4774
sysmali sysmali skrev:
Med risk för att bli lynchad, men varför är det fördel med att kunna besöka ett fysiskt bankkontor?

Själv var jag ytterst förvånad när jag "var tvungen" att besöka Handelsbankens kontor när jag startade firma. Fick boka tid och ändå vänta 45 min efter utsatt tid. Samtalet hade enkelt kunna hållas i mail eller möjligtvis telefon. Detta var ett par år sedan och den unga banktjänstemannen har jag aldrig haft kontakt med sedan dess och - om har arbetar kvar - skulle inte komma ihåg mig. Så jag har inte "tjänat" nått på att träffa en fysisk person.

Själv är jag nöjd med mailkonversation eller möjligtvis chatt. Då har jag spårbarhet vad som sagts/bestämts och jag kan svara när det passar mig.

Sista bilköpet gjordes upp via mail. Perfekt då jag hämtade bilen och personen som lämnade ut den vägrade skicka med lastbågar tills jag visade mailen.
Jag har aldrig under hela mitt liv haft någon personlig bankman/kvinna och som uppväxt på Södermalm så såg jag i realtid varenda bankkontor försvinna för gott. Tror att sist jag var inne på en bank lär vara minst 25 år sedan. När Skandiabanken slog upp sin internetbank så var det givet att välja just Skandiabanken mot Handelsbanken. Undrar jag något kring ekonomi så söker jag upp det jag vill veta själv eller frågar någon kunnig runt mig. Banken idag är till för att skinna dig - oavsett. Så att själv kunna förhandla är a&o.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Banken idag är till för att skinna dig
Nej, knappast.
 
4774
K Kane skrev:
Nej, knappast.
Du menar att du tjänar , förutom fonder, aktier, ränta, pengar på banken under din livstid med bolån, ränteskillnadsersättning, sänkning, ränta på bolån, skatt på sparande osv osv?
Fonder och aktier behöver jag inte banken för förutom faktumet är att det är där mina pengar är. Förutom de i madrassen 😂
 
4774 4774 skrev:
Du menar att du tjänar
Den där frågan var lite svår att förstå...
 
4774 4774 skrev:
Du menar att du tjänar , förutom fonder, aktier, ränta, pengar på banken under din livstid med bolån, ränteskillnadsersättning, sänkning, ränta på bolån, skatt på sparande osv osv?
Fonder och aktier behöver jag inte banken för förutom faktumet är att det är där mina pengar är. Förutom de i madrassen 😂
Nej, jag menar att om alla banker skinnar folk så skulle gatorna vara fulla av urfattiga människor.

Du blandar och ger i citaten ovan. Bolån och ränta på bolån? Sänkning?
Skatt på sparande, visste inte att banken tog den.....
 
sysmali
4774 4774 skrev:
Jag har aldrig under hela mitt liv haft någon personlig bankman/kvinna och som uppväxt på Södermalm så såg jag i realtid varenda bankkontor försvinna för gott. Tror att sist jag var inne på en bank lär vara minst 25 år sedan. När Skandiabanken slog upp sin internetbank så var det givet att välja just Skandiabanken mot Handelsbanken. Undrar jag något kring ekonomi så söker jag upp det jag vill veta själv eller frågar någon kunnig runt mig. Banken idag är till för att skinna dig - oavsett. Så att själv kunna förhandla är a&o.
Flera i tråden nämner att de saknar personlig bankkontakt och/eller tillgång till bankkontor. Är det en åldersgrej? Jag är i medelåldern och är glad att jag kan göra alla bankaffärer via distans (telefon, mail eller chatt) när det passar mig.

Jag är öppen för att jag missat nått. Ni som fortfarande vill kunna kila in på bankkontor för era affärer - vad är vinsten jämfört med distans?
 
Idag lämnade jag Swedbank efter 37 år som kund.
Nu blev det Danske Bank istället. Det blir dels smidigare för mig då jag har Danske Bank även i DK för lön, och dels så fick jag 0,9% lägre ränta utan massa tjafs om flytt av fonder osv.
 
  • Gilla
Greger_08
  • Laddar…
Claes Sörmland
sysmali sysmali skrev:
Flera i tråden nämner att de saknar personlig bankkontakt och/eller tillgång till bankkontor. Är det en åldersgrej? Jag är i medelåldern och är glad att jag kan göra alla bankaffärer via distans (telefon, mail eller chatt) när det passar mig.

Jag är öppen för att jag missat nått. Ni som fortfarande vill kunna kila in på bankkontor för era affärer - vad är vinsten jämfört med distans?
Visst är det en åldersgrej. Det bygger på att samhället hade större informationsasymmetrier förr så det var viktigt att känna eller vara släkt med någon med information eller en position med insyn. Det var den historiska vägen för att skaffa sig fördelar som t ex kredit, lägre ränta, bra fondplaceringar eller undantag från regler som stod i vägen. D v s lösningen på nästan allt är att "prata" med någon.

Som 70-talist var detta min ungdoms 90-tal och tidiga 2000-tal. Allt kunde lösas med att "prata" med någon. Telefonen gick varm och skillnaden mellan de som fick saker gjorda och förlorarna var att de förra "pratade" med någon.

Men så är det ju inte längre på samma sätt, förutom i t ex frågor som detta forum handlar om. Just hantverkssektorn och deras arbete bygger fortfarande på att "prata" med någon. Kanske för att de måste utföra en förändring av den komplexa fysiska världen, det går inte att digitalisera.

Men bankvärlden med sina stela digitala system. Knappast. När någon vill prata med dig så vill de sälja på dig en produkt som tar dina pengar över tid på något sätt. För ingen bank har innoverat någon unik tjänst som ger dig värde. Du får välja mellan ljusblå bankapp, mörkblå bankapp och grå bankapp. Typ.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Sjöbod och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker nog Avanza var innovativa inom aktiehandel med sina låga courtage och moderna hemsidor appar.

Men i stort har du nog rätt om bankers innovation.
 
C
A andersda skrev:
Jag tycker nog Avanza var innovativa inom aktiehandel med sina låga courtage och moderna hemsidor appar.
Avanza m.fl. var väldigt innovativa när det begav sig, dock mot den specifika målgruppen lite mer "avancerade" småsparare.

Här är ett bra exempel på vad bankerna verkar ägna sina innovativa förmågor åt idag 😂😳🥲
Reklamblad för ett nytt SEB bankkort, med design inspirerad av nordisk natur och stränder, tillverkat av biologisk nedbrytbar plast av majsstärkelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
De låga förväntningarnas innovation. Eller vad ska man kalla det för? Fantasilöshet?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men bankvärlden med sina stela digitala system. Knappast. När någon vill prata med dig så vill de sälja på dig en produkt som tar dina pengar över tid på något sätt.
Jag tycker nog att det är värt en hel del att ha en etablerad bankkontakt som man snabbt kan nå med ett telefonsamtal, mejl eller SMS, om något strular. För något år sedan hade jag precis påbörjat en längre utlandsvistelse när någon datamaskin tyckte att den borde spärra ett av mina kreditkort. Rätt skönt att få detta löst bara genom att skicka ett mejl till någon som känner mig och mina resvanor.

Och ja, även om "appen" ungefär sa "spärrat, kontakta banken för att få ett nytt kort", så gick det att "låsa upp" utan problem. Inte så säkert att det hade fungerat efter en halvtimmas kö till den vanliga kundtjänsten.

Och ja igen, alla man har en affärsrelation med vill naturligtvis tjäna pengar på relationen. Det är knappast unikt för bankväsendet.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
För ingen bank har innoverat någon unik tjänst som ger dig värde.
Unik och unik men att exempelvis välja kort med "bra verklig växelkurs" (exempelvis utan "extra" avgifter) vid bankomatuttag ger mig värde jämfört med ett sämre val.
 
Claes Sörmland
Som sagt, de låga förväntningarnas innovation. Det är väl här vi är 2025.
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De låga förväntningarnas innovation. Eller vad ska man kalla det för? Fantasilöshet?
De signaler som sänds till mig är att man ägnar alldeles för mycket resurser till nonsens.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.