TS resonerar på samma vis som damen var tak blivit utsat för lite regn. Det skulle helt enkelt vara ett fel, för hon hade satsat hela sin prestige i att takläggarna slarvat. Likadant här. Hellre ett obeboligt hus som TS flyr ifrån med vetskapen att -"jag hade rätt", än att stanna kvar i sitt drömhus men vara tvungen att erkänna en prestigefyllt förlust. -Jag hade fel!
Sad. Very sad!

• Gilla
useless
  • Laddar…
Men vad är det här? TS har inget problem och ändå hejar vissa på😠
TS, du har små barn och är orolig. Vi är många som varit där. Men använd din energi till att vara en närvarande förälder och se till att du kan hålla dig frisk och inte bränner ut dig och vara där för dina barn när de växer upp.

• Gilla
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Vem lever ett liv i en bostad där man vistas på samma plats hela tiden?
TS påvisade värden är låga och försumbara i sammanhanget med all annan riskexponering i vår vardag.
Fokusera på rätt saker.
Rätt saker är att visa att huset inte är farligt, och det kan endast ske genom mätningar som övertygar TS. Det som du och jag tycker är prioriterat behöver inte vara så för andra.

• Gilla
Fiddi
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Rätt saker är att visa att huset inte är farligt, och det kan endast ske genom mätningar som övertygar TS. Det som du och jag tycker är prioriterat behöver inte vara så för andra.
TS har redan den informationen. Nya mätningar förändrar inte något sak.

• Gilla
Fiddi och 1 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
TS har redan den informationen. Nya mätningar förändrar inte något sak.
Helt riktigt,
A Anders_Nilsson skrev:
Som det är nu, och genom att heja på, så kommer killen bara att mäta ihjäl sig. Den största risken här tror jag är att det slutar i en skilsmässa. TS behöver fokusera på annat, strålning och radon är inte hans problem.

Redigerat:
  • Gilla
Fiddi och 2 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Tack för hjälpen! Är detta hållbart i längden? Eller bör jag flytta sängen? Platsen är egentligen för barn (1 år) som ska sova 12h/natt. Övriga hemmet har bakgrund på snitt 0,25 uSv.
Var har ni mobiltelefonerna, smartklockorna, bärbara datorerna etc när ni är runt barn(et/en)?

När har ni tänkt låta barn(et/en) använda tex mobiltelefon?

Hur länge har ni tänkt låta barn(et/en) åka baklänges i bilbarnstol?

Ta vara på småbarnsåren, var närvarande, åren går "väldigt snabbt" vips så är barnen tonåring, å vips gått ut gymnasiet.

• Gilla
Laurentiusson och 5 till
  • Laddar…
A Andreas Mur skrev:
Som det är nu, och genom att heja på, så kommer killen bara att mäta ihjäl sig.
TS är en kvinna. 😉

• Gilla
Fiddi
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
TS är en kvinna. 😉
Ok, missat det 🙂 men oavsett så gäller samma

• Gilla
Urban R
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
TS är en kvinna. 😉
Det var uppenbart redan från början. Det är nästan bara damer som får dessa fobier. En klar könsskillnad.

O [old rusty] skrev:
Det låter väl rimligt om man vill veta hur mycket strålning som kommer från huset.
Radon utomhus är under 5Bq ner till nära noll om det blåser. Den är egentligen bara markradon utspädd med luft utan annat än omätbara nivåer av radon.

• Gilla
Fiddi
  • Laddar…
S
F Fiddi skrev:
Jag har mätt bara väggen som visat upp till 1,2 uSv så det måste ju tyda på blåbetong? Som jag för övrigt sett på vinden. Dessutom står det i bygglovshandlingarna att det är lättbetong i väggarna. Huset är byggt 1964. Kan det varit en slump att det blev låga värden i natt? Eller varför sån skillnad i strålning över en natt jämfört med när jag mätt bara väggen? Hur kan väggen ens stråla 1,2 uSv för att sedan visa normala värden över en natt? Ett ”normalt” hus har väl inte så hög strålning i väggarna nånsin?
Det inlägget innan försöker säga är att värdena som du mätt upp med din stråldosmätare är helt i linje med vad bakgrundsstrålningen är.

Dvs troligen får du samma värden om du lägger mätaren utomhus utanför huset.
den mängden strålning då mäter upp är lika stark som det som kommer från marken på väldigt många ställen i Sverige.

Det finns ingenstans du kan flytta sängen där stråldosen kommer att vara lägre.

Du har inte ett hus med strålningsproblem helt enkelt.
Blåbetongen är inte av den typen som är radioaktiv.
sluta oroa dig för strålningen och lägg tiden på att vara en närvarande förälder istället.

• Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
Hur stor sänkning av strålningen skulle man få om väggarna hade ett tjockt lager blyfärg? Eller behöver man ha plattor av bly för att få någon effekt?

A adron skrev:
Hur stor sänkning av strålningen skulle man få om väggarna hade ett tjockt lager blyfärg? Eller behöver man ha plattor av bly för att få någon effekt?
Radon (86) ger huvudsakligen alfa-strålning vid sitt sönderfall. Den har så låg genomträngningsförmåga att en tunn flerlagers (plast/papper/alufolie) tapet räcker bra.

N Nisken skrev:
Radon (86) ger huvudsakligen alfa-strålning vid sitt sönderfall. Den har så låg genomträngningsförmåga att en tunn flerlagers (plast/papper/alufolie) tapet räcker bra.
Jo, men nu håller ju TS på och mäter gammastrålning istället för alfa. Och den stoppas ju inte av vanliga tapeter.

F Fiddi skrev:
Tack för att du delar med dig! Jag är dock mest rädd för gammastrålningen… svårt att sova gott liksom.
Det är ju alfastrålningen som är problemet med radon?
Att sönderfallet sker när radongasen är i lungorna är den specifika risken, därav kopplingen till rökning.
Gammastrålning är ju inte specifikt kopplat till radonsönderfall, utan kommer från radium och uran som kan finnas i blåbetong.
Referensvärde för gammastrålning är 0,3 µSv/h.

• Gilla
adron
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.