Frågor om takbyte – erfarenheter och praxis i Sverige
Hej alla,
Jag håller på med takbyte och har några funderingar som jag gärna vill få svar på från er med erfarenhet eller branschkunskap:
Tacksam för era insikter och erfarenheter!
Hej alla,
Jag håller på med takbyte och har några funderingar som jag gärna vill få svar på från er med erfarenhet eller branschkunskap:
- Är det normalt i Sverige att lämna ett tak öppet (dvs. efter att papper och läkt är monterade) utan något skydd mot regn under byggtiden? Min takläggare säger att det inte är något problem, men jag undrar om det verkligen är praxis och säkert?
- Min takläggare byter inte ut gamla masonitskivor (vindavledare) vid takfoten, som är ungefär 30 år gamla, utan återanvänder dem. Är detta okej enligt svensk byggstandard och praxis?
Tacksam för era insikter och erfarenheter!
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 019 inlägg
1. Ja , under en begränsad tid
2. Det beror ju helt på vad som är överenskommet . Takfirman byter ju ingenting gratis.
2. Det beror ju helt på vad som är överenskommet . Takfirman byter ju ingenting gratis.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 019 inlägg
Du får det du har beställt och betalat.Bishoftu skrev:
Svårare än så är det inte .
Gillar du inte svaren du får , så låt bli och fråga.
Har du valt ett företag som lämnar garantier så ansvarar ju dom så klart om det skulle bli mögel.
Tack för alla svar! Jag uppskattar verkligen era synpunkter.Stefan N skrev:
Angående pappen:
Jag förstår att underlagspapp ofta lämnas exponerad under byggtiden och att vissa typer klarar väder ett tag. Men det som oroar mig är att:
👉 Pappen är genomborrad av spik/läkt – är det fortfarande säkert mot regn?
Det har regnat flera gånger, och jag undrar om vatten kan tränga in via spikhål, särskilt om läkten inte tätar perfekt.
Angående träet i läkten:
👉 Är det OK att lämna både strö- och bärläkt (trä) oskyddade mot regn i nästan en vecka?
Trä som blir upprepat fuktigt och inte torkar ordentligt kan ju börja mögla eller försvagas. Finns det branschpraxis eller riktlinjer för hur länge trädelar i ett tak får vara exponerade för väder innan pannor eller annan täckning kommer på?
Angående masonitskivorna vid takfoten:
Det sitter 30 år gamla masonitskivor som vindavledare vid takfoten (för att hålla luftspalten öppen över isoleringen).
De är lite sneda och skeva, men har återanvänts som de är. Jag undrar:
👉 Är det förenligt med god byggpraxis (BBR eller AMA Hus) att återanvända sådana fuktkänsliga träfiberskivor i en så viktig del av takets ventilationsfunktion?
Masonit kan ju ha tagit upp fukt, innehålla mögelsporer eller förlora form över tid.
Finns det rekommendation om att byta till moderna plast- eller skumskivor i samband med takbyte?
Tack för alla svar! Jag uppskattar verkligen era synpunkter.X xLnT skrev:
Angående pappen:
Jag förstår att underlagspapp ofta lämnas exponerad under byggtiden och att vissa typer klarar väder ett tag. Men det som oroar mig är att:
Det har regnat flera gånger, och jag undrar om vatten kan tränga in via spikhål, särskilt om läkten inte tätar perfekt.
Angående träet i läkten:
👉 Är det OK att lämna både strö- och bärläkt (trä) oskyddade mot regn i nästan en vecka?
Trä som blir upprepat fuktigt och inte torkar ordentligt kan ju börja mögla eller försvagas. Finns det branschpraxis eller riktlinjer för hur länge trädelar i ett tak får vara exponerade för väder innan pannor eller annan täckning kommer på?
Det sitter 30 år gamla masonitskivor som vindavledare vid takfoten (för att hålla luftspalten öppen över isoleringen).
👉 Är det förenligt med god byggpraxis (BBR eller AMA Hus) att återanvända sådana fuktkänsliga träfiberskivor i en så viktig del av takets ventilationsfunktion?
Masonit kan ju ha tagit upp fukt, innehålla mögelsporer eller förlora form över tid.
Finns det rekommendation om att byta till moderna plast- eller skumskivor i samband med takbyte?
När man spikar läkt drar spiken läkten mot pappen och tätar. Om det är rätt gjort.
Det är inga problem med läkten i väder, det kan ligga oskyddade ett bra tag.
Våra takstolar stod blottade i månader, det torkar ut till slut.
Det är inga problem med läkten i väder, det kan ligga oskyddade ett bra tag.
Våra takstolar stod blottade i månader, det torkar ut till slut.
Visst kan det. Men I så små mängder att det är betydelselöst.Bishoftu skrev:
Tack för alla svar! Jag uppskattar verkligen era synpunkter.
Angående pappen:
Trä håller betydligt längre än en vecka. Vi talar åratal.Bishoftu skrev:
Angående träet i läkten:
Masonit tar upp och avger fukt alltefter luftfuktigheten. Är de inte murkna, är de friska och behöver inte bytas ut.Bishoftu skrev:
Moderna material är på inget vis en garanti för god kvalité. Snarare tvärtom.
Mögelsporer finns överallt, under tiden du läser detta andas du in dom i stora antal, men varken du eller Masoniten far illa av det.
Jag brukar vanligtvis stå upp bakom konsumenten mot hantverkaren.
Men här är du helt ute och cyklar.
Vill du ta kostnaden så ersätt dessa med utegips. Enkelt och billigt.Bishoftu skrev:
F fribygg skrev:Husägaren är normalt ansvarig för sin kåk, om du får tag i nån entreprenör som garanterar att din kåk inte får synligt mögel innom ett år tycker jag att du noga ska överväga vad den garantin är värd innan du tecknar nått
Bishoftu skrev:
Frågor om takbyte – erfarenheter och praxis i Sverige
Hej alla,
- Är det normalt i Sverige att lämna ett tak öppet (dvs. efter att papper och läkt är monterade) utan något skydd mot regn under byggtiden? Min takläggare säger att det inte är något problem, men jag undrar om det verkligen är praxis och säkert?
- Min takläggare byter inte ut gamla masonitskivor (vindavledare) vid takfoten, som är ungefär 30 år gamla, utan återanvänder dem. Är detta okej enligt svensk byggstandard och praxis?
Tacksam för era insikter och erfarenheter!Vem ansvarar om entreprenören lämnat taket oskyddat – och mögel uppstår senare?
När du anlitar en takentreprenör för ett takbyte förväntar du dig ett arbete som håller tätt, är fackmässigt utfört och följer branschregler. Men vad händer om taket lämnas oskyddat under byggtiden – och det senare uppstår fuktskador eller mögel?
I den här artikeln går vi igenom vad som gäller enligt lag, vem som bär ansvaret, och hur du som husägare kan skydda dig.
☔️ När är ett tak “oskyddat”?
I samband med takbyte sker ofta momentvis arbete:
- Råspont monteras
- Underlagspapp läggs
- Strö- och bärläkt spikas
- Takpannor läggs sist
Många entreprenörer menar att underlagspappen räcker som tillfälligt skydd mot regn. Men verkligheten är mer komplex – särskilt om:
- Det regnar innan pannorna lagts
- Pappen är punkterad av spik till läkt
- Träläkten är exponerad för fukt i dagar
🔧 Vad säger lagen – och byggpraxis?
När du som privatperson anlitar en byggfirma gäller Konsumenttjänstlagen (1985:716). Den ställer tydliga krav på hur ett arbete ska utföras.
🔹 § 4 – Arbetet ska utföras fackmässigt
Taket ska byggas enligt god yrkessed. Det innebär att träkonstruktioner inte får utsättas för fukt i onödan, och att skyddsåtgärder ska vidtas.
🔹 § 9 – Fel i tjänsten
Om arbetet orsakar skador – som fuktskador eller mögel – och det beror på felaktigt eller vårdslöst utförande, så är det ett fel i lagens mening.
🔹 § 20 – Reklamation och ansvarstid
Du har rätt att reklamera ett fel inom 10 år. Men viktigast:
📸 Bevisning är avgörande
Har du dokumenterat att taket varit oskyddat, t.ex.:
- Foton från dagarna efter papp/läkt, där regn förekommit
- SMS eller mejl där du påpekat risk för fuktskada
- Vittnesuppgifter eller egen dagbok/logg
Då står du starkt om något händer. Dokumentation är A och O för att kunna kräva ansvar.
🍄 Mögel – ett dolt men allvarligt fel
Mögel uppstår inte alltid direkt – ibland tar det månader eller år innan symtom märks. Om trä, isolering eller masonitskivor (t.ex. som vindavledare) utsatts för fukt, kan skadan ligga dold under taket.
⚖️ Vad händer om entreprenören vägrar ta ansvar?
Om du reklamerar ett fel och entreprenören vägrar erkänna ansvar:
- Gör en skriftlig reklamation (mejl eller rekommenderat brev).
- Begär åtgärd inom rimlig tid (t.ex. 30 dagar).
- Kontakta Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) om du inte får rättelse.
- Du kan också anlita en besiktningsman för att tekniskt dokumentera felet.
✅ Checklista: Skydda dig som husägare
Åtgärd Varför? 📸 Ta bilder dagligen under bygget Dokumenterar om taket lämnas öppet eller fuktskadat ✍️ Påpeka skriftligt om du ser något oroande Viktigt för att visa att du reagerat i tid 📄 Spara avtal och offert Viktigt om du behöver visa vad som ingick 🧾 Begär garantibevis skriftligt Gäller både material och arbete 🧪 Besiktiga taket efter avslut Särskilt viktigt om det regnat under bygget
📬 Sammanfattning
Om en entreprenör lämnar ditt tak oskyddat – trots att du påpekat risken – och det senare visar sig mögel eller fuktskada inom garantitiden, så är ansvaret deras enligt lag. Med dokumentation står du mycket starkt.
Vill du ha hjälp att formulera en reklamation eller upprätta ett bevisunderlag? Spara gärna denna artikel – och kontakta juridisk hjälp i tid.
F fribygg skrev:
Vem ansvarar om entreprenören lämnat taket oskyddat – och mögel uppstår senare?
När du anlitar en takentreprenör för ett takbyte förväntar du dig ett arbete som håller tätt, är fackmässigt utfört och följer branschregler. Men vad händer om taket lämnas oskyddat under byggtiden – och det senare uppstår fuktskador eller mögel?
I den här artikeln går vi igenom vad som gäller enligt lag, vem som bär ansvaret, och hur du som husägare kan skydda dig.
☔️ När är ett tak “oskyddat”?
I samband med takbyte sker ofta momentvis arbete:
- Råspont monteras
- Underlagspapp läggs
- Strö- och bärläkt spikas
- Takpannor läggs sist
Många entreprenörer menar att underlagspappen räcker som tillfälligt skydd mot regn. Men verkligheten är mer komplex – särskilt om:
- Det regnar innan pannorna lagts
- Pappen är punkterad av spik till läkt
- Träläkten är exponerad för fukt i dagar
🔧 Vad säger lagen – och byggpraxis?
När du som privatperson anlitar en byggfirma gäller Konsumenttjänstlagen (1985:716). Den ställer tydliga krav på hur ett arbete ska utföras.
🔹 § 4 – Arbetet ska utföras fackmässigt
Taket ska byggas enligt god yrkessed. Det innebär att träkonstruktioner inte får utsättas för fukt i onödan, och att skyddsåtgärder ska vidtas.
🔹 § 9 – Fel i tjänsten
Om arbetet orsakar skador – som fuktskador eller mögel – och det beror på felaktigt eller vårdslöst utförande, så är det ett fel i lagens mening.
🔹 § 20 – Reklamation och ansvarstid
Du har rätt att reklamera ett fel inom 10 år. Men viktigast:
📸 Bevisning är avgörande
Har du dokumenterat att taket varit oskyddat, t.ex.:
- Foton från dagarna efter papp/läkt, där regn förekommit
- SMS eller mejl där du påpekat risk för fuktskada
- Vittnesuppgifter eller egen dagbok/logg
Då står du starkt om något händer. Dokumentation är A och O för att kunna kräva ansvar.
🍄 Mögel – ett dolt men allvarligt fel
Mögel uppstår inte alltid direkt – ibland tar det månader eller år innan symtom märks. Om trä, isolering eller masonitskivor (t.ex. som vindavledare) utsatts för fukt, kan skadan ligga dold under taket.
⚖️ Vad händer om entreprenören vägrar ta ansvar?
Om du reklamerar ett fel och entreprenören vägrar erkänna ansvar:
- Gör en skriftlig reklamation (mejl eller rekommenderat brev).
- Begär åtgärd inom rimlig tid (t.ex. 30 dagar).
- Kontakta Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) om du inte får rättelse.
- Du kan också anlita en besiktningsman för att tekniskt dokumentera felet.
✅ Checklista: Skydda dig som husägare
| Åtgärd | Varför? |
|---|---|
| 📸 Ta bilder dagligen under bygget | Dokumenterar om taket lämnas öppet eller fuktskadat |
| ✍️ Påpeka skriftligt om du ser något oroande | Viktigt för att visa att du reagerat i tid |
| 📄 Spara avtal och offert | Viktigt om du behöver visa vad som ingick |
| 🧾 Begär garantibevis skriftligt | Gäller både material och arbete |
| 🧪 Besiktiga taket efter avslut | Särskilt viktigt om det regnat under bygget |
📬 Sammanfattning
Om en entreprenör lämnar ditt tak oskyddat – trots att du påpekat risken – och det senare visar sig mögel eller fuktskada inom garantitiden, så är ansvaret deras enligt lag. Med dokumentation står du mycket starkt.
Vill du ha hjälp att formulera en reklamation eller upprätta ett bevisunderlag? Spara gärna denna artikel – och kontakta juridisk hjälp i tid.