83 324 läst ·
424 svar
83k läst
424 svar
Hej då Swedbank!
Alla kort idag finns ju med virtuell motsvarighet, är ju bara att förstöra och slänga det fysiska om man inte vill ha det så virtuellt i sig blir ju ingen USP, man måste ju addera något ytterligare likt byte av CVV etc.P pmd skrev:
Nu har jag inte Swedbank själv men jag brukar hjälpa en bekant lite då och då och mycket begränsningar verkar vara aktiva by default lite jobbigt men hellre att man måste aktivt välja vad man ska kunna göra än att mycket är tillåtet..Alfredo skrev:
Sen kan det ju vara så att bankmannen som hjälpte till första gången valde att göra något också.
Tekniskt sett så var dom ju tidigt ute med temporärt kreditkort och säkerhetsdosa med kamera osv.
Att betala medlemsavgift för något man inte brukar ser jag ju inte som kulturarv och historia.S stgustav skrev:Såklart alla bolag ska tjäna pengar. Men då bankerna verkar på en marknad som mer liknar en oligopolsituation bör det finnas gränser. De fyra största bankerna, inklusive Swedbank, har de senaste åren gjort en vinst på cirka 200 miljarder per år. Utslaget per capita innebär detta 20.000 kr per person. Är detta rimligt? En stor del av dessa 20.000 kr är räntevinster på bostadslån som medborgare betalar för att kunna bo. Trots groteska vinster ger de stora bankerna urusel service och stöd till sina kunder. Det bevisas av de underökningar som görs; Swedbank brukar nästan alltid hamna i botten. Gällande kyrkan som du nämner i ditt inlägg kan jag säga att jag, trots att jag aldrig går dit, plikttroget betalar kyrkoskatten då jag anser att detta är en viktig del i vår bakgrund, historia och vårt kulturarv.
Då kan man ju lika gärna betala dricks i kassan på ICA när man köper läsk och hedra en gammal goding som sockerskatt.
Eller vandra över med några kilo nyslaktad gris till prosten.
För att återgå till ämnet så är räntenettot viktigaste för banken och liksom grundläggande att det finns marginaler.
Jag har osunt mycket aktier i bankerna och tackar gärna för utdelning, extrautdelning och kursökning. Det är nettot de generöst delar ut. Men jag är även kund och har bolån trots det inte behövs.
Dock är jag en aktiv kund och har fortfarande 5år drygt bundet efter 10årig lagt precis innan stöket inträffade. En mindre del är rörigt som förhandlas förmånligare än snittet och har inlagt i kalendern att det ska omförhandlas i senhösten igen.
Bli en aktiv kund och bli aktieägare/delägare av en fungerande vinstmaskin.
Det virtuella kort jag hade gav mig som sagt en ny CVV-kod för varje köp. Det är den finessen som gör ett virtuellt kort bra.M MsTake skrev:
Du belyser en vanlig missuppfattning; Swedbank är inte Sparbanken. Sparbankerna är fortfarande Sparbanker, ofta små lokala banker i mindre orter. En del Sparbanker gick samman och blev Swedbank för många år sedan. En av Swedbanks största ägare idag är faktiskt sparbankerna via ett gemensamt ägarbolag.L lbgu skrev:Jag tror att det beror på att de lever på något gammalt rykte som 'folkets bank', lite av en sossebank. Förr kallades ju de andra bankerna för affärsbanker, medans Sparbanken (Swedbank idag) var vanligt folks bank och Föreningsbanken (också Swedbank idag) var böndernas bank.
Kommer själv ihåg det absurda när jag var liten och man följde med in till stan och något bankärende skulle göras. Köerna (särskilt i slutet av månaden) var enorma till Sparbanken. Typ köa en timme för att göra ärendet. Sen något kvarter bort fanns typ Handelsbanken där det knappt var en människa.
Fast huvuddelen av vad som var Sparbankerna gick in i det som kallas Swedbank idag. Så jag tycker nog inte att det var en missuppfattning. Om du jämför dessa andra sparbanker med Swedbank så handlar det om att de är väldigt mycket mindre om man jämför med t.ex. utlåningsvolym.D Dauen skrev:Du belyser en vanlig missuppfattning; Swedbank är inte Sparbanken. Sparbankerna är fortfarande Sparbanker, ofta små lokala banker i mindre orter. En del Sparbanker gick samman och blev Swedbank för många år sedan. En av Swedbanks största ägare idag är faktiskt sparbankerna via ett gemensamt ägarbolag.