BirgitS BirgitS skrev:
Ingen aning
Om föreningen tycker att styrelsen är helt fel ute så kan man ju rösta fram en ny styrelse.
BirgitS BirgitS skrev:
Du citerade ju själv ovan att styrelsens tillstånd får förenas med villkor. Våtrumsintyg kan vara ett sånt villkor.
tillstånd krävs för ingrepp på föreningens egendom , inte en vanlig renovering

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen aning
Om föreningen tycker att styrelsen är helt fel ute så kan man ju rösta fram en ny styrelse.
Det hjälper ju inte. Stadgarna ska vara tydliga och samstämmiga med bostadsrättslagen.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Dock inte att man mutar dem med en alladin ask som föreslogs högre upp i tråden.
Självklart är det Paradis-ask som gäller i sådana fall 😉

• Haha
AG A
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Självklart är det Paradis-ask som gäller i sådana fall 😉
Jag skulle ta emot mutan om den innehöll trillingnöt😉

• Gilla
  • Haha
Frunihuset20 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
tillstånd krävs för ingrepp på föreningens egendom , inte en vanlig renovering
Jag skulle nog tro att de flesta badrumsrenoveringar i lägenheter inbegriper att man t.ex. byter ut en gammal golvbrunn och då är föreningens avloppsrör inblandat. Det lär väl vara ändå mer sannolikt om man som TS funderar på att ta bilder på varje moment och skriver "renovera vårt badrum inkl vatten", då handlar det inte om att byta lite inredning.

Men i inlägg 18 så frågade jag om vad som skulle göras i mer detalj men det har ju inte kommit något svar från TS. Därmed så har vi ingen aning om det krävs tillstånd från styrelsen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle nog tro att de flesta badrumsrenoveringar i lägenheter inbegriper att man t.ex. byter ut en gammal golvbrunn och då är föreningens avloppsrör inblandat. Det lär väl vara ändå mer sannolikt om man som TS funderar på att ta bilder på varje moment och skriver "renovera vårt badrum inkl vatten", då handlar det inte om att byta lite inredning.

Men i inlägg 18 så frågade jag om vad som skulle göras i mer detalj men det har ju inte kommit något svar från TS. Därmed så har vi ingen aning om det krävs tillstånd från styrelsen.
Det ju dock lite upp till föreningen om de vill byta golvbrunn och avloppsgroda när en medlem renoverar sitt badrum. D v s bostadsrättshavaren meddelar föreningens styrelse att man tänker renovera och frågar då styrelsen om de önskar koordinera bytet av föreningens golvbrunn och avloppsgroda med renoveringsåtgärden. Styrelsen kan då välja att tacka nej eller tacka ja. Men de får ju ingen egen beslutanderätt i det scenariot över renoveringen som bostadsrättshavaren står för (alltså inte golvbrunn och avloppsgroda).

Det är först om bostadsrättshavaren själv vill flytta på golvbrunnen och därmed avloppsgrodan som styrelsen hamnar i en position att kunna kräva att bostadsrättshavaren ska utföra detta på ett visst sätt. Så större renoveringar med ombyggnad av layouten i badrummet är krångligare än enklare sådana som bibehåller layouten.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:

I den nuvarande versionen av lagens sjunde kapitel framgår att innehavaren av en bostadsrätt måste ha styrelsens tillstånd för att utföra vissa åtgärder. Vad som listas är ingrepp i en bärande konstruktion, ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, samt annan väsentlig förändring av lägenheten.

Källa: https://bostadsrattsnytt.se/nyheter...-foer-renovering-av-bostadsraett-infoers-2023

Byte av ledningar och rör står inte med i lagen och därför har inte styrelsen rätt att lägga sig i en normal renovering.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Byte av ledningar och rör står inte med i lagen och därför har inte styrelsen rätt att lägga sig i en normal renovering.
Håller med, ledningar som är en del av lägenheten och där bostadrättshavaren ansvarar för underhållet kan bytas utan tillstånd från styrelsen.

Men rör som ligger utanför bostadsrättslägenheten, t ex avloppsgrodan och avloppsstammar eller vars underhåll ligger under föreningens ansvar, t ex oftast golvbrunn och radiatorer med värmerör får man inte pilla på utan styrelsens uppdrag som bostadsrättshavare. Det krävs dock inte "tillstånd" (lagtextens tillstånd) från styrelsen utan istället deras uppdrag att genomföra underhållsåtgärden.

(Sen kan man diskutera vad konsekvensen blir om man ändå byter golvbrunn utan styrelsens uppdrag och det utförs fackmannamässigt. Vad ska styrelsen göra? Begära skadestånd? För vad, att man har okynnesunderhållit? Lite samma som om man städar trapphuset utan styrelsens uppdrag, vad ska de göra år det?)

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med, ledningar som är en del av lägenheten och där bostadrättshavaren ansvarar för underhållet kan bytas utan tillstånd från styrelsen.

Men rör som ligger utanför bostadsrättslägenheten, t ex avloppsgrodan och avloppsstammar eller vars underhåll ligger under föreningens ansvar, t ex oftast golvbrunn och radiatorer med värmerör får man inte pilla på utan styrelsens uppdrag som bostadsrättshavare. Det krävs dock inte "tillstånd" (lagtextens tillstånd) från styrelsen utan istället deras uppdrag att genomföra underhållsåtgärden.

(Sen kan man diskutera vad konsekvensen blir om man ändå byter golvbrunn utan styrelsens uppdrag och det utförs fackmannamässigt. Vad ska styrelsen göra? Begära skadestånd? För vad, att man har okynnesunderhållit? Lite samma som om man städar trapphuset utan styrelsens uppdrag, vad ska de göra år det?)
Precis, det gäller att tänka några steg framåt. Samtidigt har medlemmen ansvar att hålla bostaden i gott skick vilken kan tolkas som att underhålla och renovera bl.a golvbrunn för att undvika skador på byggnad och problem för övriga medlemmar.

BirgitS
Är det inte bättre att vänta på mer information från TS i stället för att hålla på och diskutera hypotetiska fall och skriva inlägg som mycket väl kan innehålla information som inte gäller TS utan motsatsen?

Tillägg: och därför riskerar att leda TS fel

Redigerat:
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Fel igen. Intyget har noll värde, sämre än dasspapper
Jo, stort värde för vissa. Det är relativt. Jag personligen har erfarenhet från försäkingsskador med o utan intyg och vet….så för mig är det värt 250kkr per våtrum. Sen finns det kanske budgivare som inte ens vet vad Bkr är?

Självfallet bäst i kombination med att det är korrekt byggt. Som alltid!

• Gilla
Mike35
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jo, stort värde för vissa. Det är relativt. Jag personligen har erfarenhet från försäkingsskador med o utan intyg och vet….så för mig är det värt 250kkr per våtrum. Sen finns det kanske budgivare som inte ens vet vad Bkr är?

Självfallet bäst i kombination med att det är korrekt byggt. Som alltid!
Jag håller med dig. Men frågan gällde inte detta.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Jag håller med dig. Men frågan gällde inte detta.
TS har som jag kan läsa fått bra svar redan.

Hej,

Jag har nu laddat upp de senaste stadgarna i föreningen. Någon som skulle kunna kika igenom den lite snabbt och ge lite feedback?

FYI: med renovering av badrummet menar jag totalrenovering. Det vill säga komplett rivning och att ny tätskikt ska göras samt att golvbrunnen måste flyttas en aning då den ligger på tok för långt bort just nu.

Är golvbrunnen något föreningen ska göra samt stå för?

H
A Alex Andersson5 skrev:
Ringde precis EFS som ''sköter'' fastigheten och de menar på att jag måste visa upp en ritning samt samtliga certifikat på de som ska renovera badrummet. När jag fått allting godkänt får de börja renovera. Kan detta verkligen stämma vafan?
Det handlar om bevisbördan mot försäkringsbolagen också. Det kan bli en massa hit och dit som FB kan skylla på om det är gjort av någon som inte kan utförda cert. Som det nämns tidigare kan de bli mycket kostsamt för dig om något går fel. Så jag tror att styrelsen har rätt att kräva att det är behöriga som kan utfärda cert. som ska anlitas.
Dina bekanta får väl gå kursen hos BKR eller Säker vatten så att de blir behöriga.
Läs på dessa länkar.
https://www.bkr.se/regler/kvalitetsdokument
https://www.sakervatten.se/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.