88 386 läst ·
414 svar
88k läst
414 svar
Häva husköp pga radon?
Tänk så här istället. 5-10% av de svenska lungcancer fallen beror på radon. Av de 5-10% av fallen drabbas 20-30% icke rökare. Så sannolikheten är mycket låg. Och det är på gruppnivå.F Fiddi skrev:Jag har tagit till mig vad ni skrivit och känner mig både klokare men framförallt lugnare nu. Det är helt klart hjärnspöken som tagit för stort fokus. Jag vet ju att många har bättre kunskap än mig. Skulle dock vara intressant att veta vad ni har för utbildningar? Jag antar och hoppas att de (tack och lov få) som skriver att huset är ”livsfarligt” är outbildade inom området likt mig själv.
Radon och asbest är två saker som folk går och oroar sig för i onödan.
Och om jag förstår det rätt så är väl majoriteten 70+?D Dr.Mugg skrev:
Vet inte var du hämtar dina uppgifter ifrån,MickeTyr skrev:
Jösses Amalia. För att summera: Gammastrålningen från blåbetong är, i princip, ett ickeproblem. Du har även uppmätta värden som långt understiger en konservativt satt gräns. Det finns alltså inga belägg för att det finns något problem annat än att du råkade dra lite felaktiga slutsatser kopplat till vad nanometer innebär.
Varken du eller din familj kommer att ta någon skada av att boi, vad jag antar, huset som ni tyckte var fint när ni köpte det. Eller ja, du kommer säkert ta skada av huset men det är mer relaterat till att du tids nog kommer slå dig på tummen med en hammare eller liknande.
Spring en runda, lyft något tungt eller dylikt för att bli av med ångesten.
Förresten: asbest, svartmögel och myggbett är generellt inte heller något att jaga upp sig över i de flesta fall. Ta det lugnt och njut av ert nya hus.
skulle blå betong vara
-I princip vara ett icke problem - ??
I en del fall kan blåbetong orsaka radonhalter upp till 1 000 Bq/m³. På det viset kan blåbetong vara farligt och utgöra en hälsorisk för boende. Strålsäkerhetsmyndigheten uppskattar att totalt cirka 500 personer per år drabbas av lungcancer som en följd av radon i inomhusluften.
Det är alfasönderfallen från radon som ger risk för lungcancer. Gammastrålningens risker får jämföras med nivå på bakgrundsstrålning och dess generella risker.F Fiddi skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bakgrundsstrålning
Normaldos är 2,4mSv/år.så att utsättas för 3,5uSv/h innebär en ytterligare belastning på 3mSv/år, totalt 5,4mSv/år.
Närmaste gränsvärde ligger för arbetare vid t.ex. kärnkraftverk med 20mSv för vuxna och 6mSv för ungdomer 16-18.
Så ja, det innebär en förhöjd risk, men fortfarande doser på relativt låga nivåer, speciellt om man inte vistas inomhus hela året dygnet runt.
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 inlägg
Och min åsikt är att din anekdotiska bevisföring och vad du känner för den är helt irrelevant för ämnet.Annn555 skrev:
På vad sätt har de varit radonhus? Vilka värden pratar vi om?
Du får läsa lite noggrannare innan du svarar då det refererades till gammastrålningen från blåbetongen. Radonet ventilerar man bort för att slippa få ned i lungorna.Z zimbas skrev:Vet inte var du hämtar dina uppgifter ifrån,
skulle blå betong vara
-I princip vara ett icke problem - ??
I en del fall kan blåbetong orsaka radonhalter upp till 1 000 Bq/m³. På det viset kan blåbetong vara farligt och utgöra en hälsorisk för boende. Strålsäkerhetsmyndigheten uppskattar att totalt cirka 500 personer per år drabbas av lungcancer som en följd av radon i inomhusluften.
Känner inga som röker, ansvarig på Kopparbergs kommun ang radonmätn mm där sa forskning f7nnsF Fiddi skrev:
Känner inga som röker.Docno skrev:
Damen på Kopparbergs kommun som var delaktig ang radon. där, nämnde nya forskning tror jag uppger cancer uppträder även vid lägre radon nivåer än den gräns vi har i Sverige. Nån kan ju undersöker fiesknapporter närmare i ämnet.
Själv skulle jag aldrig tyvärr våga köpa radon hus, växte upp i ett bara 25 min från Sthlm men fick aldrig veta om det som barn .min mor fick en hjärntumör när hon var ung mor. Respekterar allas allas åsikterom radon. Radon är strålning, känns aldrig nyttigt.
.
I den vetenskapliga skriften 'BMC cancer's skriver forskaren Cheng att de funnit bröstctumöter promoteras, stimuleras aev skapas. v låga doser av radon. Lät under 'conclyusion, slutsatss-Cruzze skrev:
sist i denna etenskapliga artikel min mor fick en hjärntumör som ung mor ,vi växte upp i rafonhus
Inte hunnit söka vidare i fler artklar
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Jisses, vad sägs om att googla eller be ChatGTP om en sammanfattning innan du tror saker och ännu värre, påstår att det är en sanning….Annn555 skrev:
Känner inga som röker, ansvarig på Kopparbergs kommun ang radonmätn mm där sa forskning f7nns
Känner inga som röker.
Damen på Kopparbergs kommun som var delaktig ang radon. där, nämnde nya forskning tror jag uppger cancer uppträder även vid lägre radon nivåer än den gräns vi har i Sverige. Nån kan ju undersöker fiesknapporter närmare i ämnet.
Själv skulle jag aldrig tyvärr våga köpa radon hus, växte upp i ett bara 25 min från Sthlm men fick aldrig veta om det som barn .min mor fick en hjärntumör när hon var ung mor. Respekterar allas allas åsikterom radon. Radon är strålning, känns aldrig nyttigt.
.
Den enda cancertypen där det finns något som helst samband med radon är lungcancer.
Massor av människor har växt upp i ”radonhus” och har varken lungcancer eller någon annan sorts cancer. Faktum är att två personer på vår gata dött av hjärntumörer och vi har inget radon i något av våra hus.
Jag har en kompis som dog av lungcancer innan hon var 50, hon hade inte bott i radonhus. Mina anekdotiska ”bevis” är lika giltiga som dina…. Dvs värda absolut ingenting…