Har vi råd?

• Ja

162 Röster 18,3%
  • Nej

623 Röster 70,6%
  • Det blir knapert men värt det i längden

98 Röster 11,1%
  • Antal röster
    883
Attitudeswe
Jag röstar på att ni har råd.

Kan ni stoppa undan 29000kr/mån och har karriärpotential så är ett lån på 4.5M hanterbart.

Banken vill ha 15.600kr/mån för lånet om det binds på 5år med 2% amortering (efter ränteavdrag).

Ni har ju samma driftkostnader i huset som i lägenheten givet att ni inte tänker köpa in alla underhållstjänster...

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
B BRTLe skrev:
Går i tankarna att köpa nyproducerat radhus, äganderätt med plats för två bilar på uppfart. Klart om ca 24 månader.
Har räknat på allt hur mycket som helst, men vill gärna ha en extern koll.

Jag och min sambo tjänar 40 000 & 30 000 innan skatt. Inga barn. Åldrar mellan 25-30. Leasad elbil fram till december, sen ser det ut som att vi skippar bil några år.

Området vi tittar på är helt nytt, det ska byggas ca 1300 bostäder inom 10 år. Ny förskola, skola, mataffär osv. 5 minuter tar en till tågstationen. Till Lund & Malmö tar tågen 6-12 minuter.

Vi har ca 640 000 sparat, lägenhet värderad till ~2 600 000 med lån på ~1 400 000. Räknar med att spara ~27 000 per månad + 2608 per månad i form av befintlig amortering. Vid försäljning av lägenhet räknar vi med uppskov.

Våra utgifter är ~22 000 per månad exklusive bil. Alltså har vi kvar ca ~6 000 varje månad utöver budgeterat sparande och utgifter.

Radhuset kostar: 6 375 000
Lagfart: 19 500 (av priset på radhuset är 1 300 000 för tomten)
Pantbrev: 89 240
Beviljat lån: 4 462 000 (vi önskade 5 100 000 men det beviljas endast om regeringens förslag på minskad amortering går igenom).
Månadsspar: 710 000.
Befintlig spar: 640 000
Försäljning av bostad: 1 000 000

Alltså har vi kvar 330 000 när allt är betalt förutsatt att amorteringskraven ej lättar. Då har vi kvar 970 000, en del används i så fall till tillval.

Driftkostnaden är ca 2000 per månad.

Låter detta rimligt, har vi råd med detta? Är full medveten om att vi kommer behöva leva snålt i några år.
NEJ NEJ NEJ,, utsätt er inte för bankernas godtycke.
Köp begagnat på en liten ort lång bort från större stad.
Ni kan hitta fantastiska hus för under en miljon.

• Gilla
  • Haha
stugan_i_skogen och 4 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag röstar på att ni har råd.

Kan ni stoppa undan 29000kr/mån och har karriärpotential så är ett lån på 4.5M hanterbart.

Banken vill ha 15.600kr/mån för lånet om det binds på 5år med 2% amortering (efter ränteavdrag).

Ni har ju samma driftkostnader i huset som i lägenheten givet att ni inte tänker köpa in alla underhållstjänster...
"karriärpotential" ?
Du jobbar väl inte på en bank hoppas jag.
Att råda unga människor till att sälja sin själ till djävulen (parasiter) är inte snällt.

• Gilla
  • Haha
stugan_i_skogen och 5 till
  • Laddar…
Attitudeswe
R Rob Kit skrev:
På den orten kan du inte dra in 70+40kkr/mån om 10 år. Där får du vara glad för 27+45kkr/mån.

För dom 30kkr/mån du kan tjäna mer nära storstad har du råd att låna 5-6miljoner och får en drägligare pension när du flyttar till norrland/italien vid 60/sjukpensionering.

• Gilla
LG1 och 4 till
  • Laddar…
Kärnfrågan är vad TS'arna jobbar med, finns det löneökningspotential?

• Gilla
stugan_i_skogen och 4 till
  • Laddar…
Det kan gå men blir knapert. Och när vardagen är knaper tär det på kärleken. Jag tycker ni ska satsa på ett billigare hus för er relations skull.

• Gilla
  • Älska
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
1) Månadskostnaden verkar låg, borde vara minst det dubbla.
2) Ni är båda unga och i början av era yrkesliv. Rimligen har ni därmed också en löneutveckling framför er som gör kalkylen positiv
3) För egen del har det varit viktigt att bo bra, och därmed har vi också prioriterat detta i vår ekonomi.
4) Nybyggt är bra om det är seriösa byggfirmor. Underhållsfritt i många år t ex

• Gilla
Kent Åström2
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Hur tänker du att dom ska bo gratis om 10-15 år?
Pågrund av värdeökningen i ett attraktivt område så har de flesta som haft ett sånt boende historiskt på längre horisont gjort en nettovinst inklusive boende kostnader vid eventuell försäljning. Det är alltså inte så att huset börjar trycka pengar i ett hemligt fack som tar 10 år att hitta.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
R Rob Kit skrev:
Men inga jobb där ...

Attitudeswe
3600kr/mån för drift borde räcka

1000kr för 7000kWh el inkl.uppvärmining med VP i Skåne.
800kr fastighetsavgift (0kr första 15år)
600 vatten + sopor
500 samfällighet för snöröjning od?
400kr försäkring
300kr bredband

2 saker som är osäkra. Hur mycket dem får för sin lägenhet i dagens marknad, där kan flera hundratusen försvinna.

driftskostnader är alldeles för låg. Räkna med driftskostnader runt 4-5k per år med uppvärmning, el, VA, renhållning, försäkring och sammfällighetsavgifter.

B BRTLe skrev:
Går i tankarna att köpa nyproducerat radhus, äganderätt med plats för två bilar på uppfart. Klart om ca 24 månader.

Jag och min sambo tjänar 40 000 & 30 000 innan skatt. Inga barn. Åldrar mellan 25-30. Leasad elbil fram till december, sen ser det ut som att vi skippar bil några år.

Området vi tittar på är helt nytt, det ska byggas ca 1300 bostäder inom 10 år. Ny förskola, skola, mataffär osv. 5 minuter tar en till tågstationen. Till Lund & Malmö tar tågen 6-12 minuter.

Vi har ca 640 000 sparat, lägenhet värderad till ~2 600 000 med lån på ~1 400 000. Räknar med att spara ~27 000 per månad + 2608 per månad i form av befintlig amortering. Vid försäljning av lägenhet räknar vi med uppskov.

Våra utgifter är ~22 000 per månad exklusive bil. Alltså har vi kvar ca ~6 000 varje månad utöver budgeterat sparande och utgifter.

Beviljat lån: 4 462 000 (vi önskade 5 100 000 men det beviljas endast om regeringens förslag på minskad amortering går igenom).

Alltså har vi kvar 330 000 när allt är betalt förutsatt att amorteringskraven ej lättar. Då har vi kvar 970 000, en del används i så fall till tillval.

Låter detta rimligt, har vi råd med detta? Är full medveten om att vi kommer behöva leva snålt i några år.
Som tidigare fastighetsmäklare och numera banktjänsteman så säger jag så här: ja ni har råd i form av att ni faktiskt kan köpa bostaden och ha lite pengar över men ni har inte råd. Det är alldeles för mycket lån i förhållande till era inkomster så går räntorna upp några procent så slår det väldigt hårt på er ekonomi. Ni verkar ha en god ekonomi idag så jag skulle säga att ni borde fortsätta med ett aggressivt sparande för att öka den egna insatsen och när ni väl ska köpa kan det vara en idé att kika på lite billigare alternativ.

• Gilla
Gilmorized och 7 till
  • Laddar…
B BRTLe skrev:

Om man ens behöver fundera på om man har råd, så finns svaret redan i frågan, och det blir ett hårt nej.
Lägga sådana fruktansvärt stora pengar bara för att bo? Man ska ju leva också.

• Gilla
Gilmorized och 4 till
  • Laddar…
S saltis99 skrev:
Men inga jobb där ...
Du har rätt i att det är hög arbetslöshet i Skåne rent generellt, men det går att flytta till en mindre ort i något annat landskap i närheten, där arbetslösheten är lägre. Mtp deras löner har de nog inte några superspeciella yrken som bara finns på typ 2 ställen i landet.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Isarheml Isarheml skrev:
2 saker som är osäkra. Hur mycket dem får för sin lägenhet i dagens marknad, där kan flera hundratusen försvinna.

driftskostnader är alldeles för låg. Räkna med driftskostnader runt 4-5k per år med uppvärmning, el, VA, renhållning, försäkring och sammfällighetsavgifter.
Hur kommer du upp i 4000kr för ett energieffektivt nybygge?

Va+sopor betalade jag 12.142,00 kr för under 2024 (5 pers)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.