Har vi råd?

• Ja

162 Röster 18,3%
  • Nej

623 Röster 70,6%
  • Det blir knapert men värt det i längden

98 Röster 11,1%
  • Antal röster
    883
Antydde lite ovan.

Alltså för oss är livet med allt vad vi väljer det viktiga. Inte bara nätt ha råd med ett boende.

Satsuki
En snabb sökning visar att:

Tomten är strax under 200 kvm
Det är ett gavelradhus.
Enl mäklaren är lagfartskostnaden 100000
Det är mitt ute på en åker, på fel sida av byn jämfört med stationen (går inte att gå dit, behövs cykel eller bil)
Det skall byggas 67 radhus av denna typ fördelade på 11 längor.
Inom samma projekt finns mindre radhus på 113 kvm som kostar 1 miljon mindre…

Vi är alla olika infråga om vad vi vill ha, för många som köper nytt handlar det ju om att slippa renovering etc. Men för ett nytt hus tillkommer osäkerheten i slutpriset (mycket kan hända på 12-24 mån), möbler och annat som krävs samt att allt utanför huset skall anläggas. Det är också oklart hur projektet verkligen kommer bli, kommer det få den infrastruktur som utlovats då det är många år kvar. Och det finns en hel del nya hus i denna del av Skåne som är avsevärt mycket billigare.

• Gilla
citronskal och 4 till
  • Laddar…
B BRTLe skrev:
Går i tankarna att köpa nyproducerat radhus, äganderätt med plats för två bilar på uppfart. Klart om ca 24 månader.
Har räknat på allt hur mycket som helst, men vill gärna ha en extern koll.

Jag och min sambo tjänar 40 000 & 30 000 innan skatt. Inga barn. Åldrar mellan 25-30. Leasad elbil fram till december, sen ser det ut som att vi skippar bil några år.

Området vi tittar på är helt nytt, det ska byggas ca 1300 bostäder inom 10 år. Ny förskola, skola, mataffär osv. 5 minuter tar en till tågstationen. Till Lund & Malmö tar tågen 6-12 minuter.

Vi har ca 640 000 sparat, lägenhet värderad till ~2 600 000 med lån på ~1 400 000. Räknar med att spara ~27 000 per månad + 2608 per månad i form av befintlig amortering. Vid försäljning av lägenhet räknar vi med uppskov.

Våra utgifter är ~22 000 per månad exklusive bil. Alltså har vi kvar ca ~6 000 varje månad utöver budgeterat sparande och utgifter.

Radhuset kostar: 6 375 000
Lagfart: 19 500 (av priset på radhuset är 1 300 000 för tomten)
Pantbrev: 89 240
Beviljat lån: 4 462 000 (vi önskade 5 100 000 men det beviljas endast om regeringens förslag på minskad amortering går igenom).
Månadsspar: 710 000.
Befintlig spar: 640 000
Försäljning av bostad: 1 000 000

Alltså har vi kvar 330 000 när allt är betalt förutsatt att amorteringskraven ej lättar. Då har vi kvar 970 000, en del används i så fall till tillval.

Driftkostnaden är ca 2000 per månad.

Låter detta rimligt, har vi råd med detta? Är full medveten om att vi kommer behöva leva snålt i några år.
Undvik barn så är det inga problem

• Gilla
Andreas Mur
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
En snabb sökning visar att:

Tomten är strax under 200 kvm
Det är ett gavelradhus.
Enl mäklaren är lagfartskostnaden 100000
Det är mitt ute på en åker, på fel sida av byn jämfört med stationen (går inte att gå dit, behövs cykel eller bil)
Det skall byggas 67 radhus av denna typ fördelade på 11 längor.
Inom samma projekt finns mindre radhus på 113 kvm som kostar 1 miljon mindre…

Vi är alla olika infråga om vad vi vill ha, för många som köper nytt handlar det ju om att slippa renovering etc. Men för ett nytt hus tillkommer osäkerheten i slutpriset (mycket kan hända på 12-24 mån), möbler och annat som krävs samt att allt utanför huset skall anläggas. Det är också oklart hur projektet verkligen kommer bli, kommer det få den infrastruktur som utlovats då det är många år kvar. Och det finns en hel del nya hus i denna del av Skåne som är avsevärt mycket billigare.
Ett gavelradhus är iof mycket bittre än i mitten tycker jag. Kan ha lite större tomt också om man har tur. Men att det tar tid (lång tif / år efter inflyttning) innan ett område är färdigställt är helt sant

Attitudeswe
A Andreas Mur skrev:
Va och soppor är ju i princip fast pris per hus nu förtiden, rörlig del så låg. Jag själv (2st) har samma kostnad (12000)
.
Så försäkring 8000-10000, va/soppor 12000, bredband 6000, uppvärmning jag har fjärrvärme 36000 per år.

Totalt 5000 per månad sedan tillkommer allt annat fastighetsavgift, hushållsel, (alla små grejer . Som man ev har mindre av i nybyggt. )
Jag har ett 50år gammalt hus i SE3. Betalar 22kkr/år för nät och skatt samt 10.8kkr för elhandel. Hushållsel för 5pers och uppvärmning. Då ingår 6204kWh för elbilen...

I nyproduktion borde det vara under hälften för 2pers

Försäkring ligger på 8203kr för min villa.

• Gilla
Andreas Mur
  • Laddar…
Satsuki
A Andreas Mur skrev:
Ett gavelradhus är iof mycket bittre än i mitten tycker jag. Kan ha lite större tomt också om man har tur.
190 kvm trädgård, huset är på 145 i två plan + förråd och hela framsidan är dubbelparkering…

Minskar iofs kostnad för anläggning av trädgård. Mindre än 100 kvm kostar inte så mycket att få till 👍

Sedan huruvida det är värt priset beror det ju mycket på personliga förhållanden. Vill man absolut bo i denna byn, vet man att man inte kommer skaffa barn behöver man inte ta med FL och VAB i ekvationen (åas kanske man inte behöver ett hus på 150 kvm om man inte planerar för barn), vill man ha nära till stationen/motorvägarna? Vill man absolut ha ett nytt hus för man hatar renovering, är man rädd att man inte kan renovera? Tycker man det är viktigt m ett nytt, fint, exklusivt hus? Många faktorer som vi inte alls känner till och som kan vara avgörande för TS beslut.
Det är ju alltid en fråga om prioriteringar och vi har bara det rent ekonomiska underlaget, inte alla andra faktorer som kan vara minst lika viktiga…

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Som de flesta räknar i tråden, så är jag nu teoretiskt mångmiljonär på ålderns höst, då jag bara har ett litet lån.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag har ett 50år gammalt hus i SE3. Betalar 22kkr/år för nät och skatt samt 10.8kkr för elhandel. Hushållsel för 5pers och uppvärmning. Då ingår 6204kWh för elbilen...

I nyproduktion borde det vara under hälften för 2pers

Försäkring ligger på 8203kr för min villa.
Ja det är typ samma kostnad, min försäkring 7 tror jag men fick då bra pris tyckte jag, låg högre tidigare.

Men att komma ner i två tusen i driftkostnad kan inte jag se, då bara va /soppor, försäkring och hushållsel är rimligen runt / över 2000 per månad. Sedan tillkommer ev bredband eller ska de köra från mobilen? Går men är ändå rätt bökigt över tid.. sedan måste det väl ändå finnas någon kostnad för värme? Passivt radhus?

• Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Attitudeswe
Om det är Skanskas projekt så är det fjärrvärme och FTX med 38kWh/m2 och år (gavelhusen har högre)

Byggs med solceller, men jäklar vad trångt:

Nybyggda radhus i Hjärup Västerstad med solpaneler på taken, omgivna av vägar och grönområden, som del av ett tätbebyggt bostadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Ledsen
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om det är Skanskas projekt så är det fjärrvärme och FTX med 38kWh/m2 och år (gavelhusen har högre)

Byggs med solceller, men jäklar vad trångt:

[bild]
Fjärrvärme i staffanstorp kostar 6000 per år plus 105 öre per kilowatt . Så blir det 1000 i månaden då tolkar jag.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Ni ligger för nära marginalen. Händer något oförutsett blir det jobbigt. Sedan ska ni räkna på en snittränta på 5,5%. Ni kommer kanske skaffa barn och då blir bil mer aktuellt igen. Därav röstar jag nej.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
O T.

Här ute på bygden i en skogskant generar jag ingen om jag går ut o pissar bakom hallonbusken.
Gillar att bo enskilt. Ingen som retar sig på en annan.

BT

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Antydde lite ovan.

Alltså för oss är livet med allt vad vi väljer det viktiga. Inte bara nätt ha råd med ett

H Hybro skrev:
boende.
Samtidigt så är det ju så om man ska vara ärlig att löner stiger och har man köpt och binder räntan så vet man vad det kostar. Första huset är väl alltid något som man brukar känna man egentligen betalat för mycket för, helt enkelt att det är mycket pengar. Är man med i en budgivning så springer det lätt iväg ordentligt därav fördel med fastpris.

Vad många missar är faktorn tiden, låt säga att när det börjar närma sig att ni ska sälja er lägenhet händer det saker globalt som får räntan hoppa upp till 5-6% och brf känner sig tvungen höja hyra med 7-8 hundra kronor vilket gör att brf marknaden blir iskall när ni lyckas sälja med 7 månaders tillträde meddelar husbyggarna att pga massa omständigheter kommer radhuset bli klart 8 månader senare, där står ni bostadslösa i 5-7 månader och med bolån som kommer skrivas med ränta på 5-7% och kalkylen skriker i röda siffror

För många osäkerhetsfaktorer för att kliva in i det så mitt svar är NEJ!

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
S
L Thorén L Thorén skrev:
Svar från AI:
Tack för att du delar så tydligt, du har redan gjort ett grundligt jobb. Jag kan hjälpa dig sätta siffrorna i perspektiv och belysa styrkor, risker och vad som kan vara värt att tänka på.

📊 Er situation i siffror
  • Inkomster: 40 000 + 30 000 = 70 000 kr/mån brutto → ca 48–50 000 kr netto (lite beroende på skatteläge).
  • Utgifter idag: ~22 000 kr/mån exkl. bil.
  • Sparande: 27 000 + amortering 2 608 = ~29 600 kr/mån.
  • Marginal: ~6 000 kr/mån utöver det.
  • Eget kapital (idag + framtida spar):
    • Spar: 640 000
    • Månadsspar fram till inflytt (24 mån): ~648 000
    • Amortering fram till inflytt: ~62 000
    • Försäljning bostadsrätt: ~1 000 000 (efter lån & ev. kostnader)
      Totalt eget kapital vid inflytt: ~2,35 mkr

• Nytt radhus:
    • Pris: 6,375 mkr
    • Lagfart + pantbrev: ~109 000
    • Lån: 4,462 mkr
    • Egen kontantinsats: ~1,9 mkr (vilket ni klarar galant)
    • Buffert kvar: ~330 000 kr (eller ~970 000 om amorteringskrav lättas).

• Drift: ~2 000 kr/mån.
  • Bolån (4,462 mkr, 4% ränta): ~14 900 kr/mån ränta.
  • Amortering (2%): ~7 400 kr/mån.
  • Totalt lån+drift: ~24 300 kr/mån.

✅ Styrkor

• Ni är unga, med hög och stabil inkomst i förhållande till er ålder.
  • Ni har ordentligt eget kapital och buffert kvar även efter köp.
  • Ni är sparvana – redan idag klarar ni att lägga undan ~30 000 kr/mån.
  • Ni får ett radhus i ett expansivt område med bra kommunikationer (värdepotential).
  • Även med nuvarande amorteringskrav verkar kalkylen gå ihop.

⚠️ Risker / saker att tänka på
  1. Ränteläget – Om räntan går upp till 5–6 % → räntekostnad 18–22 000 kr/mån istället för 15 000. Då blir totala boendekostnaden ca 28–30 000 kr/mån (fortfarande rimligt för er, men tajtare).
  2. Barn – ni har inga idag, men med barn minskar inkomsten ev. tillfälligt och kostnaderna ökar. Ni behöver tänka in det på sikt.
  3. Tillval & extrakostnader – Nyproduktion innebär ofta fler kostnader än man tror (uteplats, trädgård, garderober, vitvaror etc.). Bra att ni tänkt använda buffert till det.
  4. Likviditet första åren – med höga amorteringar + räntor blir det snålt jämfört med ert nuvarande läge, men ni är vana vid sparande → ni byter egentligen bara från sparande till amortering/boende.
  5. Marknaden – ni binder upp er i ett stort projekt (nybyggt område). Men med ert låga belåningsgrad (<70 %) är ni relativt trygga även om priserna dippar.
🔎 Slutsats

Ja, ni har absolut råd med detta.
Ni har:
  • bra marginaler,
  • en rejäl buffert även efter köpet,
  • och en vardagsekonomi som tål högre räntor.
Ni kommer leva snålare än idag, men på ett sunt sätt – det mesta av “snålheten” är att ni byter sparkonto mot amortering.
Tack L Thorén för ditt bidrag till forumet!

• Haha
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.