88 386 läst ·
414 svar
88k läst
414 svar
Häva husköp pga radon?
Men huset som tråden handlar om har inte högre strålning än den naturliga bakgrundsstrålningen utomhus. Så huruvida folk blivit sjuka av riktiga radonhus med högre strålningsnivåer är helt irrelevant.Annn555 skrev:
I den vetenskapliga skriften 'BMC cancer's skriver forskaren Cheng att de funnit bröstctumöter promoteras, stimuleras aev skapas. v låga doser av radon. Lät under 'conclyusion, slutsatss-
sist i denna etenskapliga artikel min mor fick en hjärntumör som ung mor ,vi växte upp i rafonhus
Inte hunnit söka vidare i fler artklar
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Om du ska hänvisa till vetenskapliga tidskrifter (som du nog inte har vetenskaplig kompetens att tolka (gissar jag baserat på ordval och engelsk stavning), än mindre sannolikhetspröva eller bedöma tidskriftens trovärdighet) får du också ge en källa, dvs artikelns namn, författare, tidskrift, volym, datum etc så alla andra kan hitta exakt den artikeln du hänvisar till…Annn555 skrev:
I den vetenskapliga skriften 'BMC cancer's skriver forskaren Cheng att de funnit bröstctumöter promoteras, stimuleras aev skapas. v låga doser av radon. Lät under 'conclyusion, slutsatss-
sist i denna etenskapliga artikel min mor fick en hjärntumör som ung mor ,vi växte upp i rafonhus
Inte hunnit söka vidare i fler artklar
Läkare och vetenskapsmän bygger kunskap på vetenskapliga forskningsartiklar , du förkastar vetenskapsmän funnit att låga doser av radon stimulerar växt av tumörer i bröst. No comments-Satsuki skrev:
Jisses, vad sägs om att googla eller be ChatGTP om en sammanfattning innan du tror saker och ännu värre, påstår att det är en sanning….
Den enda cancertypen där det finns något som helst samband med radon är lungcancer.
Massor av människor har växt upp i ”radonhus” och har varken lungcancer eller någon annan sorts cancer. Faktum är att två personer på vår gata dött av hjärntumörer och vi har inget radon i något av våra hus.
Jag har en kompis som dog av lungcancer innan hon var 50, hon hade inte bott i radonhus. Mina anekdotiska ”bevis” är lika giltiga som dina…. Dvs värda absolut ingenting…
fakta talar för sig själv.
Respekterar allas åsikter
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Eftersom jag är både läkare och forskare vet jag exakt hur vi jobbar. Jag har sannolikt publicerat många fler artiklar och gjort fler vetenskapliga studier än du. Däremot verkar du ha begränsad förståelse för hur det fungerar eftersom du inte ens förstår varför jag ber dig länka till källan….Annn555 skrev:
Jag har den största förståelse för att man tror saker eller vill hitta logiska förklaringar till sådant man inte förstår. Men ska man komma med påståenden och sanningar som är så allvarliga och viktiga bör man ha kött på benen och veta vad man pratar om.
Redigerat:
Vår familj drabbatde av flera olika tumörer och cancer, klart man undrar om.radon i huset bidrog i efterhand, de flesta vanliga familjer drabbas inte så i livetAnnn555 skrev:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Eller så har/hade ni en ärftlig predisposition för cancer ungefär såsom vid BRCA-mutationer eller MEN1…..Annn555 skrev:
Vilket självklart är sorgligt och jobbigt, men har absolut inget med radon att göra..
Karolinskas läkare sa vid möte med oss de har full koll och läser de vetenskapliga artiklar jag hänvisar till som ofta finns i KS bibliotekets databas,Huddinge.Satsuki skrev:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Och intressant nog vill du fortfarande inte hänvisa till dina vetenskapliga bevis…..Annn555 skrev:
Som finns tillgängliga elektroniskt, inte bara på KI/KS bibliotek
I rest my case🤷🏼♀️
Annars kan man ju åka på "radon-spa".
https://www.theguardian.com/travel/2023/oct/26/under-the-mountain-into-austrias-radon-spa
https://www.theguardian.com/travel/2023/oct/26/under-the-mountain-into-austrias-radon-spa
Bra att du insett detta. Jag har hyfsad kunskap om radon, har jobbat med radonmätning. Samt skrivit ett examensarbete i ämnet.F Fiddi skrev:Jag har tagit till mig vad ni skrivit och känner mig både klokare men framförallt lugnare nu. Det är helt klart hjärnspöken som tagit för stort fokus. Jag vet ju att många har bättre kunskap än mig. Skulle dock vara intressant att veta vad ni har för utbildningar? Jag antar och hoppas att de (tack och lov få) som skriver att huset är ”livsfarligt” är outbildade inom området likt mig själv.
om du vill ha några grundläggande fakta så kan vi säga så här.
- till skillnad från annan strålning så är det den ackumulerade strålningen som är potentiellt farlig. Dvs mängden radon du utsätts för under tid. Så det är egentligen ganska ofarligt att utsättas för hyfsat höga doser under korta perioder. Så länge du annan tid utsetts för låda halter.
- den vanligaste orsaken till höga redonvärden är markradon.
- det finns radon överallt. Dvs får du 0 i en radonmätning så är det fel på mätningen.
- ventilation är enklaste sättet att hålla ner radonhalten i ett rum.
- många fokuserar på mängden radon i sin bostad, men fundera lite på hur det ser ut i andra miljöer du ofta är i.
- är du icke rökare så minskar risken avsevärt.
Du svarar på ett inlägg om gammastrålning med att förklara hur radon med alfastrålning är skadligt.Z zimbas skrev:Vet inte var du hämtar dina uppgifter ifrån,
skulle blå betong vara
-I princip vara ett icke problem - ??
I en del fall kan blåbetong orsaka radonhalter upp till 1 000 Bq/m³. På det viset kan blåbetong vara farligt och utgöra en hälsorisk för boende. Strålsäkerhetsmyndigheten uppskattar att totalt cirka 500 personer per år drabbas av lungcancer som en följd av radon i inomhusluften.
Du har missuppfattat TS fråga och problem.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 382 inlägg
Läsförståelse kompis, läsförståelse!Z zimbas skrev:Vet inte var du hämtar dina uppgifter ifrån,
skulle blå betong vara
-I princip vara ett icke problem - ??
I en del fall kan blåbetong orsaka radonhalter upp till 1 000 Bq/m³. På det viset kan blåbetong vara farligt och utgöra en hälsorisk för boende. Strålsäkerhetsmyndigheten uppskattar att totalt cirka 500 personer per år drabbas av lungcancer som en följd av radon i inomhusluften.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Du skriver "vuxit upp i radonhus". Det kan betyda lite vad som helst. Numera är väl de flesta extrema radonhus åtgärdade, men för 15 - 20 år sedan var det inte ovanligt med halter på 3000 - 5000 bq i bostadshus. Så höga halter är väl en rätt uppebar risk, om man vistas i det i åratal. var de dessutom rökare, eller utsatta för indirekt rökning så blir faran väldigt påtaglig.Annn555 skrev:
Sedan så är 4 personer lite för lite statistik. Jag har i släkten och bekantskapskretsen ett 20 tal personer som lever med cancer eller avlidit av det, och som (troligen) aldrig bott i radonhus.