Purre
Krilleman Krilleman skrev:
Vi vet av fakta.

Dåligt ställt, sjukdommar och överarbetning.
Strålning är inte med på kartan...

I mitten på 1800 -talet var medellivslängden i Sverige runt 44 år för män och 47 år för kvinnor.

[länk]
Läste även att man i snitt drack 2,6 liter starksprit i veckan 1854. Det lär har gjort en del också för att man inte levde så länge.

• Flaska med etikett föreställande person och texten "1854"; diskuteras minskning av alkoholkonsumtion genom ölbryggeri för ökad nykterhet.
Demmpa Demmpa skrev:
I manualen under punkten "Radera/kalibrera (Delete)"
[länk]
Tack!

Purre Purre skrev:
Läste även att man i snitt drack 2,6 liter starksprit i veckan 1854. Det lär har gjort en del också för att man inte levde så länge.
Ja nån utbredd nykterhet var det inte tal om...

Annars skördade infektioner, olyckor och våld många offer. Krig också men under 1800-talet avtog förvisso just den aktiviteten. Brist på det vi idag menar med hälso- och sjukvård gjorde att ohälsa fick ett ogynnsamt förlopp.

Och så barnadödligheten! Det var inte så att folk dog när de var 40 fyllda och det inte existerade några gamlingar, utan medellivslängden drogs ned av att många som fötts aldrig nådde vuxen ålder.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Det är normalt att det varierar. Det är genomsnittsvärdet som är det viktiga. Om du låter den mäta ifred så borde värdet (alltså det mittersta värdet) stabiliseras. Du kanske kan ta ett foto på mätaren och visa?
Såhär visar mätaren efter en natt (ca 8h) på huvudkudden intill en vägg som troligen är blåbetong. Själva väggen har tidigare mätts till 0,4-1,2 uSv. Hur ska värdena på mätaren tolkas? Som jag förstår är medelvärdet ok (även om något högt?), men den totala dosen över natten då? Det handlar ju om ett sovrum där det blir just många sammanhängande timmar… Hur reagerar ni över resultatet? Mätare visar realtidsdos 0,12 uSv/h, medelvärde 0,26 uSv/h och total dos 2,32 uSv över 8 timmar i ett sovrum, bredvid blåbetongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avlästa värden

ParameterVärdeEnhetFörklaring
Real-time Dose Rate0.12 µSv/hmikro-Sievert per timmeDen aktuella strålningsnivån just nu.
Average Dose Rate0.26 µSv/hmikro-Sievert per timmeGenomsnittlig nivå över hela mätperioden.
Total Dose2.32 µSvmikro-SievertDen totala dosen som registrerats under natten (i detta fall 8 timmar och 39 minuter).

📈 Tolkning

Är det farligt?

Nej, dessa nivåer är mycket låga.

Som jämförelse:

• Bakgrundsstrålning i Sverige ligger normalt mellan 0.05 – 0.3 µSv/h.
  • En röntgenundersökning av t.ex. lungor kan ge ca 100 µSv.
  • Årsdosen från naturlig bakgrund i Sverige är cirka 1000–2000 µSv (1–2 mSv).
Dina värden ligger alltså helt inom det normala för naturlig bakgrundsstrålning.

🕒 Tolkning av tiden

• Mätaren har varit igång i 8 timmar, 39 minuter och 28 sekunder – alltså ungefär en natts sömn.
  • Under denna tid har du fått en ackumulerad dos på 2.32 µSv, vilket motsvarar ungefär 1/500 av en röntgenbild.

📌 Slutsats​

• Du har mätt under natten, troligtvis inomhus.
  • Nivåerna är helt normala och ofarliga.
  • Inget tyder på förhöjd strålning.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
J jehr skrev:

Avlästa värden

ParameterVärdeEnhetFörklaring
Real-time Dose Rate0.12 µSv/hmikro-Sievert per timmeDen aktuella strålningsnivån just nu.
Average Dose Rate0.26 µSv/hmikro-Sievert per timmeGenomsnittlig nivå över hela mätperioden.
Total Dose2.32 µSvmikro-SievertDen totala dosen som registrerats under natten (i detta fall 8 timmar och 39 minuter).

📈 Tolkning

Är det farligt?

Nej, dessa nivåer är mycket låga.

Som jämförelse:

• Bakgrundsstrålning i Sverige ligger normalt mellan 0.05 – 0.3 µSv/h.
  • En röntgenundersökning av t.ex. lungor kan ge ca 100 µSv.
  • Årsdosen från naturlig bakgrund i Sverige är cirka 1000–2000 µSv (1–2 mSv).
Dina värden ligger alltså helt inom det normala för naturlig bakgrundsstrålning.

🕒 Tolkning av tiden

• Mätaren har varit igång i 8 timmar, 39 minuter och 28 sekunder – alltså ungefär en natts sömn.
  • Under denna tid har du fått en ackumulerad dos på 2.32 µSv, vilket motsvarar ungefär 1/500 av en röntgenbild.

📌 Slutsats​

• Du har mätt under natten, troligtvis inomhus.
  • Nivåerna är helt normala och ofarliga.
  • Inget tyder på förhöjd strålning.
Tack för hjälpen! Är detta hållbart i längden? Eller bör jag flytta sängen? Platsen är egentligen för barn (1 år) som ska sova 12h/natt. Övriga hemmet har bakgrund på snitt 0,25 uSv.

• Haha
RoAd
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Tack för hjälpen! Är detta hållbart i längden? Eller bör jag flytta sängen? Platsen är egentligen för barn (1 år) som ska sova 12h/natt. Övriga hemmet har bakgrund på snitt 0,25 uSv.
Vart skall du flytta sängen? Är du ens säker på att det är väggen som strålar?

Lägg mätaren utomhus en natt så ser du hur hög bakgrundsstrålningen är.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Jag tycker inte att du behöver göra något alls, vare sig flytta sängen eller fundera på det här mer. Mätningen visar på helt normala värden som du kan få i vilken bostad som helst. Skillnaden mellan 0,26 och 0,25 spelar ingen roll. Båda nivåerna är helt normala och ofarliga.

• Gilla
Fiddi
  • Laddar…
Men jag fattar inte. Varför skall du överhuvudtaget göra någon åtgärd? Du har ju väldigt låga värden.

Det är lite som att ditt barn får cykla till skolan, det kör en bil i veckan på vägen, är det hållbart, eller skall jag få honom att cykla en annan väg där det också kör en till två bilar i veckan.

• Gilla
Fiddi och 3 till
  • Laddar…
Jag har mätt bara väggen som visat upp till 1,2 uSv så det måste ju tyda på blåbetong? Som jag för övrigt sett på vinden. Dessutom står det i bygglovshandlingarna att det är lättbetong i väggarna. Huset är byggt 1964. Kan det varit en slump att det blev låga värden i natt? Eller varför sån skillnad i strålning över en natt jämfört med när jag mätt bara väggen? Hur kan väggen ens stråla 1,2 uSv för att sedan visa normala värden över en natt? Ett ”normalt” hus har väl inte så hög strålning i väggarna nånsin?

Vad är det för problem du vill lösa?
Varför ifrågasätter du att du är blåbetong? Hade du inte visuellt bekräftat detta?

Att du får ett högre momentanvärde tillfälligt men sen ett lägre medelvärde över tid?
Det är lite så medelvärden fungerar. Och betyder ingenting.

Du har nu mätt upp helt normala och ofarliga värden och ska ändå flytta sängar och oroa dig?
Du börjar inte inse att det inte är ett hus-problem?

• Gilla
Tuk-Tuk och 5 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Jag har mätt bara väggen som visat upp till 1,2 uSv så det måste ju tyda på blåbetong? Som jag för övrigt sett på vinden. Dessutom står det i bygglovshandlingarna att det är lättbetong i väggarna. Huset är byggt 1964. Kan det varit en slump att det blev låga värden i natt? Eller varför sån skillnad i strålning över en natt jämfört med när jag mätt bara väggen? Hur kan väggen ens stråla 1,2 uSv för att sedan visa normala värden över en natt? Ett ”normalt” hus har väl inte så hög strålning i väggarna nånsin?
Snälla
Läg ned detta . Du har inga höga strålningsvärden.
Om du hittar annat boende, om möjligt, med lägre strålningsvärden bör du flytta genast.
Jag uppfattar att detta har blivit ett "hjärnspöke" för dig som du aldrig kommer ifrån.
Försök hitta glädjeämnen i livet, tex ditt barn. Gläds åt alla positiva händelser livet kan erbjuda. Du är förmodligen ung och har mycket att se fram mot.
Själv tänker jag ägna några dagar/nätter i Augusti till kräftfiske, och därefter inmundiga dessa varelser med lämpliga tillbehör.
Jag är säker på att det innebär ökad livskvalite trots att vissa tillbehör kan vara livsfarliga i allt för höga doser.

Redigerat:
  • Gilla
chrillegee och 3 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Återigen, du får lägga ner lite arbete!

Mät nu på flera olika platser. Jag rekommenderar att du väljer ut de platser där ni vistas länge och så roterar du runt mellan dessa och för dagbok så att varje plats mäts en natt i veckan eller varannan vecka. Efter några månader kan du sen dra slutstser.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Återigen, du får lägga ner lite arbete!

Mät nu på flera olika platser. Jag rekommenderar att du väljer ut de platser där ni vistas länge och så roterar du runt mellan dessa och för dagbok så att varje plats mäts en natt i veckan eller varannan vecka. Efter några månader kan du sen dra slutstser.
Vem lever ett liv i en bostad där man vistas på samma plats hela tiden?
TS påvisade värden är låga och försumbara i sammanhanget med all annan riskexponering i vår vardag.
Fokusera på rätt saker.

• Gilla
Fiddi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.