83 324 läst ·
424 svar
83k läst
424 svar
Hej då Swedbank!
Jo det kan ju iofs vara så att Swedbank har vissa saker som man som bankkund vill ha och värderar högt och ingen annan bank har. Ett tag hade tex Swedbank att man kunde göra temporära virtuellt visa-kort med specifik mängd pengar på. Tror Swedbank kallade det e-kort eller nått sådant.G Greger_08 skrev:ok så du tycker det inte finns något värde i att bilen har stått på din parkering redo för att användas varje dag under 9 år?
Är bilen inte lika mycket värd om den tar dig till jobbet 5 mil bort med en snitthastighet på 50 km/h som 10 mil bort med en snitthastighet på 100 km/h?
Bara för man har Swedbank så behöver man inte vara passiv man kanske bara tänker på ett annat sätt och har en annan uppfattning av situationen.
Ingen annan bank hade den funktionaliteten då iaf.
Otroligt praktiskt då man köpte saker för 20-30tusen från USA och inte ville lämna ut sitt vanliga kreditkortsnummer.
Sen tog Swedbank bort den funktionaliteten.
Vet inte om nån har något motsvarande idag.
Olika personer värderar en sådan tjänst/funktionalitet olika mycket.
Men man måste ju jämföra alla delar av det man är intresserad av mellan olika banker för att kunna göra ett vettigt val.
Och i de absolut flesta fall hamnar inte Swedbank top 3 ens.
Jag är kvar som kund i hos Swedbank för 1 special lån som de har bäst ränta på fortfarande samt två kontonummer som jag kunnat utantill sen jag var 15 eller nått sådant
Men att ha de som lönebank går bort av flera anledningar.
Lika så är jag bankkund hos ... 4-5 banker till ... typ har bara 1-2 konton med nån tusenlapp om ens det liggandes där. Kan ju vara bra om de någon går får för sig att göra en kampanj på något lån jag kan vara intresserad av.
JavisstAlfredo skrev:
En av de största är att man kan inte fritt bara skapa så många konton man vill ha samt att döpa dessa till vad man finner lämpligt. Kan man hos handelsbanken tex
Eller tja man kunde inte det då jag kollade sist iaf. varken att ha så många man vill eller döpa dem.
Jag tror jag har minst ett 30tal konton med namn som
husspar
husdrift
bil_1
bil_2
spar_barn1
spar_barn2
mp_barn1
mp_barn2
resor
presenter
etc etc
Blir tokenkelt att särskilja vilka pengar som ska gå var.
Sen lite automatiska överföringar från lönekontot till de olika kontona.
Och behöver man göra utlägg för tex bil1 så tar man det från motsvarande konto.
En annan anledning till att Swedbank går bort (då jag kollade sist iaf )är instättningsränta på lönekonto/transaktions-konto. Fick otroligt mycket bättre ränta på Handelsbanken iaf
Finns fler men hinner inte just nu lista dem
Ja det är lite min uppfattning också att Swedbank är ledande på säkerhet.M MrDizzy skrev:Jo det kan ju iofs vara så att Swedbank har vissa saker som man som bankkund vill ha och värderar högt och ingen annan bank har. Ett tag hade tex Swedbank att man kunde göra temporära virtuellt visa-kort med specifik mängd pengar på. Tror Swedbank kallade det e-kort eller nått sådant.
Ingen annan bank hade den funktionaliteten då iaf.
Otroligt praktiskt då man köpte saker för 20-30tusen från USA och inte ville lämna ut sitt vanliga kreditkortsnummer.
Sen tog Swedbank bort den funktionaliteten.
Vet inte om nån har något motsvarande idag.
Olika personer värderar en sådan tjänst/funktionalitet olika mycket.
Men man måste ju jämföra alla delar av det man är intresserad av mellan olika banker för att kunna göra ett vettigt val.
Och i de absolut flesta fall hamnar inte Swedbank top 3 ens.
Jag är kvar som kund i hos Swedbank för 1 special lån som de har bäst ränta på fortfarande samt två kontonummer som jag kunnat utantill sen jag var 15 eller nått sådant
Men att ha de som lönebank går bort av flera anledningar.
Lika så är jag bankkund hos ... 4-5 banker till ... typ har bara 1-2 konton med nån tusenlapp om ens det liggandes där. Kan ju vara bra om de någon går får för sig att göra en kampanj på något lån jag kan vara intresserad av.
OK. Ja just den "finessen" ser jag i alla fall som helt ointressant. Låter mest krångligt i mina öron men alla är vi olika. 😀M MrDizzy skrev:
Där finns det en del förhandlingsutrymme men rent generellt ger alla banker tämligen kass ränta på denna typ av konton. Med ett ränteläge som medför att ett "bra" sparkonto kanske erbjuder 2-3 procent ränta är det svårt för en normal löntagare att få till några stora ränteintäkter på ett "lönekonto".M MrDizzy skrev:
Jag tror att det beror på att de lever på något gammalt rykte som 'folkets bank', lite av en sossebank. Förr kallades ju de andra bankerna för affärsbanker, medans Sparbanken (Swedbank idag) var vanligt folks bank och Föreningsbanken (också Swedbank idag) var böndernas bank.S stgustav skrev:
Kommer själv ihåg det absurda när jag var liten och man följde med in till stan och något bankärende skulle göras. Köerna (särskilt i slutet av månaden) var enorma till Sparbanken. Typ köa en timme för att göra ärendet. Sen något kvarter bort fanns typ Handelsbanken där det knappt var en människa.
Ingen av storbankerna ger väl någon ränta på löne/-transaktionskonton? För ett drygt år sedan när inflationen och räntorna skenade fick man 0,25% på deras Allkortskonto. Så att Handelsbanken skulle vara "otroligt mycket bättre" än de andra storbankerna låter helt osannolikt.M MrDizzy skrev:
Du missade att jag skrev då jag kollade senast ... vilket jag inte kom ihåg när det var och då var det 2% jag fick ... men det var säkert några år sen. Ser nu att precis som du säger det är 0% just nu iafuseless skrev: