Fairlane
I IS49 skrev:
Jag skrev att invandringen inte löser vården då invandrara okså behöver vård. Vad är det du har svårt att förstå?
Nej det skrev du inte. Jag kopierade till och med in det du skrev.

Klart att invandrare behöver vård också. Det är ju inget bevis för att invandrare inte behövs i vården. Det är lika dumt som att säga att en läkare inte löser problem i vården för hen kanske också behöver vård (så nu kan du gå bananas på ordet hen också).
I IS49 skrev:
Att vi behöver invandringen för att klara vårten är en myt och lögn som PK skapat. Tror du på den?
Så om alla invandrare lämnar landet så finns i ga vårdproblem?
I IS49 skrev:
Innebär det att du tror på sossarnas propaganda?
Nej, jag har ju redan skrivit att jag inte röstat på dem och att jag är emot S.
Är du helt säker på att du verkligen tänker själv om du drar den slutsatsen? Kan det vara så att det är du som gått på propaganda?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej det skrev du inte. Jag kopierade till och med in det du skrev.

Klart att invandrare behöver vård också. Det är ju inget bevis för att invandrare inte behövs i vården. Det är lika dumt som att säga att en läkare inte löser problem i vården för hen kanske också behöver vård (så nu kan du gå bananas på ordet hen också).

Är du helt säker på att du verkligen tänker själv om du drar den slutsatsen? Kan det vara så att det är du som gått på propaganda?
Jag kan se att du har väldigt svårt att förstå men om du inte tror på sossarna så är det väldigt konstigt om du vill att de skall få komma tillbaka.

Du verkar dessutom inte veta mycket om vad sossarna gjort.

Fairlane Fairlane skrev:
Alla dina svar är konstiga! Jag skrev att invandringen inte löser vården men du misstolkar.

I
T TypRätt skrev:
Känns som att det som oftast blir en "minst långt ifrån" röstning.
Jag är vänstervriden, eller egentligen kanske mest antikapitalist. Inte så att jag inte tror att kapitalism fungerar i den mån att det skapar välstånd för ägaren. Men jag tror absolut inte på att det leder till välstånd för majoriteten av mänskligheten eller långsiktigt är det bästa för andra än de som är på toppen. Med det sagt så är tyvärr varken S eller V där jag vill att de ska vara i 80% av alla andra frågor.

SD skulle aldrig någonsin få min röst för att vi inte delar samma människosyn. Men när det kommer till asylpolitik är jag nog mer extrem än deras officiella hållning, inte för att jag tycker att människor från andra regioner eller regioner har ett lägre värde eller är sämre på något vis. Men jag anser inte att det är vår skyldighet att bära alla människor i världen. Om jag var envåldshärskare hade jag rivit avtalen om asylrätt och gjort om så att det inte går att söka asyl på plats i Sverige utan enbart på ambassader eller konsulat i andra länder. Alla som kommer in i landet behöver ha en bekräftad returadress, har du olovligen tagit dig in i landet ställs du mellan att sättas i förvar eller att omgående lämna landet. Med detta sagt är jag inte alls säker på att jag skulle minska invandringen rent kvantitativt, men förhoppningen är ju att det skulle bli mer kvalitet och ordning.
Om folk kan/måste sköta sin asylprocess i ett grannland (till varifrån de kom) behövs det inte några flyktingsmugglare, om/när de väl får asyl är det bara att komma med lagliga medel. Sedan kan man också vara mer krass i utvärderingen av asylrätt. Dvs en vuxen analfabet från en helt annan kultur och religion har små chanser till konstruktivt liv i Sverige. Den platsen bör alltså då bättre ges till någon annan med bättre förutsättningar för att bidra till Sverige och genom det vår långsiktiga förmåga att hjälpa andra. De som då inte ges asyl bör hjälpas lokalt i regionen så vi bör fortfarande ge ett rikt stöd till nödda delar av världen.

Tillbaka till de mer rena höger/vänster frågorna så anser jag att vi kollektivt (staten/kommuner osv) bör äga infrastrukturen, dvs köp tillbaka elnät. Energi och mat är grunden för välstånd och bör därför vara något som är billigt. Att bara bygga stora kärnkraftverk tror jag dock inte på som lösning då jag anser att vi behöver mer decentraliserade lösningar med högre redundans för att vara trygga i en osäker värld. Räcker det med att slå ut 3 känsliga byggnader för att släcka hela landet har man satt sig i en dålig sits. Så även om inte solceller och vindkraftparker är det mest lönsamma så har de även andra fördelar. Satsa istället på att tex utveckla och bygga små saltreaktorer som kan operera under jorden och kanske har nog output för att förse en småstad med energi.

Jag anser även att privat sjukvård/skola mm bör förbjudas av den enkla anledningen att om politiker och högavlönade kan köpa sig förbi vårdköer eller andra brister har de inget incitament att vilja förbättra den allmänna. De behöver uppleva samma brister och köer som alla andra så att de "lever med konsekvenserna" av den politik de skapar eller lobbar för.
Ställ upp i valet så får du min röst.
Den värsta formen av kapitalism är historiskt sett kommunismen, en liten klick har allt och den stora massan har väldigt lite.
För min del så är det inget parti på riksplanet som jag skulle rösta på om det var val idag och jag har mailat en del av de kommunala och regionala partierna med lite frågor och endast ett parti har än så länge svarat så om jag inte får svar från andra partier så ska de få min röst även om jag egentligen inte sympatiserar med dem och dera åsikter.

Moderaterna i vår region har för det tredje valet i rad med att de vill bygga ut E6:an till sexfiligt från bron och norrut men på 8 år så har de inte gjort ett skapandes grand för att något ska hända så att rösta på ett "mycket snack och lite verkstads parti" skulle aldrig falla mej in.

Fairlane Fairlane skrev:
Brottsligheten har, invandringen i perioder, men egentligen inte nu, men det är ändå den frågan som alltid kommer först i forumdiskussioner.

Om du kan kommunicera med den ena och den i sin tur kan kommunicera med sin kollega så kan det vara bättre, inte alltid, men ofta. Men visst, så dålig på svenska så inget går fram är såklart inte bra, men förmodligen inte heller särskilt vanligt. Jag har av olika anledningar haft rätt mycket med vården att göra och aldrig sprungit på någon som jag inte förstår eller som inte förstår mig.

Vi har lite olika syn på SDs åsikter där. SD kritiserade gått nuvarande regerings undantag från lönekraven inom vården.

Sen finns det ju områden inom vården där man kanske inte alls behöver kommunicera lika mycket med patienter/vårdtagaren, där säkerheten knappast äventyras.
Tycker det bevisar att det fortfarande är en stor fråga för väljarna! Annars hade den ju inte kommit upp först på tal.
Fortfarande så representerar inte dina upplevelser helheten av vården, speciellt inte då äldrevården där det har kritiserats mest.
skulle jag se till mig själv så har jag en helt annan uppfattning dom gångerna jag har besökt vården eller varit där med mina barn, min svärmor som själv är invandrare från ett asiatiskt land fick t om byta vårdcentral pga. Att hon ej förstod läkaren som va från ett arabiskt land. Hon va engelska lärare i en svensk skola! Han va t om så usel på att kommunicera på engelska så hon fick helt enkelt byta.
Spelar ingen större roll om det bara är vissa som upplever detta, det ska ALDRIG finnas några tveksamheter, detta är patientens rätt och ingår i patientsäkerheten!
När det kommer till lönenivån för arbetskraftsinvandring har det aldrig handlat om en intern schism där regeringen ville ha ett undantag och SD trilskades, utan förändringarna och de undantag som till slut gjordes är en del av den gemensamma politik som Tidöpartierna (regeringspartierna plus SD) kommit överens om inom ramen för sitt samarbete.
Notera även att det är arbetskraftsinvandring man pratar om i det fallen om lägstanivåer. I ett försök att stoppa att företag lockar hit billig arbetskraft från länder utanför EU för enkla jobb med väldigt låga löner, vilket de menar snedvrider konkurrensen och pressar ner lönerna i vissa branscher.
Så grundtanken från politiskt håll är att skydda svenska löner och villkor, även om metoden har varit omdiskuterad.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Fairlane
I IS49 skrev:
För mig är det viktigt att stoppa de värsta först..
Så är det nog för de flesta, men det är väl inte så konstigt att folk har olika åsikter om vad som är värst?
I IS49 skrev:
Jag har också märkt att vänstern ljuger om SD. Allt de påstår om SD stämmer inte.
Va? Menar det verkligen att inte allt stämmer?
Jag kan ge dig en liten ledtråd, allt SD säger stämmer inte heller ...
Rent krasst så finns det nog ingen som bara säger saker som stämmer.
I IS49 skrev:
Det gör att jag inte litar på dem längre.
Men du gjorde tidigare?
Det är väl iofs inte så ovanligt då SD har många föredetta S-sympatisörer. I grunden vänstermänniskor, som tror sig vara höger, men som i många ekonomiska frågor håller med S, vilket även SD gjort genom åren. Från att ha varit emot vinster i välfärden så är man nu för.
OBS! Med det säger jag absolut inget om vad min inställning till vinster i välfärden är, utan konstaterar bara fakta på en sak där SD gått från en mer vänsterlutad inställning till en mer högerlutande, förmodligen utan att en stor andel av sympatisörerna ens märkt det eller brytt sig.
I IS49 skrev:
Tyvärr kan vi inte stoppa vänstern och SD samtidigt och moderaterna är inte bra hellre.
OK, de tre största är dåliga
I IS49 skrev:
Det viktiga är dock att sossarna stoppas. De använder mina pengar till sin lögnaktiga propaganda.
Det gör alla partier.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
I IS49 skrev:
Du har missat väldigt mycket om du inte sett hur sossa ljuger.
Jag vet att de ljuger. Jag vet att alla partier ljuger mer eller mindre
I IS49 skrev:
Lögnerna är så många att det är svårt att ta upp alla här.
Men några exempel hade väl inte varit svårt.
I IS49 skrev:
Sossarna använder våra skattepengar och våra fackföreningsavgifter till att finansiera sin propaganda mot oss.
De använder inte en krona av mina fackföreningsavgifter mot mig. De har inte fått en enda krona i fackföreningsavgifter av mig någonsin, men om du inte har förstått kopplingen mellan S och LO förrän nyligen, så säger det nog mer om dig, för den har varit tydlig i en bra bit över 100 år.
I IS49 skrev:
Facket stödjer obskyra vänsterorganisationer utan att medlemmarna vet om det.
Facket? Syftar du på LO, Syndikalisterna, Akademikerna, Ledarna, Sveriges Pilotförening eller allihop? De är olika och att du inte verkar ha kopplat ihop S och LO ligger nog mest på dig.
I IS49 skrev:
Sossarna ljuger om hur andra partier röstar i riksdagen. Det finns många exempel på det.
Jaså? Det borde väl vara enkelt att slänga fram lite bevis på det.
En sådan lögn är ju så korkad den kan bli för det är lätt att de vem som röstat på vad.
I IS49 skrev:
Sosarna påstod att KD hade makten örver sjukvården.
Sjukvårdsminister är Elisabet Lann som representerar KD, så helt fel är det ju inte. Sen beror det ju på vad som sagts och hur, för det är riksdagen som har makten, och så regionerna.
I IS49 skrev:
Lögnerna är måmnga men du följer väl inte me vad som händer?
Jo, det är ju det jag gör, men inte bara i SD-media.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så är det nog för de flesta, men det är väl inte så konstigt att folk har olika åsikter om vad som är värst?

Va? Menar det verkligen att inte allt stämmer?
Jag kan ge dig en liten ledtråd, allt SD säger stämmer inte heller ...
Rent krasst så finns det nog ingen som bara säger saker som stämmer.

Men du gjorde tidigare?
Det är väl iofs inte så ovanligt då SD har många föredetta S-sympatisörer. I grunden vänstermänniskor, som tror sig vara höger, men som i många ekonomiska frågor håller med S, vilket även SD gjort genom åren. Från att ha varit emot vinster i välfärden så är man nu för.
OBS! Med det säger jag absolut inget om vad min inställning till vinster i välfärden är, utan konstaterar bara fakta på en sak där SD gått från en mer vänsterlutad inställning till en mer högerlutande, förmodligen utan att en stor andel av sympatisörerna ens märkt det eller brytt sig.

OK, de tre största är dåliga

Det gör alla partier.
Du har missat ganska mycket.

Du förstod inte problemet med att vänstern och sossarna ljuger så mycket om SD. Detgynnar givetvis SD..

Du har missat att det bara är sossarna som misbrukar mina skattepengar och mina fackföreningspengar.

Alla partier får dock partistöd men de pengarna används på det sätt de skall användas. Där missade du något.

Du misstolkar s det mesta. Varför? Vill du att sossarna skall komma tilbaka.

Fairlane Fairlane skrev:

Jsg gav dig några exempel men du förstod inte.Vad är det då för mening med att nämna fler? Du kommer inte att förstå något.

Fairlane Fairlane skrev:
De använder inte en krona av mina fackföreningsavgifter mot mig. De har inte fått en enda krona i fackföreningsavgifter av mig någonsin, men om du inte har förstått kopplingen mellan S och LO förrän nyligen, så säger det nog mer om dig, för den har varit tydlig i en bra bit över 100 år.

Facket? Syftar du på LO, Syndikalisterna, Akademikerna, Ledarna, Sveriges Pilotförening eller allihop? De är olika och att du inte verkar ha kopplat ihop S och LO ligger nog mest på dig.
Du verkar faktiskt okunnig. Ta reda på fakta!!

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
I IS49 skrev:
Du har missat att det bara är sossarna [...]

Vill du att sossarna skall komma tilbaka.
Är du väldigt ung? Du verkar tro att det bara är sossarna som ljuger, förskingrar och missbrukar makt och pengar, och att vad som helst är bättre än sossarna.

Det trodde jag också i min ungdom. Sedan började jag läsa och läsa och läsa och upptäckte att samtliga riksdagspartier är smutsiga. Alla ljuger. Alla vill bara berika sig själva. Alla lovar guld och gröna skogar men sedan upptäcker de att det är lättare att sitta på röven med riksdagsarvode + riksdagspension än att faktiskt göra något för folket - för de vet att folket är glömskt och accepterar vad som helst.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fairlane Fairlane skrev:

Jaså? Det borde väl vara enkelt att slänga fram lite bevis på det.
En sådan lögn är ju så korkad den kan bli för det är lätt att de vem som röstat på vad.

Sjukvårdsminister är Elisabet Lann som representerar KD, så helt fel är det ju inte. Sen beror det ju på vad som sagts och hur, för det är riksdagen som har makten, och så regionerna.

Jo, det är ju det jag gör, men inte bara i SD-media.
bevis för att invandrare inte behövs i vården. Det är lika dumt som att säga att en läkare inte löser problem i vården för hen kanske också behöver vård (så nu kan du gå bananas på ordet hen också).
Fairlane Fairlane skrev:

R ReMaxBerea skrev:
Är du väldigt ung? Du verkar tro att det bara är sossarna som ljuger, förskingrar och missbrukar makt och pengar, och att vad som helst är bättre än sossarna.

Det trodde jag också i min ungdom. Sedan började jag läsa och läsa och läsa och upptäckte att samtliga riksdagspartier är smutsiga. Alla ljuger. Alla vill bara berika sig själva. Alla lovar guld och gröna skogar men sedan upptäcker de att det är lättare att sitta på röven med riksdagsarvode + riksdagspension än att faktiskt göra något för folket - för de vet att folket är glömskt och accepterar vad som helst.
Det var inte dig jag skrev till. Kolla vad hon skriver och du bör upptäcka att hon missat det mesta..

Sossarna ljuger konsekvent och använder ohederliga metoder. Därför bör vi inte rösta på dem.

Fairlane
I IS49 skrev:
Du har missat ganska mycket.
Har jag? Du har ju bara formulerat dig luddigt
I IS49 skrev:
Du förstod inte problemet med att vänstern och sossarna ljuger så mycket om SD. Detgynnar givetvis SD..
Och SD ljuger om S, så det borde logiskt gynna S?
Svepande formuleringar
I IS49 skrev:
Du har missat att det bara är sossarna som misbrukar mina skattepengar och mina fackföreningspengar.
Dina skattepengar (miss)brukas av de som sitter vid makten vid varje enskild tidpunkt.
Vilka fackföreningspengar? Är det pengar du betalat till Ledarna? Eller till Akademikerna?
Om det är ett LO-förbund så är det något du borde känt till för länge sen att det finns (förr ännu tydligare) en samband mellan dem. Det lärde jag mig i skolan i högstadiet om inte annat.
I IS49 skrev:
Alla partier får dock partistöd men de pengarna används på det sätt de skall användas. Där missade du något.
Missade jag något? Frågan har inte diskuterats innan vad jag har sett och så påstår du att jag missat något? Har du kanske missat att det utreds missbruk av partistödet?
I IS49 skrev:
Du misstolkar s det mesta. Varför? Vill du att sossarna skall komma tilbaka.
Jag "misstolkar" nog för att du skriver otroligt luddigt, inga konkreta exempel alls och så fort en fråga om konkretisering ställs så vägrar du att svara och börjar yra om något helt nytt, som partistödet ovan. Jag har redan 3 ggr skrivit att jag inte vill ha S, är det verkligen så svårt att förstå?

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Har jag? Du har ju bara formulerat dig luddigt

Och SD ljuger om S, så det borde logiskt gynna S?
Svepande formuleringar

Dina skattepengar (miss)brukas av de som sitter vid makten vid varje enskild tidpunkt.
Vilka fackföreningspengar? Är det pengar du betalat till Ledarna? Eller till Akademikerna?
Om det är ett LO-förbund så är det något du borde känt till för länge sen att det finns (förr ännu tydligare) en samband mellan dem. Det lärde jag mig i skolan i högstadiet om inte annat.

Missade jag något? Frågan har inte diskuterats innan vad jag har sett och så påstår du att jag missat något? Har du kanske missat att det utreds missbruk av partistödet?

Jag "misstolkar" nog för att du skriver otroligt luddigt, inga konkreta exempel alls och så fort en fråga om konkretisering ställs så vägrar du att svara och börjar yra om något helt nytt, som partistödet ovan. Jag har redan 3 ggr skrivit att jag inte vill ha S, är det verkligen så svårt att förstå?
Du är omöjlig att diskutera och du är faktaresistent.

• Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
I IS49 skrev:
Du har missat väldigt mycket om du inte sett hur sossa ljuger.

Lögnerna är så många att det är svårt att ta upp alla här.

Sossarna använder våra skattepengar och våra fackföreningsavgifter till att finansiera sin propaganda mot oss.

Facket stödjer obskyra vänsterorganisationer utan att medlemmarna vet om det.

Sossarna ljuger om hur andra partier röstar i riksdagen. Det finns många exempel på det.

Sosarna påstod att KD hade makten örver sjukvården.

Lögnerna är måmnga men du följer väl inte me vad som händer?
De flesta vet inte vad som är rätt och så sent som i torsdags fick jag väcka en "död" 20+åring som på fullaste allvar trodde aftonbladet var en neutral källa.

Personen i fråga konsumerade sporadiskt nyheter och föga intresserad i allmänhet tyvärr men tittade till endast aftonbladet och trodde helt naivt att det är fakta och neutral media.

Man bara baxnar hur blåsta människor är. Tyvärr vinner ju vänster och mitten på dessa naiva människor.

• Gilla
Ganescha och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.