51 744 läst ·
230 svar
52k läst
230 svar
Har vi råd med huset?
Alternativt kan jag köpa en lott och vinna pengar. Vilken pension du får är inget som är garanterat, bara ett antagande från dom som vill åt dina pengar. Ingen har en kristallkula och vi bör sluta upp med att försöka leva på förväntad framtida inkomst/ påhittade pengar.Attitudeswe skrev:
Bort från galna banklån är vad som ger livskvalitet.
Kom på en sak, känner du en mäklare fråga hen vad den tycker. Är det en bra investering. De kan marknaden. Sen är ju var huset ligger ytterst viktigt så se om du kan hitta statistik på var folk vill bo, det kommer få priset på din investering att öka snabbare. Och tomtyta, även om du inte är intresserad av trädgård så är det ändå skönt med avstånd till grannarna.
Det största orosmomentet skulle jag säga är att du binder dig köpa om två år, du har ingen aning om priset är upp eller ner då men du har skrivit på för ett pris. Och då kan din bostad du äger idag vara ned om du har otur men det pris du skrev på ligger kvar…
Det största orosmomentet skulle jag säga är att du binder dig köpa om två år, du har ingen aning om priset är upp eller ner då men du har skrivit på för ett pris. Och då kan din bostad du äger idag vara ned om du har otur men det pris du skrev på ligger kvar…
Går det att hyra ut ett rum till en inneboende delar av året?
Hur ser planlösning ut/antal rum? Attraktivt område/pendling för student september-maj? Skulle ni klara en extra person de första två-tre åren?
Hur ser planlösning ut/antal rum? Attraktivt område/pendling för student september-maj? Skulle ni klara en extra person de första två-tre åren?
Ganska hög belåning är min sporadiska tanke
jag hade nog velat ha en betald lägenhet och ca 1 mille i kontantinsats
kanske även 0,5-1 mille på börsen med soffliggaraktier som har utdelningar att göra extra armoteringar med
man kan bli sjuk/arbetslös, mycket kan hända på 24 månader
Hjärup, är det långt till pendeltågstationen ?
finns det mer info om projektet/området på internet ?

jag hade nog velat ha en betald lägenhet och ca 1 mille i kontantinsats
kanske även 0,5-1 mille på börsen med soffliggaraktier som har utdelningar att göra extra armoteringar med
man kan bli sjuk/arbetslös, mycket kan hända på 24 månader
Hjärup, är det långt till pendeltågstationen ?
finns det mer info om projektet/området på internet ?
I värsta fall kan man åka en bit för 6 miljoner kr.S saltis99 skrev:
Jag bor 12 mil från en större ort, flera grannar med "vanliga" jobb jobbar 3-4 dagar per vecka.
Husen börjar på ca 600 000 och riktigt bra hus med fint läge får man för ca 1,2.
Dom flesta i Sverige vill ge sig in i en bostadskarriär och spekulation i framtida omständigheter som man inte vet ett dugg om. Det fungerade bra på 70-80 talet. I nutid är det högst osäkert och man hör sällan om alla katastroferna som unga erfar idag. SMÅ LÅN är det bästa för en ung familj.
Känner du någon som kan sälja en vinstlott ?S Shiraz skrev:Kom på en sak, känner du en mäklare fråga hen vad den tycker. Är det en bra investering. De kan marknaden. Sen är ju var huset ligger ytterst viktigt så se om du kan hitta statistik på var folk vill bo, det kommer få priset på din investering att öka snabbare. Och tomtyta, även om du inte är intresserad av trädgård så är det ändå skönt med avstånd till grannarna.
Det är vad du skrev, men med andra ord.
Mäklare, banker är samma slags parasiter som bara vill driva upp priserna för vanligt folk med vanliga jobb.
Inget konstigt för det är vad dom lever på.
Fast den kostar 3000kr mer i månaden för uppvärming och fastighetsavgift. För dom pengarna kan man låna 1.5M och bo bekymmersfritt.slaskman skrev:
Dessutom underhållsbehov på 30.000kr/år på en äldre villa om man inte skall komma efter... Så då kan man låna 1.5M ytterligare till nyproduktion...
Räkna på en ränta 4-5% på totala skulden vid köp…. Bränn fast summan i huvet
Ta inkomstförsäkringar båda två
Räkna med lite mer utgifter än kalkyl
OCH SEN KÖÖÖP
Det finns inga garantier här i livet på någonting
Är detta eran dröm så ska nu för tusan ta tag i den
Ni ska inte sitta om 30 år och tänka varför köpte vi inte ??
Följ era drömmar
Ta inkomstförsäkringar båda två
Räkna med lite mer utgifter än kalkyl
OCH SEN KÖÖÖP
Det finns inga garantier här i livet på någonting
Är detta eran dröm så ska nu för tusan ta tag i den
Ni ska inte sitta om 30 år och tänka varför köpte vi inte ??
Följ era drömmar
Ni kommer alltså leva i och runt en byggarbetsplats i 10 år innan området är klart.B BRTLe skrev:Går i tankarna att köpa nyproducerat radhus, äganderätt med plats för två bilar på uppfart. Klart om ca 24 månader.
Har räknat på allt hur mycket som helst, men vill gärna ha en extern koll.
Jag och min sambo tjänar 40 000 & 30 000 innan skatt. Inga barn. Åldrar mellan 25-30. Leasad elbil fram till december, sen ser det ut som att vi skippar bil några år.
Området vi tittar på är helt nytt, det ska byggas ca 1300 bostäder inom 10 år. Ny förskola, skola, mataffär osv. 5 minuter tar en till tågstationen. Till Lund & Malmö tar tågen 6-12 minuter.
Vi har ca 640 000 sparat, lägenhet värderad till ~2 600 000 med lån på ~1 400 000. Räknar med att spara ~27 000 per månad + 2608 per månad i form av befintlig amortering. Vid försäljning av lägenhet räknar vi med uppskov.
Våra utgifter är ~22 000 per månad exklusive bil. Alltså har vi kvar ca ~6 000 varje månad utöver budgeterat sparande och utgifter.
Radhuset kostar: 6 375 000
Lagfart: 19 500 (av priset på radhuset är 1 300 000 för tomten)
Pantbrev: 89 240
Beviljat lån: 4 462 000 (vi önskade 5 100 000 men det beviljas endast om regeringens förslag på minskad amortering går igenom).
Månadsspar: 710 000.
Befintlig spar: 640 000
Försäljning av bostad: 1 000 000
Alltså har vi kvar 330 000 när allt är betalt förutsatt att amorteringskraven ej lättar. Då har vi kvar 970 000, en del används i så fall till tillval.
Driftkostnaden är ca 2000 per månad.
Låter detta rimligt, har vi råd med detta? Är full medveten om att vi kommer behöva leva snålt i några år.
Har bott i liknande område. 2008 skrev på på brf lägenhet hela området skulle vara färdigt inom 3 år, den innergård som vi bodde runt skulle vara klar inom 1 år. Sedan kom en finnans kris emellan, bygget stannade av, vi kunde flytta in med en halv innergård övrigt var byggarbetsplats. Tog 3/4 år innan innergården var färdig. 10 år senare var området färdigt.
Sedan som andra säger sjukdom, barn etc förändrar mycket. Sedan kommer ni nog konstatera att ni ändå behöver en bil.
Driftkostnaderna är dessutom för låga som folk påtalat, räkna med minst 5 tusen.
Sedan när ni flyttat in så behöver ni ligg kvar med ett sparande för att få buffert om ni investerat så mycket i boendet.
Ifall detta är Hjärup, tänk på att det ligger med både E6 i väster och E22 i öster på nära håll. Dessutom väg 103 och 108 i norr/nordost.
Kanske inte något som de flesta bostadköpare tänker på, men ett konstant trafikbrus kan vara stressande och försämrar trevnaden av att sitta ute. Jag hade inte köpt här pga detta.
Kanske inte något som de flesta bostadköpare tänker på, men ett konstant trafikbrus kan vara stressande och försämrar trevnaden av att sitta ute. Jag hade inte köpt här pga detta.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 044 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 044 inlägg
Kan vara värt att åka ut och tälta bredvid åkern för att se om det stör...C Commodore64 skrev:Ifall detta är Hjärup, tänk på att det ligger med både E6 i väster och E22 i öster på nära håll. Dessutom väg 103 och 108 i norr/nordost.
Jag röstade nej, främst pga två anledningar.
Det kan hinna hända massor på 24 mån, ni kommer vara två år äldre och klokare. Det skulle vara jäkligt deppigt att behöva flytta till ett ställe man låste sig vid för så lång tid sedan. Det kanske inte alls har samma glans i era ögon längre.
Nyproducerade områden är sällan särskilt charmiga. Om ni älskar att allt är spikrakt och överasfalterat så kan ni köpa nyligen nyproducerat för samma peng, men som åtminstone är klart så att vi vet vad ni köper.
Lycka till!
Det kan hinna hända massor på 24 mån, ni kommer vara två år äldre och klokare. Det skulle vara jäkligt deppigt att behöva flytta till ett ställe man låste sig vid för så lång tid sedan. Det kanske inte alls har samma glans i era ögon längre.
Nyproducerade områden är sällan särskilt charmiga. Om ni älskar att allt är spikrakt och överasfalterat så kan ni köpa nyligen nyproducerat för samma peng, men som åtminstone är klart så att vi vet vad ni köper.
Lycka till!
Va och soppor är ju i princip fast pris per hus nu förtiden, rörlig del så låg. Jag själv (2st) har samma kostnad (12000)Attitudeswe skrev:
.
Så försäkring 8000-10000, va/soppor 12000, bredband 6000, uppvärmning jag har fjärrvärme 36000 per år.
Totalt 5000 per månad sedan tillkommer allt annat fastighetsavgift, hushållsel, (alla små grejer . Som man ev har mindre av i nybyggt. )
Visst har ni råd!B BRTLe skrev:Går i tankarna att köpa nyproducerat radhus, äganderätt med plats för två bilar på uppfart. Klart om ca 24 månader.
Har räknat på allt hur mycket som helst, men vill gärna ha en extern koll.
Jag och min sambo tjänar 40 000 & 30 000 innan skatt. Inga barn. Åldrar mellan 25-30. Leasad elbil fram till december, sen ser det ut som att vi skippar bil några år.
Området vi tittar på är helt nytt, det ska byggas ca 1300 bostäder inom 10 år. Ny förskola, skola, mataffär osv. 5 minuter tar en till tågstationen. Till Lund & Malmö tar tågen 6-12 minuter.
Vi har ca 640 000 sparat, lägenhet värderad till ~2 600 000 med lån på ~1 400 000. Räknar med att spara ~27 000 per månad + 2608 per månad i form av befintlig amortering. Vid försäljning av lägenhet räknar vi med uppskov.
Våra utgifter är ~22 000 per månad exklusive bil. Alltså har vi kvar ca ~6 000 varje månad utöver budgeterat sparande och utgifter.
Radhuset kostar: 6 375 000
Lagfart: 19 500 (av priset på radhuset är 1 300 000 för tomten)
Pantbrev: 89 240
Beviljat lån: 4 462 000 (vi önskade 5 100 000 men det beviljas endast om regeringens förslag på minskad amortering går igenom).
Månadsspar: 710 000.
Befintlig spar: 640 000
Försäljning av bostad: 1 000 000
Alltså har vi kvar 330 000 när allt är betalt förutsatt att amorteringskraven ej lättar. Då har vi kvar 970 000, en del används i så fall till tillval.
Driftkostnaden är ca 2000 per månad.
Låter detta rimligt, har vi råd med detta? Är full medveten om att vi kommer behöva leva snålt i några år.