BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Min spåkula säger mig att detta inte prövats i domstol och att det lär dröja, som tur är. Jag tycker det är slöseri med skattepengar att tjafsa om påvens skägg….
Men då kan du inte veta säkert vem av oss som har rätt..

BirgitS BirgitS skrev:
Men då kan du inte veta säkert vem av oss som har rätt..
Nej , men jag kan leva med det…

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför skulle någon dra detta rättsligt med alla hundratusentals kronor som då står på spel? Min spåkula visar detsamma som @Jonatan79 - det skulle vara helt irrationellt för en styrelse eller en medlem att bråka om detta i rätten.
Är lika mycket emot att elarbeten görs av certifierade företag?
Jag kan bara inte begripa varför du är sä emot att badrum byggs korrekt.

A AG A skrev:
Det är lag på elinstallationer. Släpp sargen!

• Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det är lite som att det finns två sorters människor, de som bryr sig om att montören har det rätta certifikatet och de som bryr sig om att det blir korrekt. Ofta börjar man i certifikat-facket när man inte har så mycket kunskap i ämnet och efterhand som man förstår sig på saker blir fokus på att det blir korrekt utfört.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Det är lite som att det finns två sorters människor, de som bryr sig om att montören har det rätta certifikatet och de som bryr sig om att det blir korrekt. Ofta börjar man i certifikat-facket när man inte har så mycket kunskap i ämnet och efterhand som man förstår sig på saker blir fokus på att det blir korrekt utfört.
Absolut. Jag är den första att vilja ha bort "kontrollsamhällen", där allt är byrokrati. MEN, det värsta är att de som gör sina röster hörda mot certifikat, tycks lika mycket emot att det blir korrekt gjort. De vill hävda att man får göra som man vill. Sen när det visar sig vara fel, så har de ju bara "renoverat". Vilket i deras ögon ska tolkas som precis "ingenting", eller "vadsomhelst".

I valet mellan dessa, väljer jag iallafall att badrum byggs efter branschstandard. Det går utmärkt att bygga efter branschstandard alldeles själv också. Dock väljer man att bo i villa, om man vill kunna göra det själv. Vidare bör man också ta ansvar för att man verkligen gör det rätt, om man vill slippa framtida konflikter. Men det är ett helt eget val.

Det är lag på elinstallationer. Släpp sargen!
Det märks att du väljer om du anser något vara lag, eller inte.

• Gilla
Mike35
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AG A skrev:
Jag har inte skrivit ett ord som antyder att jag skulle vara emot att badrum byggs korrekt.

Sluta hitta på vad andra tycker och sprida "har du slutat slå din fru?"

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Skulle aldrig köpa ett hus med ett badrum som är hempulat. Säljarna ska kunna visa ett våtrumcert. Annars går priset ner vad ett nytt badrum kostar. Har sett många hempulade badrum med konstiga lösningar. Jag avstår från hus utan våtrumscert.
hus.
Ja det finns säkert några som du som bryr sig om intyg och det finns några som aldrig skulle köpa om det finns en rosa fond vägg.
Men dom flesta bryr sig inte om intyg då dom ej bevisar ett skit, badrummet blir inte bättre eller är korrekt utfört bara för det finns ett papper.
Sen så är det ju mer värde i ett intyg i en ny byggd villa tex än i ett badrum i en villa från sjuttiotalet som har ett badrum som renoverades för 7 år sedan.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Hela denna soppa om intyg och certifiering är så lätt att lösa, låt den som gör badrummet tex dokumentera för att kunna visa upp dom kritiska moment i ett badrum.
Ett intyg säger bara att någon har betalat en summa till ett företag och att hen har gjort något som ingen vet något om.
Tyvärr vill inte försäkringsbolagen ha bort alla våtrums och vattenskador då det i slutändan generera omsättning och det är lika med pengar.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A AG A skrev:
Finns ingen lag alls som säger att VVS-arbeten är något som behöver intyg eller certifikat, finns däremot både lag och förordning kring elinstallation.

Så inget han väljer att anse åt varken ena eller andra hållet

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Fel igen. Intyget har noll värde, sämre än dasspapper
Ett dasspapper som försäkringsbolaget ofta kräver vid fråga om ersättning vid skada. Så skulle nog säga att det är värt väldigt mycket mer än ett dasspapper om bolaget som gjort renoveringen gått i konkurs tex

• Gilla
Mike35 och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Inte alls, jag har inte valt vad som är lag. Elarbeten ska utföras av behörig elektriker enligt lag, allt allt annat arbete finns det inga lagkrav på oavsett om du bor i lgh eller villa.

Självklart får du renovera ditt badrum i din lgh helt själv (förutom eljobb) så länge du gör det fackmannamässigt och följer tillverkarnas instruktioner.

A Alex Andersson5 skrev:
Nice! Finns det någon lag som du kan hänvisa till som jag kan visa upp till styrelsen så det slipper bli massa ord mot ord fram och tillbaka? :)
Det stämmer det som Jonatan säger. Enligt försäkringsbolagen ska spärren vara fackmannamässigt utfört.
Det som man ska tänka på är att ta foto på alla steg när man applicerar fuktspärren. Jag använde Bostik våtrums produkter, (deras tätskiktsfolie och membran). Med tanke på slarvet med fuktspärrs jobbet som en del auktoriserade firmor gör så är det bättre att göra det själv. Prata med teknisk support på det märke som du ska använda och gå in i Youtube och se på instruktions videor.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det är också förståerligt varför elarbeten kräver behörighet enligt lag, men inte VVS.

Eftersom ett felaktigt utfört elarbete kan innebära att personer som vistas i din bostad dör, kanske efter att ha köpt bostaden av dg.

VVS... Ett slarvigt kopplat rör till en dusch, eller felaktigt åtdragen koppling till handfatet... hur ska man liksom kunna dö av det... du måste sätta det läckande röret intill munnen och dra på fullt tryck innan man dör av drunkning.

Det finns med andra ord 0 personskaderisk av det. Felaktigt utförd VVS kan således innebära materiella skador men inte personskador.
Därför är VVS helt oreglerat i lag.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.