nikasp
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis, det gäller att tänka några steg framåt. Samtidigt har medlemmen ansvar att hålla bostaden i gott skick vilken kan tolkas som att underhålla och renovera bl.a golvbrunn för att undvika skador på byggnad och problem för övriga medlemmar.
Nej för fan, så folk ska börja bila i golven för att fippla med brunnar och avloppsledningar?
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ofta uppstår ju inte dessa diskussioner genom några medlemsinitiativ. Istället är det okunniga, rädda och lätt lata styrelseledamöter som driver på för olika typer av intyg som de i sak inte kan kräva. Det är lättare att hitta på regler för andra än att jobba själv. Om styrelserna fokuserade på föreningens eget underhållsansvar istället så skulle detta lira bättre, t ex att byta avlopp och golvbrunnar i tid och inte bara lämna allt att förfalla.
Suttit i tre styrelser och man lägger ju en plan för stamrenovering. Inte fan vill man att folk börjar bila upp golven hursomhelst. Kan ju bli enorma saker av en vattenskada. Tror vi hade 70000 kr i självrisk på försäkringen. Och det där med lata, tror vi hade ca 18 möten per år förutom allt jobb runt om. Drog väl in ca 3000 kr före skatt. Hade krävande vanligt jobb vid sidan av men det var mestadels roligt förutom några stolpskott till boende.
Hade jag varit styrelsemedlem hade jag nekat: ”Inga intyg eller behörighet som bevisar att det inte är amatörer men jag har två polare som är skitbra på det här”. Ta in fackmän för de saker som kräver intyg tycker jag.

HELT annan grej att hempula i sin egen villa men i flerbostadshus så drabbar vattenskada eller brand även andra.

• Gilla
Mike35 och 3 till
  • Laddar…
A Alex Andersson5 skrev:
Tack för utförligt svar.

I detta fall ska två personer jag känner renovera vår lägenhet från topp till tå och jag vet med 100%ig säkerhet att allt kommer att bli precis som det ska då de gjort många många lägenheter tidigare.

Kortfattat sagt; kan de renovera vårt badrum inkl vatten trots att förening påstår att man måste ha auktoriserad leverantör och MÅSTE man visa upp certifikat när allt är avslutat eller räcker det med att en besiktning genomförs?
Nej,är det ett företag som skalll utföra våtrummmet skall de vara certifierade. De skall ha utbildning för jobbet samt kunna lämna intyg och garanti på utfört arbete. Undantaget är ifall du själv utför arbetet fackmässigt. Men så fort någon anlitas kommer kravet på certifiering. Skulle något bli fel vägrar nämligen försäkringsbolag o andra berörda att befatta sig med saken om certifikat saknas . Jag villl nog säga att BRF äger frågan gälllande krav på certifiering.

Claes Sörmland
nikasp nikasp skrev:
Suttit i tre styrelser och man lägger ju en plan för stamrenovering. Inte fan vill man att folk börjar bila upp golven hursomhelst. Kan ju bli enorma saker av en vattenskada. Tror vi hade 70000 kr i självrisk på försäkringen.
Då finns en väldigt bra lösning för föreningen. Man ser till att skriva i stadgarna att lägenheten slutar vid bostadsrättshavarens tätskikt och underliggande behandling för att applicera detta (alltså flytspacklingen). Man skriver också att golvbrunnen ligger under föreningens underhållsansvar. Men tydliggör också att avloppsgrodan och tappvattenledningar ligger under föreningens underhållsansvar.

Nu har du juridiskt stoppat att bostadsrättshavare bilar i sina badrum. Det ligger inte under deras underhållsansvar. Nu måste föreningen renovera samtliga badrum i cykler, alltså styrelsen måste sköta detta.

En vanlig lösning i många föreningar. Bara att välja den för din förening.

nikasp nikasp skrev:
Och det där med lata, tror vi hade ca 18 möten per år förutom allt jobb runt om. Drog väl in ca 3000 kr före skatt. Hade krävande vanligt jobb vid sidan av men det var mestadels roligt förutom några stolpskott till boende.
Hade jag varit styrelsemedlem hade jag nekat: ”Inga intyg eller behörighet som bevisar att det inte är amatörer men jag har två polare som är skitbra på det här”. Ta in fackmän för de saker som kräver intyg tycker jag.

HELT annan grej att hempula i sin egen villa men i flerbostadshus så drabbar vattenskada eller brand även andra.
Nu tror jag du är proxykränkt helt i onödan. Det som det handlar om i många av dessa trådar är föreningar där man har valt att lägga underhållsansvaret på bostadsrättshavaren. Som t ex i denna tråd. Sen sitter det ofta ett antal rädda och okunniga personer i styrelsen och försöker hindra bostadsrättshavarna från att ta sitt underhållsansvar genom att hitta på regler som inte finns eller hjälper. Det funkar inte.

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
A Alex Andersson5 skrev:
Hej,

Tack för svar. Har nämligen läst lite olika på just detta där det på vissa hemsidor står att man har all rätt att renovera det på egen hand så länge det görs fackmannamässigt. Det vill säga att föreningen inte kan ställa som krav vem du kan och inte kan anställa.
Om jag köper en renoverad lägenhet så vill jag iallafall ha ett våtrumsintyg .. Vad händer om det blir vatten skada ? Ärver jag problemet som ny ägare på amatörmässig renovering?
Vatten kan leta sig fram på de konstigaste vägar ,och ställa till jävelskap på ett annat ställe ..
Samma sak med dem som renoverar o drar el själv ..det vill jag ha fackmanna mässigt gjort ( friskt kopplat hälften brunnet )
Här hemma har det flyttats mycket i husena ..o fast att vi har fått gjort vid badrum o sånt för inte så länge sen så kommer " alibaba & Co bygg " river ner all o sätter upp nytt ..inga firma bilar ,bara anonym skåpbil ,så det luktar billiga fixare lång väg ..då undrar jag varje gång .hur bra blev det där ?
Har införskaffat FLIR kamera o fuktmätnings instrument, just in case jag hittar bostad jag vill ha ,som inte har våtrumsintyg .men det är ju ingen garanti ändå !

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Claes Sörmland
W woody57 skrev:
Om jag köper en renoverad lägenhet så vill jag iallafall ha ett våtrumsintyg .. Vad händer om det blir vatten skada ? Ärver jag problemet som ny ägare på amatörmässig renovering?
Beror på vad du menar med "ärver".

Du får betala (via din bostadsrättsförsäkring) för nytt kakel och tätskikt och skada på innervägg. Föreningen får betala för underliggande reparationer och uttorkning. Grannen under får betala för sina skador. Du har inget skadeståndsansvar om du inte har varit vårdslös (det ska mycket till).

Är det ett vattenrör som brister eller en armatur som läcker så får föreningen betala för hela skadan. Men du får bara ett badrum i grundutförandet som det var vid upplåtelsen. Du får inte ny marmor och japansk toalett.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Viss skillnad på att flytta rören i köket lite och att bila upp en stor del av badrumsgolvet för att dra om avloppsrören, liksom att flytta vattenledningsrör från utanpåliggande till infrästa i betongväggarna.
Nej, det är inte stor skillnad, bara lite jobbigare att bila

Men tydliggör också att avloppsgrodan och tappvattenledningar ligger under föreningens underhållsansvar.
Om man gör det måste man såklart också tydliggöra var gränsen går mellan ledning och förbrukare. Antingen t.ex. vid huvudkran (allt före huvudkranen + huvudkranen är föreningens ansvar, allt efter är BRF-innehavarens ansvar), alternativt t.ex. sista rörinfästningen i väggen (rörledningen mellan sista "rörklammern" och själva kranen är BRF-innehavarens).

Så ska man byta t.ex. blandare i handfatet eller byta diskbänksblandare eller byta duschblandare, så finns det en gräns var "BRFens ledning slutar" och "BRF-innehavarens ledning börjar".

För även ledningarna till själva blandaren (som följer med blandaren när man köper den) är ju tappvattenledningar. Då får man gränsdragningsproblem.

Alternativt skriver man att allt som har med vatten att göra är föreningens underhållsansvar, inkl blandare och liknande.

försöker hindra bostadsrättshavarna från att ta sitt underhållsansvar genom att hitta på regler som inte finns eller hjälper
De vill inte hindra innehavarna från att ta sitt underhållsansvar, snarare vill dem att underhållet ska göras av folk som föreningen litar på.
Därför en del föreningar säger att "arbetet måste göras av X (namngivet företag)". Föreningen vill helt enkelt inte betala ur egen ficka för något som finns i lägenheten, men vill också bestämma vem/hur underhållet ska utföras.

A Alex Andersson5 skrev:
Tack för utförligt svar.

I detta fall ska två personer jag känner renovera vår lägenhet från topp till tå och jag vet med 100%ig säkerhet att allt kommer att bli precis som det ska då de gjort många många lägenheter tidigare.

Kortfattat sagt; kan de renovera vårt badrum inkl vatten trots att förening påstår att man måste ha auktoriserad leverantör och MÅSTE man visa upp certifikat när allt är avslutat eller räcker det med att en besiktning genomförs?
Ta in någon som har rätt certifikat för att få göra badrum!! Det går inte att besiktiga hur tätskikt är utfört när kaklet sitter uppe.

• Gilla
Mike35 och 1 till
  • Laddar…
(Sen kan man diskutera vad konsekvensen blir om man ändå byter golvbrunn utan styrelsens uppdrag och det utförs fackmannamässigt. Vad ska styrelsen göra? Begära skadestånd? För vad, att man har okynnesunderhållit?
Min förening har haft flera fall av detta. Men vad ska man göra? Det enda rimliga är att låta hantverkarna fortsätta. Det finns ju ingen ekonomisk skada man kan klaga på.

Men jag tycker det finns fog för att begränsa medlemmars möjlighet till underhåll av lägenheten om huset har en viss beskaffenhet. Det kan ju vara ledningar och byggtekniska förutsättningar man måste ta hänsyn till.

B bubble606 skrev:
Ta in någon som har rätt certifikat för att få göra badrum!! Det går inte att besiktiga hur tätskikt är utfört när kaklet sitter uppe.
Hur vet du att hantverkaren som kommer är kompenent och gör rätt ?

• Ledsen
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nej , men jag kan leva med det…
Vad bra men då kanske du inte ska vara så övertygande mot de som ställer frågor att de tar det som en absolut sanning.
I 7 kapitlet bostadsrättslagen finns bestämmelsen som uttrycker vad som gäller vid förändring av din lägenhet, vilket bland annat kan vara en renovering av ditt badrum. Det anges att vid en väsentlig förändring av bostaden krävs styrelsens godkännande. Hovrätten har i ett fall från 1994 angett att renovering av badrum i bostadsrätt ska bedömas vara en väsentlig förändring.
https://www.vasaadvokat.se/renovera-badrum-bostadsratt-tillstand/
Ofta kräver större renoveringar, såsom installation av ventilation, vatten- eller värmeledningar, avloppsrör eller ändring av bärande eller ytterväggar, tillstånd från styrelsen i bostadsrättsföreningen.
...
Att genomföra renoveringar utan godkännande från bostadsrättsföreningen kan alltså innebära betydande risker och konsekvenser för medlemmen. Det är därför mycket viktigt att man respekterar föreningens regler och att man följer de riktlinjer och bestämmelser som finns på plats.
https://www.simpleko.se/ekonomisk-f...sforening-godkanna-renovering-nar-och-varfor/
Allmänt kan sägas att en medlem kan renovera sitt badrum och kök som den vill så länge det görs på ett fackmannamässigt sätt, men att ändringar av vatten- och avloppsanslutningar kräver styrelsens godkännande.
https://bostadsjuristerna.se/tillstånd-och-bygglov-för-ombyggnation-i-bostadsrätt/
Om man vill flytta på rör eller byta ut handdukstork, flytta golvbrunn mm så behöver man gå igenom nedanstående information och anmäla till styrelsen.
https://www.hsb.se/stockholm/brf/kolarangen/maklarinformation/sakra-vatrum/badrumsrenovering/

BirgitS
T twoody skrev:
Hela denna soppa om intyg och certifiering är så lätt att lösa, låt den som gör badrummet tex dokumentera för att kunna visa upp dom kritiska moment i ett badrum.
Ett intyg säger bara att någon har betalat en summa till ett företag och att hen har gjort något som ingen vet något om.
Tyvärr vill inte försäkringsbolagen ha bort alla våtrums och vattenskador då det i slutändan generera omsättning och det är lika med pengar.
Hur dokumenterar man att det är korrekt fall över hela ytan?

Ett intyg innebär att den som har skrivit under garanterar att det är korrekt utfört och därför har ett långtgående ansvar för det, t.ex. göra om hela badrumsgolvet på egen bekostnad om fallet inte är korrekt.

I ömsesidiga försäkringsbolag går den ev. vinsten tillbaks till försäkringstagarna.

BirgitS
X Xaktly skrev:
Nej, det är inte stor skillnad, bara lite jobbigare att bila
Jag lovar dig att grannarna tycker att det är en enorm skillnad, särskilt grannen under som får sitt badrum skadat när det faller ner betongklumpar när den ovanför bilar igenom betongvalvet.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad bra men då kanske du inte ska vara så övertygande mot de som ställer frågor att de tar det som en absolut sanning.

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
I en av dina länkar står följande:

"En bostadsrättsförening kan neka en badrumsrenovering om renoveringen utgör påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Enligt Bestämmelsen i 7 kapitlet i bostadsrättslagen finns det en gräns för bostadsrättsföreningens möjlighet att neka tillstånd för en renovering. Detta innebär att bostadsrättsinnehavare måste ansöka om tillstånd från föreningen innan de renoverar sina badrum.

Vid en ansökan om en badrumsrenovering måste medlemmen presentera en plan för renoveringen och hur det kan påverka bostadsrättsföreningen. Styrelsen kan sedan göra en bedömning av om renoveringen utgör påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Om så är fallet, kan styrelsen neka tillstånd till renoveringen."

Styrelsen kan alltså/har inte rätt att neka att en medlem renoverar sitt eget badrum om inte stadgarna är annorlunda mot detta fall som TS beskriver. Dvs att i detta fall har styrelsen inte rätt att neka TS eller hans vänner renovera badrummet om det inte bryter mot stadgarna. I det fall styrelsen nekar tillstånd måste TS vända sig till Hyresnämnden och det tar kanske 3-4 månader och styrelsen har då (min bedömning) kastat bort medlemmarnas pengar på dyra advokater.

BirgitS
Styrelsen kan alltså/har inte rätt att neka att en medlem renoverar sitt eget badrum om inte stadgarna är annorlunda mot detta fall som TS beskriver. Dvs att i detta fall har styrelsen inte rätt att neka TS eller hans vänner renovera badrummet om det inte bryter mot stadgarna. I det fall styrelsen nekar tillstånd måste TS vända sig till Hyresnämnden och det tar kanske 3-4 månader och styrelsen har då (min bedömning) kastat bort medlemmarnas pengar på dyra advokater.
Jag har inte påstått att styrelsen kan förbjuda att TS:ens renovering men som tidigare har sagts så kan de ställa upp villkor i samband med att de ger lov till renoveringen. Det är ju definitivt en påtaglig skada för föreningen och grannar om det inte utförs korrekt, oavsett om det gäller att golvet bilas igenom utan skydd under eller att det läcker inne i en vägg så naturligtvis vill styrelsen minimera sådana risker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.