Har vi råd?

• Ja

162 Röster 18,4%
  • Nej

623 Röster 70,6%
  • Det blir knapert men värt det i längden

97 Röster 11,0%
  • Antal röster
    882
P
B BRTLe skrev:
Går i tankarna att köpa nyproducerat radhus, äganderätt med plats för två bilar på uppfart. Klart om ca 24 månader.
Har räknat på allt hur mycket som helst, men vill gärna ha en extern koll.

Jag och min sambo tjänar 40 000 & 30 000 innan skatt. Inga barn. Åldrar mellan 25-30. Leasad elbil fram till december, sen ser det ut som att vi skippar bil några år.

Området vi tittar på är helt nytt, det ska byggas ca 1300 bostäder inom 10 år. Ny förskola, skola, mataffär osv. 5 minuter tar en till tågstationen. Till Lund & Malmö tar tågen 6-12 minuter.

Vi har ca 640 000 sparat, lägenhet värderad till ~2 600 000 med lån på ~1 400 000. Räknar med att spara ~27 000 per månad + 2608 per månad i form av befintlig amortering. Vid försäljning av lägenhet räknar vi med uppskov.

Våra utgifter är ~22 000 per månad exklusive bil. Alltså har vi kvar ca ~6 000 varje månad utöver budgeterat sparande och utgifter.

Radhuset kostar: 6 375 000
Lagfart: 19 500 (av priset på radhuset är 1 300 000 för tomten)
Pantbrev: 89 240
Beviljat lån: 4 462 000 (vi önskade 5 100 000 men det beviljas endast om regeringens förslag på minskad amortering går igenom).
Månadsspar: 710 000.
Befintlig spar: 640 000
Försäljning av bostad: 1 000 000

Alltså har vi kvar 330 000 när allt är betalt förutsatt att amorteringskraven ej lättar. Då har vi kvar 970 000, en del används i så fall till tillval.

Driftkostnaden är ca 2000 per månad.

Låter detta rimligt, har vi råd med detta? Är full medveten om att vi kommer behöva leva snålt i några år.
Vet vilket nybyggnadsprojekt du pratar om, har inte orkat läsa igenom alla svar men läst lite om husen tidigare och sett att de hamnat "galet" med solcellerna på taket som ingår. Vet inte vilken egenanvändning de räknat på men då de här husen värms med fjärrvärme och man får i princip noll betalt för såld solel så kan du rätta till den posten i din egen kalkyl. Stora planer för området, kommunen har ju redan färdigställt den stora parken och vägar mm mm är redan klart. Så tycker det känns positivt, svår marknad att sälja i dock men ser att ungefär hälften av husen i första säljrundan redan blivit sålda så är ju inte dött iaf. Mycket bra skolor i samhället om ni planerar för barn framöver. Kanske ha lite is i magen och vänta och se, är ju drygt 60 radhus i första etappen, så kommer ut fler till försäljning när de börjar sälja slut på de 25 som ligger listade idag. Priserna lär inte sänkas men jag menar att det ger er tid att fundera på om det är rätt samt kanske ni lyckas höja löner / byta jobb och ni känner er mer trygga i köpet.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P PåLandet skrev:
Vet vilket nybyggnadsprojekt du pratar om, har inte orkat läsa igenom alla svar men läst lite om husen tidigare och sett att de hamnat "galet" med solcellerna på taket som ingår. Vet inte vilken egenanvändning de räknat på men då de här husen värms med fjärrvärme och man får i princip noll betalt för såld solel så kan du rätta till den posten i din egen kalkyl. Stora planer för området, kommunen har ju redan färdigställt den stora parken och vägar mm mm är redan klart. Så tycker det känns positivt, svår marknad att sälja i dock men ser att ungefär hälften av husen i första säljrundan redan blivit sålda så är ju inte dött iaf. Mycket bra skolor i samhället om ni planerar för barn framöver. Kanske ha lite is i magen och vänta och se, är ju drygt 60 radhus i första etappen, så kommer ut fler till försäljning när de börjar sälja slut på de 25 som ligger listade idag. Priserna lär inte sänkas men jag menar att det ger er tid att fundera på om det är rätt samt kanske ni lyckas höja löner / byta jobb och ni känner er mer trygga i köpet.
Att ha solceller på taket är aldrig fel och egen användningen kan man lösa med elbil, de har redan haft / har en el bil, och går kanske tillbaks till det när ekonomin blivit lite bättre efter husköpet. (Jag kör själv elbil och föredrar det framför fossil. Trevligare och mycket piggare)

P
A Andreas Mur skrev:
Att ha solceller på taket är aldrig fel och egen användningen kan man lösa med elbil, de har redan haft / har en el bil, och går kanske tillbaks till det när ekonomin blivit lite bättre efter husköpet. (Jag kör själv elbil och föredrar det framför fossil. Trevligare och mycket piggare)
Absolut, men har minne att leverantören har satt ett pris på såld el som säkert stämde för ett par år sen - men inte idag

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
B BRTLe skrev:
Går i tankarna att köpa nyproducerat radhus, äganderätt med plats för två bilar på uppfart. Klart om ca 24 månader.

Jag och min sambo tjänar 40 000 & 30 000 innan skatt. Inga barn. Åldrar mellan 25-30. Leasad elbil fram till december, sen ser det ut som att vi skippar bil några år.

Området vi tittar på är helt nytt, det ska byggas ca 1300 bostäder inom 10 år. Ny förskola, skola, mataffär osv. 5 minuter tar en till tågstationen. Till Lund & Malmö tar tågen 6-12 minuter.

Vi har ca 640 000 sparat, lägenhet värderad till ~2 600 000 med lån på ~1 400 000. Räknar med att spara ~27 000 per månad + 2608 per månad i form av befintlig amortering. Vid försäljning av lägenhet räknar vi med uppskov.

Våra utgifter är ~22 000 per månad exklusive bil. Alltså har vi kvar ca ~6 000 varje månad utöver budgeterat sparande och utgifter.

Beviljat lån: 4 462 000 (vi önskade 5 100 000 men det beviljas endast om regeringens förslag på minskad amortering går igenom).

Alltså har vi kvar 330 000 när allt är betalt förutsatt att amorteringskraven ej lättar. Då har vi kvar 970 000, en del används i så fall till tillval.

Låter detta rimligt, har vi råd med detta? Är full medveten om att vi kommer behöva leva snålt i några år.
Jag sällar mig till nejsägarna av flera skäl. Det viktigast tycker jag dock kanske är detta: När marginalerna inte är tillräckligt stora så är det riskabelt att förbinda sig till ett köp som inte kan fullföljas inom snar framtid. Omständigheterna kan förändras mycket på 24 månader och när det är dags att genomföra köpet så gör kanske banken en helt annan bedömning av era ekonomiska förutsättningar och nekar lån. Att behöva leva med den ovissheten i 24 månader kan bli en stor källa till stress.

Bo kvar, spara enligt plan (men se till att placera pengarna klokt så att de växer) med planerat köp om två år. Det är inte osannolikt att det finns osålda hus kvar eller så hittar ni något annat som är bättre och kanske till och med billigare under tiden.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
J JLKR skrev:
Jag sällar mig till nejsägarna av flera skäl. Det viktigast tycker jag dock kanske är detta: När marginalerna inte är tillräckligt stora så är det riskabelt att förbinda sig till ett köp som inte kan fullföljas inom snar framtid. Omständigheterna kan förändras mycket på 24 månader och när det är dags att genomföra köpet så gör kanske banken en helt annan bedömning av era ekonomiska förutsättningar och nekar lån. Att behöva leva med den ovissheten i 24 månader kan bli en stor källa till stress.

Bo kvar, spara enligt plan (men se till att placera pengarna klokt så att de växer) med planerat köp om två år. Det är inte osannolikt att det finns osålda hus kvar eller så hittar ni något annat som är bättre och kanske till och med billigare under tiden.
Jag håller med om att 24 månader äär en stor risk i båda ändar. Lånelöfte nu från banken, ni signar på för köpet, 20 månader går, en blir arbetslös, banken beviljar inte då det är dags för lånet att skrivas på på riktigt.. vad gör man då? Kommer man ur avtalet då eller förlorar ni handpenning? Även om ni har lånelöfte nu så är det på nuvarande situation men banken gör en ny bedömning när det är dags på riktigt. Annat är nr lånet är satt och på plats. Då kan de inte häva lånet bara baserat på att en är arbetslös.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Kollar lite snabb på projektet:

inte ens garage, parkering på en samfällighet
små möjligheter att fixa med bilen tex. dammsuga den
radhus med vad det innebär med grannar och kostnader
man kanske får betala för att grannen ska kunna ladda sin elbil

plus är dock nära till jänvägstation

• Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
B BRTLe skrev:

Är ett radhus i Staffanstorp er stora livsdröm, så går det ju, men det ger ju inget utrymme för liv. Grilla flintastek och mörad fläskytterfilé hela hemstern blir många rätt så less på. Höjdpunkten i livet blir den där helgen man har råd att ta tåget till Köpenhamn för att ta en öl på Ströget.

Ett nybyggt radhus har säkert en liten tomt som kommer behöva göras i ordning. Och jag lovar att i ett område med de priserna så kommer kapprustningen snart vara igång där det byggs uteplatser som kostar långt upp i det sexsiffriga registret. Har ni möbler till radhuset, eller behöver det köpas in en del?
Hur långt blir det till era jobb?

Du nämner tillval, och jag funderar lite på hur spartanskt radhuset är i sitt ursprungsuppförande? Vad är det liksom för tillval man skall göra i ett radhus för det priset?

Hur är det med samfällighetskostnader för snöröjning och vägunderhåll? Driftskostnad på 2000kr, räcker det verkligen för bredband, sopor, V/A, el och hemförsäkring? Jag anar att 1500kr till borde upp på det kontot, mer om det är samfällighet.

Och så är det ju de här faktorerna med barn, sjukdom, om förhållandet håller och arbetslöshet. Hur ser budgeten ut då?

Ser man på trenderna i Sverige just nu så har befolkningen slutat att öka. Utan invandring och med lågt barnafödande börjar det redan märkas att bostäder tänkta för barnfamiljer inte är så attraktiva. Byggplaner läggs på is, det är svårt att sälja nyproduktion. Näringslivet är skeptiska och det är svårt att hitta handlare som vill driva butik, krögare som skall driva restaurang, frisörer etc som vet att det kommer bli svårt med lönsamheten i nybyggnadsområden då de inte tror på planerna.

I era kläder skulle jag titta på något mycket billigare. Jag tittade på Staffanstorps utbud av bostäder, och man får en hel del för 4 millar. Kan ni då lägga in 2 millar kontant så bor ni väldigt billigt sedan.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
B BRTLe skrev:

Jag säger också nej, men av ett annat skäl än som framförts av de flesta i tråden. Köp inte en bostad som bara finns på papper! Fråga vilken bostadsjurist som helst, så avråder de från att köpa en nyproduktion som inte är klar för inflytt. Ni förbinder er förmodligen redan nu till någon form av ekonomiskt åtagande? Har ni råd att vaska de pengarna om byggherren går i konkurs innan tillträdesdagen? Har ni råd att betala ev. tilläggköpeskilling när det uppdagas att bygget blir dyrare än kalkylen? Har ni råd/ork att ta striden om utförandet inte blir enligt avtal? Har ni råd med +2% högre ränta? Har ni en plan för vad som händer om relationen spricker innan tillträdesdagen?

Om svaret är nej på en enda av frågorna ovan så spelar ni jeopardy med er ekonomi för all framtid.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Om ni kan skaffa 10' extra i månaden i lön bägge två så blir livet i ett fint hus mycket lättare. Så kanske titta mer på hur ni ska få upp inkomsterna än hur ni ska snåla.

• Gilla
Emma Gunnarsson
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jösses vad många dysterkvistar som samlats i denna tråden!

Om ni klarar bankens krav så är det bara att köra. Skulle ni ångra er senare så går det ju att sälja i värsta fall.

Se bara till att priset verkar vara ett rimligt marknadsvärde.

Lycka till!
Dysterkvistar kan också kallas realister. Realismen får sig gärna en törn när en önskan om att en dröm kan förverkligas finns där. Bankens krav är inte samma som att det är realistiskt på riktigt. Banker vill naturligtvis låna ut pengar.

• Gilla
Emma Gunnarsson och 2 till
  • Laddar…
Vi har högre inkomst och bor i hus för tre miljoner och jag tycker att vi har acceptabla men inte idiotsäkra marginaler, så min röst är nej, det är för stort lån för er.

Vi har barn, bil osv vilket såklart spär på kostnaderna men likväl.

• Gilla
  • Wow
Nissens och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
J javlaandersson skrev:
Räkna på en ränta 4-5% på totala skulden vid köp…. Bränn fast summan i huvet

Ta inkomstförsäkringar båda två

Räkna med lite mer utgifter än kalkyl

OCH SEN KÖÖÖP

Det finns inga garantier här i livet på någonting
Är detta eran dröm så ska nu för tusan ta tag i den
Ni ska inte sitta om 30 år och tänka varför köpte vi inte ??

Följ era drömmar
Alternativt de köper och det går ekonomiskt åt helvete (sjuka, förlorar jobbet, skilsmässa) och de sitter om 30 år med miljoner i skulder de aldrig kan betala resten av livet.

• Haha
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att ni har råd, framför allt för att ni verkar ekonomiskt ”vettiga”. Men jag skulle ändå avråda. Köp ett billigare hus! Att ha mycket goda marginaler och råd till lite ”guldkant” är väldigt bra både för sinnesfriden och relationen.

• Gilla
Emma Gunnarsson
  • Laddar…
Jag röstar nej också! Lyssnade på senaste Plånboken i p1 om ett par som köpt en icke färdigbyggd lägenhet och blev verkligen avskräckt. Nu handlade det om en BRFlägenhet och ett pensionärspar, men absolut tänkvärt ändå.
Sen röstar jag även nej pga tidsplanen. Kan som sagt bli uppskjutet av olika anledningar eller ens egen situation förändras eller man hittar ett annat hus man hellre vill ha. Skulle ni om två år fortfarande vilja bo där och allt är slutsålt borde det snart säljas nåt, iofs lätt begagnat.
Så absolut nej!

• Gilla
  • Haha
Vidkärr och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Bo00 Bo00 skrev:
Dysterkvistar kan också kallas realister. Realismen får sig gärna en törn när en önskan om att en dröm kan förverkligas finns där. Bankens krav är inte samma som att det är realistiskt på riktigt. Banker vill naturligtvis låna ut pengar.
Eller hur. Om de klarar bankens krav så kommer de att fixa det. Jag har flera ggr köpt bostäder som känts i dyraste laget, men det har alltid gått bra och jag har haft en fin bostadskarriär.

TS hushåll har en bra inkomst och kommer att fixa detta.
Skulle de ändå ångra sig så går det att sälja igen. Därför är det viktigt att se till att man inte betalar överpris.

Så, det är snarare jag som är realist, och du som är dysterkvist. 😊

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.