Nåt som jag tycker framgår rätt tydligt i såna här diskussioner är att det är skillnad mellan den som renoverar enbart för att sälja och den som renoverar för att bo kvar.

Den som renoverar för att sälja struntar i om det i framtiden kan uppstå stora kostnader för föreningen på grund av bristfällig renovering. Det blir ju framtida ägare och de som bor kvar som får ta den smällen om det t.ex. blir nån fuktskada.

Det är ju oftast därför stadgarna är skrivna som de är, man (föreningen) vill skydda sig från framtida problem.

Den som renoverar för att bo kvar har större intresse av att renoveringen blir korrekt genomförd.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
A Alex Andersson5 skrev:
Hej,

Jag har nu laddat upp de senaste stadgarna i föreningen. Någon som skulle kunna kika igenom den lite snabbt och ge lite feedback?

FYI: med renovering av badrummet menar jag totalrenovering. Det vill säga komplett rivning och att ny tätskikt ska göras samt att golvbrunnen måste flyttas en aning då den ligger på tok för långt bort just nu.

Är golvbrunnen något föreningen ska göra samt stå för?
Vägen framåt i detta ärende är att lösa det med föreningen på plats.

Claes Sörmland
N Nerre skrev:
Nåt som jag tycker framgår rätt tydligt i såna här diskussioner är att det är skillnad mellan den som renoverar enbart för att sälja och den som renoverar för att bo kvar.

Den som renoverar för att sälja struntar i om det i framtiden kan uppstå stora kostnader för föreningen på grund av bristfällig renovering. Det blir ju framtida ägare och de som bor kvar som får ta den smällen om det t.ex. blir nån fuktskada.

Det är ju oftast därför stadgarna är skrivna som de är, man (föreningen) vill skydda sig från framtida problem.

Den som renoverar för att bo kvar har större intresse av att renoveringen blir korrekt genomförd.
Och just detta kan föreningar inte skydda sig emot. Det är en del av upplägget.

Det beror på att bostadsrättshavare själva väljer när de ska sälja och att det finns en likabehandlingsprincip vid förvaltning av bostadsrättsföreningar. Föreningens styrelse får således inte behandla medlemmar man upplever eller vet är korttidsägare annorlunda mot andra medlemmar.

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
"I 7 kapitlet bostadsrättslagen finns bestämmelsen som uttrycker vad som gäller vid förändring av din lägenhet, vilket bland annat kan vara en renovering av ditt badrum. Det anges att vid en väsentlig förändring av bostaden krävs styrelsens godkännande. Hovrätten har i ett fall från 1994 angett att renovering av badrum i bostadsrätt ska bedömas vara en väsentlig förändring."

[länk]
Detta tycker jag är en mycket intressant uppgift. Men jag är efter googlande rätt övertygad om att det gäller RH 1994:28, i alla fall årtalet stämmer. Inte så spännande som det lät.

Det är inte korrekt att tolka den domen som att den visar att renovering av badrum i bostadsrätt ska bedömas vara en väsentlig förändring generellt. Tvärt om så var parterna ense om att det fanns tillståndsplikt för just de åtgärder som den ingick i denna renovering, det var således inte stridigt i målet. Frågan gällde istället om alls tillstånd hade givits och vad konsekvensen skulle vara om tillstånd ej hade givits.

Läs domen här:
https://lagen.nu/dom/rh/1994:28

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det som det gäller är de dokument som utgår från de mallar som branschorganisationerna tar fram, Kvalitetsdokument från BKR, Intyg om Säker Vatteninstallation från Säker vatten och vad det nu heter från GVK.
Det förändrar inte faktumet att vem som helst kan skriva ett dokument kallat "Våtrumsintyg", och visa upp för eventuella köpare av objektet.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Föreningens styrelse får således inte behandla medlemmar man upplever eller vet är korttidsägare annorlunda mot andra medlemmar.
Och därför behandlar man såklart alla som korttidsägare. Då blir alla lika behandlade.

Claes Sörmland
N Nerre skrev:
Och därför behandlar man såklart alla som korttidsägare. Då blir alla lika behandlade.
Klokt.

Men jag tror du har helt fel i att BRFer skulle ha några särskilda stadgar som skyddar dem mot skador. Alltså rent empiriskt. Finns ingen sådan möjlighet och stadgarna följer vanligen bostadsrättslagen nära.

Det kan bli vattenskador både för att man inte underhåller våtrummen och för att man gör det. Båda att inte agera och att agera är riskfaktorer. Det är en del av att förvalta gamla byggnader. Eller helt nybyggda, de första månaderna dyker ju allt byggfusket upp... Sådan är verkligheten.

P Peter787 skrev:
Det förändrar inte faktumet att vem som helst kan skriva ett dokument kallat "Våtrumsintyg", och visa upp för eventuella köpare av objektet.
Som med allt annat så är det då upp till köparen att bedöma trovärdigheten i det dokument som köparen visar upp.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Vem som helst kan skriva ett "våtrumsintyg", det är ingen myndighet som utfärdar dessa intyg.
Absolut. Men frågan är väl först och främst vad det har för värde. Jag kan ju faktiskt skriva ut böter också.
Vad är poängen med att skriva ut ett våtrumsintyg åt dig själv. Får du en fuktskada så får du väl stämma dig själv.
Likaså om du gör det åt någon annan, eller i ett hus som du säljer. Med ett intyg har du lovat att det korrekt gjort. Men om det blir en fuktskada, eller liknande visar det sig ju om du har ljugit. Har du det så är det ju du dom blir ersättningsskyldig.
Om du har lejt bort arbetet, med intyg, och fel uppdagas blir det ju sannolikt företaget som åker dit.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A AG A skrev:
Absolut. Men frågan är väl först och främst vad det har för värde. Jag kan ju faktiskt skriva ut böter också.
Vad är poängen med att skriva ut ett våtrumsintyg åt dig själv. Får du en fuktskada så får du väl stämma dig själv.
Likaså om du gör det åt någon annan, eller i ett hus som du säljer. Med ett intyg har du lovat att det korrekt gjort. Men om det blir en fuktskada, eller liknande visar det sig ju om du har ljugit. Har du det så är det ju du dom blir ersättningsskyldig.
Om du har lejt bort arbetet, med intyg, och fel uppdagas blir det ju sannolikt företaget som åker dit.
Nej, om du säljer ett hus där hantverkarna fuskat kommer köparen kräva dig på pengar och du få hoppa på firman i din tur.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, om du säljer ett hus där hantverkarna fuskat kommer köparen kräva dig på pengar och du få hoppa på firman i din tur.
Ja, självklart kommer köpare kräva säljaren i första hand. Du är väl inte dum heller?
Men det är en jäkla skillnad att stå ensamt ansvarig för ett felaktigt byggt badrum. Mot att kunna reklamera arbetet till den som gjort det.
Du får givetvis göra hur du vill i ditt hus. Men försök inte lura i oerfarna människor att intyg är meningslösa, eller att man kan göra allt själv. Utan att riskera att det blir väldigt dyrt vid en vattenskada, eller bara en försäljning.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A AG A skrev:
eller att man kan göra allt själv
Det är väl fullständigt självklart att man kan göra allt själv. Varför skulle det vara att luras att säga det?

Elarbeten ska utföras av behörig elektriker enligt lag,
Hur vet du att hantverkaren som kommer är kompenent och gör rätt ?
Även om jag anlitar ett EIO anslutet företag får jag räkna med att det kommer en vanlig montör utan egen behörighet hem till mig, inte heller vet jag att montören gör rätt.

Läser man på och gör våtrummet själv och dokumenterar alla kritiska steg bör resultatet kunna bli tillfyllest, certifikat och intyg är inte mycket värt jämfört med ett välbyggt tätt våtutrymme.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ja, självklart kommer köpare kräva säljaren i första hand. Du är väl inte dum heller?
Men det är en jäkla skillnad att stå ensamt ansvarig för ett felaktigt byggt badrum. Mot att kunna reklamera arbetet till den som gjort det.
Du får givetvis göra hur du vill i ditt hus. Men försök inte lura i oerfarna människor att intyg är meningslösa, eller att man kan göra allt själv. Utan att riskera att det blir väldigt dyrt vid en vattenskada, eller bara en försäljning.
Du glömmer att ett arbete utfört av en firma har 10 års garanti med eller utan intyg, alltså, torka sig i röven med intyget.

P
Du glömmer att ett arbete utfört av en firma har 10 års garanti med eller utan intyg, alltså, torka sig i röven med intyget.
Inte garanti i tio år?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.