P pmd skrev:
Jag tror inte att man blir utkörd ur en svensk statlig kyrka om man inte är medlem.
Nej absolut inte, men en del vill vara medlemmar och betala för det och det var det jag syftade på med "om man väljer att betala för sitt medlemskap". Sen vet jag inte riktigt vad en "statlig kyrka" i Sverige är numera... 😉 Antar dock att du syftar på "Svenska kyrkan, Sveriges största kristna trossamfund"?

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
Alfredo Alfredo skrev:
Nej absolut inte, men en del vill vara medlemmar och betala för det och det var det jag syftade på med "om man väljer att betala för sitt medlemskap". Sen vet jag inte riktigt vad en "statlig kyrka" i Sverige är numera... 😉 Antar dock att du syftar på "Svenska kyrkan, Sveriges största kristna trossamfund"?
Vet ifan om inte en moské snart kallas statlig kyrka🤔

• Wow
Alfredo
  • Laddar…
P
M MrDizzy skrev:
Sen tog Swedbank bort den funktionaliteten.
Vet inte om nån har något motsvarande idag.
Ett av mina kreditkort hade en sådan funktion, men det var ett virtuellt kreditkort, dvs man behövde inte ladda det med en specifik mängd pengar. Det fanns förstås ett tak på hur mycket kredit man kunde använda per månad, så i praktiken var det väl ingen större skillnad mot Swedbanks virtuella kort.

Banken som var kortutgivare sålde kortverksamheten, varpå den nya kortutgivaren tog bort virtuella kort.

Om det finns någon annan kortutgivare som erbjuder virtuella kort så är jag idel öra.

P
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Ja just den "finessen" ser jag i alla fall som helt ointressant. Låter mest krångligt i mina öron men alla är vi olika. 😀
Jag tycker att det är mycket praktiskt. Det är enkelt att se till att man regelbundet sätter av en lämplig summa på ett antal buffertkonton som el, husdrift, reparationsfond, bildrift, mm.

Om man tjänar onödig mycket pengar varje månad så behöver man förstås inte göra så alls.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ett av mina kreditkort hade en sådan funktion, men det var ett virtuellt kreditkort, dvs man behövde inte ladda det med en specifik mängd pengar. Det fanns förstås ett tak på hur mycket kredit man kunde använda per månad, så i praktiken var det väl ingen större skillnad mot Swedbanks virtuella kort.

Banken som var kortutgivare sålde kortverksamheten, varpå den nya kortutgivaren tog bort virtuella kort.

Om det finns någon annan kortutgivare som erbjuder virtuella kort så är jag idel öra.
snabb koll
Revolut verkar ha det ...
https://www.revolut.com/sv-SE/cards/virtual-card/
Har för mig att revolut har cashback på köp med ungf som sas eurobonus mastercard (som dock bara kan användas till att köpa flygbiljetter med sas).

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Hur kan du välja att missuppfatta detta. Vi väljer själva om man vill vara medlem i Svenska kyrkan. Då betalar man kyrkoskatt. Annars bara begravningsavgift.
Vad är det jag missuppfattar?

P
Alfredo Alfredo skrev:
Ja, det är Svenska kyrkan jag syftar på. Den är fortfarande inte skild från staten.

P
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Vet ifan om inte en moské snart kallas statlig kyrka🤔
Ombesörjer skatteverket indrivning av medlemsavgifter för någon muslimsk församling?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
P pmd skrev:
så i praktiken var det väl ingen större skillnad mot Swedbanks virtuella kort.
Jag tycker nog det är en avsevärd skillnad att kunna limitera ett kort för ett specifikt köp på ett lågt belopp, kanske bara några hundra kronor jämfört med ett "riktigt" kreditkort med kanske flera hundratusen i limit.

P pmd skrev:
Om det finns någon annan kortutgivare som erbjuder virtuella kort så är jag idel öra
Northmill gör det. Jag vet dock inte hur det fungerar i praktiken då jag aldrig använt den funktionen.

Två kort visas: Ett fysiskt kort från Northmill Bank (aktivt) och ett virtuellt kort från samma bank (aktivt), med pilar för mer info.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
M MrDizzy skrev:
Revolut verkar ha det ...
[länk]
Revoluts webbsida för privatpersoner är för tramsig för att jag ska orka med den. Jag får försöka igen när irritationen har gått över.
M MrDizzy skrev:
Har för mig att revolut har cashback på köp med ungf som sas eurobonus mastercard (som dock bara kan användas till att köpa flygbiljetter med sas).
Det är förvisso ett argument för att åtminstone ta reda på mer om villkoren för ett Revolutkort.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker nog det är en avsevärd skillnad att kunna limitera ett kort för ett specifikt köp på ett lågt belopp, kanske bara några hundra kronor jämfört med ett "riktigt" kreditkort med kanske flera hundrat tusen i limit.
Ja, kanske, men med den virtuella korttjänst jag nyttjade fick man en ny CVV-kod för varje betalning, så även om kortnumret skulle läcka så behövde bovarna en ny CVV-kod för att skimma.
Ungefär en promilles risk att de skulle gissa rätt.

M MrDizzy skrev:
Du missade att jag skrev då jag kollade senast ... vilket jag inte kom ihåg när det var och då var det 2% jag fick ... men det var säkert några år sen. Ser nu att precis som du säger det är 0% just nu iaf
Måste varit runt 2007 då räntorna drog iväg lite under något år. Före och efter det har det varit nollräntor hos storbankenra förutom en kort period för ca 1,5 år sedan.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast 0,25 procent är oändligt mycket bättre än 0 procent. Men någon direkt guldkant ger det inte för de flesta...
Det är inte här jag lägger någon tid, blir så marginellt, utan på andra sparformer/investeringar.
Men sedan beroende av vilken ekonomi man har.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
useless useless skrev:
Måste varit runt 2007 då räntorna drog iväg lite under något år. Före och efter det har det varit nollräntor hos storbankerna förutom en kort period för ca 1,5 år sedan.
Riktigt så illa har det inte varit:

Räntetabell för sparkonto visar datum 231205 och ränta 3,20 %.

useless useless skrev:
Måste varit runt 2007 då räntorna drog iväg lite under något år. Före och efter det har det varit nollräntor hos storbankenra förutom en kort period för ca 1,5 år sedan.
Ingen aning om när det var. Brukar sällan kolla igenom banker för att se vilken som ska vara lönebank, speciellt inte då jag är nöjd med handelsbanken som lönebank. Visst de har sina problem de med, men hur konton och betalningar av räkningar o så fungerar så går det leva med.

Lån och besparingar och aktie/fond handel har jag andra banker till.
Ser som ingen anledning till att bara ha en bank då det finns andra som är bättre på vissa delar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.