Var hittar du det lagstödet?

BirgitS BirgitS skrev:
Vem bestämmer att någon inte kan kräva att få en kopia av ett dokument?
Det är ju inget som står i någon lag.
Det jag menar är att villkoren för ett tillstånd (dvs om renoveringen är lovlig eller inte) kan inte bero på om ett papper finns eller inte.
Däremot kan man kräva att renoveringen ska göras på ett visst sätt, att viss material ska användas, att auktoriserade fackmän ska användas, eller liknande.
BirgitS BirgitS skrev:
såna som försäkringsbolag kan vilja ha för att ge ersättning utan avdrag och många köpare efterfrågar så kan man ju skanna in dem så fort man får dem.
Intyget ska ges i original eller vidimerad kopia för att vara giltigt enligt lag då.
Nu var det inte gentemot försäkringsbolag eller köpare jag menade, utan gentemot BRF.

Då är det inte rimligt att det ska hänga på om ett original finns.

försäkringsbolaget kan faktiskt ringa om det finns oklarhet om ett företag gjort ett arbete, så räcker med betalningsbekräftelse från internetbank.
Vi har redan funnit att det bara är 1 försäkringsbolag som kräver intyg för våtrum och det är Gjenside.
BirgitS BirgitS skrev:
BKR:s Kvalitetsdokument och Intyg om Säker Vatteninstallation kan endast signeras efter att jobbet är gjort för det är först då som utföraren kan garantera att alla branschregler gick att uppfylla alternativt alla utom de som är noterade som avvikelser.
Korrekt, därför kan man inte i en BRF kräva att alla branschregler ska uppfyllas. Eftersom det kan bli avvikelser.
Däremot kan man kräva certifierade fackmän för att få tillstånd.

H
S sebastiannielsen skrev:
Det finns en anledning till att de mesta regler som innebär att man måste spara papper och intyg, har tagits bort.
Idag kan det mesta kollas upp via datorn. Att då villkora huruvida en åtgärd är tillåten eller inte, på huruvida man sparat ett papper eller inte efter att åtgärden är slutförd, är oetiskt.

Det vore som att säga, har du inte sparat vidimerat kvitto på din betalning på hyran så kan du bli vräkt.

Det behövde man göra förr i tiden, men vi har kommit bort från den tiden nu. Nu finns allt i datorn, så det är en smal sak för polis/domstol att begära ut betalningsuppgifter direkt från banken om nu hyresvärden saknar hyran och hyresgästen visar en utskrift från internetbanken (som lätt kan ändras).

På samma sätt kan man kolla upp bakvägen om ett arbete har utfört av ett behörigt företag, så att kräva intyg på det i EFTERHAND är oetiskt. Vill man ha intyg får man kräva det i FÖRHAND.

Det är annars som en del banker höll på med på 00-talet, man krävde in arbetsintyg osv EFTER att lånet hade blivit beviljat (bara för man ville bevilja så många lån/timme som möjligt) och hotade säga upp lånet med betalning på 1 bräde om man inte inkom med sådant. Men det sa lagstiftaren nej till, man kan inte kasta ut folk på bar backe för att de inte sparat ett pappersark, det var oetiskt att börja kräva in värderingsintyg och arbetsintyg och sådant EFTER lånet är utgivet, det får man fråga om innan man beviljar lånet.
Del finns många som inte är så datorvana. Om det är så så svårt för en del att få ett fysiskt papper med intyg. Få intyget scannra in det i datorn, sen om hårddisken går sönder får de problem förstås, viktiga papper sparar man fysiskt. Mycket pappersarbete och jobb för företaget som har utfört arbetet om de skall hålla på att skicka kopior till de som inte kan hantera och bevara viktiga papper. Problem blir det också om företaget upphör. Försäkringsbolagen blir glada när den som får skador inte kan bevisa att arbetet är utfört på rätt sätt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Lagen (inlägg 139) säger väl att man ska ha styrelsens tillstånd om man ska göra någon av de listade sakerna. Renovering är inte listad. Vid de tillfällena kan de ställa villkor. Tex att man får en godkänd OKV vid ändringar i ventilationssystemet.
En renovering täcks inte in i de åtgärder som kräver tillstånd, krav på villkor kan således inte ställas. Ni som gör andra tolkningar, hur läser ni lagen?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Styrelsen har gott stöd i bostadsrättslagen att i princip övervaka en badrumsrenoverings olika steg. Det är väl mer att man som styrelseledamot har bättre saker att göra.
Kanske det, men också att man inte har så mycket att invända om det inte rör tillståndskrävande åtgärder som villkorats. Och även i de fallen är det i praktiken svårt att utöva något direkt inflytande.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Försäkringsbolagen blir glada när den som får skador inte kan bevisa att arbetet är utfört på rätt sätt.
Varför blandar du hela tiden in försäkringsbolag?
Vi pratar inte om det. Skit i försäkringsbolagen. Vi pratar om BRFen nu.

Och ja, precis, företag upphör, därför man vill att intyg ska sparas. Men jag kan inte se att en BRF har rätt att KRÄVA att intyget sparas. De får telefonkontrollera i så fall när arbetet är slutfört, de får ett muntligt intyg över telefon "Våtrumsarbetet utfördes enligt branschregler och inga avvikelser".

Allt klart. BRFen kan vara nöjda för de vet att arbetet har gjorts på ett fackmannamässigt sätt. Det är huvudsaken.

Blir det vattenläcka 10 år senare och det inte finns papper, då kollar man när man bilar upp för att korrigera skadan:

- Var badrummet korrekt utfört --> Var och en står för sina kostnader. Huruvida intyg krävs eller inte, beror på försäkringsbolaget.
- Var badrummet inkorrekt utfört (dvs företaget ljugit i telefon) --> BRF-innehavaren får stå för alla kostnader inkl sina grannars. Då kan intyget hjälpa om man vill kräva pengarna från företaget som gjort fel.

(Men då om företaget har gått i konkurs är ju intyget 0 värt för man kan inte kräva att ett konkursat företag ska betala).

Tror du jag fick papper på mitt badrum? Nope, "Det är ett dödsbo, vi har slängt allt som hade med bostaden att göra". Inte ett enda papper.

D Daniel 109 skrev:
Tex att man får en godkänd OVK vid ändringar i ventilationssystemet.
Precis. De kan kräva att man gör en OVK-kontroll i efterhand, och om du försummar intyget innan det är inlämnat till BRF, får du betala för en ny kontroll.
Det har med skälighet att göra.

Man kan liksom inte ogiltigförklara hela badrummet för att ett papper saknas.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Var hittar du det lagstödet?
7 kap. 13 § bostadsrättslagen: "Företrädare för bostadsrättsföreningen har rätt att få komma in i lägenheten när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete som föreningen svarar för eller har rätt att utföra enligt 12 a §."

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
7 kap. 13 § bostadsrättslagen: "Företrädare för bostadsrättsföreningen har rätt att få komma in i lägenheten när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete som föreningen svarar för eller har rätt att utföra enligt 12 a §."
Finns det några sanktioner om bostadsrättshavaren vägrar släppa in?

Claes Sörmland
M Mike35 skrev:
Finns det några sanktioner om bostadsrättshavaren vägrar släppa in?
Har för mig att bostadsrätten då kan förverkas. Men det är en lång process. Men lagen är klar: föreningens företrädare har rätt att göra tillsyn.

Det lagrummet medför knappast att styrelsen har rätt att övervaka vad som görs i lägenheten. Börjar det droppa i lägenheten under har de rätt att komma in för att undersöka om orsaken finns i lägenheten ovanför. Men de har definitivt inte rätt att övervaka vad som görs.

Har för mig att bostadsrätten då kan förverkas. Men det är en lång process. Men lagen är klar: föreningens företrädare har rätt att göra tillsyn.
Finns många som skiter i lagen, det är därför jag frågar. I princip kan man säga att det är riskfritt att vägra släppa in. I alla fall tills stämningar och domstolar dragits in vilket inga styrelser vill göra.

Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Det lagrummet medför knappast att styrelsen har rätt att övervaka vad som görs i lägenheten. Börjar det droppa i lägenheten under har de rätt att komma in för att undersöka om orsaken finns i lägenheten ovanför. Men de har definitivt inte rätt att övervaka vad som görs.
Om det genomförs en badrumsrenovering så har styrelsen goda skäl att besöka arbetsplatsen och göra tillsyn. T ex för att säkerställa att ingrepp i ledningar görs korrekt eller att tätskikt monteras. Menar du att sådan tillsyn skulle vara utanför bostadsrättslagens ram?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Men lagen är klar: föreningens företrädare har rätt att göra tillsyn.
Ja men med vilken framförhållning och frekvens? Jag ställer mig tveksam till att de kan kräva tillsyn i den omfattningen att de kan ”övervaka en badrumsrenoverings olika steg”.

Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Ja men med vilken framförhållning och frekvens? Jag ställer mig tveksam till att de kan kräva tillsyn i den omfattningen att de kan ”övervaka en badrumsrenoverings olika steg”.
Att få göra ett besök när t ex rören dras och ett annat när tätskiktet appliceras är väl rimligt.

Men normalt sett är det bara att promenera in och prata med hantverkarna är min erfarenhet som styrelseledamot. Det behöver inte vara så förbannat formellt.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Att få göra ett besök när t ex rören dras och ett annat när tätskiktet appliceras är väl rimligt.
Absolut!

Men normalt sett är det bara att promenera in och prata med hantverkarna är min erfarenhet som styrelseledamot. Det behöver inte vara så förbannat formellt.
Absolut igen!

Men när vi pratar om styrelsens rätt till tillsyn är det ju lite utifrån perspektivet att någon vill begränsa deras möjligheter och ville jag det skulle jag bara svara den tillsynsönskande styrelsen något i stil med "Självklart ska ni utföra tillsyn! Passar torsdag om två veckor? Jag kan när som helst mellan 13:00 och 16:00 så bestäm tiden ni!".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.