6 317 läst ·
257 svar
6k läst
257 svar
Har du bestämt hur du ska rösta i valet?
Ja eller socialdemokraternas avlyssning.P Pligg85 skrev:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-s-smygfotar-vara-mobiler-och-interna-chattar
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 109 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 109 inlägg
Brottsligheten har, invandringen i perioder, men egentligen inte nu, men det är ändå den frågan som alltid kommer först i forumdiskussioner.G Ganescha skrev:
Om du kan kommunicera med den ena och den i sin tur kan kommunicera med sin kollega så kan det vara bättre, inte alltid, men ofta. Men visst, så dålig på svenska så inget går fram är såklart inte bra, men förmodligen inte heller särskilt vanligt. Jag har av olika anledningar haft rätt mycket med vården att göra och aldrig sprungit på någon som jag inte förstår eller som inte förstår mig.G Ganescha skrev:
Vi har lite olika syn på SDs åsikter där. SD kritiserade gått nuvarande regerings undantag från lönekraven inom vården.G Ganescha skrev:
Sen finns det ju områden inom vården där man kanske inte alls behöver kommunicera lika mycket med patienter/vårdtagaren, där säkerheten knappast äventyras.
Jag kan inte rekommendera människor att inte rösta. Men jag förstår känslan att alla politiker bara är kappvändande idioter, även om det säkert finns kämpar med integritet som ännu inte tagit sig till toppen och malts ner av strateger, kommunikatörer och partipiskan.H hempularen skrev:Det kan jag (delvis) hålla med om. Men det är ingen anledning att avsakffa demokratin, vilket man i praktiken gör om folk slutar rösta, röstar blankt, eller på ex. "Kalle Anka patiet".
De flesta av oss har säkert svårt att hitta ett parti som man vill rösta FÖR, men det finns nästan alltid något/några som man absolut inte vill rösta på, eller hjälpa. Att då avstå från att rösta är i praktiken en halv röst på de man absolut inte vill ge makt åt.
Finns det ingen man vill rösta FÖR, så välj att rösta MOT något parti.
Att ogilla någon part mer än den andra och rösta på fiendens fiende, som även den är en fiende? Jag är skeptisk.
Det känns bara som att dansa den senaste avarten - negativt kampangande.
Antingen lägger jag min röst på något där jag ser ett visst ljus i den nattsvarta tunneln, eller så lägger jag en motvalsröst på kalle anka/blank, och den betyder kanske i så fall höj nivån i debatten.
inte riktigt vad jag klassar som ändringar menar mer att folk ska få bygga så stort dom vill på sin tomt och hur dom vill det ska se ut och att staten ska beskata efter storlek som många andra länder harP Pligg85 skrev:Friggebod var före din tidsangivelse men resan över till attefall och ökad area på komplementsbyggnader.
Ingen ändring alls på 30 år i plan och bygglagen som ändras av riksdagen?
Begreppen rut och rot är före 1996?
Ingen ändring i regelverk runt bidrag och främjande av byggnationer?
Möjlighet att hyra ut?
Inga ändringar i hur lån och amortering sker?
Ingen ändring i stopp av överklaganden som fördröjer utbyggnader?
Inga lättnader i ansökningsprocesser mm.
Står och målar just nu på en komplementsbyggnad som inte var möjlig för 30 år sedan.
Men allt hade ju varit exakt detsamma oavsett regeringar? Och alla vill exakt samma i kommande 30år?
man får ju inte ens välja färg på huset idag eller hur många fönster man vill utan bygglov, Möjlighet att hyra ut har ju inte ändrats morfar hyrde ut huset på 40 talet
Inga lättnader i ansökningsprocesser förstår jag inte vad du menar med visa komuner har ju riktigt lång tid för att få bygglov
Så du tänker dej att jobba till du är 73 eller har du räknat lite fel, 23 + 50 = 73?P Pligg85 skrev:Tyvärr lever inte många.
Skola från 6-23år.
Följt av 50år jobb som innebär att ställa alarm och kliva upp i över 10.000 dagar att hjälpa arbetsgivarna att uppnå DERAS drömmar och visioner istället för sina egna.
Något års frihet i form av föräldraledighet och arbetslöshet men då finns inga pengar att göra det man vill. 5 veckor semester är det som håller massan flytande.
Sen är du 70+ och har sjukdomar, kanske hinner leva något skapligt år med din respektive innan någon av er dör.
Tyvärr har ju ändringarna inte bara gått mot liberaliseringar utan det har i stort varit en marsch mot ökad kontroll och mer byråkrati.P Pligg85 skrev:Friggebod var före din tidsangivelse men resan över till attefall och ökad area på komplementsbyggnader.
Ingen ändring alls på 30 år i plan och bygglagen som ändras av riksdagen?
Begreppen rut och rot är före 1996?
Ingen ändring i regelverk runt bidrag och främjande av byggnationer?
Möjlighet att hyra ut?
Inga ändringar i hur lån och amortering sker?
Ingen ändring i stopp av överklaganden som fördröjer utbyggnader?
Inga lättnader i ansökningsprocesser mm.
Står och målar just nu på en komplementsbyggnad som inte var möjlig för 30 år sedan.
Men allt hade ju varit exakt detsamma oavsett regeringar? Och alla vill exakt samma i kommande 30år?
Regelbördan och kraven på bygglov har ökat något enormt. Man har tvingat fram efterlevnad av branschstandarder och byggregler. Man har infört inte mindre än tre bygglov för att bygga 2010, dels det som heter bygglov, dels startbesked och dels slutbesked. Till alla dessa bygglov krävs idag utredningar och skriftlig eller ritningsdokumentation för hundratusentals kronor i ansökningshandlingar när det för 30 år sedan gick bra med en hemmaritad servettskiss som man inte ens följde när man byggde.
Man har tvingat fram anal efterlevnad av gamla daterade detaljplaner genom att ha undanröjt den dispensventil som förvisso utan lagstöd tillämpades ute i kommunerna under rubriken "mindre avvikelse".
Det enda som i grunden bryter mot denna trend av ökad reglering och byråkrati inom byggsektorn är regeringens senaste PBL-ändring från 1 december. Där liberaliserade man t ex avseende att ta bort möjligheten för byggnadsnämnden att förfölja oss enskilda genom att i stort ta bort bygglovskravet för fasadändring (men inte helt). Och sen råkade man av misstag göra mur och plank bygglovsfria genom att de kan uppföras inom 3,6 m från vilken minimal byggnad som helst, inklusive bygglovsfria komplementbyggnader av dasstorlek, här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/langt-plank-utan-bygglov.573273/
Och sen att det blev friare gällande komplementbyggnader och utbyggad eftersom anmälningskravets ströks.
Men samtidigt så införde man ett helt obegripligt system för bygglovskrav inom byggnadskulturellt eller byggnadshistoriskt värdefulla områden där den enskilde inte kan överklaga kategoriseringen av ens mark och byggnader utan att först bygga och riskera allt i en tillsyn. Knappast anständigt en rättsstat.
//
Vad göra då politiskt?
Ja inför ett nytt nyckeltal, antal byråkrater per utförd byggnad eller utbyggnad (eller kvardratmeter). Både offentliganställda och privatanställda ska inkluderas i nyckeltalet. Först när detta nyckeltal går ner ser vi en avbyråkratisering av byggnadssektorn. För att avbyråkratisera en sektor måste antalet som lever av byråkratin minskas. Att t ex flytta byråkraten från offentlig anställning till privat hjälper t ex inte, dennes uppehälle måste ändå betalas av de som bygger. Den som utformar bygglovshandlingar på privatsidan är lika skadlig för sektorn som den som utvärderar handlingarna som kommunalanställd s a s.
Redigerat:
Jiddisch!, ett språk som förstås av mindre än 4000 personer i Sverige och inte är officiellt språk i Israel.I Incinerator skrev:
Ungefär 4 000 kan antas ha en viss språkfärdighet i jiddisch. Ett antal av dessa skulle säga att de förstår jiddisch men inte själva talar språket.
https://www.jiddischforbundet.se/jiddisch-idag/..
Vilket då gör att det kan bli kostsamt
( Ursäkta att jag postar AI )
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag räknar sällan fel.I Incinerator skrev:
Många i dag som kommer behöva jobba till 73 om de lever som samhället slussar in dem på.
dvs hyr, lånar leasar allt av värde och varken spar eller amorterar. 100% inne i lyx och ekorrhjul.
Själv är jag 40år och har förmånen att kunna säga ifrån allt lönearbete den dagen jag vaknar och inte tycker det är roligt längre.
Lönen är bra över rikssnittet men är bara min tredje största inkomställa. Två passiva inkomster är större.
Tycker du brukar vara saklig och korrekt men här tappar du mig helt.Claes Sörmland skrev:
Man har infört inte mindre än tre bygglov för att bygga 2010, dels det som heter bygglov, dels startbesked och dels slutbesked. Till alla dessa bygglov krävs idag utredningar och skriftlig eller ritningsdokumentation för hundratusentals kronor i ansökningshandlingar när det för 30 år sedan gick bra med en hemmaritad servettskiss som man inte ens följde när man byggde.
Nu har ju jag bara byggt två hus 2018-2019 och 2024-2025 så är inte så bevandrad i ämnet.
Bara mötts av "ja ja, lämna in en relationsritning när allt är klart så kan jag stämpla slutbeskedet"
Bara betalt grundavgift i kommunens bygglovstaxa och sen har diverse instanser bjudit till på allt från ritningar och kartmaterial som normalt är prislista på.
Till och med fått handla på kommunala prislistor hos grossisterna.