26 016 läst ·
268 svar
26k läst
268 svar
Har förening rätt att kräva auktoriserad våtrumsleverantör?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Jag beklagar att det är så dåliga styrelser som du känner till. Så är det verkligen inte där jag bor.Claes Sörmland skrev:
Det är nog inte så realistiskt att den trötta styrelsen skulle orka lägga tid på att kolla upp alla olika företag som medlemmarna köper tjänster av. Ordföranden nämner kort renoveringen och att firman verkar bra, det skvallras lite om hur ordningsam familjen är och om deras nyfödda barn (Skulle de inte separera förra året?!) och sen går man vidare till nästa fråga. Ingen i styrelsen vet vad BKR/GVK är, alla utom den frånvarande ledamoten Magnus tror att det finns statlig auktorisation av badrumsrenoverare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Nej, men jag har ju haft kontakt med dem och de har gett ut ett långt dokument med vad man ska tänka på när man ska renovera (inte bara om badrum). De fick lägga några timmar på att skriva om delar av det för något halvår sen efter att jag hade påpekat att det var tvetydigt eller lite motsägelsefullt på sina håll. Så helt uppenbart att de känner till branschregler, branschorganisationer och annat, t.ex. efter att ha läst på innan de själva tog in folk för att renovera sina egna badrum.Jonatan79 skrev:
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Det finns en anledning till att de mesta regler som innebär att man måste spara papper och intyg, har tagits bort.H HEM2121 skrev:
Idag kan det mesta kollas upp via datorn. Att då villkora huruvida en åtgärd är tillåten eller inte, på huruvida man sparat ett papper eller inte efter att åtgärden är slutförd, är oetiskt.
Det vore som att säga, har du inte sparat vidimerat kvitto på din betalning på hyran så kan du bli vräkt.
Det behövde man göra förr i tiden, men vi har kommit bort från den tiden nu. Nu finns allt i datorn, så det är en smal sak för polis/domstol att begära ut betalningsuppgifter direkt från banken om nu hyresvärden saknar hyran och hyresgästen visar en utskrift från internetbanken (som lätt kan ändras).
På samma sätt kan man kolla upp bakvägen om ett arbete har utfört av ett behörigt företag, så att kräva intyg på det i EFTERHAND är oetiskt. Vill man ha intyg får man kräva det i FÖRHAND.
Det är annars som en del banker höll på med på 00-talet, man krävde in arbetsintyg osv EFTER att lånet hade blivit beviljat (bara för man ville bevilja så många lån/timme som möjligt) och hotade säga upp lånet med betalning på 1 bräde om man inte inkom med sådant. Men det sa lagstiftaren nej till, man kan inte kasta ut folk på bar backe för att de inte sparat ett pappersark, det var oetiskt att börja kräva in värderingsintyg och arbetsintyg och sådant EFTER lånet är utgivet, det får man fråga om innan man beviljar lånet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Bör vi inte sträva efter att renoveringar går smärtfritt för alla parter inkl. styrelse och grannar, i stället för att det blir cirkus som du skrev om?Claes Sörmland skrev:
Så det du beskriver är att det är en ren slump att vissa styrelseledamöter i din förening har den grundläggande kunskapen om branschorganisationerna. Och inte ens då fick de till det och det blev endast korrekt efter att du med ditt specialintresse för dessa frågor fick till att dokumentet uppdaterades.BirgitS skrev:
Nej, men jag har ju haft kontakt med dem och de har gett ut ett långt dokument med vad man ska tänka på när man ska renovera (inte bara om badrum). De fick lägga några timmar på att skriva om delar av det för något halvår sen efter att jag hade påpekat att det var tvetydigt eller lite motsägelsefullt på sina håll. Så helt uppenbart att de känner till branschregler, branschorganisationer och annat, t.ex. efter att ha läst på innan de själva tog in folk för att renovera sina egna badrum.
Jag skulle inte basera policy på denna erfarenhet.
Ja och grunden för detta måste ju vara att alla förstår vilken del de ansvarar för och lagstiftningens grunder tänker jag. Att skapa massa hemsnickrade administrativa utanpåverk och lägga ansvar på de stackars styrelserna som de inte klarar av att ta skapar bara elände och konflikter. Se denna tråd t ex.BirgitS skrev:
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Nja, det som inte var så bra handlade inte om branschregler utan t.ex. om att de hade uppdaterat dokumentet tidigare men då bara på ett ställe fast samma sak även omnämndes på ett ställe till. Det är ju inte ett dokument som upprepar vad som står i branschreglerna utan det är annan information. Däremot hänvisas det till branschreglerna och påpekas hur viktigt det är att läsa in sig på dem för att kunna göra en bra upphandling etc.Claes Sörmland skrev:
Så det du beskriver är att det är en ren slump att vissa styrelseledamöter i din förening har den grundläggande kunskapen om branschorganisationerna. Och inte ens då fick de till det och det blev endast korrekt efter att du med ditt specialintresse för dessa frågor fick till att dokumentet uppdaterades.
Jag skulle inte basera policy på denna erfarenhet.
Men fortfarande en ren slump att styrelsens ledamöter ens kände till att det fanns branschregler.BirgitS skrev:
Nja, det som inte var så bra handlade inte om branschregler utan t.ex. om att de hade uppdaterat dokumentet tidigare men då bara på ett ställe fast samma sak även omnämndes på ett ställe till. Det är ju inte ett dokument som upprepar vad som står i branschreglerna utan det är annan information. Däremot hänvisas det till branschreglerna och påpekas hur viktigt det är att läsa in sig på dem för att kunna göra en bra upphandling etc.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Tydligen finns det olika åsikter om vad en styrelse har rätt att reglera. Det jag kan hitta på nätet som är skrivet av jurister stämmer inte alltid överens med min tolkning av vad t.ex. Claes m.fl. skriver i tråden.Alfredo skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Nej, varför skulle det vara en slump att de själva har renoverat sina badrum och då läst in sig. Inte många badrum här som är mer än 50 år gamla utan typ 99 % är renoverade de senaste 30 åren och folk bor länge här.Claes Sörmland skrev: