Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Det är ju alfastrålningen som är problemet med radon?
Att sönderfallet sker när radongasen är i lungorna är den specifika risken, därav kopplingen till rökning.
Gammastrålning är ju inte specifikt kopplat till radonsönderfall, utan kommer från radium och uran som kan finnas i blåbetong.
Referensvärde för gammastrålning är 0,3 µSv/h.
Ett annat sovrum har 0,35 i snitt.. över gränsen ju

A adron skrev:
Jo, men nu håller ju TS på och mäter gammastrålning istället för alfa. Och den stoppas ju
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Det är ju alfastrålningen som är problemet med radon?
Att sönderfallet sker när radongasen är i lungorna är den specifika risken, därav kopplingen till rökning.
Gammastrålning är ju inte specifikt kopplat till radonsönderfall, utan kommer från radium och uran som kan finnas i blåbetong.
Referensvärde för gammastrålning är 0,3 µSv/h.
Om vi pratar om Uran-seriens sönderfall är varken Uran eller Radiumisotoperna särskilt snabba sönderall. I Torium-serien är åtminstone Radium MYCKET snabbare. Men fortfarande är det ju huvudsakligen alla-sönderfall. Dessutom är det mest Uran i det alunskiffer som användes ör blåbetong? Så Torium-seriens isotoper av snabbsönderfallande Radium-224 är det inte mycket av i de flesta alunskiffrar.

Docno
Det spelar nog ingen roll vad du får för värden eller vad andra skriver eftersom du är så övertygad om att det är livsfarligt att bo i huset. Så jag tror att det bästa för dig är att sälja huset eller häva köpet och förhoppningsvis då kan du släppa tankarna.

• Gilla
Andreas Mur och 2 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Nej, det är inte över en gräns. Det är över gränsen för nybyggda hus. Det gränsvärdet är specifikt satt för att förhindra att man bygger nya hus med material som utsöndrar radon.

Dvs. i ditt fall med ett äldre hus, så är det radonhalten du skall fokusera på. Och den förefaller ju vara långt under gränsvärdet.

Radon bildas samtidigt som gammastrålningen. Så en högre gammastrålning ger mer Radon, som ex. kan ventileras bort. Men den gammastålning som du mätt upp ligger i paritet med bakgrundsstrålningen i stora delar av Sverige, du har alltså den nivån av gammastålning överallt utomhus i stora områden. Det har inget med blåbetong att göra.

Att du får högre gammastålning än nuvarande nybyggnadsvärde är helt normalt om du har ett hus som är byggt av uranhaltigt material. Men eftersom du ligger under gränsvärdet för radon (alphastrålning) så är det OK.

• Gilla
Sir Duke och 4 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
🤔
Dina kunskaper i ämnet räcker inte.
Du blandar Äpplen och Päron helt ostrukturerat.
Släpp detta och lev ett liv med ditt barn och familj. Koncentrera dig på livets glädjeämnen. Din oro skapar ångest och risk för ohälsa långt större än risken vid normal exponering av Radon. Din oro drabbar även din familj.

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Tyvärr är det lätt att köpa en mätare och det är lätt att mäta men det är extremt få som kan tolka resultaten.

Lägg undan din mätare och lyssna på de svar du har fått här.
Vill du ändå ha koll på strålningen av någon anledning så köper du in den tjänsten av någon som vet vad man ska mäta, hur man skall mäta och som vet vad resultaten betyder. Och som kan förklara skillnaden på de olika värdena, t.ex vad bakgrundsstrålning betyder.

• Gilla
Sthlm_ och 4 till
  • Laddar…
T Tornhuset skrev:
Radon bildas då radium, som finns i alunskiffret, sönderfaller. Med tanke på att radon har en halveringtid på 3.8 dagar får du ha byggt ditt hus djävligt snabbt om något radon från det brutna alunskiffret vid någon tidpunkt skulle funnits kvar.
Du måste också ta med halveringstiden för Radium som är ca 1600 år. Då skapas det nytt Radon hela tiden.

J Jonas Birgerson skrev:
Du måste också ta med halveringstiden för Radium som är ca 1600 år. Då skapas det nytt Radon hela tiden.
Nä det måste man inte räkna på, det räcker med att se hur mycket alfa sönderfall du har, det är ju dessa heliumkärnor som slår sönder celler och är farliga oavsett vilket sönderfall de kommer från. Radon är den enda radioaktiva gasen som är aktuell i hus och i vatten. Dessutom om du vill lära dig om fler radioaktiva ämnen som hänger ihop med "radon" måste du förstå VILKET Radium och därmed vilket Radon du talar om. Radium-228 har halveringstiden 6.7 år, Radium-224 3.7d, Radium-225 14.8d, Radium-226 1600 år.

Det du skriver om har betydelse för "avradoniserat" brunnsvatten, där ju radiumet finns kvar som ett löst metallsalt, som producerar nytt Radon. Vanligen Radium-226 då.

Jag imponeras över tålmodigheten hos många här med bra, sakliga och tydliga inlägg. Eftersom inget biter trollar TS eller så är hen bortom all rimlighet. Oavsett kommer inget vi säger kunna ändra på hjärnspökena.

• Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
knyh knyh skrev:
Jag imponeras över tålmodigheten hos många här med bra, sakliga och tydliga inlägg. Eftersom inget biter trollar TS eller så är hen bortom all rimlighet. Oavsett kommer inget vi säger kunna ändra på hjärnspökena.
Jag har tagit till mig vad ni skrivit och känner mig både klokare men framförallt lugnare nu. Det är helt klart hjärnspöken som tagit för stort fokus. Jag vet ju att många har bättre kunskap än mig. Skulle dock vara intressant att veta vad ni har för utbildningar? Jag antar och hoppas att de (tack och lov få) som skriver att huset är ”livsfarligt” är outbildade inom området likt mig själv.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Jag antar och hoppas att de (tack och lov få) som skriver att huset är ”livsfarligt” är outbildade inom området likt mig själv.
Eller så har de bara väldigt dålig humor och förstår inte att deras så kallade skämt skadar. 👎

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
N Nisken skrev:
Nä det måste man inte räkna på, det räcker med att se hur mycket alfa sönderfall du har, det är ju dessa heliumkärnor som slår sönder celler och är farliga oavsett vilket sönderfall de kommer från. Radon är den enda radioaktiva gasen som är aktuell i hus och i vatten. Dessutom om du vill lära dig om fler radioaktiva ämnen som hänger ihop med "radon" måste du förstå VILKET Radium och därmed vilket Radon du talar om. Radium-228 har halveringstiden 6.7 år, Radium-224 3.7d, Radium-225 14.8d, Radium-226 1600 år.

Det du skriver om har betydelse för "avradoniserat" brunnsvatten, där ju radiumet finns kvar som ett löst metallsalt, som producerar nytt Radon. Vanligen Radium-226 då.
Det jag sa, eller menade, var att Radonet aldrig kommer att försvinna ur Alunskiffer eftersom det bildas nytt hela tiden när Radium sönderfaller. När allt Radium har sönderfallit så kommer det inget nytt Radon. Men innan Radium så är det också Uran som sönderfaller.

• Gilla
Fiddi
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Jag har tagit till mig vad ni skrivit och känner mig både klokare men framförallt lugnare nu. Det är helt klart hjärnspöken som tagit för stort fokus. Jag vet ju att många har bättre kunskap än mig. Skulle dock vara intressant att veta vad ni har för utbildningar? Jag antar och hoppas att de (tack och lov få) som skriver att huset är ”livsfarligt” är outbildade inom området likt mig själv.
Skönt att höra, man vill ju inte att du mår dåligt eller fattar orationella beslut nu när du ändå hittat drömhuset 🙂

• Gilla
Fiddi
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
TS resonerar på samma vis som damen var tak blivit utsat för lite regn. Det skulle helt enkelt vara ett fel, för hon hade satsat hela sin prestige i att takläggarna slarvat. Likadant här. Hellre ett obeboligt hus som TS flyr ifrån med vetskapen att -"jag hade rätt", än att stanna kvar i sitt drömhus men vara tvungen att erkänna en prestigefyllt förlust. -Jag hade fel!
Sad. Very sad!
Är det en tråd här på forumet (om taket alltså)? Kan någon länka till den, eller skriva titeln?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.