BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte påstått att styrelsen kan förbjuda att TS:ens renovering men som tidigare har sagts så kan de ställa upp villkor i samband med att de ger lov till renoveringen. Det är ju definitivt en påtaglig skada för föreningen och grannar om det inte utförs korrekt, oavsett om det gäller att golvet bilas igenom utan skydd under eller att det läcker inne i en vägg så naturligtvis vill styrelsen minimera sådana risker.
Så du påstår att styrelsen kan villkora att medlemmen anlitar en firma och uppvisar ett intyg, annars avslår de ansökan? Upp till bevis om rätten dömt till styrelsen fördel i ett sådant fall.

BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så du påstår att styrelsen kan villkora att medlemmen anlitar en firma och uppvisar ett intyg, annars avslår de ansökan? Upp till bevis om rätten dömt till styrelsen fördel i ett sådant fall.
Hehe, kan kan de ju eftersom det är just vad som sker. Men jag vet inte hur det skulle dömas i en rättegång.

BirgitS BirgitS skrev:
Hehe, kan kan de ju eftersom det är just vad som sker. Men jag vet inte hur det skulle dömas i en rättegång.
Precis, men som de blåögda svenskar vi är tror vi att ett intyg är magiskt och garanterar att allt blir 100% rätt. De som tjänar på detta är juristerna och förvaltarna som självklart förordar alla möjliga regler och intyg så de kan fakturera föreningen , för ingenting!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Precis, men som de blåögda svenskar vi är tror vi att ett intyg är magiskt och garanterar att allt blir 100% rätt. De som tjänar på detta är juristerna och förvaltarna som självklart förordar alla möjliga regler och intyg så de kan fakturera föreningen , för ingenting!
Jag tror inte att allt blir rätt för att ett företag skriver ett intyg men om det senare visar sig att något är felaktigt så har företaget ett ansvar för att rätta till felet utan att det kostar mig något. Om jag skulle anlita några kompisar för att renovera så är det jag som åker dit på att betala för ett nytt badrum igen eftersom försäkringsbolaget inte betalar när det är felaktigt utfört.

Det är inga jurister och förvaltare inblandade när dessa regler/villkor införs utan sånt sprids ju mellan föreningarna direkt samt går ju utmärkt att läsa gratis på nätet.

• Gilla
StigPeter
  • Laddar…
Branschen är ju väldigt pigga på att lobba för en sådan ordning. De vill ha det som på elsidan.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S sebastiannielsen skrev:
De vill inte hindra innehavarna från att ta sitt underhållsansvar, snarare vill dem att underhållet ska göras av folk som föreningen litar på.
Därför en del föreningar säger att "arbetet måste göras av X (namngivet företag)". Föreningen vill helt enkelt inte betala ur egen ficka för något som finns i lägenheten, men vill också bestämma vem/hur underhållet ska utföras.
Det är att hindra.

Den som har underhållsansvaret är den som beslutar om åtgärden. Den som beslutar och betalar bestämmer helt enkelt enligt bostadsrättslagens upplägg.

Antingen är det inre underhåll och då bestämmer och betalar bostadsrättshavaren eller så är det yttre underhåll och då beslutar och betalar föreningen (in praktiken styrelsen). Det finns ingen laglig möjlighet möjlighet att styrelsen beslutar och bostadsrättshavaren betalar.

Föreningen kan i viss mån bestämma om var gränsen mellan yttre- och inre underhåll går genom att reglera gränsdragningen i stadgarna.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland
M merbanan skrev:
Min förening har haft flera fall av detta. Men vad ska man göra? Det enda rimliga är att låta hantverkarna fortsätta. Det finns ju ingen ekonomisk skada man kan klaga på.
Har samma erfarenhet från styrelsearbete. Man kan som styrelse inte göra mer än att gräla och klargöra för övriga medlemmar vad som gäller.

Jag vet att vissa föreningar kräver in alla möjliga intyg & certifikat m.m. De kan inget göra om du sätter igång renoveringen. Det är som sagt vid en skada som det kan bli livat men se till att inte flytta stammar eller rör som tillhör huset.
Jag tycker du har en ganska rebellisk syn på detta. Se det även ur styrelsens synvinkel. Hur ska de kunna säkerställa att medlemmen själv eller dennes kompis renoverar ett badrum "by the book". Jag har varit med och hanterat några vattenskador orsakade av klantighet och okunskap. Det är en av de tråkigaste och mest arbetskrävande uppgifter en styrelse kan få. Alla skyller i princip på alla men ansvaret faller oftast på föreningens fastighetsförsäkring där självrisken brukar vara minst ett basbelopp.

Det kan de inte, det kan de inte om en hantverkare gör det heller.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
nikasp
S sebastiannielsen skrev:
Om man gör det måste man såklart också tydliggöra var gränsen går mellan ledning och förbrukare. Antingen t.ex. vid huvudkran (allt före huvudkranen + huvudkranen är föreningens ansvar, allt efter är BRF-innehavarens ansvar), alternativt t.ex. sista rörinfästningen i väggen (rörledningen mellan sista "rörklammern" och själva kranen är BRF-innehavarens).

Så ska man byta t.ex. blandare i handfatet eller byta diskbänksblandare eller byta duschblandare, så finns det en gräns var "BRFens ledning slutar" och "BRF-innehavarens ledning börjar".

För även ledningarna till själva blandaren (som följer med blandaren när man köper den) är ju tappvattenledningar. Då får man gränsdragningsproblem.

Alternativt skriver man att allt som har med vatten att göra är föreningens underhållsansvar, inkl blandare och liknande.

De vill inte hindra innehavarna från att ta sitt underhållsansvar, snarare vill dem att underhållet ska göras av folk som föreningen litar på.
Därför en del föreningar säger att "arbetet måste göras av X (namngivet företag)". Föreningen vill helt enkelt inte betala ur egen ficka för något som finns i lägenheten, men vill också bestämma vem/hur underhållet ska utföras.
Suck. Kränkt, det ordet är totalt förstört av gamla SD-gubbjäklar. Dvs. såna som själva blir *otroligt* förvånade och kränkta när folk påpekar att det de skriver är rasistisk eller sexistisk dynga från 80-talet osv. Nåväl, till ämnet:

Det är nio år sedan jag bodde i bostadsrätt men här var jag med i styrelsen och det är tydligt vad som gäller. Den styrelsen var den bästa av de tre jag suttit i. Många som kompletterade varandra och var intresserade och insatta.

Om renovering och ändringar:
https://brfnattslandan.se/ansvar-regler/maste-jag-fraga-om-lov/

Kort om samma i stadgarna:
Svensk text om restriktioner för ändringar i bostadsrättslägenhet enligt föreningens styrelsegodkännande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man vill ju undvika att få riskabla ingrepp utförda av ”polaren som renoverat ett kök och två badrum” eller en av alla dessa firmor med noll cert som kopplar el hursomhelst osv.

Hur vet du att hantverkaren som kommer är kompenent och gör rätt ?
Det vet man naturligtvis inte. Men du kan lita på det lika mycket som när en elektriker gör "livsfarliga" arbeten hos en kund.
Orsaken till att man tar hjälp av auktoriserad firma är ju att du får ett intyg om att det är korrekt utfört. Skulle det senare visa sig vara felgjort, så har oftast du som kund, ryggen fri.
Ärligt talat hade jag så höga tankar om dig, att jag trodde du kände till det.

Claes Sörmland
nikasp nikasp skrev:
Nåväl, till ämnet:

Det är nio år sedan jag bodde i bostadsrätt men här var jag med i styrelsen och det är tydligt vad som gäller. Den styrelsen var den bästa av de tre jag suttit i. Många som kompletterade varandra och var intresserade och insatta.

Om renovering och ändringar:
[länk]

Kort om samma i stadgarna:
[bild]

Man vill ju undvika att få riskabla ingrepp utförda av ”polaren som renoverat ett kök och två badrum” eller en av alla dessa firmor med noll cert som kopplar el hursomhelst osv.
Detta är en paragraf i stadgarna som återger bostadsrättslagen. Som vi har gått igenom ett antal gånger nu: den gäller ändring av rören och inte underhåll av dem. Lagtexten handlar inte om att undvika riskabla ingrepp utan om att hindra bostadsrättshavaren från att flytta badrum och kök utan att styrelsen får kännedom om det först så att de om det finns sakskäl kan stoppa det.

Det som skyddar föreningen mot hejsvejsinstallationer är kravet på fackmannamässighet som regelmässigt införs i stadgarna. Men styrelsen har ingen möjlighet att i förväg bedöma fackmannamässighet, det är bostadrättshavarens ansvar att se till att det blir fackmannamässigt utfört.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
nikasp
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Beror på vad du menar med "ärver".

Du får betala (via din bostadsrättsförsäkring) för nytt kakel och tätskikt och skada på innervägg. Föreningen får betala för underliggande reparationer och uttorkning. Grannen under får betala för sina skador. Du har inget skadeståndsansvar om du inte har varit vårdslös (det ska mycket till).

Är det ett vattenrör som brister eller en armatur som läcker så får föreningen betala för hela skadan. Men du får bara ett badrum i grundutförandet som det var vid upplåtelsen. Du får inte ny marmor och japansk toalett.
Vad säger försäkringsbolaget om det är felaktigt gjort och inga papper/ingen firma som lämnat garanti? Då sitter man ganska dåligt till.

Claes Sörmland
nikasp nikasp skrev:
Vad säger försäkringsbolaget om det är felaktigt gjort och inga papper/ingen firma som lämnat garanti? Då sitter man ganska dåligt till.
Är det felaktigt utfört så ger väl olika försäkringsbolag olika avdrag. Liksom om det är gammalt. Det har uppgetts att det finns ett försäkringsbolag på marknaden - Gjensidige - som också kräver dokumentation.

Rådet till bostadsrättshavare måste vara att underhålla sina våtrum i tid och göra det fackmannamässigt. Rådet till styrelser i bostadsrättsföreningar är att se till att sköta det yttre underhållet. Och att försöka skapa en öppen och tillåtande kultur där bostadsrättshavarna lätt kan underhålla sina våtrum utan friktion och konflikter med styrelsen.

Sen är det ju så att varje gång det petas på en gammal rörinstallation så ökar risken för skador enormt. Det bror ju på att när man börjar mecka med de gamla rören så uppstår följdfel och hantverkare gör fel ibland. Men sånt är livet i det fysiska världen. Den som inte handlar om våtrumsintyg och ansvarsflykt.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det vet man naturligtvis inte. Men du kan lita på det lika mycket som när en elektriker gör "livsfarliga" arbeten hos en kund.
Orsaken till att man tar hjälp av auktoriserad firma är ju att du får ett intyg om att det är korrekt utfört. Skulle det senare visa sig vara felgjort, så har oftast du som kund, ryggen fri.
Ärligt talat hade jag så höga tankar om dig, att jag trodde du kände till det.
Vi pratar om olika saker. Vad du menar med ”har ryggen fri ” kan jag bara gissa. Det blir ingen skillnad vid skada mot om du gjort arbetet själv förutom om du har din försäkring hos tex Gjensidige.

Dvs att det blir en försäkringsskada oavsett, du måste dock jaga firman som utfört arbetet. Du har garanti på arbetet oavsett om du har ett intyg eller inte.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.