, jag rågade en gång hur många man kunde ha, banktanten frågade då hur många jag hade, jag sa sju och hon skrattade och sa att det finns en gräns, men den är mycket högre, hon trodde det var 50, men "ett trettiotal är inga problem".

Dessutom kunde man få fler om man motiverade det tror jag.

Men det är onekligen praktiskt, numera har jag 11 konton, varav några är dedikerade till mina barn.

GlennB GlennB skrev:
Men det är onekligen praktiskt, numera har jag 11 konton
Men är det ekonomiskt? Får du verkligen någon vettig ränta? Vore det inte bättre med ett konto någonstans där du fick en vettig avkastning?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men är det ekonomiskt? Får du verkligen någon vettig ränta? Vore det inte bättre med ett konto någonstans där du fick en vettig avkastning?
11 konton med 0,2% ränta ger väl en avkastning på 2,2%, eller?

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
11 konton med 0,2% ränta ger väl en avkastning på 2,2%, eller?
Om banktjänstemannen själv får räkna...

Alfredo Alfredo skrev:
Om banktjänstemannen själv får räkna...
Månaden höjdare , jisses😵‍💫👍🤪
Banktjänstemän alltså…ta in ingenjörer som kan sin matteläxa istället.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Det bästa vore att ha en bankproxy där man kan ha virtuella konton. Dessa virtuella konton mappas sen mot ett högräntekonto i en nischbank.

useless useless skrev:
Ingen av storbankerna ger väl någon ränta på löne/-transaktionskonton? För ett drygt år sedan när inflationen och räntorna skenade fick man 0,25% på deras Allkortskonto. Så att Handelsbanken skulle vara "otroligt mycket bättre" än de andra storbankerna låter helt osannolikt.
Min Sparbank ger 0,05% ränta på lönekontot. Iofs tveksamt om det räknas som ränta, det blev 8kr för 2025...

/Höghus

P pmd skrev:
Det bästa vore att ha en bankproxy där man kan ha virtuella konton.
Jag fattar nog inte alls finessen med att ha ett flertal likvärdiga konton.

• Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.